![]() |
Stotteren/inhouden ABF
Beste mede VW'ers hier ben ik spijtig genoeg WEER met een probleem van m'n abf. de auto stotterd en houd in alsof hij precies op 3 cilinders draait maar toch draait de motor op 4 cilinders het lijkt alsof er na de motor iets misgaat,,?
Ik was aan het denken aan de catalisator, deze is volgens mij nog fabriek af dus deze zou mss wel eens vol kunnen zitten? 250 000km ondertussen. Bij "doortrekken"tussen de 3000 4000 stopt het stotteren daarom dat ik dacht aan de catalisator, er is al een hele boel vervangen aan de wagen en het begint echt m'n klxte uit te hangen. Motorblok +-70 xxx km boegiekabels, delco, bobijn, benzinefilter, relais.. geen 3000 km geleden verse olie, bougies, oliefilter krijgt altijd rond de 10 000 km onderhoud door veel korte afstanden woon werkverkeer +-7km Heb vandaag men karterventilatie al eens wat uitgekuist maar deze zag er niet enorm besmeurd uit, hopelijk kunnen jullie me nog wat voorstellen doen die ik kan controleren morgen op m'n werk,, want ik zie het bos door de bomen niet meer, alvast bedankt! KegelsGTI ! |
Zaterdag heeft de auto de hele dag lekker gelopen.. Start deze ochtend de auto, die de koude start zal ik zeggen goed draait, en hierna begon hij weer beroerd te draaien. Even bougiekabels uitgetrokken, en bleek cilinder 1 en 3 toch niets meer te doen.. Terwijl de bougies wel vonkten als deze uit blok gevezen waren(en gewisseld met bougie van 2 en 4) 5 minuten later ontsteekte cilinder 1 wel mee. Soms draaide hij wel op 4 cilinders. Ik heb al veel mee gemaakt met de wagen, en ik heb wel goede basis kennis maar dit snap ik echt niet! Ikzelf dacht aan bobijn die stuk was maar dan zou hij normaal niet aanslaan? Dus nu gaat mijn ergste gedacht naar de ECU. heb hier een VW herstelboek van abf waar ik niets kan vinden over zo een probleem ofzo. bij hoge toeren begint de motor beter te lopen met af en toe stotteren. Of zou dit mss aan een gare relais kunnen liggen? Vind er niets over op internet na uren opzoeken dit weekend! Hopelijk iemand hier die spijtig genoeg dit probleem ook eens heeft gehad? Mvg kegels
|
Als hij wel vonkt dan zou ik het zoeken in de injectoren of iets dergelijks.
Draai eens alle bougies eruit en laat dan de motor draaien. Dan zou er overal benzine uit moeten spuiten |
Hebben we ook gedaan! Toen cilinder 3 het alleen niet deed en hier kwam benzine uit omhoog gespoten! Er is ook onderling gewisseld van bougiekabels en maakte geen verschil. Heb vandaag injectorcleaner in me bak gedaan, hoop dat het iets zou uitmaken,,
|
Heb je al eens geprobeerd de hallsensor en de blauwe sensor te vervangen.
Die hebben beide iets met de timing en ontstekingstijdstip te maken. Misschien dat de ecu koud en lage toeren te veel corrigeert |
Vandaag nog niet naar de sensors kunnen kijken,, maar raar genoeg de eerste 300 meter deze morgen naar me werk stotterde hij weer, daarna liep hij emals een zonnetje verder en deze avond na nieuwe achteras rubbers te krijgen reed hij ook weer goed, ik word er echt gek van 😡 en uitlezen als de storing er niets is lijkt me zinloos? Of heeft obd1 een storingsgeheugen?
|
Kan ik de hall sensor op een manier door meten ofzo? Het probleem is gisteren weer eens begonnen spijtig genoeg,, alvast bedankt!
