Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Yuli's G60 mk1 project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=115319)

yuli 10-06-2013 13:39

Yuli's G60 mk1 project
 
Hallo VW vrienden,

Ik ben weer terug bij mijn eerste vw liefde, de golf 1. Na meer dan 5 jaar corrado G60 te hebben gereden en een jaar Corrado VR6, begon het weer wat te kriebelen voor een nieuw project.
Ik ben erg gecharmeerd van G60 rijden en de old school techniek, dit rijdt zo heerlijk. Zo liep ik al een aantal jaren met het idee; als ooit de Corrado G60 weg gaat dat de motor naar de golf 1 gaat.

Na een half jaar huiswerk maken en onderdelen verzamelen voor de ombouw, is nu ook de Corrado G60 gestript in onderdelen en het project begonnen.

:postpics: dus daar gaan we met de eerste update:
Uit mijn corrado G60, het blok uitgebouwd:






Onderblok is opgeboord naar de eerste overmaat:



Onderblok gereviseerd. Echte revisie dus geen kijk operatie, alles is vervangen. Nieuwe zuigers, versterkte oliepomp, versterkte carter, krukas gebalanceerd.




Nieuwe Mahle zuigers naar eerste overmaat:






Kop gereviseerd:



Gereviseerde startmotor & dynamo:



Luchtinlaat gepareld en gespoten:



Zelfde voor G-lader steun:



Reclame voor de verf :) . Gebruik VHT lak werkt lekker en het is hittebestendig te zijn als het uitgehard is.



Kop gemonteerd met nieuwe koppakking en bouten:






Kleppendeksel met nieuwe (originele) pakking:






Nu moet eerst de onderdelen boot weer even langs komen om verder te kunnen.

antoine91 10-06-2013 16:06

Dammnn jij bent geweldig bezig!

R.icky 10-06-2013 18:43

Lekker bezig kerel, als hij af is, wil ik graag een keertje komen kijken (:

Mieztdi 10-06-2013 20:31

Goed bezig yuri!

LRR 10-06-2013 20:51

Netjes !!!

GolfMania 11-06-2013 16:04

het duurt ff maar dan krijg je ook wat moois :thumbup:

yuli 11-06-2013 16:40

Bedankt mannen :)

Alles gaat rustig aan, heb niet zoveel haast. Ik ben er in mijn hoofd al een paar jaar mee bezig.

@Rick kom maar is langs voor een bakkie.

Van de week komen uit Frankrijk en Engeland nog wat onderdelen binnen zodat ik verder kan met de opbouw van het blok.

Was vandaag bij Beek auto racing in Den Haag om mijn injectoren op te halen.

Mijn injectoren:



Kon het even niet laten om mijn luchtinlaat te monteren;





Ruud 16V-G60 11-06-2013 18:34

goed bezig hoor

R.icky 11-06-2013 19:41

Quote:
Originally Posted by yuli
Bedankt mannen :)@Rick kom maar is langs voor een bakkie


Bedankt voor de uitnodiging (: Als ik weer een Corrado onder me kont heb kom ik zeker langs :D

yuli 14-06-2013 17:21

Er druppelen weer wat pakketjes binnen. Tijd voor een klein updateje:

Nieuwe draadstiften en injectorzetels;



Oliehuis en nieuwe warmte wisselaar gemonteerd;



Begonnen met fuelrail uit elkaar te halen. Alle pakkingen en draadboomisolatie wordt vervangen. Alles schoonmaken en de steuntjes worden terug zwart.



Nieuwe golf 1 motorlagers geperst in de EPYTEC motorsteunen. Heb hier uiteindelijk een pers gebruikt want ging super zwaar met houtjes en een bankschroef. Steunen maak ik netjes zwart mag geen blikvanger worden.





yuli 20-06-2013 12:57

Update;

Nieuwe waterpomp gemonteerd en nieuwe thermostaat. Waterpomp was voor behandelt maar nog is een extra laagje zilver gegeven.



Epytec motorsteun in mat zwart gespoten met orgineel VW lager



Dynamosteun, Gladersteunen & dynamo gemonteerd



Nieuwe gates rollen voor multi-riem gemonteerd



Ik ga verder met het reviseren van de fuelrail. Ondanks dat mijn injectoren ultrasoon zijn gereinigd wil ik ze alsnog laten testen. Weet iemand een adres het liefst in Zuid Holland waar ze dit kunnen?

De Glader is weggebracht naar Ruud en zal onderhanden genomen worden. Ruud heeft deze inmiddels bekeken en zag er nog fris uit.

René 20-06-2013 13:17

Ziet er allemaal keurig uit zo!

