![]() |
Golf 1 GTI 1977
Ik ben sinds oudejaarsdag in het bezit gekomen van een '77er golf GTI. Na veel geregel en wachten is het me uiteindelijk toch gelukt om de de wagen te bemachtigen, en inmiddels ligt hij al weer een heel eind uit elkaar.
Het wordt een nogal groot project; de carrosserie valt 100% tegen. Ik wist van de overzet delen bij dorpels, achterklep (!! :screwy: ) en a-stijlen. En natuurlijk is bij een golfje van deze leeftijd de ophanging rot, maar dat alles praktisch helemaal verdwenen is had ik niet verwacht. Het is echt een wonder dat de golf nog op z'n eigen pootjes staat en de brug niet finaal de wagen in is gezakt, maar goed... Ik kan er wel allemaal mooie praatjes omheen gaan maken en de wagen de lucht in prijzen, maar veel zin heeft het niet, het ding is gewoon megaongelooflijkgigaknettersnotrot. Is er ook nog goed nieuws? Jazeker, hij is helemaal compleet op wat kleine onbelangrijke dingen na en bijna alle onderdelen verkeren in goede staat. De wagen heeft 150503km gedraaid, en dat zie je aan het interieur en slijtdelen. Dan hebben er ook nog stoelhoezen over de zetels gezeten dus die zijn na een keertje goed stofzuigen weer heel netjes - op de instapschade aan de linker stoel na dan. Verder weinig speling op de gebruikelijke plekken zoals schakelstangen en deurscharnieren. En dan nog een minpuntje; geen papieren. Ik heb wel het nodige om hem hier op kenteken te zetten volgens de mensen bij de RDW. Nu maar hopen dat ze die regeling niet gaan veranderen totdat ik de wagen klaar heb. En dan voor alle fotogeilen en ongelovigen, wat foto's: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Inmiddels ligt het interieur eruit om de schade eens goed te bekijken. Dorpels zijn ook aan de binnenkant goed rot.De vloer links voor is niet meer te redden, links achter gaat nog wel. De vloerdelen rechts zijn nog best aardig. Dan maar verder gegaan met de schermen er af te peuteren. Wat daarachter vandaan kwam is echt ongelofelijk, gewoon bijna geen roest, maar een paar gaatjes! Het zijn nog zijn eerste schermen waaraan nauwelijks laswerk zit! Vind dat maar eens (op eenzelfde auto waarvan de ophanging nog juist niet inzakt)! Hier een greep uit het ruime aanbod aan krokant: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wat je hier nu allemaal in het bruin ziet, is vandaag bezweken tijdens de strijd tegen een schroevendraaier en nu zit er enkel nog een soort koker waar de brug direct op geschroefd zit, aan de andere kant hetzelfde verhaal... ![]() En de schermen ![]() ![]() Inmiddels de linker overzet dorpel "gedemonteerd" en de plamuur rond de a-stijl overzet stukken weggestoken: ![]() ![]() ![]() Het plan is om er een donor kas bij te kopen [ik weet er eentje staan, is van mij geweest, maar dat is wel een '83er] en dan alle rotte delen precies over te lassen. Dus precies zoals het origineel was. Bij een '83er zal er wel wat aangepast moeten worden, maar dat moet dan maar. Als iemand nog een harde kas van voor '78 weet, ik hoor het graag! Ik ga de wagen helemaal origineel herstellen, tot on detail. Daarvoor ga ik een "gebürtzsertifikat" bij vw aanvragen. Ik heb er allen gegevens voor a.d.h.v. alle type plaatjes en het motor nummer. Ik heb hiervan ook nog wat plaatjes: ![]() ![]() ![]() Nu kan ik alleen het motor nummer niet goed lezen, ik denk te weten wat er staat, maar ben er niet zeker van. Dus de vraag aan jullie; Wat kunnen jullie lezen als het motor nummer? En natuurlijk, als iemand nog andere leuke of goede ideeën heeft, ze zijn allemaal meer dan welkom! |
soooow veel restauratieplezier :D
Als het om de onderste foto gaat staat er denk ik 031 001 Grtz Jel :thumbup: |
pfoe, heel wat werk maar voor een '77 er gti mag het al wat meer zijn :thumbup:
blijf ik zeker volgen hoor |
Quote:
:D:D sodeju wat een rotte ketel.....maar idd een vroege gti is het wel waard om mee door te gaan.succes:thumbup: |
Jeutje :P dit geeft het begrip Krokant een totaal nieuwe betekenis :D
Succes alvast !! :thumbup: |
Thanks allemaal voor de succes wensen, ik ga ze zeker nodig hebben! :tongue:
Ik zal proberen zo veel mogelijk vorderingen te posten. |
Dit wordt een leuk project om te volgen.
