![]() |
Motorsteun aan de distributiezijde kan je gewoon van een benzine bigblock (1.5 of hoger) pakken, of inderdaad die van een Golf 1 diesel, en dan een stukje eraf slijpen.
Elektra kan je ook doen zoals Zollie dat heeft gedaan (vind ik persoonlijk ook wel leuk): ECU vrij laten programmeren van blokkering en pedalen signalen etc, en een soort stand alone kabelboom maken door de boom zo te snoeien dat je alleen een plus en een min overhoudt. Het is even vogelen, maar dat kan je gewoon buiten de auto doen en hoef je niet 9876234 stekkers om te solderen. |
Dank voor je antwoord!
Dat is serieus een goed idee.. enig idee waar ik dat kan laten doen; de standaard chiptuners willen het vaak niet.. Moet dan wel nog is even kijken hoe ik de kilometer teller aan de praat krijg.. welke kabel moet ik hiervoor gebruiken? |
Yup, ik heb inderdaad e kabelboom stand-alone naast mijn gewone dieselbedrading liggen!
Opmerkingen daarbij: -Ik gloei via het 'oude' relais, niet via de ECU. -Dan heb je een extra watertemperatuursensor nodig (oude kabelboom 2x, TDI-boom 1x). Een stuk om dat tussen je waterslang te plaatsen koop je voor 15 euro op internet. -De geschakelde plus die NIET uitgaat (X-relais!) tijdens het starten haal je van de zwarte draad van je oude dieselpomp. Deze stuurt het relais dat de TDI-boom van 12V voorziet. -Als je toch gaat chippen laat je gelijk dus startblokkering weghalen. Ook heb ik andere irrelevante signalen laten weghalen. Voordeel hiervan vind ik dat ik op elk moment met weinig werk de auto weer als gewone diesel kan bouwen, en het TDI-pakket in een andere auto kan steken! Trouwens, wat is dat toch altijd met die 100mm assen? Waarom prop je niet gewoon 90mm flenzen in de bak? |
Toch zonde dat mensen dingen veel beter doen voorkomen dan dat ze daadwerkelijk zijn.. Ziet er wel leuk uit! :D En ik zou een completen donor kopen, maar welk blok, mag de rest hier beantwoorden. :thumbup:
|
een 020 bak is prima te gebruiken hoor,ijzersterk spul.
ik zou de kabelboom van de tdi op je originele stoppenkast aansluiten,scheelt je een bult gemartel en stelt geen fluit voor. |
Kijk :-) goede tips!
Over de geschakelde plus: je bedoelt dat ie niet uit gaat tijdens het starten? vandaar dat je hem van pomp afhaalt? Kan je mij vertellen welke chippert jij gebruikt hebt? en waar deze beste man zit? Eventueel de kosten erbij? Mij wordt altijd verteld dat de 100mm assen cruciaal zijn vanwege het extra vermogen.. Jij bedoelt dus dat ik gewoon mijn standaard asjes met flenzen kan houden? Of wel de flenzen veranderen die de bak in gaan? |
90 of 100mm flenzen hoef je je ook niet blind op te staren.
|
Quote:
Vroeger reed een 115pk 5pitter benzine ook op 90mm flenzen. Als ik soms lees hoeveel moeite of geld het is 100mm assen te vinden... Steek je 90mm flenzen erin en je bent klaar :D Ja de voeding voor de TDI kabelboom haal je vanachter je zekeringkast, en de aansturing voor het relais van je oude draad van brandstofpomp. Normaal gaan je verbruikers uit tijdens het starten, de brandstofpomp uiteraard niet. Dit heeft me wel een avondje frustratie gekost voordat ik bedacht dat ik tijdens het starten mijn TDI-boom weer uitschakelde :D |
op zich wel waar, maar een afn met chip heeft toch al gauw 140 pk niet waar? En het gaat in essentie om het koppel, daarmee sloop je dingen of bazel ik wederom onzin?
Het zijn de kleine dingetjes die het langst duren haha! dank voor je tip, scheelt mij de frustratie :-D Maar als ik het zo hoor dan kan ik net zo goed de 020 bak houden.. scheelt een hoop gezeik; daarnaast heb ik er een hagelnieuwe koppeling drukplaat EN afgedraait vliegwiel in zitten.. De koppeling zal het wel moeilijk krijgen nu denk ik met 340nm ??? Ik heb een FF bak eronder zitten, met een eind overbrenging van 3.89, volgens de site rij je dan 130 km.u bij 3500 toeren (geen idee welke banden..) Handige site om de bakken te vergelijken: Overzicht Als de bak en koppeling het inderdaad zullen houden laat ik een langere 5 erin zetten.. |
alles staat of valt met hoe je er mee omgaat.heb gasten gezien die om de haverklap een bak kapot hadden,maar je wilde ook niet zien hoe die reden.koppeling laten klappen,constant met wielspin wegjammeren etc,ja daar is het niet voor gemaakt.
|
Zo'n type ben ik dan weer net niet, dat scheelt.
