![]() |
1963 Kever mid-engine V6 mTDI
Tsja, ik wou eigenlijk wachten met een topic aanmaken tot ik daadwerkelijk ben begonnen met het bouwen, maar afgelopen maandag is er ineens schot in het project gekomen.
Wat: Een 1963 Kever (ex Kever van Gijs) ombouwen naar midden motor V6 TDI met mechanische injectie en 6 versnellingsbak. Voor circuit, sprint en straat gebruik. Waarom: Omdat (ik) het kan... Na de verkoop van de ’77er Audi 100LS ( C2 Type43) met 2.5 R5 mTDI zocht ik een nieuw passend visitekaartje voor het werk dat ik al 12 jaar doe op dieselgebied. Mijn eerste auto was een Kever en de liefde is gebleven. Ik heb ook nog een 1969 Kever automatic. Wanneer: Type goedkeuring voor 01-01-2014 Info: Alle foto’s staan op de Smoketail supplies site Hoe: … volg topic ;) --- Al een poosje (bijna een jaar) was ik aan het denken wat voor project ik zou gaan starten na de verkoop van de Audi en ik heb in de tussentijd nog een Jetta 2 omgebouwd naar mTDI, maar dat is toch te gewoon en als ik hiervoor belasting moet betalen neem ik liever een comfortabelere auto. Toen kwam ik toevallig hier op het forum de advertentie van Gijs tegen van zijn Kever. De deal was snel gemaakt en de Kever getransporteerd naar het noorden (Nieuwediep) ![]() ![]() ![]() ![]() Foto’s van Gijs toen hij in 2005 de Kever gekocht heeft ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Huidige staat Het idee was in eerste instantie om er op de originele positie een 3 cilinder pompverstuiver TDI motor in te hangen op een omgebouwde Porsche versnellingsbak, maar dat was niet gek genoeg naar mijn mening. Dus waarom niet een compacte V6 TDI pakken van een A4, A6, A8, Superb of Passat 3B(G) en die ombouwen naar mechanische injectie en aansluiten op een 6 versnellingsbak en dit voor de achteras leggen? Hierop de ophanging en remmerij aanpassen. De doelstelling is om naar de RDW te gaan terwijl de auto omgebouwd is naar CNG (Compressed Natural Gas) met de voorkeur voor CNG met ontstekingsmodule in plaats van Bi-Fuel. Ben in onderhandeling voor sponsoring met een grote fabrikant van CNG componenten. Bij eBay een 2.5 TDI gewonnen zonder Turbo, pomp en injectoren voor 69 euro… Die opgehaald en gaan meten. Het blok is maar 420mm lang inclusief de multiriem poelie. Hij heeft een uitsparing voor het subframe waar hij nu mooi mee over de achteras kan lopen… ![]() ![]() Redelijk compleet blok in goede staat . (Zonder verstuivers, pomp, turbo en vliegwiel) ![]() De verkoper zei me dat ik gek was en dat hij nooit in een Polo ging passen… Tsja, dat gek wist ik al maar dat blok gaat erin. ![]() ![]() ![]() ![]() Het was nog een hele klus om hem er weer uit te krijgen… ![]() De carterpan heeft een uitsparing voor het subframe waar ik hem dus mooi mee over de achteras kan laten lopen. -wordt vervolgd- |
stoer project, ga m volgen
|
Gaaf project !!
Quote:
Vraagje... met achteras bedoel je de torsiebuis denk ik, of gaat die er ook uit ? Zal haast wel moeten, vrees dat anders de motor veels te hoog komt te liggen. |
Het ene dikke project is nog niet afgerond hier in de luchtgekoelde sectie of de volgende bied zich alweer aan.
Ik ga hem volgen! :cool: |
Cool project!
|
heel gaaf, weer een mooie om te volgen :thumbup:
|
Fantastisch, succes ermee :thumbup:
|
Leuk project! We gaan hem volgen :thumbup:
|
Top project Bert!
