![]() |
twingo dak in golf 3
Er zijn hier genoeg mensen die een twingo dakje in hun auto hebben. Maar hoe zit het verder met de stijfheid van de carrosserie als je zo'n mega gat in je dak zaagt??
Ik heb nu een aftermarket dakje erin zitten wat inmiddels niet meer werkt. Wilde het vervangen door een ander aftermarket dak of een twingodak. |
Ik kan me niet voorstellen dat mensen het zouden wanneer het niet goed zou zijn zeg maar... Maar als je het hebt gedaan wil ik graag een resultaat foto zien hoe het uitziet haha :P
|
Het verschilt een beetje per model. Sommige auto's hebben inderdaad verstevigingen in het dak zitten. Bij een Twingo is dat niet het geval. Bij een golf mk2 blijkbaar ook niet. Hoe de dakconstructie van een mk3 er uit ziet weet ik niet.
Bij mijn Citroƫn DS3 kan er bijvoorbeeld geen groot aftermarket dak in, omdat de dakconstructie een essentiƫle links/rechts-verbinding heeft in het midden. |
|
Oh haha.
Moet toch maar eens vaker de zoek functie gaan gebruiken :D :chair: |
Dennis heeft er ook een in. Ging me meer om het vervormen van de carrosserie. Dan maar eens op zoek naar een foto van een golf 3 zonder hemel ;) Hoef ik de handel nog niet los te slopen.
|
Ik zou het persoonlijk sowiso niet doen. Ik merkte aan mijn mk2 met twingo dak met oprikken dat het chassis een stuk minder stijf was als een met een dicht dak. Het dak van de meeste auto's is dan ook een essentieel onderdeel in de carrosorie.
Daarbij vind ik het in een mk3 sowieso geen gezicht zo'n dak, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. :thumbup: |
Net zo makkelijk een glazen panorama dak van een twingo erin zetten. Even op de sloop het dak los slijpen (zodat je gelijk een mal hebt voor het dak) en je hebt 'm er in een paar uur in zitten.
|
Quote:
het dak is eigenlijk een van de dragende delen van de carrosserie, je kunt hier een gat in maken, maar reken erop dat je het gaat merken wanneer je gaat rijden. maar alles kan natuurlijk, zou wel wat verstevigingen aanbrengen |
Die paarse vr6 hierboven was destijds van mij...
Geloof dat ik 1 of 2 dwarsbalken er uit heb moeten slijpen toen, auto had al een orgineel schuifdak maar dat was verrot dus daarom voor deze optie gekozen. |
Quote:
Precies. Beetje het schoenendoos-zonder-deksel verhaal. :thumbup: |
Quote:
Inderdaad, dat ja. Je kunt het ook heel overdreven zeggen door te zeggen dat heel de sterkte van de auto weg is, maar een cruciaal deel van de auto word wel verzwakt Je zou maar eens ff na gaan denken over wat er gebeurt wanneer je crashed en over de kop gaat met zo'n dak.... :shake: |
Alu frame van het Twingo dakje neemt echt wel een deel van de stevigheid over hoor.
Maar of het met zo'n dakje net zo stevig is als orgineel, nee dat niet... |
Quote:
Dat is het probleem noujuist, bij zon dak komt er veel kracht op te staan, en bij een twingo is dat zo berekent en weet ik wat, dus dat aluminium dient alleen als frame bij de twingo voor het dak, niet voor de stevigheid Dus ik denk niet dat het veel zal helpen bij de sterkte van het dak :D het is slechts alluminium he... |
En het origineel is slechts millimeter plaat.
