Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Temperatuur meter Golf mk1 erg hoog (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108007)

powah 05-12-2012 13:13

Temperatuur meter Golf mk1 erg hoog
 
Mijn temperatuur meter van mijn golf 1 loopt heel snel naar rechts. Bijna in de gevaren zone zeg maar. Net voor het laatste streepje stopt hij.

Dit gebeurd altijd als ik de autoweg op ga. Ik moet zo'n 2km rijden voordat ik de auto weg op ga. Hier zit hij gewoon netjes nog aan de linkerkant, nauwelijks gestegen eigenlijk maar zo gauw ik de auto weg op ga loopt hij heel snel op naar rechts. Hij zit dus na ongeveer 1 a 2km op de auto helemaal naar rechts. De kachel blaast op dat moment wel nog gewoon redelijk koud, als ik ongeveer 5km autoweg gedaan heb zakt hij terug, ongeveer tussen het midden en het 3/4 puntje. Rond deze gebeurtenis word mijn kachel ook pas warm genoeg om echt het verschil te maken.


Iemand enig idee wat dat kan zijn? Als ik gewoon stationair draai loopt hij verder niet echt omhoog.

bprijs 05-12-2012 13:20

Zou het kunnen dat je schoepen van je waterpomp versleten zijn.
Hij pompt dan niet goed het koelwater rond, als je op de snelweg rijd zit je hoog in de toeren misschien dat ie daarom dan zo heet word.
Ik heb zelf momenteel ook zoiets met mijn golf diesel en denk zelf ook dat het daar aan ligt.
Mijn kachel word alleen warm als ik zachtjes rijd en als ik op de snelweg rijd krijg ik zo veel koude lucht onder de motorkap dat het ook koud binnenin de auto word.
De motortemperatuur loopt dan ook iets op, al is het niet zo veel als die van jou.
Maar dat zou natuurlijk ook weer te maken kunnen hebben dat ik een diesel heb.

guusvandevenne 05-12-2012 13:28

Zou dat niet iets met de thermostaat te maken kunnen hebben, dat die dicht bij zitten, of laat open gaat misschien. Hierdoor zou bij meer toeren op de snelweg de temperatuur heel hoog kunnen worden totdat de thermostaat open gaat?

powah 05-12-2012 13:28

Nou, de kachel word wel gewoon warm op een gegeven moment. Als ik de kachel instel op de ruitverwarming blaast hij gewoon netjes warm.

Als ik door de normale ventilatie laat blazen dan blaast hij gewoon koud, dus die sluit ik altijd gewoon af. Daar moet ik ook eens naar kijken.


Als ik 10km heb gereden en nog steeds op de autoweg zit is hij weer gedaald in temperatuur. Dat extreem warm worden doet hij eigenlijk alleen de eerste 2 to 5 km op de autoweg, vandaar dat ik het zo vreemd vind.

powah 05-12-2012 13:29

Quote:
Originally Posted by guusvandevenne
Zou dat niet iets met de thermostaat te maken kunnen hebben, dat die dicht bij zitten, of laat open gaat misschien. Hierdoor zou bij meer toeren op de snelweg de temperatuur heel hoog kunnen worden totdat de thermostaat open gaat?


Wat je bedoeld is dus dat hij pas open gaat bij zeg, 110 graden inplaats van 80 of 90?

guusvandevenne 05-12-2012 13:49

Ja misschien gaat ie heel stroef of iets, waardoor die pas laat open gaat.
Ik weet niet of het kan, maar is wel een cheap fix, wellicht de moeite waard om te controleren. Maar ik weet t ook niet zeker hoor, even afwachten wat andere zeggen!

powah 05-12-2012 13:52

Ja, voor die 15euro ofzo is het natuurlijk de moeite waard,

Ik denk dat ik me dat even ga halen, als ik de uitkomst weet zal ik erop terug komen.

staande golf 05-12-2012 20:57

Je kunt natuurlijk ook even aan de slangen van de radiateur voelen! Dan weet je meteen of de thermostaat goed is...

powah 05-12-2012 23:16

Maar uiteindelijk doet hij toch zijn werk? Alleen veel te laat zeg maar. Dan zijn die slangen naderhand toch gewoon de juiste temperatuur, alleen wat later.

Nu zat ik op kenteken te zoeken naar de thermostaat maar word daar niet normaal gesproken een pakking bijgeleverd?

http://www.winparts.nl/652/koelsyst...aat--koelmiddel

Deze laat winparts me zien maar ik weet dat hun er soms wel eens na zitten.

Erik Baas 05-12-2012 23:21

Mijn Gates' thermostaat (gekocht bij Brezan) kwam idd. met een pakking en 3 versch. rubber ringen (maar kostte ook een paar euro meer).

powah 05-12-2012 23:26

Naja, kan ik net zo goed even daar langs gaan. Is hier niet al te ver vandaan.

