![]() |
Welke versnellingsbak?
Ik ben momenteel bezig met de inbouw van een 2.2 liter 5 cilinder uit een Audi 100 S4 in een Golf 1.
Nu weet ik niet hoe ik er achter kan komen welke bak ik het beste hiervoor zou kunnen pakken of hoe ik daar het beste achter kan komen. De motor komt uit '93 en heeft de motorcode AAN. Nu zie ik hier vaker dat er een andere bak achter een bepaald blok word geknoopt. Hoe komen jullie erachter wat erop past of passend gemaakt kan worden? |
Heb er niet echt verstand van (even indekken :tongue: ) maar lijkt me van belang dat uitgaande as motor/ingaade as versnellingsbak overeen komen en dat je aandrijfassen op de goede plek uitkomen (dus bij de wielen en niet 10cm er voor of achter).
Maar als je de ruimte hebt en de rest past kun je met een flens (aka adapterplaat) wel zorgen dat de bak er goed aan past. Ligt er ook aan hoe zwaar je de Golf gaat verbouwen, slijp en las je de hele boel om om het blok er in de lengte in te hangen dan kom je met de standaard- of 100 5E bak ook wel uit, in dwarsrichting wordt het wat lastiger denk ik. Quote:
|
Volgens mij past een 02a bak gewoon?
|
volgensmij rijdt er bij mij in de buurt iemand met een v5 of een vr6 bak.
Maar zeker weten doe ik het niet. Op google ook niets te vinden? |
Heb er op gegoogled maar niks gevonden.
Zelf had ik ook al het idee om te kijken voor een vr6 bak te passen. En op deze motor zat een natte koppeling gemonteerd. Hier wil ik dus ook van afstappen en eentje monteren die niet in de olie loopt. En Johan, gaat dat ook om dit blok dat dwars in een andere wagen is gelegd? Hier is het topic over de Golf vanaf het punt dat ik hem heb overgenomen van een vriend van mij. http://www.volksforum.com/forum/sho...39&page=4&pp=20 |
Ja zit ook dwars gemonteerd. Voorwielaangedreven. Sipke heeft ook een 5cilinder in zn blauwe golf1 misschien dat hij er meer over kan vertellen.
|
Maak eens een foto van de kant waar de bak op komt. En post die eens hier.Dan kan ik het zo zien denk ik. Of een vr6 bak gaat passen. Kwa bout patroon. Verdere afmetingen zul je toch echt moeten meten.
|
De aansluiting van de oude 5-cilinder is uniek en past geen normale 02A van een 4 of 6-cilinder aan zoals we gewend zijn.
VW heeft dit zelfde Audi onderblok ook gebruikt voor de 2.5L diesels :) Oftewel je kan de bak van een Transporter 2.5 Diesel gebruiken ;) |
Ik heb de motor in z'n motorbok hangen dus een duidelijk foto kan ik daar helaas niet van maken.
Maar dit is de bak die erop zat. ![]() Maar is een dieselbak niet ongunstig met de overbrengingen omdat het een diesel is? En een pasplaat maken is geen enkel probleem. |
Ik zou persoonlijk denk ik een T4 bak nemen en de verhoudingen (laten) aanpassen. Da's deels omdat ik geen fan ben van adapters, pas platen en dergelijke. Niet voor de wielen, of remklauwen, en ook niet voor motor/bak. Maar het is ook omdat ik verwacht dat het moeilijk zal zijn een bak te vinden die het grote vermogen van je motor met het kleine gewicht van de golf netjes weet te "matchen". Ik ben echter geen expert hierin, eerder een leek, dus waarschijnlijk zul je niks aan mijn toevoeging hebben...
|
Persoonlijk maakt het mij niet uit om adapterplaten te gebruiken voor wat dan ook.