Iedergeval succes met de restauratie. |
Respect :thumbup:
|
ik heb je verhaal nog eens doorgelezen,is het niet beter om hem op te laden en eerst op kenteken te zetten,zodat je later niet met een prachtige gti zit zonder kenteken?
|
Quote:
Ja, dat was het idee, maar na twee keer geprobeerd te hebben bij rdw in de hoop dat ik iemand persoonlijk zou treffen die me kon helpen gaat dat dus niet. Hij moet "APK-waardig" aangevoerd worden... Dan pas krijg ik weer papieren. Bij invoer is dat niet zo, dan krijg je ook papieren als je wagen afgekeurd wordt. Maar omdat ik helemaal geen papieren heb, moet hij "APK-waardig" zijn. En het gaat minstens nog 5 jaar duren voordat ik zo ver ben, ben ik bang... :mad: |
Dat denk ik dus ook. Of als je geen kenteken krijgt nu alvast laten zegelen zodat je later zo een kenteken krijgt.
Ding is wel erg slecht. Mijn 77er was er toch beter aan toe en dit vond ik al tegenvallen. Denk als je eenmaal begint je bijna niet wil zien wat er allemaal rot is. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je je verveelt. ;) |
ik weet nog een spijkerharde 76er gti carrosserie te staan. is helemaal aangepakt met origineel vw plaatwerk. er zit nog een klein beetje werk aan om af te lassen, dan ben je in 2 uur klaar met lassen. interesse ?
gr. tim |
herstel, van 1980
|
ik zeg alles voor de A-stijlen afzagen en aan een andere kas zetten...
|
Lijkt mij ook de goedkoopste optie voor de A stijlen afzagen
|
Heb je geld toe gekregen om deze Golf mee te nemen? :D Man man man wat een werk! Houdt je nog wel een paar jaar van de straat denk ik. :thumbup:
|
Quote:
En dan een kont van een 83 er op zetten.Als hij echt wat wil zou ik maar voor het origineel casco gaan anders heeft hij staks niet zo heel veel waarde . Er zit veel werk in maar heb je ook wat en ben je ook van de straat :thumbup: |
Quote:
Ik denk er nog niet aan! :shake: :mad: :shake: :mad: :shake: :mad: Deze kas wordt helemaal gerenoveerd, koste wat het kost. Er zijn bijna geen GTI's meer uit '76 of '77 (Laat staan zilveren met groen getint glas ORIGINEEL), en ik ga er niet nog een kapot maken met er een nieuwe kas aan te lassen, een ander kenteken erin zagen, een dik blok erin hangen of weet ik wat ze allemaal verzinnen om die golfjes te verkrachten. Heel simpel, het gebeurd gewoon niet! |
Kijk eens aan een liefebber in hart en nieren!
Respect voor de durf ! Keep up the good work |
krokantje :D
suc6 |
Wow, wat is dat ding rot zeg... Wel mooi om de originaliteit van de wagen te zien.
Vraagje: kun je lassen? ;) Een vriend van me had zijn 914 al wel op kenteken voordat er apk op kwam, maar doordat jij met de papierenkwestie zit kan dat zeker niet? |
a hoii
leuke basis gti .
maar gaan de nodige uurtje .s in zitten om deze weer apk waardig te krijgen . respekt, dat je zo.n auto nieuw leven gaat inblaazen succes . :thumbup: |
vind het trouwens domme regel. apk waardig tonen . :screwy:
ze kunnen in mijn ogen gewoon indentificati uitvoeren op deze auto . heb je de papieren maar , en kun je met gerust hard verder werken . succes |
Echt respect dat je nog aan deze wagen gaat beginnen, ik zelf zou dat nooit kunnen! Echt een prachtige basis zo'n 77'er gti. Heel veel succes, en ik ga deze zeker volgen :thumbup:
|
Quote:
Zo werden in het verleden autowrakken binnengehaald puur voor omkatten..daar heeft men van geleerd |
Pff wat een werk, respect!
suc6 met de restauratie Rik ;-) gr Roy |
@ Roy; ja dit is hem dan, zit wel een beetje meer werk aan dan de jouwe :D
@ Arnus 71; ja, ik kan lassen, maar ik ga toch even informeren bij een kennis van mij die een hele goede lasser is. Als ik er namelijk aan begin gaat het wel helemaal goed worden, maar dan gaat het ook nóg langer duren. Als ik het hem laat doen is hij misschien in een aantal maanden klaar en dan kan ik ondertussen de rest van de losse onderdelen op orde brengen. Zo maak ik meer kans op een kenteken en kan ik er eerder de weg weer mee op :thumbup: Gaat wel wat meer geld kosten, maar ja, het moet maar. @ alle anderen; bedankt voor alle leuke reacties en succes wensen :thumbup: Ik vind het echt leuk om de reactie's van mede "vw-prutsers" :D te lezen! Dat houd de moed erin zullen we maar denken... |
oh, heeft iemand nog naar dat motornummer gekeken? laatste foto van de eerste post. Ik denk zelf dat er 031 901 staat, maar het kan ook 031 001 of 031 801 of 031 601 zijn...