Welke motor was die van jouw voor? Mijn is een 1.5 JB

Erik Baas 05-12-2012 23:32

JP, 1.6 diesel, Golf II 1984. De thermostaat kostte trouwens maar €11.99 zie ik nu, als je een klantenkaart hebt gaat daar nog 10% van af. :)

powah 05-12-2012 23:42

Vrijdag heb ik vrij, dan gaan we maar eens langs daar

arno2000 06-12-2012 08:58

Stelt niks voor. Wel de goede o ring gebruiken. Heb het ook wel een keer bij een beurt laten zien. Bleef hij maar lekken hadden ze de verkeerde pakking gebruikt.

powah 06-12-2012 11:14

Eigenlijk geen idee welke diameter ik nodig heb maar als ik, zoals erik zegt, er 3 bij krijg dan zit daar altijd de juiste bij.

arno2000 06-12-2012 21:01

klopt volgens mij 1 papieren en 2 rubberen. Je moet de ronde gebruiken niet de platte

powah 11-12-2012 11:58

Ik heb er idd 3 bij gekregen. Nu moet ik echt ff een domme vraag stellen.

Die ronde rubber doe je toch op dat stukje wat je eraf hebt gehaald of doe je die aan de binnenkant van de thermostaat voordat je hem erin stopt? Toen ik me thermostaat eraf haalde kwam die o-ring eigenlijk past tevoorschijn. Meest logische leek me aan de buitenkant maar weet het nu dus ff niet zeker.

Iemand die me ff daar snel antwoord op kan geven?

En moet de thermostaat op een bepaalde manier erin of klemt die zich gewoon vanzelf?

(ff snel wat dummie vraagjes haha, better safe then sory)

powah 11-12-2012 12:04



Is weliswaar een golf 2 maja dat zal niks uitmaken.
ben er al uit. En kwa erin stoppen. Kan blijkbaar maar op 1 manier;)

Zollie 11-12-2012 12:30

Ja, thermostaat, ring, deksel.

Sluit de slang nog niet aan, maar gooi er wel alvast wat water in en wacht even. Hij moet nu dus niet gaan druppen uit de flens. Als ie na 2 min nog steeds niets drupt zit ie goed!


Ik heb t weekend thermostaat gewisseld, en ik heb 2 (bewaarde) thermostaatjes weggegooid omdat ze gewoon lekten als ze dicht waren. Je kan m ook ff in je waffel steken en blazen, als je wangen bollen is t goed :D

powah 11-12-2012 12:39

hahaha, ja hij is vervangen en lekt niet maar... onderste koelslang word helemaal niet warm. Ventilator slaat ook niet aan. Wijzer staat bijna helemaal rechts, komt stoom uit het expansie vat. Het zal ook eens een keer in 1x lukken haha

Zollie 11-12-2012 12:42

Toch de waterpomp eraan? Klinkt als geen flow.

Stroomt ie wel netjes uit het overloopslangetje? Dat onder de dop van expansievat zit...
Normaal komt daar keurig een straal water uit.

powah 11-12-2012 12:45

Nee, daar komt idd niks uit. Hij loopt dus niet door, word dus niks rond gepompt.

Waterpomp naar de haaien?

powah 11-12-2012 12:46

Wat ik trouwens wel erg frappant vind, is als hij bijna helemaal rechts gestaan heeft, alles wel goed gaat lopen. Ook netjes net boven het midden, kachel word lekker warm etc....

Lijkt me dan niet de waterpomp maar nog steeds de thermostaat, misschien maar weer ff eruit halen.

powah 11-12-2012 13:04

net even met mijn monteur gebeld. Hij zei van dat het kan omdat er totaal geen koelvloeistof meer in het blok zit en dat ik even rechtstreeks in het blok ongeveer 2 a 2,5 liter moet gooien.




Lijkt me dat hij daar bedoeld toch?

powah 11-12-2012 13:36

Toch maar even weer de thermostaat eruit gehaald.

Koelvloeistof wat er dan uit komt is wel nog enigzins warm van het laten warm lopen van toestraks. Volgens mij gaat de nieuwe thermostaat dan ook niet open?

edit: heb de oude en nieuwe thermostaat beide in kokend water geknikkert. Beide gaan ze gewoon open.

powah 11-12-2012 14:06

Omdat er niks via het overloop slangetje(gaatje) loopt, wat kan er dan aan de hand zijn? Radiateur de pietewei op?

Erik Baas 11-12-2012 15:07

Check de wa-ter-pomp.

The_Maxx 11-12-2012 15:14

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Check de wa-ter-pomp.


:iamwithst

powah 11-12-2012 15:20

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Check de wa-ter-pomp.



Snap best dat het voor jullie peanuts is maar aangezien het voor mij allemaal de eerste keer is kan je ook gewoon normaal waterpomp neerzetten. Dat ik niet meteen weet wat ik moet checken en wat het kan zijn betekent niet dat ik moeite heb met lezen of iets dergelijks.

Ik zeg niet dat ik de reactie niet op prijs stel maar de manier waarop je het typt komt een beetje over alsof jeje eraan stoort dat ik vragen stel die voor de meeste hier vrij duidelijk zijn. Is dat zo, dan hoef je van mij niet perse te reageren.


