Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 1.6 Automaat ombouw naar handgeschakeld! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108906)

JaapL. 30-12-2012 02:53

Golf 1.6 Automaat ombouw naar handgeschakeld!
 
Hallo,

Ik ben Jaap, ben 23 jaar woon in Dronten en bezit een Golf 2 met een 1.6 automaat.
Van de winter op het briljante idee gekomen om mijn 3-traps automaat bak, om te bouwen naar 5 versnellingen handgeschakeld.

Afgelopen maandagnachtom half 4 :screwy: kwam er een advertentie online van juist de bak voor achter m'n 1.6 met alle aanbouwdelen erbij!
Gelijk gereageerd en er carburateur van Weber erbij gekocht met luchtfilter.

Vrijdag in mijn enthousiasme naar Bierum gereden om de spullen op te halen, bleek ik een week te vroeg te zijn, verkeerd gelezen.. Kan iedereen overkomen! :D

Aankomende vrijdag nog maar een keer proberen dan!

Wat ik tot zover gedaan heb:

- Oude motor en versnellingsbak uitgebouwd
- Dashboard eruit gehaald
- Kabelboom uit de motorruimte gehaald en los gekoppeld van de zekerkast
- Rest van de motorruimte leeg gehaald
- Subframe compleet met draagarmen,schokbrekers en stuurhuis eronderuit gehaald

Wat zijn de plannen voor de motor:
- Alles demonteren op het onderblok na
- Alles netjes mat zwart spuiten
- RVS boutjes gebruiken waar mogelijk
- Cilinderkop reviseren
- Spaghetti spruitstuk monteren
- Vliegwiel afdraaien
- Misschien andere nokkenas

Wat betreft de motorruimte, die ga ik eerst helemaal schoonmaken, daarna schuren en dan wordt de motorruimte mat zwart gespoten.

De kabelboom ga ik zelf opnieuw maken, met nieuwe frisse draden, en ga dit ook allemaal ze netjes mogelijk wegwerken.

Subframe wil ik netjes schoonmaken, stuurhoezen vervangen en weer terug monteren, maar voor het schoonmaken is het makkelijker als hij er onder weg is.

Ik zal morgen eens even foto's maken van hoe het er nu bij staat!

Gegroet! :cool:

René 30-12-2012 03:01

Quote:
Originally Posted by JaapL.
Afgelopen maandagnachtom half 4 :screwy: kwam er een advertentie online van juist de bak voor achter m'n 1.6 met alle aanbouwdelen erbij!
Gelijk gereageerd en er carburateur van Weber erbij gekocht met luchtfilter.

Vrijdag in mijn enthousiasme naar Bierum gereden om de spullen op te halen, bleek ik een week te vroeg te zijn, verkeerd gelezen.. Kan iedereen overkomen! :D


Tsja.....ik hoop dat het kopje koffie nog wel gesmaakt heeft. :D

Je krijgt er ook de motorsteun aan bijrijderskant aan de achterzijde erbij Jaap! Schoot me net binnen dat de automaat-Golfjes een ander exemplaar daar hebben!

Tot vrijdag!

JaapL. 30-12-2012 03:17

Top!
De startmotor die nu achterop m'n motorblok zit, kan ik die straks zo in de handbak monteren?

René 30-12-2012 12:28

Nein, dat is een ander exemplaar! Maar die krijg je er ook bij hè :)

Jeroen64 30-12-2012 12:35

Deze ga ik volgen :thumbup: heb zelf een Jetta met 1.8+automaat en ik word dr kneiter gek van :screwy:
Dus hier een beetje afkijken en dan ga ik ook maar eens een handbakkie dr achter knuppen :D

Style 30-12-2012 12:43

Daar heb je een mooi setje mee te pakken :thumbup:
Completer setje voor de ombouw ga je niet krijgen ;)
Plus een mooie bonus de Weber carburateur !

JaapL. 30-12-2012 18:40

Idd Syle! Zo dacht ik er ook over! Was er gelukkig ook snel bij! ;-)

Hier wat foto's van vandaag!









CleanedCordoba 02-01-2013 22:44

Succes kerel! Maar dacht dat je een G60 ging inbouwen?
Verder zal ik deze zeker in de gaten gaan houden.

JaapL. 02-01-2013 23:45

Daar waren wel de plannen voor idd en het blok ligt ook in de schuur, maar aangezien het vermogen wat ik wil rijden en de kosten omdat dat met een G60 te doen haast onmogelijk is, heb ik besloten om eerst de auto om te bouwen naar een 5 versnellingsbak met wat leuke aanpassingen..

Motorruimte helemaal netjes kan gaan maken, kabelboom van de verlichting helemaal weg kan werken.

Zodat ik eerst nog even een jaartje of 2 jaartjes geld bij elkaar werk, en dan iets serieus erin kan gaan bouwen..

