Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   kabelboom golf 1 S 1977 volstandige revisie (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=113567)

Barn171 20-04-2013 21:12

kabelboom golf 1 S 1977 volstandige revisie
 
Hallo allemaal,

Ik ben voor een klant van mij de kabelboom van zijn '77er basis golfje met 1.6 FP motor de kabelboom aan het herzien. Daarbij heeft hij mij ook opdracht gegeven het interieur en wat kleinigheden op orde te stellen. Ik open dit topic voornamelijk voor dat jullie kunnen zien hoe ik de draadboom herstel. Hier valt namelijk nog wel wat te leren volgens mij... :D




De golf is door een vorige eigenaar voorzien van een '83er golf 1 CL dash, een '84 golf 2 GTI cockpit, een setje meters, alarm systeem en elektrieken ramen. Hierdoor is er weinig meer origineel in het interieur en de kabelboom een ongelooflijk slagveld geworden. Niet wenselijk dus:










Begonnen met het eruit slopen van het dash, cockpit, tellers, en al het andere om een goed beeld van de kabelboom te krijgen:










Die boom is dus echt een ramp, maar goed, we gaan verder. De gehele kabelboom eruit gehaald. Dat is dus echt alles tussen de achterlichten en de koplampen in:







Dan de originele kabelboom scheiden van de tonnen aan gebeun:







En dan kunnen de herstel werkzaamheden eindelijk beginnen. Het eerste grote probleem is de achterruitenwisser. Deze zit origineel in dit modeljaar met een schakelaartje onder het dash, maar dit was zo deerlijk verknipt, dat het niet meer te herstellen was. Het alternatief is dus de functie voor de achterruitenwisser naar de stuurhendels verplaatsen, zoals het bij de later types ook werkt. Dit is in het gebruik trouwens wel gemakkelijker. Ook maar meteen de interval functie zetten, is wel zo fijn.







Work in progress:




Volgende probleem is de volledig verknipte aansluiting aan de tellerunit. Om deze passend te maken voor de golf 2 unit hebben ze de originele stekker afgeknipt en er die van een golf 2 met veel creativiteit (...) weer aan geknutseld. Gelukkig heb ik nog de juiste stekker liggen en deze er dus aan gesoldeerd. De stekkertjes zijn los namelijk niet meer te verkrijgen.










Inmiddels zijn alle beschadigingen in de boom ook weer opnieuw gesoldeerd en geïsoleerd met een krimpkousje. (ik heb ze niet geteld, maar voor mijn gevoel waren het er wel honderd :mad: ) De draadboom van achter het dash, naar de achterlichten, en de koplampen zijn nu klaar. Hiervan zal ik morgen nog even wat fotootjes posten. Er staat die van de motor nog te wachten, en dan ga ik hem eens testen.

Ik ben benieuwd...

Spike 20-04-2013 21:17

Mooi om zo te volgen.

Heb je toevallig ook het schema van het oudere type? Ik wil namelijk ook mijn kabelboom nalopen, gezien deze ook een chaos is.

Barn171 20-04-2013 21:19

Ik heb alle schema's, anders is hier geen beginnen aan. Welke modeljaar en uitvoering heb je?

Gertjan 21-04-2013 04:32

Wat stekkertjes gebruik je hier dan voor, met welk gereedschap en waar haal je ze vandaan?

Spike 21-04-2013 07:52

Als ik het goed zie, heeft hij de stekkertjes uit het 'nieuwe' stekkerblok gehaald (met 7cm draad eraan). Deze vervolgens allemaal een voor een aan de kabelboom gesoldeerd. Deze zullen later weer in het blok geplaatst worden.
Het soldeert natuurlijk een stuk eenvoudiger wanneer die stekkers allemaal los zijn.