Pedaalemmer 20-06-2013 15:01

Leuk project! G60 blijft een lekkere setup om mee te rijden!

g-loudertje 20-06-2013 21:48

Je pakt het goed aan! Mooi werk!

SpeedieD 20-06-2013 22:43

Goed bezig man! Motor straks als nieuw er in!

yuli 08-07-2013 15:35

Tussentijdse update van het project.

Tweedehands een complete samco set kunnen overnemen:



Slangen goed schoongemaakt en staat wel deftig moet ik zeggen. Koelwaterslangen dus blauw. Intercooler slangen worden zwart.



Samen met een vriend de distributie op tijd gezet en gemonteerd. Ik weet het wel maar doe dit gewoon te weinig en dan is het fijn dat je op ervaring kunt leunen. Alles staat startklaar nu, moet kunnen aanslaan straks om daarna te kunnen afstellen met stroboscoop.



Injectorrail gemonteerd, ik heb hiervan de kabelboom gerepareerd en opnieuw gewikkeld (boompje kost nieuw over de 100 Euro) en alle rubbers vervangen van de injectoren inclusief die van de drukregelaar. Injectoren zijn ultrasoon gereinigd maar de fuelrail gaat echter nog is los omdat ik 100% zekerheid wil dat de injectoren goed zijn. Ik wil deze dus laten testen maar ondanks ik vlakbij den Haag woon heb ik nog geen adresje gevonden in de buurt. Wel een adres in oud Beijerland (http://www.suurautoservice.nl/injec...ten-en-reinigen) moet nog even kijken wat ik doe.
Ik heb ook gekeken naar nieuwe injectoren (245cc, 3bar) deze zijn te krijgen in de VS lijkt het en dan van Bosch bij ATP. Op eBay wordt je doodgegooid met injectoren maar veel chinees spul die als Green tops worden geadverteerd maar dan over de 300cc.
Ik weet nog niet wat ik de toekomst wil maar weet wel dat ik in het begin met de originele ECU en poelie wil inrijden..



Setje intercooler leidingen en bochten van HRT binnengekomen:



Omdat de arm van de mulitriem-spanner dicht bij de kokerbalk komt in de mk1 en ik een aantal oplossingen heb gezien die ik niet zo kan waarderen. Deze arm gevonden op Ebay en besteld, hiermee win ik 12 mm t.o.v. orgineel.





Als laatste heeft Ruud mijn lader goed onderhanden genomen. Deze heb ik inmiddels een kleurtje gegeven en het resultaat hiervan komt in de volgende update.

Ondertussen het bekende wachten op onderdelen..
nieuwe klopsensor besteld
nieuwe originele riemspannerveer besteld
klein spul

Kevinmk2 08-07-2013 15:49

erg mooi, goed bezig!

Keep up the good workk

Style 08-07-2013 16:10

Ziet er allemaal netjes uit :thumbup:

yuli 18-07-2013 12:16

Kleine update. Wederom is het wachten op een aantal onderdelen.

Ondertussen een nieuwe riemspanner besteld via ARZ omdat de oude redelijk op is. Blijkbaar de laatste originele VW demper gevonden aangezien deze even op zich laat wachten en na dat ik deze besteld had ook uit de webshop verdwenen is. Maar goed verzendbericht is ontvangen dus heb goede hoop dat deze vandaag of morgen binnen is.

Verder was ik op zoek naar het hoe en waar de voorste motorsteun van epytec gemonteerd zit. Hier ben ik nog niet helemaal uit hoe dit zit. Wellicht heeft iemand een foto hiervan?

Terwijl ik aan het zoeken was naar foto's kwam ik uit op de website van Claus von Essen. Daar zat ik een beetje door webshop te bladeren en toen kwam ik deze kit tegen:



Met deze stangenconversie kit kan je het hele kabel geschakelde gedeelte weglaten voor de 02A bak. Vind ik prettig aangezien ik dan geen gaten / aanpassingen hoef te maken. Daarnaast kan ik dan mijn originele pook en middenconsole houden en ook geen gekke verhogingen en bonus eventuele kortere overbrenging. Kortom dit ga ik proberen.

Grappig is als dit werkt dan is bijna het hele G60 project naar mk1 (buiten de aanpassingen aan de kabelboom en wat kleine puntjes) een "plug & play project" geworden is. Daarmee zijn alle wijzingen dus terug om te draaien. Neemt niet weg dat het hier en daar nog best wat uitzoekwerk is.

Qua blok opbouw. Verse lader gereviseerd door Ruud, door mij gespoten en gemonteerd. De 180 rallye bocht gemonteerd. Lader olie toevoer en retour.






