Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Autosport (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=89)
-   -   Semi slicks (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=123441)

René 26-01-2014 20:27

Semi slicks
 
Voor de mensen die nog een keer een trackday willen bezoeken en iets meer grip willen hebben dan een normale straatband, is een semi misschien wel ideaal. Kwam net wat goedkope semi`s tegen (niet iedereen heeft de centen voor bv Toyo R888).

Deze viel mij nogal op:

Nankang NS-2R 195/50 ZR15 82W :

http://autosport.nl/klasse/nieuws/2...rvice-van-start

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rn&typ=R-232474




Ben absoluut geen fan van de normale straatbanden van Nankang door hun slechte grip bij nat wegdek, maar zou die semi`s wel eens willen proberen op het circuit. Prijzen vallen me mee (meer dan de helft goedkoper dan de R888)


De Federal`s zijn al behoorlijk populair @ trackdays en kosten nog minder.

Federal 595 RS-R 195/50 ZR15 82W:

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rn&typ=R-219601



Rick 26-01-2014 20:33

Als Nankang al gaat adverteren met een dwarsliggende BRZ/GT-86...


MartinGT 26-01-2014 20:57




:D

Maar ervaringen van deze gast zijn wel goed: http://www.cliosport.net/forum/show...ex-NS-2R-Fitted

fearless 26-01-2014 21:13

Deed ik liever 50 euro extra uitgeven voor R1R toyo's.

René 26-01-2014 21:29

Quote:
Originally Posted by fearless
Deed ik liever 50 euro extra uitgeven voor R1R toyo's.


http://www.oponeo.nl/banden-details...CFUtP3godKVMAjA

72eu per stuk.....
Ook niet duur :)

Gijs 26-01-2014 23:35

De r888 vond ik ook aardig aan de prijs voor af en toe een vrij rijden dag mee te pakken, dus ben ook verder gaan zoeken. Uiteindelijk ga ik voor Falken Azenis Semi Slicks. Over de Federals heb ik ook goede verhalen gelezen, maar bij diegene waar ik de banden bestel wist mij te vertellen dat deze Falkens z'n geld echt waard waren. :)

René 28-01-2014 00:25

iemand op driving-fun.com over de nangkang semi`s:

Quote:
Wij hebben de banden twee weken geleden uitgebreid getest op Assen.

Ik heb de banden getest op een natte baan. Ze hebben echt een paar rondjes nodig om grip op te bouwen. Je moet je dan echt inhouden, daarna worden ze beter maar halen het gripniveau van Toyo's niet. Ik reed 2:24 op nat. Op toyo's kun je 2:22 halen hoewel de ene natte baan de andere niet is.

Op droog heb ik ze niet gereden maar een teammaatje moest er toch wel een beetje aan wennen. De auto beweegt meer en is verraderlijker. Kortom, het grip niveau is gewoon lager t.o.v. toyo's. Hij reed 2:07 op Assen waar we met toyo,s die dag in de 2:05 zaten.

Conclusie: het is geen toyo maar wel een goede band voor de helft van het geld. Beetje de Federal maar dan hopelijk zonder scheuren.

In de BMW Ooperon cup gaan we er dit jaar ook mee rijden. Ik vind het een goede ontwikkeling. Het scheelt een hoop centen en het maakt de auto spannender om (op de limiet) te rijden.


kortom; een band die stúkken goedkoper is en maar 2 seconden langzamer is dan de R888? Voor ons als hobby racers ideaal dus.

De Pul 28-01-2014 00:34




regal racer semis slicks.....

ik wil op 17'' gaan rijden,maar er zijn erg weinig maten verkrijgbaar.......
edit,die federals zijn wel in de juiste maat verkrijgbaar :cool:

Sven-GTI 28-01-2014 07:38

Hier zit ik dus ook mee.

Van veel prijzen die gepost worden word ik blij :D Totdat ik ga zoeken naar de 17 inch varianten...

Sjon 28-01-2014 09:21

.

Jelle-Mk1G60 28-01-2014 10:32

Ik heb met de falken azenis gereden. Deze bevielen ook wel goed. Nooit op nat wegdek gereden maar droog wegdek plakken ze echt goed op de baan!


Op de rs'en :-D



Was €110 per band dacht ik.