(Excuses als ik het verkeerd heb gezien)

Barn171 21-04-2013 09:02

Je hebt het goed gezien, maar dan wel alleen wat betreft de stekker aan de cockpit. Omdat die losse stekkertjes niet meer te krijgen zijn, heb ik ze moeten solderen. De andere stekkertjes die bijvoorbeeld achterop de lichtschakelaar gaan of in de gekleurde stekers achter op de zekeringsdoos, heb ik wel allemaal liggen. Om die dan weer aan de kabel te knijpen kun je zo'n goedkope tang gebruiken, maar dat is echt zooi. Vandaar heb ik (al langer geleden voor mijzelf) een speciale mechanische tang voor de ongeïsoleerde stekkertjes gekocht. Maar die dingen zijn duur, niet normaal onbeschoft duur! Mede daarom kun je nu bij mij je golf1/scirocco1/andere vag jaargenoten neerzetten voor complete kabelboom revisie, om die tang een beetje terug te verdienen. En ik vind het gewoon heel leuk werk dat ik door veel ervaring voort heel goed kan, dat ook... :D

Hight 21-04-2013 11:40

Tja sommige mensen, denken dat ze er goed aan doen om te gaan klussen met een draadboom, dit is een goed voorbeeld. pff wat een gepruts.

gelukkig word het weer knap. goed werk Rik!

Harold_H 21-04-2013 14:18

dat ziet er goed uit..... :) maak er iets moois van !! ik kan nu al niet meer wachten op het resultaat !! :-) suc6 ermee...

greetz

swinz 21-04-2013 19:52

Heb met mijne vorige Pirelli bijna het zelfde moeten doen.. ik ken de frustratie van het gepruts van andere mensen :D

Barn171 21-04-2013 21:37

De kabelboom zit al weer terug, heb wat leuke foto's gemaakt, zal ze morgen posten. Morgen ook voor het eerst proefdraaien, ben benieuwd...

Hight 21-04-2013 22:07

gezien jou kennis, zou dat wel goed komen!

Barn171 22-04-2013 16:52

De vieze kabelboom:







Na een wasbeurt in een speciekuip met warm water & dreft even drogen:




En weer terug in de '77er (testopstelling dan hè! ;) )













En dan voor het eerst testen, gebeurt er helemaal niks. Iets vergeten Rik?? :redface: :




Ging zo al beter:




Maar helaas, het mocht niet zijn... Er zit nog behoorlijk storing in de verlichtingsboom vóór. Groot licht werkt alleen rechts en ik krijg geen controle lampje, knippers / alarm lichten werken alleen als ze er zin in hebben, claxon geeft geen kik, interieur verlichting werkte wel, maar houdt het nu ook voor gezien net als de achteruit- en remlichten. Al die storingen komen via de verlichtingsboom vóór, dus waarschijnlijk ligt het in de aansluiting van die stekker op de zekeringsdoos, of eventueel de zekeringsdoos zelf.

Hij loopt wel weer en ook de achterruitwisser die ik wat heb moeten aanpassen, werkt naar behoren.

Barn171 22-04-2013 20:37

Nou, het viel wel mee. De stekkers achterin de zekeringsplaat waren idd een groot deel van het euvel. Na dat gefikst te hebben, waren er nog de remlichten, claxon en de wissers vóór over. De wissers lopen wel, maar in alle standen op dezelfde snelheid. Ik heb nog geen idee waar dat vandaan komt, maar ik vind het wel. De claxon krijgt 6 volt, dus dat is gewoon ergens een slecht contact. Dat is heel vaak zo bij die golfjes, altijd geëmmer met het claxon. Remlichten waren een slecht contact een de lamp zelf.

Nog even een impressie plaatje:



staande golf 23-04-2013 19:49

Mooi werk! Alleen is ombouwen naar steekzekeringen misschien ook nog een optie? die zijn een stuk minder storingsgevoelig dan die staafzekeringen

Style 23-04-2013 20:03

Quote:
Originally Posted by Barn171

Na een wasbeurt in een speciekuip met warm water & dreft even drogen:



Dat is wel een goede tip ga me kabelboom ook van de week verwijderen.
En deze is ook nog al vies en als je alles netjes op nieuw opbouw.
Is een schone kabelboom ook wel fijn.
Zeker als ik ook wat dingetjes er uit moet halen en er bij doen zo dat ik weer
1 mooie motorboom krijg :thumbup:

Barn171 23-04-2013 20:54

@ staande golf: Op zich kan dat wel, maar het is echt wel erg lastig. Helemaal met een '77er of ouder, die zijn namelijk qua opbouw ook nog heel anders dan een bijv. '79er, die makkelijker aan te passen zou zijn. Als je een goede kast hebt aan een originele boom, zijn ze niet heel veel meer storingsgevoelig dan de steek versies. Als er van allerlei extra's bij geknutseld zijn op een manier die net niet is, dan wordt een oud type wel wat kwetsbaarder.