Zolang het degelijk gemaakt is zie ik daar nooit een probleem in. En om de overbrengen aan te passen dan ben ik denk ik verder van huis dan een pasplaat. |
Gewoon doen wat Wilco zegt, T4 bak gebruiken.
Je kunt de tandwielen van elke 02A hier voor gebruiken als ik mij niet vergis. Hiermee kun je dan de voor jou juiste overbrengingen samen te stellen. Ik denk zelfs dat als je een T4 koppelings bakhelft scoort , deze op elke willekeurige 02A bak kan laten zetten waarvan jij vind dat deze de juiste overbrengingen heeft. Vergis je niet in hoe belangrijk een versnellingsbak met de juiste overbrengingen is. Die bepaald of de auto fun te rijden is of juist totaal niet. Het vermogen en koppel van de motor moet matchen met de te gebruiken overbrengingen in de versnellingsbak en wagengewicht. Op deze manier kun je zelfs met relatief weinig vermogen toch hele goede prestaties neer zetten. Alles wat je tussen de motor en bak plaatst aan adapterplaten etc. maakt deze setup breder. Dat wil je al helemaal niet in een golf 1 , deze is al smal genoeg. |
Quote:
Als een bellhousing van een t4 past is dat The way to go. Mocht een adapter nodig zijn kan je die dikte weer van de bellhousing affrezen. |
Dat zou mooi zijn als dat zou gaan.
Kan dat bak van alle bouwjaren van de T4 2.5 TDI of gaat het om specifiek de eerste jaren? Ik sprak tevens vandaag iemand die mij vertelde dat ik de 5-cilinder niet op kenteken kon krijgen in een Golf 1. Dit zou er mee te maken hebben dat de regels veranderd waren. Weet iemand hier meer van? Ik meende juist dat de regels een aantal jaar geleden versoepeld waren voor oudere wagens. |
Zou dan gewoon even zelf naar RDW bellen heb je het ieder geval uit eerste hand in plaats van horen zeggen :thumbup:
|
Ik dacht ook dat vandaagdedag zo'n beetje alles mag in oldies...
|
Ik heb ook contact met de RDW gehad en zei hebben mij precies gezegd welke papieren ik nodig had enzo.
Dus ging/ga er ook vanuit dat het geen probleem moet zijn. Historie van het blok en auto is allemaal bekend. En er liggen ook genoeg 6-cilinders in Golfjes. |
Bak van een 2.5 tdi acv heeft wel aardige overbrengingen gezien het gewicht straks van de golf.
|
Maar met de overbrengen van een dieselbak kom ik toch niet weg ofwel?
|
Ik denk wel dat je de overbrengingen moet aanpassen, een dieselbak van een bus van 2 ton zal kwa verhoudingen niet echt passen bij een 1000kg golf.
|
Anders pak je de bak van een 2.4d? Die loopt wat meer toeren als de tdi lijkt me...
|
Gezien het vermogen en het gewicht gaat dat makkelijk lukken, 2.4 bakken zijn minder sterk dacht ik als ook de 88pk tdi bak.
|
Quote:
bakken zijn op de tandwielverhoudingen na exact hetzelfde..... :rolleyes: de oplossing is al aangedragen door de kenners.t4 bak en daarvan de overbrenging veranderen is de enige way to go. @erik,was de audi niet gewoon een automaat? |
Ik heb voor mijn r32 project een excelsheet gebruikt om de verhoudingen van verschillende tandwielcombi's te vergelijken.
Was voor mijn 6bak ombouw heel erg handig. Als je mij effe mailtje stuurt zet ik hem in de bijlage. Gr., Pim |
Jep Audi was een Automaat.
@ Pim: Ik heb je een mailtje gestuurd. Ik ben ook momenteel aan het kijken om een T4 bak en 02A aan te schaffen. En vanuit daar verder te kijken hoe en wat. |
Quote:
Hoef je niet te doen, een T4 heeft een 02B en 02A bak helften passen niet ondanks dat ze op elkaar lijken. Beter kijken naar een T5 6bak, de eind overbrengingen komen meer over een met een 02A bak ondanks dat het het een heel andere bak is. Succes |
Maar past een T5 bak dan ook zo op mijn Audi blok?