iemand nog goede ideeën? |
Quote:
031 001 :) |
Ben erg benieuwd hoe deze resto gaat verlopen. Heb zelf ook een zilveren 77er Gti ook met origineel getint glas van 03/77. Hij was alleen heel wat minder rot dan deze. Ik ben even je productieplaatje nagetrokken en de auto is van de band gelopen op vrijdag 23 April 1977 (175 op je plaatje, dit betekend dag 5 (vrijdag) van week 17 en het lopende productienr was 0135, de 135 ste golf die die dag van de band is gelopen) en op die dag stond de band Smokie op nr 1 in de Top 40 met Lay back in the arms of someone. Weet je meteen wat het personeel in de VW-fabriek die dag in de auto naar huis op de radio aan het luisteren was. Ik zelf ben al heel ver met de resto van mn Gti en hoop dat hij in Juni klaar is. Als je vragen hebt over hoe dingen te restaureren of waar onderdelen te kopen of te vinden hoor ik het wel. De Gti die je hebt is echt heel zeldzaam. Kun je iets meer vertellen waar die vandaan komt en hoelang die stil gestaan heeft en zo? En verder succes met de resto!
|
Heb nog wel een tip voor je nu je de auto aan het demonteren bent: gooi niks weg ook al is het in een nog zo slechte staat of denk je dat je het niet meer nodig hebt. Ik dacht bij mijn Gti bijv dat de witte plasticjes waarmee de flappen op je radiateurhuis zitten gemonteerd waren afgebroken en heb ze weggegooid, bleek achteraf dat dat zo hoort en dat ze heel anders zijn dan na 1977, veel moeite moeten doen weer andere te vinden. Gooi nu niks meer weg tot mn auto echt af is.
|
Quote:
leuk om te weten..echt te gek ik zou wel willen weten wat er door de speakers klonk toen ,toen mijn 1 ste Marsrode 1,8 GTI naar het verdeelterrein werd gereden in D'ieteren...richting Garage Rietje..(Merksem) zal laat 82 geweest zijn...A Flock of Seagulls ,photograph of you...of The Cure ..A Forrest...Simple minds ...someone somewhere in Summertime.. betere tijden dan die Nankang Style van nu..hahaha |
Er is niemand die beter weet dan ik dat je geen spullen moet weggooien, geloof me maar. Er is ook niet veel weg te gooien want praktisch alle delen zijn nog goed, godzijdank...
En turbojo2, ik ga je nog even een mailtje sturen als je dat goed vind, want ik ga jou hulp wel kunnen gebruiken om dat je een praktisch identieke golf hebt. |
Ik heb vandaag trouwens de rechter dorpel ook gedemonteerd, nog meer miserie, zoals te verwachten. Ik heb ook gebeld met een bevriende lasser, die komt morgen of anders volgende week kijken of het voor hem een leuke lasklus is. Ik hoop dat hij nog iets heil ziet in de klus, want als hij het niet gaat doen moet de wagen denk ik toch maar even aan de kant. Ik heb namelijk meer projecten staan waar ik al dan niet aan bezig ben en die moeten echt wel af. Als ik nu met de '77er verder ga komen van die andere projecten niks meer.
|
Damn... Dat gaat een hels karwei worden!
Respect dat je er aan durft te beginnen :thumbup: |
Leuk project altijd leuk een oer GTI , alleen die achterasophangingen zo slecht heb ik die nog nooit gezien :eek:
binnenschermen vind ik nog wel meevallen , die heb ik wel veel slechter gezien , altijd jammer dat overzetplaatwerk , waardoor de meeste auto's eigelijk verprutst zijn en het hieronder altijd verder doorgerot helaas. Zelf ook paar keer meegemaakt. Ik denk helaas dat je nog wel meer tegenkomt. mocht je A stijlen zoeken heb ik die nog wel voor je liggen. :thumbup: |
En stapje voor stapje beginnen dan ga je er niet in verzuipen! ;) eerst dorpel 1 en later dorpel 2. heel nuchter bekijken!
Succes met restauratie |
Hier ga je ontzettend veel werk mee hebben.
Ik ben momenteel met een 74er mk1 bezig die ongeveer net zo'n rotte carrosserie had. Ik ben er inmiddels meer dan een jaar mee bezig. En dan heb ik het alleen nog maar over het laswerk. Het was bij mij alleen allemaal weg gesmeerd zodat je het haast niet zag. Als ik het achteraf had geweten had ik me misschien nog wel even achter de oren gekrabd. Het is niet dat het niet mogelijk is maar als je het laswerk al door een ander wil laten doen kan dat behoorlijk in de papieren gaan lopen. Wens je veel succes (die zal je nodig hebben ;) ) met de restauratie en ben erg benieuwd wat je er van gaat maken. |
Top dat deze gered wordt! Gaat wel een hoop tijd en geld in zitten maar hij is het waard!
|
Zo die best Rot. Inderdaad bewaar alles wat je hebt en gooi niets weg. Zoals het interieur, de eerste types hebben ook bovenaan op de zitting onder de hoofdsteunen leer/skai zitten. En de iets latere types niet, die hebben gewoon stof. Van welke maand is deze van jou?
|
All times are GMT +1. The time now is 10:21. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.