@ style: werk heel goed zo afwassen, maar je moet ze wel heel goed laten drogen. Het water blijft er namelijk extreem lang in staan. Ik doe zo'n klus dan ook alleen met gloeiend heet water waar je je handen maar net in kunt houden, zodat het water van zichzelf al grotendeels verdampt. En het moet heel mooi, warm, zonnig weer zijn. Binnen krijg je ze niet droog, ze moeten echt in de zon kunnen drogen.

Spike 23-04-2013 21:02

Maar gaat het niet roesten dan? (Of kan koper niet roesten)

Barn171 23-04-2013 21:05

Het roest sowieso niet, koper oxideert. en dat doet het in principe ook niet, omdat de stekkers niet in een huls zitten en de kabels in plastiek. Maar dat geldt dus alleen als je de kabels nat weer terug zet. Als je ze gewoon goed droog maakt, is er natuurlijk niks aan de hand.

Barn171 25-04-2013 21:54

Jajaja, de aanhouder wint!

Het is dan eindelijk gelukt, alles werkt weer :D :D :D :D :D :D. (behalve dan de claxon, maar dat is een arde probleem in het stuurhuis, komt vanzelf goed als er mee gereden wordt) De ruitenwissers vóór die niet werkten kwamen door de modificatie van het oude naar het nieuwe type. Zoek de verschillen:




Ik had dit niet in de gaten omdat ze de originele stekker eraf hadden geknipt, en ik die van een nieuwe eraan had gesoldeerd, met de draadvolgorde zoals die bij het nieuwe type zit.

Nog even de twee verschillende hendels naast elkaar: (boven=oud, onder=nieuw)




Ben wel uren aan het zoeken geweest naar een functie die een basis golf niet heeft, namelijk; als je vóór de ruiten sproeit, dat dan de wissers een aantal keren wissen. Wij rijden dagelijks met een '83er die dat standaard heeft, dus ik had er nog niet bij stil gestaan dat deze het niet eens zou hebben. Ik heb voor mijn gevoel wel honderd keer al de draden gecheckt, één voor één, ik heb de complete kabelboom vanachter het dashboard er weer uit genomen, alles nagemeten, en weer terug gestoken, ik heb de zekeringsdoos vervangen, ik heb de relais vervangen. Wat heb ik eigenlijk niet gedaan? NIKS! :eek: Ik stond gister op het punt op te geven, "want dit kon ik toch niet meer oplossen", totdat ik voor de zekerheid toch maar even in de handleiding keek... :redface:

Om nog even wat bewijs te leveren:










En het -juiste - dash zit er inmiddels dus ook al weer in. Morgen nog even de speaker kabels, en dan ga ik maar eens een mooi stukje vloerbedekking uitzoeken!

RobbieMK1 26-04-2013 06:46

Poe respect hoor, je zult er maar handig in zijn ;)
Wat heb je met het spücknapf stuur gedaan?
Ow en ga je nog een radio monteren? Dat moet ik ook nog doen maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen :confused:

Barn171 26-04-2013 14:49

Ik ga vandaag de radio voorbereiden, of anders morgen. De klant heeft niet om een radio zelf gevraagd, dus die zal ik er niet in doen, wel alle bekabeling ervoor. Zal straks wel laten weten hoe precies

Style 26-04-2013 16:58

Ga er ook deze week aan beginnen wacht nog op een mooie dag om ze te wassen :D
Bij mij zit er ook een cheap ass alarm door het interieur kabelboom deze moet er ook uit.
En dan moet ik alles wat naar de oude carburateur gaat verwijderen dus ik ga de boel open snijden en netjes verwijderen.
Dit wil ik ook gaan doen met de kabel die door loopt naar de verlichtingen enzo.
Alleen met wat kan ik ze weer het beste mee in pakken ?