Ben zo'n iemand die stug altijd torretje warm rijd en pas bij de wat hogere toeren het koppel laat loskomen. Denk dat ik toch maar de 020 hou dan, even andere 5 erin en dan heb je toch wel een ideale snelweg cruiser. Daarnaast scheelt het toch ettelijke honderden euro's en mocht ie stuk gaan, zit zo een nieuwe in. Heb toch nog wel twijfel of de koppeling het gaat houden; maar dat zie ik dan wel weer, brand ik in ieder geval mijn brand nieuwe op haha |
![]() rijd ook met een 020 bak achter 1.6 benzine turbo.had er een 200mm tdi [max 250nm] plaat in,heb nu deze sinterbronsplaat laten maken want hij slipt. maargoed,dat is allemaal nog simpel te realiseren.je moet het allemaal een beetje naar eigen inzicht doen,iedereen doet het op zijn eigen manier. |
Wederom dank voor je antwoord.
Mooi plaatje! eet sinterbrons niet je vliegwiel op? Ga het allemaal gewoon proberen, we zullen het wel zien. Zaterdag maar even dat blokje ophalen, hopen dat het wat is. Waar moet ik op letten? - speling turbo - olie sporen rond blok - olie sporen rond uitlaat van auto waarin ie zit - vragen of er olie verbruik was rottige is dat ik hem dus niet kan horen en ik inmiddels al 2 keer genomen ben.. Dus hoe meer tips hoe beter! |
Toevallig heb ik me de laatste ook wat verdiept in versnellingsbakken etc, en heb ik ook een FF bak achter m'n Jetta hangen.
Een FF bak heeft al de zwaarste 5e versnelling die te vinden is (0.71)...echter een iets lichtere eindoverbrenging (3.89) dan laten we zeggen een 4T bak (die heeft de zwaarste totale overbrenging, eindoverbrenging 3.67). Heel toevallig heb ik weer een CHD bak liggen, dat is in principe een 4T maar dan met 100mm flenzen. Mijn plan was om de eindoverbrenging van de CHD in de FF bak te frotten. Dan heb je dus een nog zwaardere overbrenging dan met een 4T :thumbup: En dan uiteraard meteen de klinknagels eruit en een boutset erin. Dan moet de boel wel heel blijven. Maargoed, dat waren maar hersenspinsels, ik ga er hoogstwaarschijnlijk gewoon een ASD in hangen, 02a bak dus :thumbup: |
Ik ben zoals ik je ook al per mail aangegeven heb bang voor een 020 bak met een mechanische TDI. Die hebben meer koppel dan een electronische uitvoering.
Maar voor jou zijn de kosten belangrijk en dan zou ik inderdaad het vermogen laag houden. |
Oh ja, een sprinter intercooler is een waardeloze intercooler. Qua flow en pressuredrop en ook qua sterkte op de plastic kappen.
Ik adviseer meestal die van een transporter T5 (of vito) of die van een iveco turbo daily beide volledig alu, en goede flow. |
@ gertjan:
is toch helemaal geen gek idee? heb een kennis die werkt met vw versnellingsbakken hem is even vragen of die as zomaar is over te zetten, zou toch graag 130 km.u willen kruisen op 2000 toeren :D Waar kan je die bouten kopen? zet ik die erin als het zooitje toch eruit ligt. @da-brt Dat wist ik dan weer niet, appart dat zoveel mensen ze gebruiken dan :screwy: die t5 intercooler ziet er op zich goed uit maar twijfel toch een beetje over de aansluitingen, idealiter wil je dat de distrikant hoog zit of schuin omhoog staat zodat hij de dynamo mist, de andere kant moet ie juist laag zijn zodat ie de accu mist. |
Ik heb een mercedes intercooler en ik ben er zeer blij mee. Bij dynamo inderdaad wat krapjes maar heb zowiezo paar cm speling ertussen het past ook goed. Rij er al 3 jaar mee geen problemen niks Maar iedereen heeft zo zijn eigen mening :)
|
Hij had het over de flow van de intercooler, niet dat ie niet werkt ;)
Maar ik ga denk ik voor een megane intercooler, aansluitingen perfect op de goede plek, alleen niet super groot.. Maar dat lijkt me niet heel erg aangezien ik het chippen toch maar even laat wachten, eerst maar even standaard rond rijden met 110 pk. Heeft iemand een stroomschema van de AFN? Ik heb wel eentje van een AHU kunnen vinden, afn wordt lastiger.. Of kan ik ook die van een a6 afn pakken? |
Ook maar afspraak met VVT gemaakt, zij halen de startonderbreking eruit.