|
Het probleem was er deze morgend niet meer raar genoeg! Ik begrijp het niet helemaal meer!! Hiernet nog eens de verdelerkap er af gedaan, en de "contactpunten" eens bekeken.. Op het contactpunt van cilinder 3 zie je dat het moment van de "inslag" niet juist zit ofzo dit is namelijk net op de rand zal ik zeggen, terwijl je bij de andere 3 ziet dat de "inslag" mooi centraal is. Cilinder 3 krijgt dus een te zwakke vonk waarschijnlijk maar hoe kan dit komen? Of moet ik toch maar eens een nieuwe bobijn kopen ook al heeft deze maar 40 000 km. (De verdelerkap +rotor+ bougiekabels zijn nog goed geen 40 000km oud ). Wie o wie kan me hier een gouden tip geven:)? Mvg!
|
Heb je hem al eens uitgelezen? Mijn voormalige ABF begon ook plots te stotteren en in te houden. Gasklep positie sensor bleek defect te zijn. Deze vervangen en heb er erna geen last meer van gehad.
|
Ga ik zo spoedig mogelijk eens doen :) en het stotteren was ook met periodes van nu en dan? Alvast bedankt voor de reply ;)
|
Nee, het was bij mij constant nadat het begonnen was. Stottert hij ook als ie stationair loopt?
|
Ja hij stottert stationair ook. Eigenlijk Draait hij op 3 cilinders als hij stottert en telkens is het cilinder 3 die niet ontsteekt of halve ontsteking krijgt.. En het probleem speelt zich af in of voor de verdelerkap, ik begrijp niet vanwaar het komt of er moest een relais moeilijk doen maar dan zouden andere cilinders dit toch ook hebben?? Alvast bedankt! ;) edit; deze morgend liep hij de eerste 100 meter op 3 cilinders en daarna reed hij weer helemaal prima!
|
Ik denk dat het toch ergens tussen je bobine en bougies zit.Je heb maar 1 bobine en een verdeler.dus kan nooit iets zijn voor de bobine want dan zouden alle bougies niet of slecht ontsteken.
Zou er een nieuwe verdeler op knallen,is het geld niet en grote kans dat het daarin zit. Anders blijft er alleen bougie kabels en bougies over maar omdat je die al heb uitgewisseld zit het daar waarschijnlijk niet in. |
Dan is het de gasklep positie sensor ook niet als telkens cilinder drie uit valt.
|
Eerst en vooral bedankt voor de respons en het meedenken! Het zou mss wel aan het verdelerhuis kunnen liggen maar dat zou niet mogen stukgaan bij Max 40 000km he? Het verdelerhuis is van beru net als de rotor :) toen ik het vorige verdelerhuis demonteerde zag ik duidelijk dat het versleten was, dit zie ik namelijk niet bij deze, ziet er nog nieuw uit, maar kan inwendig mss enige gebreken hebben.. Eerst een week skiën en dan eens een verdelerkap bestellen deze keer eentje bij vw zelf san bestellen? Mvg!
|
Zou hem eerst eens uitlezen voordat je van alles gaat vervangen
|
Er kan natuurlijk altijd een productie fout zijn geweest. Zoals Marcski al zegt, lees hem eens uit. :thumbup:
|
Ja maar Gaat er met uitlezen wel iets te zien zijn als de fout er niet is? Of heeft een obd1 ook een storingsgeheugen? Want sinds gisteren morgend is er weer geen probleem te bespeuren,, heb al gedacht dat ik mss mijn ontsteking eens moet laten afstellen bij vw zelf dan,,?
|
Hiernet stotterde hij zonder op 3 cilinders te rijden en als ik dan met het gas pedaal beetje bewoog dan was het even weg mss dan toch de gaskleppositiesensor:) vandaag ook eens langsgaan bij de vw dealer voor het uitlezen :)
|
Opweg van het werk naar huis ging het stotteren weer gepaard met de 3 cilinder,,, maandag 17 maart mag hij binnen :) hopelijk komt er een antwoord waarom hij zo stotterd/ inhoud en op 3 cilinders draaid :) uitslag van het uitlezen zet ik hier wel ;)
|
Bij een abf kan je de ontsteking niet afstellen.