En dan alles ombouwen naar accu achter in :D

En dan nog de verrichting kabel naar achter ,wisser draden kunnen weg.
En de achteruit verwarming moet weer aangesloten worden.
En dan de achterlicht draden zelf moeten verlengd worden en veranderd naar kleine achterlichten aansluitingen.
Ik had eerst brede achterlichten namelijk in de Golf1 zitten.

Als je het niet erg vind kan ik de vorderingen hier ook wel plaatsen hoor ik gelijk wat goed en wat beter kan :D

Bernhard 26-04-2013 17:33

Ben zelf ook met mijn kabelboom bezig. Wel de basis, want er is gelukkig weinig aan gekloot.
Dit is perfect voor het inpakken: Als het goed is dempt dit ook de trillingen.



meijer1972 26-04-2013 21:47

brand het interieurlampje niet??



Barn171 26-04-2013 22:14

@ robbiemk1: het stuurtje is in principe van de klant, maar ik heb er nog wel eentje liggen als je er een zoekt. pb maar ff

@ style: als je de overbodige originele draden uit je boom wilt hebben, kun je beter de connectors eraf knippen, en de kabel uit de huls trekken. Als je de kabelboom uit de wagen haalt en hem recht houd, liggen ze er zo uit. Ik keur die tape in principe af. Da's prima voor in je interieur, maar onder de motor kap waar het steeds warm, dan weer koud en nat wordt, is die tape niet altijd even wenselijk, want eens zal deze ingeven, dat weet je op voorhand. Die hulzen van vw niet, die blijven gewoon goed.
Als je achter geen elektronische benzinepomp hebt steken, is het makkelijker om een oud type kabelboom voor je achterlichten bij te zoeken. Die is namelijk doodsimpel aan te passen naar de nieuwe connector voor in je nieuwe type zekeringsdoos. Lijkt mij een betere optie dan alle draden te gaan verlengen.

Prima, als je je foto's hier zet, wij helpen je wel! ;)

@ meijer 1972: jawel hoor, alles werkt, ook de controlelampjes en metertjes. Je ziet het niet omdat het donker was toen ik deze foto met flits nam. En ook vooral omdat ik een k*t camera heb...

Morgen moet ik hem afgerond hebben, dan zal ik ook weer de nodige foto's posten en even uitleggen van die radio's. Da's namelijk wel wat handiger met het een en ander aan foto's die ik nu ff niet heb.

CAR-POOL 28-04-2013 15:57

Mooi gedaan , vaak zijn de meeste kabelbomen bij Golfjes1 verprutst

Dit is zeker een Golf1 Sprinter ? Ik kan mij heugen dat deze geloof ik alleen verkocht met 1600 FP en in deze kleur geel

Style 28-04-2013 18:19

Ik had idd een stuk van de oude kabelboom voor de achterlichten.
Maar niet helemaal tot de zekeringkast en de kleuren komen gewoon over een met de brede achterlampen.
Enige verschil is dat de brede met een stekker alle lampen aansluit.
En de korten achterlichten krijgt elk fitting zijn eigen aansluiting.

Had het zo even een paar weekjes geleden gedaan om de boel te testen.



Zo is het nu met genoeg lengte om alles netjes in het achterlicht aan te sluiten.



Overbodige draden idd voorzichtig helemaal uit de boom getrokken.
Dit is wat we niet meer gebruikte in de achterlichten boom :D




Barn171 weet jij toevallig hoe de achterraam verwarming aangelsoten wordt.
Ik heb hier 1 zwarte draad voor maar nu weet ik niet of deze op beide lipjes op de ruit komen.
Dus dat de kabel zich splitst of gaat zwart op 1 lip en aarde op de andere ?