Custom riemspanner / spanrol arm gemonteerd:






Veel tijd gaat kwijt door op zoek te gaan naar nieuwe boutjes



Ben nu bezig met de bak. Deze is een 20.000 kilometer geleden gereviseerd, waarna ik de kilometers erop gemaakt heb. Vind het daarom niet nodig om deze nog is open te halen. Gaat versie olie in, pakkingen zijn allemaal nog lek en zweet vrij.

Uitwendig krijgt deze wel de nodige aandacht dus heb deze inmiddels meerdere keren compleet ontvet met dasty, pannensponsjes en een tandenborstel. Remmenreiniger en velgenreiniger werkt ook, de hardnekkige plekjes pak ik aan met staalwol. Probeer de basis zo goed mogelijk te krijgen en hoop dat het aluminium niet te veel vet gaat zweten uit de poriën.
De bak wordt zwart. Ik heb dit nu een paar keer gezien in het zwart en daardoor oogt de bak kleiner.

Volgende update gaan we aan de golf beginnen. De GTI motor is verkocht een gaat naar een nieuwe eigenaar.

Joan 19-07-2013 07:24

Ziet er mooi uit!

Christiaan 19-07-2013 07:51

Ben wel benieuwd naar de stangen conversie set, of het inderdaad zo makkelijk werkt als het eruit ziet... Mooi project!

Al enig idee welke intercooler je gaat gebruiken?

R.icky 19-07-2013 19:02

Dacht dat je ongeacht voor kabelschakeling ging ?:P

vdWal. 19-07-2013 19:09

erg mooie update! ziet er allemaal weer super uit al

superbeast 19-07-2013 19:16

Tis even stoeien met de stangen om het afgesteld te krijgen, maar is goed te doen

yuli 19-07-2013 21:41

hoi Christiaan
Ik heb een nieuwe sprinter intercooler liggen. Paar maanden geleden voordelig gevonden in Engeland. Ik heb nu in de golf een gril met verstralers en dat gaat niet passen maar heb via Theo (vw-wobshop) een orginele gril zonder verstralers bemachtigd. De intercooler wil ik ophangen door van die rubber steuntjes met draad te gebruiken waar bijv. de benzinepomp mee onder de auto hangt.

Hoi Rick
Zou ik gezegd kunnen hebben :) Het belangrijkste is eigenlijk de juiste bak te gebruiken. Kabelschakeling is ook niet heilig aansluiting op schakeltoren wil ook wel is afbreken.

@superbeast
Haha mooi. Kwartiertje monteren rest van de dag afstellen :) . Ik herriner me nog goed het geklooi met de ombouw van 4 naar 5 bak om de boel af te stellen.

yuli 31-07-2013 09:21

Update. Na een aantal "familie komt eerst" weekenden heb ik weer een beetje tijd (nooit genoeg eigenlijk :redface: ).

Omdat het nieuwe G60 blok nagenoeg is opgebouwd en de huidige motor is verkocht kan ik aan de golf beginnen. Ik heb de golf 1 van stal gehaald en binnen gezet;







huidige motor 1.6 EG, heeft 8000 kilometer gelopen na laatste revisie






En na even zuchten en steunen:







Komende tijd ga ik eerst wat zaken pas maken / voorbereiden, denk aan:
- benzineleidingen stukje inkorten
- Originele draagarm brug onder de auto monteren
- verlichtingskabelboom nalopen
- Sprinter IC pas maken

Daarna wil ik mijn motorruimte grondig aanpakken. Ik wil deze eerst helemaal schoon hebben, opruwen en daarna zet ik deze in de VHT motorruimte lak.

Ondertussen heb ik een grotere rembekrachtiger bemachtigd voor de upgrade naar G60 remmen;



En er is een nieuwe radiator met spal van HRT binnengekomen;



Helaas zal er binnenkort ook een periode gaan komen dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn geliefde MIM/ATS Cup velgen omdat ik heb begrepen dat de remklauw tegen de bolling komt :mad: . Zal moeten gaan zoeken naar een waardige opvolger.

Christiaan 31-07-2013 10:12

Mooie update! Probleem met de wielen, daar ga ik ook tegenaan lopen. Hou je overigens een golf 1 gti radiator of van een ander model?

yuli 31-07-2013 10:26

Hoi Christiaan,

bedankt

Ja ik had jou post ook gelezen over de ATS wielen met G60 klauwen. Baal er ook ontzettend van (toch weer kosten). Spacers zijn echt geen optie van 25mm

Radiator is van een corrado G60 zonder airco model. Groter kom je in de problemen met de IC buizen en kleiner loopt het schijnbaar te snel warm heb ik gelezen. Dikte mag nu ook geen probleem zijn met de spal.