|
Quote:
De torsiebuis van de Porsche gaat erin, maar er bestaat inderdaad een kans dat tijdens het proef passen op het halve chassis dat er geen torsiestangen in komen, maar dat hij Coilovers gaat krijgen, dit ook omdat er behoorlijk wat meer gewicht op komt te liggen dan bij de Porsche. Ik wil in iedergeval niet de motor onder de bodem uit laten steken. |
-vervolg-
Op zoek gegaan op Keversite en the Samba naar ophanging en rem upgrades en toen kwam ik bij de Porsche 944 Turbo2 of 968 uit. Die rondom 4 zuiger Brembo klauwen hebben met geventileerde schijven. Vervolgens de complete ophanging gekocht van een 968. ![]() ![]() ![]() Door de McPherson ophanging voor moet ik de fusses aan passen om op een Kever vooras te laten passen. Aangezien ik niet direct wil gaan slijpen in het 63er chassis heb ik er een chassis bij gekocht en die door geslepen om een mal te kunnen gaan bouwen. Dit kan ik dan uiteindelijk weer over bouwen in het 63er chassis. Maandag na lang een RSS feed zonder succes te hebben gehad op schade auto’s die voldoen aan mijn specs. Een treffer: Een Passat Variant Highline aut uit 1999 met 2.5TDI 150pk en 3 ton gelopen onder de 1000 euro. Die heb ik direct maar opgehaald. Schade provisorisch gerepareerd om er mee te kunnen rijden naar de stalling en de goede automaatbak te kunnen verkopen. ![]() De foto van de advertentie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kokerbalken en bumperbalk allemaal onbeschadigd, enkel schroef schade. ![]() Ty-rap tuning…. ![]() Goed genoeg om 200km mee te rijden. -wordt vervolgd- |
heftig, en kwa uitelijk vind ik die kever heel vet zo!
|
Gaaf project!
|
mooi project damn..
|
Gaaf project Bert!
|
Omdat ik nog niet precies heb besloten hoe ik hem af ga bouwen, qua stijl. Maar voor de RDW keuring heb ik toch velgen nodig zonder spacers of adapters. Plus de remmen hebben 5x130 steek en op de Brembo klauwen moeten minimaal 16" velgen.
Toen zag ik hier op het forum een setje C2 Porsche velgen aangeboden in 6Jx16" aangeboden. Ze zijn recht en dat is nu even belangrijk. |
Waar is de passat voor? Je had al een motor toch?
|
De motor van eBay wordt mijn pas blok. Die trek ik leeg, die van de Passat loopt als een zonnetje en heeft een nokkenas revisie gehad die gaat straks in de Kever.
Rest van de Passat levert mooi weer wat geld op waardoor de motor gratis is :D Ben Hollander hé... ;) |
Ziet er goed uit !
Ik moet morgen toevallig even naar beuningen, daar tref ik iemand die een motor op komt halen in beuingen.. toevallig bij jou? |
@sixpack: Ik heb inderdaad een Passat 1Z blok verkocht aan iemand die morgen langs komt.
|
Cool project!
|
Hier heb ik dus heel veel respect voor , iemand die echt out of the box denkt :thumbup: en daar nog projectje van maakt.
Iedereen kan een kever bouwen , alles kan je verkrijgen ervan maar uniek? Niet echt! Mooi dikwijls wel en zie ze ook zo heel graag maar projectjes als deze of ruud's frido doen me echt watertanden. Respect om uniek uit de hoek te komen :thumbup: |
Gaaf Bert! Toen je er over vertelde vond ik t al goed klinken, dus deze ga ik volgen!
|
Moet deze niet bij watergekoelde projecten trouwens? :P
|
Leuk om te zien dat er schot in mn oude kever zit :)
|
@Bartman: bedankt voor het mooie compliment!
@Sander: Dat is een lastige inderdaad. Ik heb voor luchtgekoeld gekozen, omdat het origineel een luchtgekoelde auto is. |
Quote:
Haha geniaal :D |
Ga hem zeker volgen Bert! :thumbup:
|
Is het inmiddels gelukt om te passen, wat voor hoek de aandrijfassen ongeveer gaan maken? En of de motor over de achteras past? niet dat strax de as daar te dik is?
|
@Meneer Evgeniy: Nee, nog niet. Voornamelijk door ruimte gebrek in de schuur. Vanavond wordt er weer een motor opgehaald.