Of moet ik dan met een pasplaat werken? En dan kan ik wel de 02A bak pakken voor de overbrengingen? |
Of de T5 bak past weet ik niet,je kunt een sjablon maken van de bout gaten en passen op een T5bak, als je bij een bakken boer bent zullen ze je ongetwijfeld willen helpen.
Een 02A bak heeft een kleiner differentieel daarom past het niet in een 02B bak het hart van het diff van een 02B zit verder weg. |
Kon niet te duur aan een T4 bak van een 5 cilinder 2.4 diesel komen.
Dus heb de gok maar genomen en deze gekocht. Heb hem afgelopen weet eens snel gepast Het bouten patroon komt iig overeen. Alleen zit het differentieel erg laag. Ik zal binnenkort eens wat foto's hier posten, maar heb hem weer aan de kant moeten leggen omdat er nog wat dingen tussen zijn gekomen. |
Zo helaas ben ik hier minder ver mee dan gehoopt maar vandaag nog een beetje gedaan gekregen.
Ik heb de bak weer gepast zodat ik foto's kon maken. Zo heb ik dus een boutenpatroon wat overeen komt maar dit kan niet de bedoeling zijn dat het differentieel zo laag hoort te zitten. ![]() En ook komt het aluminium van de bak aan, waar het verlengde stuk voor een bakflens komt te zitten. ![]() |
ben erg benieuw hoe je deze gaat plaatsen in de mk1
|
Zo een tijd niks gedaan gekregen aan dit project maar wil er nu weer aan verder gaan.
Ik heb dus inmiddels een bak van een T4 2.4D geprobeerd maar deze gaat dus niet passen helaas. Nu vraag ik mij af of er verschil zit in de bouw van een T4 2.4D en een T4 2.5TDI bak zit. Beide van een 5-cilinder. Heeft iemand wellicht een T4 2.5 TDI bak liggen die ik eens zou kunnen lenen zodat ik zou kunnen passen. Hij mag dus defect zijn, het gaat mij er enkel om dat ik een bak heb die ook past. |
De opbouw en bout patroon van bij de bakken is hetzelfde, alleen de tdi bak heeft een extra baksteun aan de onderkant.
|
Dus het differentieel en het boutpatroon zitten op dezelfde plaats van elkaar?
Dus dan zou de bak hetzelfde zitten zoals hierboven op de foto's is te zien. |
Motorblok van een T4 ligt sterk voorover gekanteld, daarom staat jouw diff zo raar...
als je de diff goed zet heb je de hoek waarin ie in een T4 ligt. De 5 cilinder ligt in een Audi toch ook zo plat op z'n kant? Edit; op z'n andere kant... |
Ah daarom kom ik er dus niet mee weg.
En dat is voor alle motorblokken in de T4 hetzelfde. Dan zou ik dus een T4 2.5 TDI bak nog niet eens hoeven te proberen. |
Ja idd, ik zou sipke eens contacten...
|
Ik heb al contact gehad met Sipke, echter is er helaas niet veel uitgekomen.
Hij had het over dat een T4 bak er zo achter paste of ik kon ook een huis verlassen van een Audibak. |
Heeft Sipke hem niet gewoon de andere kant op gekanteld liggen?
Dus gewoon motorblok andere kant op gelegd en oliesysteem aangepast...? |
Misschien van (bijvoorbeeld) een vr6 bak de voorkant met boutpatroon vlak laten frezen en uit aluminium een frame snijden waar je dan weer onder de juiste hoek het boutpatroon van de 5cilinder motor in laat boren.
En dan vervolgens weer aan de bak lassen. |
All times are GMT +1. The time now is 17:48. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.