Hoop dat ze het vind,erg irritant rijden met een stotter en drie poten. |
Ik heb hier thuis een reparatiebrochure van vw over het abf motor waarin staat: Met behulp van de basisafstelling wordt het digifant-regelapparaat bij stationair toerental op de potentiometer gasklep, stat.toerentalstabilisatieklep en de motor afgestemd.. Ok digifant regelt zichzelf. Maar ze kunnen het wel testen of het wel juist op punt staat. Heb net ook nog een nieuw verdelerkap en rotor besteld. Dus morgen weet ik of het hier aan lag :) Mvg glenn
|
Controleren kan zeker geen kwaad,zeker om alles uit te sluiten.
Hoop ook dat het met nieuwe rotor en verdelerkap opgelost is.Zijn dan de kosten niet. Bij mijn abf een keer de hele ontsteking moeten vernieuwen doordat de kering inwendig lek was,dan ben je een stuk meer kwijt. |
Ja heb het net eens bekeken wat zo een hele nieuwe ontsteking kost! Kost aardig wat geld! Maarja ben al zo ver gekomen dus moet ik wel doorgaan! Ben er zelf voor aan het vrezen dat de hele onsteking stuk zal zijn heeft inmiddels samen met het gasklephuis al 250 xxx km achter de boeg, voor de rest is alles al vervangen denk ik xD 👍😄
|
denk niet dat de ontsteking kapot is, en zou ook niet geljk een nieuwe halen maar eerst een goede gebruikte proberen want als het hier niet aan ligt dan ben je duur uit...
als ik een gokje mag doen, zou ik de bougiekabel van cilinder 3 een verwisselen met een andere... ik had dat probleempje een tijdje geleden met een 2.0 motor, die liep ook soms op 3 cilinder, en toen heb ik de bougiekabel losgehaald en een klein stukje boven die bougie gehouden als de motor draaide, en dan zag ik dat de vonk allerlei kanten op ketste, dus die vervangen en het was weg... succes ermee |
wat ik verder wel vreemd vind is dat je zegt dat hij soms stotterd en dan niet op 3 cilinders loopt.. dat zou betekenen dat er meerdere problemen zijn... dat zou duiden op de gasklep maar de is goed of slecht, dus dan zou hij altijd moeten stotteren
|
Heb de bougies en kabels al eens uitgewisseld en geen resultaat deze morgend was het zelf een 2cilinder met veel wit blauwe damp uit de uitlaat,, lijkt niet goed :s
|
Net de verdelerkap en rotor vervangen! En zonder succes natuurlijk! Heb de bougie nog eens uit het blik gedraaid en deze gaf een vonk.. Maar dan was ik aan het denken vonkt deze bougie wel op tijd..? Ook zit bougie 3 in 4 en omgekeerd niets maakt uit,, nu ben ik aan het denken of hij wel genoeg compressie heeft... Zot worden van deze abf ;) 17 maart uitlezen hopelijk komt er dan iets naar boven :)
|
Raar maar waar hiernet opweg naar huis tussen de 3-4000 toeren was het weer een 4 cilinder :) mss gaat het toch in de eindtrap van het ontstekingstrafo liggen(bobijn)of gaat het toch relais 30 zijn, deze is ook besteld nu . Gaan ze dit kunnen zien met uitlezen bij obd1? Mvg!
|
relais 30 is het ecu relais, dat zal het niet zijn, ik zou ff een andere ontsteking erop zitten van iemand van wie hij het wel goed doet, alsook de bobine... ( die is het waarschijnlijk niet, want die is of kapot, dus geen vonk, of goed maarja proberen kan altijd)
|
De bobine lijkt me niet,die is bij mij ook kapot geweest maar doet ie totaal niks meer.