Dan ga ik de motor en bak op de gewenste positie zetten en kijken hoe diep ik over de torsiebuis kan zakken. |
Weer wat kleine updates:
![]() De C2 velgen op de Porsche 968 achteras gezet om te kijken hoe breed hij gaat worden en in totaal komt het van buitenkant velg tot buitenkant velg op 1650mm (bovenop de velg gemeten i.v.m. camber) Nu de achterkant van de Kever opmeten om te kijken hoeveel ik de achteras in moet gaan korten om de velgen mooi aan te laten sluiten in de koets. ![]() ![]() De donor Passat afgelopen weekend uit elkaar getrokken en het interieur en achterklep verkocht. Een 1 massa vliegwiel gekocht voor de 240mm koppeling. |
Sticky! :)
|
Vrijdag een afspraak gemaakt bij een bedrijf die kan 3D laser scannen. Ik heb voor mijn projecten te lang achter een 3D meetbank gestaan om zelf producten in te meten en dit is veel gemakkelijker (en acurater).
Daar ga ik de 01E 6-versnellingsbak, motor (onderblok en carterpan), de achter ophanging van de Kever en de achteras van de Porsche 968 in laten scannen. Zal de foto's van het scannen plaatsen. Ook zijn de Porsche 968 naven onderweg naar Canada waar Lanner Kahn van VDubengineering speciale fusees gaat maken voor mijn Link Pin vooras met de Porsche 968 remmen. Hopelijk heb ik ze terug over een maand of 2 :cool: |
Wow, dat is nog eens een project!
Ga hem zeker volgen. Ben benieuwd hoe dat blok in de kevert uit komt. Maar na het scannen ga je het met een CAD programma op elkaar passen? |
Dat is de bedoeling, zo heb ik het altijd gedaan. Van de motor en bak uit nieuwe steunen ontwerpen en het chassis aanpassen.
|
Vanmorgen aan het 3D laser scannen geweest. Nu wordt de data geexporteerd. Als het klaar is zal ik wat screengrabs in de topic plaatsen.
Generaal is mijn gevoel dat het niet de nauwkeurigheid haalt die ik graag had gehad. De scanner is wel nauwkeurig, maar door lichtval zit er veel vervuiling op het model waardoor het er erg rommelig uitziet. Als de data goed bruikbaar is ga ik over een paar weken weer heen met het onderblok en achterzijde van het kever chassis en dan ook direct maar een Porsche 968 fusee, naaf en remklauw scannen om te kijken of ik hier een degelijke oplossing voor een Linkpin kever spindel voor kan maken. |
Super project Bert! Ik ga hem in de gaten houden. Succes met uit verwerken van je scan resultaten, ik ken het probleem van lichtvervuiling ook van mijn werk.
|
Hierbij de screengrabs van de 3D scan data. (Ruwe data)
![]() 01E 6 versnellingsbak ![]() Porsche 968 (944 S2) Achteras ![]() Carterpan met voor en achter oliekeerring plaat ![]() Motorsteun links ![]() Motorsteun rechts ![]() Versnellingsbaksteun links ![]() Versnellingsbaksteun rechts Ik wil de komende weken gaan kijken of ik de relevante data van de 3D scans om kan zetten naar 3D data om de motor en versnellingsbak ten opzichte van de as te positioneren. Dan kan ik vervolgens het chassis ontwerp klaar maken. |
Ook heb ik gisteravond gekeken hoe de achteras, motor en versnellingsbak op elkaar aansluiten.
Het valt een beetje tegen, de uitsparing van de carterpan die origineel voor het sub-frame is gemaakt zit ongeveer 12cm te ver naar achteren en ik kan dit ook niet aanpassen. De balansas zit voor in de carterpan en die kan niet weg. Ook wil ik de motor en bak nog iets dieper in het chassis leggen. Wat foto's: ![]() Op het hart van de wielnaaf heb ik een bezemsteel gelegd ![]() De afstand tussen torsiebuis en hart achteras is ongeveer 36.5cm ![]() Bak en motor over de torsiebuis gelegd. ![]() ![]() ![]() ![]() Even een aandrijfas er tussen gedaan om de hoek in de aandrijfas te laten zien.... dit gaat niet werken. De versnellingsbak moet een goede 12.5cm meer naar achteren om de aandrijfassen recht te laten liggen. ![]() De motor mag nog iets dieper in het chassis komen te liggen (5cm) Hetzelfde wil ik straks ook gaan doen in 3D en dan kan ik de rest er omheen ontwerpen. Vanavond een tweede Porsche achteras ophalen, zodat ik 1 in stukken kan slijpen om te kijken hoe ik hem aan kan passen. Nadeel is wel dat er straks geen torsievering meer mogelijk is. |
Mooi project hoor! Keer wat anders.
Wat zijn de plannen met de motor? |
All times are GMT +1. The time now is 08:12. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.