Barn171 29-04-2013 08:36

De achterruitverwarming zit met die twee aansluitingen bovenaan het raam (duhuu... haha), een van die twee gaat in de boom naar voren naar de zekeringdoos, en de andere zit direct aan de andere kan van de hemel aan de carrosserie geschroefd. Dat is dus de aarde.

De golf zou idd een sprinter kunnen zijn, maar er is te veel mee gebeurd om dat nog te kunnen zeggen. Het zou net zo goed om een gewoon standaard golfje "s" kunnen gaan dat toevallig geel is.

De wagen is gisteren weer afgeleverd aan de klant. Hij was er heel blij mee, en ik moet zeggen, ik was ook dik tevreden. Ik zal de laatste foto's nog z.s.m. posten.

En dan nog dit: jullie gaan nu even een week niet meer van mij horen, maar dan ben ik er weer!
Sorry. :redface:

Style 29-04-2013 11:16

Quote:
Originally Posted by Barn171
De achterruitverwarming zit met die twee aansluitingen bovenaan het raam (duhuu... haha), een van die twee gaat in de boom naar voren naar de zekeringdoos, en de andere zit direct aan de andere kan van de hemel aan de carrosserie geschroefd. Dat is dus de aarde.


Ik weet genoeg dankje wel :thumbup:
En veel plezier deze aankomende week dan maar :D

Barn171 03-05-2013 21:58

Quote:
Originally Posted by Style
En veel plezier deze aankomende week dan maar :D


Bedankt, was hartstikke leuk.

Maar in ieder geval, hier nog de beloofde plaatjes.

Iemand twijfelde geloof ik nog aan de werking van de controle lampjes en/of interieur verlichting:




Dash weer terug:




En de vloer schoon gemaakt voor de vloerbedekking:







Dan een setje vloerisolatie gesneden van een materiaal dat ik nog had liggen. Het snijdt enorm fijn en recht, ook super qua dikte, maar vraag me niet wat voor spul het is, geen idee. Iets van hele vaste dakisolatie denk ik. Ik had een setje originele matten gebruikt als mal. Het is wel belangrijk dat je die isolatiematten legt, zonder past je vloerbedekking namelijk van geen kant en zul je er op een gegeven moment scheuren in gaan stampen.










En hier ligt alles erin, allen de tunnel bekleding moet nog juist geplooid worden:




Dan alles er terug in: Inderdaad, de deurkaarten vóór zijn niet correct met het bouwjaar, maar de klant wou ze er toch liever in hebben omdat ze wat luxer zijn met de bakjes en L-handgrepen.







En een klaar golfje:







Ik ben helaas vergeten/had er de tijd niet niet voor om nog even een fotootje van de zetels zelf te maken. Was in ieder geval een heel leuk retro setje zonder hoofdsteunen.

Barn171 03-05-2013 22:17

En dan nog dat met die radio aansluiten.

Vanaf 8/78 of 8/77 (daar ben ik niet zeker van) heeft volkswagen de plus en min met een stekkertje al voorbereid. Vanaf 8/80 zit in die stekker ook een kabeltje voor de interieurverlichting. Deze kabels + stekker lopen mee met de hoofdboom en splitsen mee af met de boom van de waarschuwingspinkers. Meestal is er in het verleden van een Golfje wel eens een radio gemonteerd geweest en hangen de kabels uit het gat voor de radio. Als je origineel geen radio gemonteerd hebt, bindt volkswagen deze kabels af fabriek met een plakbandje weer terug langs de kabelstreng van de waarschuwingspinkers. Hij is dan dus voor een cm of vijf tot tien terug gevouwen. Als je hem niet kunt vinden, even de schakelaar van de waarschuwingspinkers los maken en de kabelstreng volgen, dan vind je hem vanzelf. Het is wel zo dat in acht van de tien keer het stekkertje (deels) van de kabels is afgeknipt. Nu je weet waar hij moet liggen, gewoon zoeken naar de effen rode en bruine kabel, dat zijn die van de radio.