Maar de bobine is een vrij standaard model die op veel meer auto,s geleverd is en op de sloop zo van een auto af te trekken is.Scheelt een hoop geld met een nieuwe om het uit te sluiten. Zou het niet in je injector kunnen zitten want mij lijkt mij dat alle delen van de ontsteking naar behoren werken. |
dat zou inderdaad ook nog wel eens kunnen, je kunt je injectorrail eruit draaien, dan starten, en dan moeten ze alle 4 regelmatig inspuiten... wel met hele korte pauzes ertussen (of hoe ik het moet uitleggen) dat zou je ook eens kunnen doen, of ook weer ergens een goede injectorrail scoren, losse injectoren kan je ook beter niet vervangen.. maar als je het ook steeds op een andere cilinder heb zou het dat eigenlijk ook niej kunnen zijn...
je kan ook eens in het donker de motor laten lopen en dan met een plantenspuit waar benzine in zit de benzine nevelen op de bougiekabels en motor, dan zie je ook als er ergens vonken zouden lekken |
Vandaag bij vw auto laten uitlezen; injector van cilinder1 kwam als foutmelding naar boven. Dit begreep ik helemaal niet! Terwijl cilinder 3 nooit of slechte ontsteking kreeg.. Bon, ze hadden me gezegd van de injectoren eens van plaats te wisselen.. Zodus maar 2 sets dichting voor injectoren besteld.. En dit weekend maar eens veranderen.. Auto heeft een week en half stil gestaan door vakantie.. Deze morgend starte ik hem en weer een 4 cilinder. Ik weet niet waar verder zoeken op dit moment...
|
Voor enige geïnteresseerden.. Een groot vermoeden gaat naar een injecteur die blijft inspuiten, nieuwe dichtingen voor collector bestellen en de injectierail vervangen. Had hier nog 1 liggen toevallig 😄 hopelijk is het daarmee opgelost ;) u hoort het wel ;)
|
Hopelijk is dat het probleem,kan je weer lekker toeren zonder gestotter.
|
Bougie kabels van Beru zijn niet altijd te vertrouwen, heb zelf afgelopen jaar een setje van nog geen 4 maanden oud eraf gegooid omdat een lek was in de bougie kop zelf. Bobine kun je ook niet uitsluiten deze kan ook tijdelijk uitvallen!, (bij een polo meegemaakt).
|
Een volledig andere injectierail gestoken zonet. 3de injecteur blijft inspuiten xs zou het dan toch ergens aan een elektrisch gedeelte liggen? Ik begrijp het niet meer😑
|
ja dan zou ik eens een andere ecu proberen... kan daar een foutje inzitten... want het kan niet de kabel zijn naar de injectoren want dat zijn maar 2 draadjes... en die zorgen dat ze alle 4 op spaning komen...
kan ook zijn dat deze injectorrail ook nog 100% is natuuurlijk.... |
Na 5minuten niet naar de motor gekeken te hebben, nog eens op het gemak alles bekeken.. de motor draaide wel op 4 cilinders maar de benzine kwam ditmaal uit de injectierail gespoten. Conclusie-> rail lekte onderaan aan 3de cilinder😡 dus dan maar de oude rail gemonteerd.. Nu wou ik een injector uit de lekkende rail in de "goede" rail monteren maar er was precies geen beginnen aan om dit over te bouwen.. Kreeg namelijk geen beweging in een injector.. Kan ik deze wel demonteren uit de rail?
Toen ik de motor starte na alles gemonteerd te hebben ging het actieve koolstoffilter chilpen zal ik zeggen..ik begrijp ook niet waarom hij dit doet.. In zou zelf zeggen dat ik dit hechilp hoorde tot in de injectoren.. Iemand een verklaring voor? Heb liggen zoeken maar is niet veel over te vinden alvast bedankt!!! |
Al bij al rijd de auto tot nu toe zoals het hoort. Actieve koolstoffilter maakt ook geen lawaai meer.. Nu weet ik nog steeds niet of alles in orde is met de auto of niet :) ik laat het wel weten als het probleem zich terug voordoet.. En dan ga ik maar eens een technicus opzoeken die overweg kan met een scoop ofzo.. 😉😊
|
All times are GMT +1. The time now is 08:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.