Sven-GTI 28-01-2014 11:07

Ubergeile MK1 :thumbup:

Lieuwe 28-01-2014 12:54

Knappe band is toch veel mooier dan een schrale 165/40 ofzo :thumbup:

riendert 28-01-2014 16:50

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Knappe band is toch veel mooier dan een schrale 165/40 ofzo :thumbup:


Mee eens:), wat is de breedte van die bbsen?

Sven-GTI 28-01-2014 16:52

Zal rond de 7j zijn met 205/40 zo te zien.

Jelle-Mk1G60 28-01-2014 18:12

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ubergeile MK1 :thumbup:


Bedankt! :D
Idd 7j breed achter zit gewoon een spacertje tussen

riendert 28-01-2014 19:24

Ziet er onwijs netjes uit!

René 28-01-2014 21:09

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Knappe band is toch veel mooier dan een schrale 165/40 ofzo :thumbup:


dat 165/40 heb ik ook nooit begrepen. :screwy:

Sven-GTI 28-01-2014 21:23

Meningen verschillen uiteraard. Mensen die hier bij semi-slicks kijken zullen waarschijnlijk meer van de performance zijn :D

Kortom, een fatsoenlijke band met grip om te scheuren :D

Jelle-Mk1G60 29-01-2014 07:12

Dat valt ook te zien met welke reden je je auto bouwd.
Ligt er een leuk blok in vind ik het zo de om het potentieel ook niet te gebruiken.
Heb je maar een 1.1 tsja moet je met wat anders proberen uitpakken :p

boravariant1976 29-01-2014 21:59

Let aub goed op mbt buget semis:

Regal racer is echt 3x niks , neem dan aub federal RS-R

Nankang moet zich nog echt bewijzen in wedstijdverband bij ACCN.
Hun gaan trouwens rijden met compound 120 en niet de compound 180 van internet.
Ik heb zo mijn twijfels ,maar de tijd zal het leren!

http://www.nankang-tyre.com/home.ph...1=1&lv2=7&no=12



195/50R15 R888 is bij trackdayparts het goedkoopst 119,= ecxl. post

Ik ben zelf super tevreden over federal fz-201 en kost +- 120 (heb hier evt. connecties voor!)

Toyo R1-R heeft zich bewezen en doet het goed onder lichtere autos.

Falken is ook zeker goed,de rt615k

Met de RS-R heb je gewoon super veel fun voor dat geld....

DutchWilco 29-01-2014 22:48

Ik heb een poos gereden met de Yokohama Parada Spec2 in de maten 215/40/17 en bevielen mij erg goed. Ze hadden iets beter mogen plakken, maar daar tegen over staat wel dat ze langer mee gaan en ze het grip niet meteen verliezen, en ik de auto mooi controleerbaar uit kon laten breken :)
Bandjes zijn niet duur en hierdoor is de prijs/kwaliteit erg goed:
Yokohama PARADA Spec-2










Ik heb deze bandjes al langs zien komen, maar zijn erg goed kosten zo'n 110 per stuk en zien er goed uit al stonden ze hier op de foto iets getrokken (205/40/17 op een 8J Velg) en hadden wel iets breder gemogen zoals 215/40 denk ik :)
Het gaat om de Falken Azenis RT-615 en zijn perfect voor trackdays enz.
Ik zal deze zeker weer aan schaffen voor op de eerst volgende auto waar ik het circuit mee op wil:

Falken Azenis RT-615






sander_beer 29-01-2014 22:58

Yokohama Parada Spec2 , zijn dat semi's ?
zaten fabrieks af op mijn vrouw haar Mitsubishi colt czt
moet zeggen dat ik het ook een heeel fijne band vond alleen voor op straat iets te veel rolgeluid , niet dat MIJ dat iets boeit :)

DutchWilco 29-01-2014 23:07

Quote:
Originally Posted by sander_beer
Yokohama Parada Spec2 , zijn dat semi's ?
zaten fabrieks af op mijn vrouw haar Mitsubishi colt czt
moet zeggen dat ik het ook een heeel fijne band vond alleen voor op straat iets te veel rolgeluid , niet dat MIJ dat iets boeit :)



Ik denk dat je iets door elkaar haalt, want er is geen fabriek zo gek om deze banden onder een standaard fabrieks-auto zetten. Ik kreeg de banden niet te horen omdat het motorgeluid nogal overheerste, dus heb geen idee over het rolgeluid :)



PARADA Spec 2 Tyre - High Performance Road Tyre

The Yokohama Parada Spec 2 defines performance road tuning standards by exceeding expectations for performance and looks.