Ik heb echt nooit last gehad bij de Jetta. De dwars latjes zitten er alleen om het dak in vorm te houden. En het twingo dak is een stalen frame met aan de binnenkant een alu frame. Dat blijft prima zitten. |
Ik vind het nog steeds zonde als mensen dit doen in hun VW :(
|
kan die mening niets als meer delen :tongue:
|
Toch maar op zoek naar een ander aftermarketdak dan. Moet wel nog een beetje de bocht om kunnen zonder dat de auto vervormt tot wokkel.
|
Quote:
ik zou gewoon kijken of je een origineel golf 3 elektrisch schuifdak kunt vinden, als dat groter is dan je dak nu is, kun je het gewoon passend maken |
Dennis-Mash heeft dit toch gedaan?
|
Heeft een origineel dak niet een felsrand in het dak? Anders zou dat ook een optie zijn natuurlijk
|
Nou, een origineel dak erin jassen is niet zo gemakkelijk hoor. Volgen mij zit dat ongeveer gelijk als bij een type 1. Dat wil dan zeggen dat je een rand moet gaan omzetten, die weer moet gaan puntlassen aan de bak en de bak dan met carrosseriekit vast hangen aan het dak. En dat dan alles zonder het dak te vervormen... Hak dat twingo dak er maar in, je hebt toch niet veel te verliezen als er al een klapdak in zit.
|
Idd een orgineel dak zet je echt niet zo maar ff over.
Kapot is het toch al, ik zou gewoon voor een webasto of een twingo dakje gaan... |
Zit nu een hollandia in, webasto stond al op het verlanglijstje. Alleen nog even goedkoop vinden. Had er al een paar gevonden.
|
Quote:
das dan dus ook niet zo gemakkelijk.. kans dat ie gaat lekken is dan denk ik ook wel aanwezig... |
Een Twingo dak heb ik inderdaad in gebouwd in mijn Golf 3. Reden hier voor was dat er een aftermarket dakraam in de auto zat welke na verloop van tijd ging lekken.
Stevigheid van de carosserie is na het inbouw van het Twingo dak niks veranderd. Het Twingo dak heeft een zeer sterk frame naar mijn mening. Probeer zo'n dak maar is te verbuigen zodra je het gedemonteerd hebt uit de Twingo. :thumbup: |
Dave gewoon Twingo dakje erin en desnoods paar stalen strips onder de dakplaat erbij maken voor wat extra stevigheid. ;)
|
Quote:
Ja ik deel de zelfde mening, dat twingo dakje is erg stevig gemaakt. Het zit met zo'n + 50 moeren vast en houd alles goed bij elkaar, ik vond het zelfs steviger dan het normale dak. Standaard zitten er 3 dwarsbalkjes tegen de dakplaat aan de binnenzijde maar die hebben niks met dikke versteviging te maken lijkt mij. Ze zitten maar aan elke kant met 2 kleine propjes vast gelast. Ik denk eerder dat ze er zitten om de dakplaat tegen indeuken te beschermen. Trouwens kun je ergens gewoon een gat in maken zonder de stevigheid aan te tasten. Bij een golf is vooral de stevigheid te danken aan de gehele buitenrand rondom van het dak , er wordt niets daarvan weg gehaald door een twingo dak te plaatsen. Pas als je bijvoorbeeld een hoek uit je dak zou slijpen kan de carroserie ruimte vinden om te torderen en dan is het wel zwakker geworden. |
:shake: Zit dat dak er nu al in...? Vergroot juist de stevigheid
|
Om hier even op in te haken.
Kan er iemand mij vertellen of het glazen panorama dak van een twingo in een golf 2 past? Ik ken meerdere mensen die het pvc dakje hebben en 1 daarvan vertelde dat de hoeken wel een beetje wringen, maar gezien glas niet te wringen is ben ik er nog niet zeker van. Iemand dus ervaring hiermee? |
geen ervaring, wel veel foto's al van gezien, past dus.
|
Zou er niet zo bang voor zijn, je maakt het idd een beetje anders, dan origineel.
Maar is een webasto, en zit wel degelijk weer kracht genoeg in, als je het maar netjes met mal inbouwd, als je er lukraak een gat in maakt en met waaiers het passend maakt. Dan maak je er zelf een slappe toestand van. Maar tis goed te doen, en heb je er geen angst van dat je het zwaar vernaggeld. Maar dat het zwakker word, dan volledige plaat is niet eens een discussie waard, dat snap je zelf wel. Al vind ik dit mooiere oplossing ipv aftermarket meuk, die altijd weer lekken. |
All times are GMT +1. The time now is 07:57. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.