Als je een golf hebt voor bouwjaar 8/78 (of 8/77 dus), is de radio niet voorbereid en zul je zelf de kabels moeten leggen. Het beste is om ze af te takken op de achterkant van de zekeringsdoos bij de "G"-polen. Bij iedere groep polen achterop de zekeringsdoos staat een letter, en ieder pool is apart genummerd, dat zie je vanzelf. De "G"-polen herken je in ieder geval aan de uitsluitend rode kabels die erop aan gesloten zijn. De groep zit helemaal boven aan de doos en bestaat uit een vijftal brede polen, en een tweetal smalle. Op al deze polen staat constant (ook bij contact uit) 12V. Tak hem af bij de smalle, maar knip niet in de kabels die er al op zitten, tak hem letterlijk af. Dat is dus met zo'n splitsing klemmetje. Je moet niet in die bestaande kabels knippen omdat die heel belangrijk zijn. Let wel op, als je hem zo aansluit is de radio NIET gezekerd. Je moet dus nog even een zweefzekering hangen. EN KOPPEL DE BATTERIJ LOS VOORDAT NOG MAAR IETS GAAT DOEN!!!

Jel Golf 2 GTI 03-05-2013 22:44

Quote:
Originally Posted by Barn171
En dan nog dat met die radio aansluiten.

Vanaf 8/78 of 8/77 (daar ben ik niet zeker van) heeft volkswagen de plus en min met een stekkertje al voorbereid. Vanaf 8/80 zit in die stekker ook een kabeltje voor de interieurverlichting. Deze kabels + stekker lopen mee met de hoofdboom en splitsen mee af met de boom van de waarschuwingspinkers. Meestal is er in het verleden van een Golfje wel eens een radio gemonteerd geweest en hangen de kabels uit het gat voor de radio. Als je origineel geen radio gemonteerd hebt, bindt volkswagen deze kabels af fabriek met een plakbandje weer terug langs de kabelstreng van de waarschuwingspinkers. Hij is dan dus voor een cm of vijf tot tien terug gevouwen. Als je hem niet kunt vinden, even de schakelaar van de waarschuwingspinkers los maken en de kabelstreng volgen, dan vind je hem vanzelf. Het is wel zo dat in acht van de tien keer het stekkertje (deels) van de kabels is afgeknipt. Nu je weet waar hij moet liggen, gewoon zoeken naar de effen rode en bruine kabel, dat zijn die van de radio.

Als je een golf hebt voor bouwjaar 8/78 (of 8/77 dus), is de radio niet voorbereid en zul je zelf de kabels moeten leggen. Het beste is om ze af te takken op de achterkant van de zekeringsdoos bij de "G"-polen. Bij iedere groep polen achterop de zekeringsdoos staat een letter, en ieder pool is apart genummerd, dat zie je vanzelf. De "G"-polen herken je in ieder geval aan de uitsluitend rode kabels die erop aan gesloten zijn. De groep zit helemaal boven aan de doos en bestaat uit een vijftal brede polen, en een tweetal smalle. Op al deze polen staat constant (ook bij contact uit) 12V. Tak hem af bij de smalle, maar knip niet in de kabels die er al op zitten, tak hem letterlijk af. Dat is dus met zo'n splitsing klemmetje. Je moet niet in die bestaande kabels knippen omdat die heel belangrijk zijn. Let wel op, als je hem zo aansluit is de radio NIET gezekerd. Je moet dus nog even een zweefzekering hangen. EN KOPPEL DE BATTERIJ LOS VOORDAT NOG MAAR IETS GAAT DOEN!!!



Nette uitleg :thumbup: Ik tak de constante stroom ook steeds af vanaf de zekering kast en zet er zelf een zekering tussen. (Zo een zwarte huls met een zekering in) Geschakelde plus pak ik af van het contact slot. Ik knip wel steeds de bedrading door en soldeer er een 2de draad aan en dan met krimpkous terug inpakken.. Heb het niet zo voor die aftakknijpdingetjes die je op de draad moet klemmen. :D

RobbieMK1 04-05-2013 07:17

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg.
En die gele Golf ziet er gaaf uit!