Heb gelezen dat er ook vaak thermoschakelaars geplaatst worden die bij lagere graden al aanslaan. Vraag me af of dit nodig is aangezien ik vrijwel standaard G60 ga rijden.

Christiaan 31-07-2013 10:34

Ik ga de wielen gewoon eerst passen. Ben eigenwijs :)

Dat van die thermoschakelaars ben ik ook al tegengekomen, maar volgens mij was dat meer omdat de motor ruimte bij een mk1 nogal vol is met een G60....

arjan v 31-07-2013 14:36

Wat voor rembekrachtiger gebruik je

R.icky 31-07-2013 21:58

Mooi Golfje kerol (Y)

DavyK 03-08-2013 16:33

Allemaal heel netjes.
Die motorblok heb je heel netjes gekregen.
Die golf ziet er zelf ook nog in heel goede staat.

Keep,up the good work.

Kamran 08-08-2013 15:36

Prachtig!

yuli 12-08-2013 12:42

Tijd voor een update;

Ik ga een sprinter IC gebruiken maar deze wil ik netjes (recht) in het front hebben. Hierbij kun je tegen drie problemen aanlopen;
1. IC raakt het front aan bestuurderskant naast de koplamp
2. Niet genoeg koeling
3. bevestiging

Hierbij een foto wat ik bedoel met niet goed genoeg koeling. Het gekke is dat bij sommige Golf 1 deze uitsparing af fabriek al open is.



Dus m'n vader aan het werk gezet:






Vervolgens had ik al een jaartje of 5 een veerpootbrug liggen voor onder de auto. Dit is origineel VW komt naar horen zeggen van latere modellen cabrio's af. Deze gemonteerd;



Daarna door met mijn favoriete onderdeel :) de remmen. Ik heb gebruik gemaakt van een set EPYTEC adapters voor G60 klauwen te monteren op golf 1 fusees. Tip zet alle moeren goed vast met loctide of lockbond.

De stofkappen van de golf 1 geven wel een probleem met de adapter dus je moet deze verwijderen of aanpassen. Ik heb gekozen om ze aan te passen.

De klauwen zelf heb ik een paar jaar geleden nieuw gekocht van TRW (voorheen lucas). In combinatie met nieuwe schijven en blokken en remleiding;

rem rechts;









Waar ik aan moet wennen is dat de klauw naar mijn idee redelijk hoog zit! :screwy: Maar als ik een beetje google op deze adapters dan zie ik dat wel meer zo zit. Wat is jullie ervaring?

rem links;






Alle aanpassingen netjes afgewerkt;




Ben nu begonnen met 100 mm aandrijfassen te reviseren. Ik haal ze helemaal uit elkaar en bouw ze opnieuw met reparatie kits.

yuli 23-08-2013 15:45

Update;

Aantal maanden geleden had ik een setje aandrijfassen via MP gekocht. Deze assen zijn erg gewild aangezien de verkopers goed weten wat ze ervoor willen.
Ik ben ze uit elkaar gaan halen omdat ik het vermoeden had dat deze bij demontage in de KVS hebben gelegen. Dit was het geval en gelukkig de juiste beslissing om ze uitelkaar te halen daarbij had de binnenste homokineet behoorlijk wat speling.

as kaal gehaald;



as opgeschuurd;



revisie setje; Later ook nieuwe kineet gekocht teveel speling






As opnieuw in de (2 componenten) lak;



van het weekend verder af monteren.

Versnellingsbak afgemaakt. Schoongemaakt, opnieuw in de lak. Baksteun gemonteerd en kabelkoppeling gemonteerd.






G60 remmen zijn klaar dus weer wielen erop. ATS Cups gingen niet meer passen maar heb ze kunnen ruilen tegen een leuke set Schmidt modern line 15 inch 8j et 25. Staat nog wat hoog op z'n poten maar komt ook dat de motor er nog niet in hangt;










Volgende update is voor de motorruimte en kan het G60 blok er in.

Ibiz@ke 23-08-2013 22:10

super mooi werk! Als ik die foto's van blok opbouw bekijk doet het me terugdenken aan de mijne! Vond ik het leukste van gans het project!
Succes en ik volg!

gti-er 23-08-2013 22:18

mooie motor geworden zeg!
die koeling is idd wel super netjes voor mekaar, daar aan geen gebrek meer! :thumbup:
ben benieuwd naar als het erin zit. :cool:

Theowob 23-08-2013 23:05

ziet er super netjes uit

LionMK1 24-08-2013 00:10

Netjes hoor!

Style 24-08-2013 09:16

De Golf staat er netjes bij zo op die wielen :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 20:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.