Megane intercooler komt binnenkort ook mijn kant op, alvast monteren en dan maandag intercooler buizen kopen. Heb overigens besloten om de cockpit wel van de golf mk3 te pakken.. heb ik eindelijk km teller en toerenteller :-) |
|
Held! :D
Super bedankt, kan ik lekker gaan puzzelen.. |
Kan wat kippig zijn hoor :screwy:
Maar zie nergens het schema vanaf de ECU? ook niet op de site? Trouwens ook niet van het klokkenspel e.d... Heb je die toevallig ook? Sowieso dank voor de moeite!!! :D |
Quote:
MK3 cockpit in MK1 dash? :shake: persoonlijk vind ik dat echt afbreuk doen aan de auto. Gewoon ouderwets dieselklokje erin :D |
Quote:
AFN 1Z/AHU aansluitschema download Dit heeft mij enorm geholpen!! |
startblokkering kun je er zelf wel omzeilen, ff naar de sloop immo kasje van een polo 6n pakken met leesring en sleutel, en het stekkertje, ff aansluiten vagcom der aan en ff leerwaardes gelijk zetten starten lopen!! en kost je waarschijnlijk rond de 10 euro.
|
Quote:
Schema vanaf de ecu ben je niet nodig. Die van de klok staat wel op a2 |
@Dokter D: Wat bedoel je met schema van de klok staat wel op A2?
Misschien is het wel handig om dat schema te hebben, om op een oudere D of TD ook de teller van een mk3 Golf aan te kunnen sluiten. |
@ zollie:
Klokkie is idd niet de mooiste.. maar is voor ombouw nu wel het eenvoudigste; daarnaast heb ik meteen toerenteller EN snelheidsmeter. het bakje heeft mijn km teller kabel opgegeten namelijk. Dank voor de schema's! Volgens mij krijg ik de immo bij de ecu! Dus dat is dan ook opgelost. |
Quote:
A2-resource! :) http://www.a2resource.com/electrical/CE2cluster.html |
Quote:
Nieuw dieselbakje en kabel? Of alleen het snelheidsmeter gedeelte ff wisselen... Ik vind persoonlijk de toerenteller geen reden om het lelijk te maken ;) Maargoed, eigen auto eigen keuze, ik zie het alleen veel op plaatjes en het past niet én het staat niet... Past een mk2 cluster niet in een mk1? heb je tenminste nog de vierkante looks :D |
Jij probeert mij over te halen :screwy: :D
Ben het zeker met je eens, maar wat ik zeg is voor nu even het eenvoudigste; daarnaast is het makkelijk weer ongedaan te maken en hoef ik als arme student nu niet nog meer onderdelen te kopen haha. Volgende week weekend staat het geplant te gebeuren! Een maatje van me (hij is monteur) gaat me helpen. Althans ik help hem meer :screwy: heb zelf nogal weinig ervaring namelijk; tis een vakman dus zal allemaal netjes gebeuren. Zolllie: als jij mij voor een fatsoenlijke prijs zowel de km-teller kabel als de mk2 cockpit evenals het ombouw schema van W terminal van de dynamo kan fixen.. hebben we een deal! Knal ik het retro klokje erin :D |
Quote:
Verhip, nooit gezien.. Thanks! |
is niks mis mee volgens mij ;)
![]() |
Valt inderdaad mee.. ben alleen niet echt dol op die witte wijzerplaten :rolleyes:
Heb net nog even met verkoper blok gebeld.. schijnt grotere (1 jaar oude!) turbo op te zitten.. mag aannemen met chip. als dit een vnt17 is dan heb ik me toch een vermogen :eek: Arme koppeling :D Wel fijn dat bij de 02a bak ook nog een sachs drukgroep en 1 jaar oude koppeling zit, met enkel massa (noem je dat zo?) vliegwiel; zelfs onderhouds boekjes en nap krijg ik erbij. Klinkt me mieters in de oren! Mag aannemen dat de 02a koppeling en drukgroep niet past op een 020 prise as? Moet ik wel verdomt snel over naar een 02a bak.. |
Quote:
evert is idd de enige die ik tot nu toe gezien heb waar het wel knap zit,al heeft het genoeg moeite gekost,dus denk niet dat dit vanzelf er zo uit gaat zien.al blijft het imo een vlag op een modderschuit,omdat de layout van de klok totaal niet bij het mk1 dash past.maargoed zoveel mensen zoveel wensen....:D als er een complete 02a bak bij zit zou ik me idd toch maar gaan verdiepen in het ombouwen naar hydro koppeling,want een aangepaste koppeling etc voor 020 gaat ook de nodige pegels inzitten. |
Quote:
:hug: de klok zelf zat er zo in met inbouwraam ik had meer problemen met de bedrading , maar ja wie wil nou een tdi klok werkend hebben op een 1.6 td :D |
Quote:
Met de schema's van a2 heb ik mijn project helemaal uitgevogeld! Topsite! |
We zullen zien hoe het gaat worden met dat klokkie :)
Ik hoorde van iemand dat die T4 hevels bij dealer vrij goedkoop zijn (hij had het over 30 euro), anders haal ik er wel 1 van de sloop. Wat dan nog rest is de ombouw naar kabelschakeling -> schakeltoren van mk3 moet dan passen. Dan de motorsteunen a 100 euro oid en als laatst dan de assen aanpassen. Aangezien ik zowel schakeltoren als assen erbij krijg kost het me rond de 190 euro; is eigenlijk best te doen. Hoe zit het nou met de assen? Mijn eigen 90mm assen gebruiken; is het dan een kwestie van flensen aan de bakkant overzetten van de 02a assen? Of begreep ik het verkeerd? |
All times are GMT +1. The time now is 09:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.