The Yokohama Parada Spec-2 tyre has an ultra high grip, reinforced silica tread with a specially designed asymmetrical pattern. The low void shoulder increases rubber to road contact, so wet or dry the tyre offers massive improvements in braking and steering response.

Available in a range of sizes perfectly suited to high performance, larger diameter application.



boravariant1976 29-01-2014 23:15

Blijft een super dikke Golf Wilco :)

Parada-spec2 is zeker een leuke performanceband maar idd geen echte semi.
En zal bij misbruik toch snel de geest geven!

Mijn maatje met Clio3 RS heeft vorig jaar trackdays gereden met 215/40R17 RT615k
en was daar ook zeer over te spreken (+-210pst)



sander_beer 29-01-2014 23:28

of er moet ook een spec 1 bestaan ofzo met hetzelfde profiel enzo maar haal het zeker niet door elkaar , stond er zelf ook van te kijken dat er zo een bandjes om de velgen lagen , auto nieuw bij een Mitsubishi garage gekocht
het rol geluid was in het begin minder na een jaar of 2 werd het erger (ikzelf kom nooit 2 jaar toe met banden )

DutchWilco 29-01-2014 23:29

Quote:
Originally Posted by boravariant1976
Blijft een super dikke Golf Wilco :)

Parada-spec2 is zeker een leuke performanceband maar idd geen echte semi.
En zal bij misbruik toch snel de geest geven!

Mijn maatje met Clio3 RS heeft vorig jaar trackdays gereden met 215/40R17 RT615k
en was daar ook zeer over te spreken (+-210pst)




Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Falken Azenis RT-615 en zou ik zeker weer kopen, zeer binnenkort hoop ik ;)

Waar mensen vaak geen rekening mee houden is dat de ene band veel beter ligt onder bv een zware auto met 4wd en de andere zich juist veel beter gedraagt onder bijvoorbeeld een lichte auto met alleen voor of achterwielaandrijving enz. Het is vaak een combi van meerdere factoren en kan alleen getest worden door wat verschillende banden te proberen, maar zou erg duur zijn, tenzij je iemand zijn wielen een keer een rondje kan proberen misschien of eerst wat verschillende 2e hands bandjes gebruiken misschien :rolleyes:

Lieuwe 30-01-2014 12:24

Iemand hier ervaring met 1 van deze banden?

Bridgestone RE002 (Adrenalin)




Hankook Ventus R-S3



boravariant1976 30-01-2014 14:12

@ Wilco klopt met te snel smeren als gevolg!

@ Lieuwe welke bandenmaat zou je mee gaan rijden met S3 op daily/circuit ?
Br : is zeer goede highperformance maar zeker geen semi!
Ha : is top maar heb je al eerder keer aangeven zeer slecht beschikbaar in europa!

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=112074

Lieuwe 30-01-2014 15:26

Hankook is nu gewoon te koop @ autobandenmarkt, dus verkrijgbaarheid is easy :)

Alleen de prijs is niet mega interessant. In "mijn" maat 225 40 18 kost de band 236,58.

Nankang is een erg goeie optie kwa prijs @ 103,40.

boravariant1976 30-01-2014 22:30

Echt goede semis kostten nu eenmaal meer maar geven ook meer drivingfun! Alles bepalend is jouw budget.....denk dat jouw S3 zeker wel wat goeds verdiend :)

Echte semis zijn qua wangopbouw veeel stugger en daardoor directer/sneller en constanter/veiliger als je weet wat je doet.
Je rijdt dan echt ook op het rubber van het loopvlak.
Temperatuur en bandenspanning zijn de allerbelangrijke factoren icm met een goed uitgelijnd echt onderstel en geupgrade remmen uiteraard.

De budgets en highperformance hebben nogal veel flex in de wang en smeren daardoor ook veel sneller.Maar wel de beste basis om je auto echt te leren kennen.

Ik gaat dit jaar voor het eerst op nieuwe set fullslicks rijden 200/580R15.
Maar begin altijd met opbouwen op de trackday met semis en ga later op de dag te limiet pas opzoeken op slicks.

Wat is jouw huidige merk dan waar je mee hebt gereden op Assen?

http://www.pneusracing.com/index.ph...01&diametre=189



Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Hankook is nu gewoon te koop @ autobandenmarkt, dus verkrijgbaarheid is easy :)

Alleen de prijs is niet mega interessant. In "mijn" maat 225 40 18 kost de band 236,58.