Nu komt de volgende vraag, hoe kan ik dat checken? :tongue:

Erik Baas 11-12-2012 15:24

Nee, het punt is dat 6 er dagen geleden al werd gezegd dat de pomp misschien stuk zou zijn, je inmiddels tevergeefs de thermostaat hebt vervangen en de fout nu weer in de radiateur zoekt, maar nog steeds die pomp niet hebt gecheckt. Ik heb ook geen glazen bol, maar als je de pomp even demonteert en bekijkt komen we misschien verder.

powah 11-12-2012 15:28

Begrijpelijk, de easy fix van de thermostaat was makkelijk vandaar dat ik daar eerst voor gekozen.

Maar je hebt gelijk,

Ik ga hem eraf halen.

powah 11-12-2012 15:41

toch nog even snel een eigenwijze vraag voordat ik de waterpomp er compleet af heb.

Als ik ongeveer 10km gereden had met de auto dan was alles prima in orde. temperatuur goed, kachel blies goed.

Kan dat ook als de waterpomp defect is?

The_Maxx 11-12-2012 15:53

Vaak is het zo dat het schoepenwiel deels verdwenen is of los is gekomen van de as.
In beide gevallen moet je het dus vervangen.

En easy fix... grote DON'T. Das geld uitgeven voor niets. Want als er niets loopt, zal die thermostaat gewoon open gaan. Alleen heeft t dan weinig nut.

Als er geen koelwater in het expansievat ziet lopen kun je er zeker van zijn dat je waterpomp stuk is.
Als het aan je thermostaat had gelegen (en je waterpomp dus ok was) had je namelijk langer kunnen doorrijden dan 1 a 2 km met de ventilatie aan. Heb zelf een tijdje terug ook een warmloper gehad: 1 a 2km warmloper + fan die niet aansloeg. Uurtje laten afkoelen, de rest van de 10km naar huis "gewoon" kunnen rijden met de kachel op standje heet, standje 4 blazen en de ramen wagenwijd open (was al 30 graden buiten, dusja). Dat was duidelijk een gevalletje thermostaat die niet meer open ging. Als je waterpomp stuk is werkt die methode dus ook niet.

Op je laatste vraag: Ja dan kan t nog aan de waterpomp liggen. Je hebt geen flow in je expansievat. Dat is de meest duidelijke aanduiding ervoor.
Na 10km is je thermostaat open, en krijg je doordat dat gekoeld is een natuurlijke stroming in je systeem (of wellicht doet de waterpomp nog net voldoende om dan doorstroming te houden) De natuurlijke stroming is warmte die opstijgt. Dus enige stroming heb je dan sowieso. Daarbij word je motor ook nog deels gekoeld door de rijwind (ala kevertje)
Als je stilstaat zal ie er veel meer moeite mee hebben om op temperatuur te blijven.

powah 11-12-2012 16:14

Hij zal sowieso vervangen moeten worden. Er brak net 1 van de schroefjes over tussen het deksel en de pomp.

Ik hoef de auto niet te laten afkoelen. Ik kan gewoon blijven rijden. Gisteren nog 50km achter elkaar gemaakt. Bleef netjes op temperatuur na hij eenmaal bijna rechts met zijn wijzer stond.

Maar ok, aangezien een schroefje is overgebroken zal ik toch een nieuwe waterpomp moeten gaan monteren.

Ik zat trouwens best in de weg met die v-riem poelie. Kwam er maar lastig bij. Het demonteren doe ik eigenlijk via een vraagbaak. Vaak erg onduidelijk. Er staat vaak niet hoe iets eraf gehaald moet worden. Maja, voor nu stoppen we er even mee, het word zometeen donker.

We gaan ons maar een nieuwe waterpomp bestellen.

Zo gauw ik daarmee aan de slag ga zal ik weer hier domme vragen komen stellen.

Zollie 11-12-2012 16:36

V-riem eraf halen
Slangen loskoppelen
Dynamo eraf halen
Waterpomp loshalen en wegmikken
Met nieuwe waterpomp omgekeerde volgorde :)

powah 11-12-2012 16:49

Ja eerst ff bestellen, bestel het meestal bij winparts maar daar zijn ze niet voorradig.

eens ff kijken of iemand sneller kan leveren, voor ongeveer dezelfde prijs natuurlijk.

powah 11-12-2012 16:59

Brezan heeft hem op voorraad. 66euro helemaal compleet, donderdag ff ophalen.

Zollie 11-12-2012 17:16

66?? poe, in Duitsland heb je m voor 30...

Toch het voordeel van over de grens bestellen :)

powah 11-12-2012 17:30

Ja maar heb je dan ook de deksel enzo? Naja voor die 36euro ga ik nu even niet moeilijk doen.

Dit was beide delen in ieder geval.

The_Maxx 11-12-2012 20:53

Quote:
Originally Posted by Zollie
66?? poe, in Duitsland heb je m voor 30...

Toch het voordeel van over de grens bestellen :)


Nadeel van week wachttijd gemiddeld en als je het verkeerde krijgt duurt het ook weer lang voor je wat anders terugkrijgt.

Die 66 euro is een fatsoenlijke prijs hoor. Zeker voor zaken als brezan.


All times are GMT +1. The time now is 15:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.