Zou namelijk graag rond de 400PK willen gaan rijden. ;)

De Pul 03-01-2013 00:11

400pk uit een g60? ik ben eens benieuwd;)

weberombouw + 5bak is een goede zet iig.

JaapL. 03-01-2013 09:24

G60 wordt het dus niet meer.. Aangezien dat haast onbetaalbaar is om 400Pk mee te rijden.

Moet dus een 1.8T worden of iets anders..

Sorry voor de onduidelijkheid!

JaapL. 04-01-2013 12:16

Vandaag is het dan zover!

Spaghetti spruitstuk is besteld, dynamo ligt bij de revisieboer, vandaag de handbak ophalen inclusief de aanbouwdelen!

Zaterdag worden de losse delen van m'n motor opgehaald, die worden dan gewassen en de cilinderkop wordt even gereviseerd.

Daarna moeten we ff 2 weken afzien in Algerije maar als ik terug kom zal er als goed is het 1 en ander klaar zijn!

René 04-01-2013 12:21

Tot straks Jaap! Heb net alles losgesleuteld en ik ga de motor er nu uit halen :thumbup:

JaapL. 04-01-2013 12:59

Succes! :D

JaapL. 05-01-2013 01:19

Zojuist de onderdelen opgehaald bij Rene.

Vliegwiel wordt afgedraaid en Cilinderkop wordt gereviseerd!
Met een beetje geluk over twee weken weer voorzichtig aan beginnen met opbouwen!

JaapL. 13-01-2013 21:30

Nokkenas vraag!

Ik ben dus bezig met deze ombouw, en wil eigenlijk nog wel een nokkenas aanschaffen als ik dat voor leuk geld kan bemachtigen..

Nu weet ik alleen niet hoeveel graden nokkenas ik moet hebben voor mijn Golf.

Motor is verder gewoon standaard, alleen gereviseerde Cilinderkop, afgedraaid vliegwiel en Weber 32/34 carburateur..

Iemand die mij kan vertellen hoeveel graden nokkenas ik het beste kan nemen?

Style 13-01-2013 21:57

Ik had eens een 276Gr nokkenas in mijn 1500JB maar ik had ook een automaat en de stationair in vrij stand ging redelijk maar als ik hem in versnelling liet staan bv bij het stoplicht ging hij wel heel laag lopen.
Dit heb jij natuurlijk niet meer met je 5 bak maar op zich reed het perfect en dat was dan zonder een weber zo als jij.
Maar met een beetje geluk kan Rene je dit vast wel het beste vertellen :D

sciroccoGTII 13-01-2013 22:12

276 graden gaat wel goed met zo`n setup, meer duratie zou ik niet aanbevelen zeker als je er ook gewoon dagelijks mee gaat rijden. Eigenlijk heeft een snelle nok niet direct grote invloed op je std astmatische kop, maar geluid is wel goed als het je daarom gaat. Beter investeer je eerst in een goede geflowde kop, daarna komt de as wel.

JaapL. 14-01-2013 22:51

Ten eerste is het zeker niet voor dagelijks gebruik, meer recreatief. :D

Daarnaast heb ik zelf even op internet gekeken, en kom ik uit op het feit dat ik een stompe nokkenas moet hebben wil ik er meer koppel uithalen en puur voor acceleratie gaan.

De "Lope idle" vind ik gewoon gaaf wat betreft geluid.

(*Lope Idle = onregelmatig stationair lopen van de motor zoals bij dragracers etc.*)

JaapL. 21-01-2013 17:43

Vandaag dagje vrij:

Heb ondertussen mijn spruitstuk ontvangen:




Vandaag nieuwe dynamo opgehaald en uit elkaar gehaald.
De dynamo helften moeten nog matzwart gespoten worden.




Ook is mijn Cilinderkop gereviseerd en mijn vliegwiel afgedraaid.
Nu nog wat beter weer en dan kunnen we het blok weer gaan opbouwen.

Morgen komt er een aantal meter aan kabels binnen voor het nieuwe maken van m'n verlichtingskabelboom.

JaapL. 27-01-2013 12:53

Na wat brainstormen over m'n velgen ben ik op dit idee gekomen:




Hier nog wat spullen die gereviseerd zijn en gespoten:






R.C.G60 27-01-2013 12:57

Net al bij ut andere topic gerageerd..Vind afbraak van de golf Jaap..De BBS RSen staan 1000 maal beter....Vind dit beetje Jap Style

JaapL. 27-01-2013 13:00

Maar de RS velgen zijn gewoon lastige wielen..
A: ze zijn te smal.
B: RS met hoge band is geen gezicht.

Wil ook een beetje meer de "race" kant op qua uiterlijk..
Semislicks beginnen bij 205/45/16..
Das geen gezicht op de smalle RSjes..