Nankang is een erg goeie optie kwa prijs @ 103,40.

boravariant1976 30-01-2014 22:34

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rn&typ=R-102411

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rn&typ=R-156394

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rn&typ=D-114930

Gijs 31-01-2014 00:58

Yokohama Parada heb ik afgelopen seizoen op m'n Golf 2 KR gehad. Plakte best goed, veel plezier van gehad. Komende zomer zal ik ze verder verslijten onder m'n TDI :)

Prijs was maar 56 euro per band (195/50/15)..! :drive:



arjan v 31-01-2014 20:56

Wat voornkeuze isner met 13 inch ?

knarfmk1 31-01-2014 22:32

Quote:
Originally Posted by arjan v
Wat voornkeuze is er met 13 inch ?


Deze bijvoorbeeld:

Toyo R888
Advan A048
Avon ZZR (Hebben als enige ook 185-55-13 ontdekte ik van de week, mooie maat alleen moeilijk te verkrijgen, kon alleen deze vinden: http://bmtrracing.com/competition-tyre-prices/ )
Kuhmo ecsta V70a
Dunlop DZ03G

http://www.demon-tweeks.co.uk/motor...mpetition-tyres

Lieuwe 31-01-2014 22:53

Quote:
Originally Posted by boravariant1976
Wat is jouw huidige merk dan waar je mee hebt gereden op Assen?


Tot nu toe alleen met Conti Sport Contact 3 gereden. Beste tijd is 2:11.01 @ Assen.

Woon nu in het buitenland, dus weinig kans om te gaan circuitrijden dit jaar.

Ben allang blij als ik weer een keer de S3 aan kan slingeren als ik in NL ben :)

René 18-02-2014 19:19

Verslag van iemand op DF:

Afgelopen vrijdag hebben wij de Nankangs uitvoerig getest op Zandvoort en ik moet concluderen dat ik erg te spreken ben over deze band.

Toyo als benchmark
Om een goed vergelijk te maken hebben we eerst een uitgebreide run gedaan op de vertrouwde TOYO R888. Ik zette op deze band vrij snel een 2.06.1 neer met de opmerking dat de bocht zonder naam volledig nat was en er elders ook nog een aantal riviertje en vochtige plekken waren. Het blijft speculeren maar ik denk dat het een seconde scheelt. Dus een 2.05.1. Dit komt overeen met eerder gereden tijden.

Ze hebben temperatuur nodig
Met deze wetenschap zijn we overgestapt op een nieuwe set Nankang met bandenmaat 205/55/16. Wat opvalt met de Nankang is dat ze t.o.v. de TOYO echt 2 rondjes meer nodig hebben om op temperatuur te komen. Het viel me dan ook behoorlijk tegen de eerste rondjes maar er was me vertelt dat ik geduld moest hebben. En ze hadden gelijk want de tijden gingen van een 2.10 naar 2.08 naar 2.07 naar uiteindelijk een hoge 2.06 tijdens de eerste run. De band geeft in het begin wat minder vertrouwen omdat hij temperatuur nodig heeft maar echt verraderlijk zal ik het niet noemen.

Niet veel langzamer dan Toyo
Na die eerste run haalde ik dus al een hoge 2.06 zonder echt te pushen. Door de hoge wangen is de auto iets bewegelijker en kan hij op de exits wat wiebelig in de kont zijn. Hierdoor ontstond ook wat wielspin. We hebben de rebound aangepast. Dat hielp maar we kregen het niet helemaal weg. De bump van de achterdempers zou nog wat stijver kunnen maar dan creëer je ook weer overstuur. In de tweede run heb ik het maximale eruit proberen te halen wat resulteerde in een 2.05.9. De theoretische snelste tijd was 0.1 sneller aangezien ik een beetje aan het experimenteren was met de entry van Audi S. T.o.v. de Toyo is hij dus een 1 seconde langzamer. Dat vind ik persoonlijk weinig aangezien de TOYO een veel zachtere compound heeft.

Op de lange runs weinig smeren of plotselinge grip afbouw
Tijdens de derde run hebben we getest wat het effect is van overbelasting. Ofwel zoveel mogelijk op en over de gripgrens rijden en kijken hoe de band hierop reageert. Toyo's worden dan te warm en verliezen grip. Zandvoort is ideaal om dit te testen aangezien de baan veel van de banden vergt (met name links voor). Toyo's houden het op max attack maar 5 rondjes vol en dan gaan ze smeren met als gevolg langzamere tijden. De Nankangs hielden zich de hele run keurig en er geen/weinig dropoff in de tijden. Hoe het op een uur is weten we nog niet maar ik ben optimistisch aangezien ik na een de run geen rare slijtage kon zien. Hier scoren ze beter dan Toyo.