Barn171 04-05-2013 08:34

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
Ik knip wel steeds de bedrading door en soldeer er een 2de draad aan en dan met krimpkous terug inpakken.. Heb het niet zo voor die aftakknijpdingetjes die je op de draad moet klemmen. :D


Ik heb het ook niet over van die blauwe knijpers, ho even, dat zijn de laatste dingen die je moet gebruiken. Die verkloten de kabel helemaal. Vooral als je een wat dikkere hebt (zoals deze twee zijn), knip je hem praktisch door. Ik bedoel deze:




Daarmee werk je zonder de originele kabel te beschadigen. Als je soldeert heb je wel een goede verbinding, maar ook je originele kabel verkracht. Ik doe dat dus nooit. Geschakelde plus kun je ook vanachter de zekeringdoos halen, ik moet even nakijken waar precies.

RobbieMK1 04-05-2013 08:49

Quote:
Originally Posted by Barn171
Ik bedoel deze:






Hoe heten die dingen en waar koop je die precies?

Barn171 04-05-2013 08:55

Je kunt ze online overal vinden, gewoon zoeken op ongeïsoleerde stekkers, en ze komen er wel uit. Hier bijvoorbeeld. Maar makkelijker is om naar de universele automaterialenzaak te gaan, die hebben over het algemeen wel een doosje staan.

Barn171 04-05-2013 09:13

En nog even een foutje rechtzetten: De continue pluspolen zijn de "H"-polen, niet de "G"-polen. Geschakelde plus kun je bij pool G-3 halen, maar dat geldt alleen bij het oude type zekeringsdoos. Het nieuwe type heeft ook een geschakelde plus, en de plaats daarvan t.o.v. de zwarte kabel die het handremlampje bediend (die zit er bijna altijd op, alleen Duitse wagens willen ze nog wel eens niet hebben) is hetzelfde, maar de nummering van de polen is anders.
De jetta TX heeft origineel in de middenconsole een volt en tempratuurmetertje zitten die beide een geschakelde plus nodig hebben voor te werken. Ik heb deze metertjes eens in mijn '83er rabbit GTI gebouwd omdat die geen MFA heeft. Volledig zoals ze origineel af fabriek zitten heb ik ze ingebouwd, je ziet er absoluut niks aan. [OFF TOPIC]Ik heb zelfs de plakbandjes op de juiste plaats terug geplakt :D[/OFF TOPIC] Nu kan ik dus terugzoeken waar de geschakelde plus precies zit op een nieuw type zekeringsdoos, maar dat kost me veel moeite en werk omdat die wagen helemaal achterin de schuur staat, dus als niemand het echt nodig heeft, laat ik dat even zitten... :redface:

Style 04-05-2013 14:50

Ik ben ook al wat verder met de eerste motorboompje.
Hier moesten draden bij en weg maar er kwamen er meer bij dan af
Dus ik kreeg er een paar in de originele hulzen die fabrieks af er al in zaten.
Maar een paar moesten dus buiten langs zo dat ik toch met de afgeraden vinyl tape moest weken.

Links mijn twee motorbomen ,achterin wat ik er tot nu toe uitgehaald heb.
Rechts donor boom om te spieken en om draden weg te trekken voor me eigen boom :D




Deze ligt wel beschermd achter het schutboord ;)







Nu nog de laatste boom hier heb ik tot nu toe alles nog in de originel hulzen bij kunnen steken.
Mede door dat de dikke plus van accu naar zekering kast er uit lag
ivm accu achter in.

CAR-POOL 05-05-2013 20:35

Mooi allemaal maar waar heb je die isolatie weg? Bouwmarkt? En wat kost dat ongeveer en wat hoeveel heb je nodig?
Ik zoek ook nog iets om isolatiematten van te maken bij mij zijn ze vergaan , schutbord t/m de vloer

Barn171 11-06-2013 15:42

zoals ik al zij, ik weet niet precies wat het voor spul is, maar volgens mij is het van die plafondplaten, je kent ze wel, van die witte platen die in een frame hangen.


All times are GMT +1. The time now is 15:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.