R.C.G60 27-01-2013 13:09

Zou ik mooi setje Schmidt Th-line er onder zetten,dat zou dik staan,maarja dat vind ik :D ;)

CleanedCordoba 27-01-2013 13:19

nette plannen man! Maar dik setje rsen staat dikker.
Al zijn de rota's ook wel tof voor de racing look die je op wil :thumbup:

JaapL. 27-01-2013 13:35

Denk dat ik 2 semi's bestel, die om de Rsen plop, en eens ga kijken hoe dat gaat staan..

R.C.G60 27-01-2013 13:43

Maar vraagje,waarom semi slicks?? Zo'n vermogen heb je toch ook niet onder de motorkap liggen...

JaapL. 27-01-2013 14:07

Nee nog niet nee.. Maar wil dat graag omdat ik dat mooi vind..
En in de toekomst wel met een stuk meer vermogen wil rijden..

Style 16-02-2013 18:47

Vraagje had de MK2 origineel een automaat ? en nu ga je er een geschakelde van maken toch.
Hoe is jouw aansluiting van de koppelings kabel door het schutbord naar het pedaal toe ?
Ik heb dit zelfde bij mij MK1 gedaan alleen de aansluiting van de koppelings kabel op het schutbord is niet goed ik mis hier nog een pijpje war de kabel in valt.
Is dit bij jouw ook zo ? en hoe heb je dit opgelost :D

JaapL. 16-02-2013 20:48

Golf was idd origineel een automaat.
Ik heb de koppelingskabel er nog niet in zitten maar volgens mij zit hij met een rubber gewoon in het schutbord gedrukt.
Mocht ik hier mee aan de gang gaan, zal ik een foto voor je maken.

Ben vandaag nog even bezig geweest.. Motor begint weer ergens op te lijken en heb gelijk handje vol RVS boutjes gehaald!



Style 16-02-2013 20:56

Bij mij niet het buisje waar de koppelings kabel in valt zit op de pendalen groep van een 5 bak.
En die had ik nog niet :D



VWStatic 17-02-2013 18:12

leuke tekening en een gevolgt door een berg met werk

Style 17-02-2013 20:03

Pas wel op met je RVS boutjes deze zijn vrij zacht en kunnen vast gaan zitten in de niet RVS draad gaten.
Beter had je gewoon nieuwe 10.9 boutjes gehaald die zaten er origineel ook in en krijg je geen gezeur mee ;)

riendert 17-02-2013 20:19

Erg dik op die rota velgen. Die bbsen zijn mooi maar gewoon vreselijke wielen om netjes te houden.

sciroccoGTII 17-02-2013 22:47

Quote:
Originally Posted by Style
Pas wel op met je RVS boutjes deze zijn vrij zacht en kunnen vast gaan zitten in de niet RVS draad gaten.
Beter had je gewoon nieuwe 10.9 boutjes gehaald die zaten er origineel ook in en krijg je geen gezeur mee ;)



Ahum...rvs zacht??? Net andersom hé..rvs is harder, daardoor vreet rvs op rvs ook. Het vreten meet aluminium komt door het corrosiesie verschil tussen alu en rvs. Het alu is zachter (corrosiesie gevoeliger) en doordat het verschil daartussen tussen rvs en alu nogal groot is groter dan staal en alu gaat het alu corroderen en vreten. Oplossing is vet ertussen, let op geen kopervet. Teveel corrosiesie verschillen waardoor je dikke ellende krijgt.

René 18-02-2013 00:19

Lekker bezig Jaap! Wat een fijn ding was dat Webertje! :D

JaapL. 18-02-2013 17:35

SciroccoGTII, bedankt voor de info!

Rene, ben zelf ook erg benieuwd hoe hij straks rijdt!

Style 18-02-2013 18:40

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Ahum...rvs zacht??? Net andersom hé..rvs is harder, daardoor vreet rvs op rvs ook. Het vreten meet aluminium komt door het corrosiesie verschil tussen alu en rvs. Het alu is zachter (corrosiesie gevoeliger) en doordat het verschil daartussen tussen rvs en alu nogal groot is groter dan staal en alu gaat het alu corroderen en vreten. Oplossing is vet ertussen, let op geen kopervet. Teveel corrosiesie verschillen waardoor je dikke ellende krijgt.


Of terwijl gewoon de originele 10.9 boutjes er in ,heb je nergens last van :D
En mochten deze vast komen te zitten krijg je ze er gewoon nog heel uit.
De RVS bouten daar in tegen draai je gelijk kapot ;)

René 21-05-2013 19:53

Hoe staat het met de ombouw Jaap?

CleanedCordoba 27-05-2013 20:07

Quote:
Originally Posted by René
Hoe staat het met de ombouw Jaap?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar hoe het ermee staat :d


All times are GMT +1. The time now is 10:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.