Moeilijke om echt hard mee te gaan
Met de bandenmaat 205/55/16 staat de auto hoger dan op toyo 225/45/16 en de wangen zorgen ervoor dat er meer beweging in de auto zit. Bij snel insturen gaat de auto zich meer zetten waardoor je t.o.v. rustig insturen meer gebruik kunt maken van de mechanische grip van de achterbanden. Bij 45 - 100 graden bochten is dit een voordeel. Hetzelfde geldt voor het inremmen van bochten, je kunt meer spelen met het gewicht van de auto. Het nadeel is dat je dit voordeel alleen kunt benutten als je goede wagenbeheersing hebt. Het is dus moeilijk om het echte potentieel uit de auto te halen. Hoe dit is met een andere bandenmaat is niet bekend.

In de regen een hand vol
Aan het eind van de dag begon het flink te regen waardoor we ze ook in de regen hebben kunnen testen. Op het nat ben ik toch iets minder enthousiast over de band. Op Toyo’s rij ik op Zandvoort eenvoudig onder de 2:20. Nu was de beste tijd een 2:23, later ging het harder regenen en was het niet mogelijk om onder 2:26 te komen. En dit met het nemen van behoorlijke risico’s. Het grootste probleem zat hem in Hugenholz en Audi S waar een ander type asfalt ligt. Hierop was 0,0 grip op deze banden en ronduit gevaarlijk voor een onervaren coureur. Ook waren Scheivlak, Nissan en Bos-uit zijn een handvol. Ergens denk ik dat het puur aan banden temperatuur ligt, maar die krijg je niet in de banden in de regen en 5 graden. Ik raad ze niet aan in de regen, of iig niet met koud weer.

Conclusie
Al met al een goede band voor het geld die ik om deze reden prefereer ik ze boven de Toyo. Hij is maar een seconde langzamer maar voelt voor de normale trackday rijden als hetzelfde aan. Daarbij zijn er nog voordelen als langere levensduur en minder smeren bij lang gebruik. Ook verwacht ik dat ze het goed doen op auto’s zwaarder dan 1300Kg.

René 25-03-2014 07:26

Weer wat ervaringen op Driving-Fun:

Quote:
Originally Posted by RaceBMW op DF
voor autoslalom (wimedo) afgelopen zaterdag getest totaal geen warmte dus ook geen grip in te krijgen oudere toyo,s waren 3sec sneller op een baan van een dikke minuut

mvg Hans


Quote:
Originally Posted by André op DF
Ik heb op de E36 cup getest met de nangkangs.

De voorbanden krijgen het heel zwaar. De ronde tijden waren prima (wel trager dan toyo). Maar de banden hadden happen eruit. We kunnen maximaal 2 uur halen op een set voorbanden daarna kunnen ze zo de kliko in. Toyo s hielden het langer.

Ron mk1 25-03-2014 08:22

Zijn er hier ook mensen met ervaring van een zwaardere auto met quattro systeem?

Wil toch gaan kijken voor een setje knappe banden voor onder de audi .

Heb nu gewoon straatbanden , pirelli p-zero rosoo 225-45-18. Op zich een fijne band maar qua grip zeker niet alles .

René 25-03-2014 08:49

Lieuwe heeft inmiddels wel wat ervaring met zijn S3, maar wat wil je ermee dan? Het circuit op?

Semi-slicks lijken leuk en hebben meer grip dan een straatband, maar slijten ook harder dan een straatband plus dat een semi sneller last heeft van aquaplaning....en pin me er niet op vast, maar volgens mij moet een semi ook eerst op temperatuur gebracht worden voordat deze z`n optimale grip heeft. Of de grip koud meer is dan een straatband weet ik niet, maar ik denk het niet.

Dus voor onder je gezins A4 avant zou ik gewoon op zoek gaan naar een andere goede straatband ipv semi`s.

Ik had zelf Dunlop Sportmaxx TT onder de Golf 4 liggen in de maat 225/40/18 en die is mij toen erg goed bevallen.


All times are GMT +1. The time now is 18:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.