![]() |
Golf 1 1100 slaat niet meer aan na zonder benzine vallen.
Hallo,
Ik ben met mijn Golf zonder benzine gevallen (ik weet het, beste oplossing is op tijd gaan tanken, maar dat deed ik dus niet. :p ) Nu, sedert ik zonder benzine gevallen ben krijg ik hem niet meer gestart. Het is eigenlijk al van september, dus ik heb al heel wat afgefietst dit halve jaar, maar ik begin het nu toch stilaan beu te geraken. Zeker nu het goed weer begint te worden en ik vakantie in het vooruitzicht heb. (als student zijnde) Wat ik al vervangen/gedaan heb: -Nieuwe benzinefilter -Carburator ultrasoon gereinigd en gereviseerd -Andere carburator geprobeerd -Nieuwe bougies -Nieuwe bougiekabels -Nieuwe condensator -Nieuwe rotor -Nieuwe contactpunten -Nieuwe stroomverdeler (Delco) zelf, helemaal vervangen En nog steeds wil die niet aanslaan. Als ik de gas helemaal indruk dan blijft hij voor een 5-tal Ã* 10-tal seconden draaien op een zeer laag toerental (veel lager dan stationair hoort te zijn.) , waarna hij weer uitvalt. Als ik dan ook maar een beetje de gas los valt hij ook onmiddellijk uit. Is er iemand die al ooit hetzelfde probleem heeft voorgehad? Zoja, wat is bij u dan de oplossing geweest? Anderen mogen natuurlijk ook meedenken, waarschijnlijk heb ik iets over het hoofd gezien, en alle hulp wordt ten zeerste gewaardeerd. :thumbup: Groeten, Carl P.S.: Ik wist niet waar dit topic juist thuishoort,dus zet ik het maar onder de subcategorie Motoren en ook onder die van Golf mk1. Indien dit niet zo hoort, laat het me even weten en dan verplaats ik die wel. :) |
Hoor je je brandstofpomp lopen als je het contact aangooid?
|
De brandstofpomp is mechanische en zal je na mijn weten niet horen lopen bij contact.
Het kan zijn dat er vuil in de tank zit en door het leeg rijden van de tank in de aanvoer is gekomen. Als ik jou was zou ik de aanvoer eens controleren in de tank. Verder kan het ook nog zijn dat je brandstof slang ergens gescheurd is waardoor hij geen benzine maar lucht aanzuigt. Succes |
Klopt er zit geen electrische brandstof pomp op :)
De pomp zit op de cilinderkop en wordt via de nokkenas aan gestuurd. Op de eerste cilinder. Maar er kan troep in de leiding zitten, mischien kun je het doorblazen met perslucht. Loopt de wel met een externe tank? (jerrycan) |
Er kan ook een vacuum lek zijn. Dit kan zitten in je vacuumslangetjes (als een 1100 die al heeft) je voetpakking kan kapot zijn. Rembekrachtiger kan lek zijn waardoor hij daar ook valse lucht krijgt. Staat je onmtsteking wel goed nadat de kontaktpuntjes vervangen zijn. Is de kontakthoek goed (kontaktpuntafstand ca 0,4- 0,45mm op hoogste punt nok)?
Staat je nokkenas op tijd? (distributieriem een of twee tanden overgeslagen). |
Is idd een mechanische pomp.
Mijn benzinefilter vult normaal, dus denk ik precies dat het in de aanzuiging ook niet echt kan liggen? Maar eens proberen met een extern tankje is inderdaad wel een goed idee, dat probeer ik zeker eens! Voetpakking en dergelijke zijn nieuw, ik heb alle pakkingen aan de carbu vervangen. Nokkenas staat nog steeds op tijd ja, is gewoon zonder benzine gevallen. Distributieriem wis trouwens nog redelijk recent ook. Contactpunten zijn goed afgesteld, contacthoek ook. |
Stom, mechanisch inderdaad! :screwy: :headshot:
|
zou toch eens de leiding van je benzinepomp naar de carburateur loshalen dan tijdens starten kijken of de pomp brandstof geeft.
|
Pomp geeft benzine, dat had ik al gecheckt. Toch bedankt.
Ook heb ik eens een leidingske gelegd vanuit een jerrycan met benzine rechtstreeks naar de benzinepomp, weliswaar met een filter tussen. Ook dit maakt niets van verschil, dus vuil in de tank of leidingen kan ik bij deze ook uitsluiten. Ik heb daarnet wel gezien dat, als ik hem op BDP zet, afgaande op de merktekens aan de krukaspoulie, het nokje aan de rotor in de stroomverdeler niet helemaal bovenaan staat. Waardoor de contactpunten dus ook nauwelijks openstaan. Is dit normaal? Is trouwens het BDP merkteken aan de krukaspoulie het effectieve BDP, of wordt er rekening gehouden met de nodige graden voorontsteking? Indien dit niet zo is zit ik eraan te denken dat mijn distributieriem misschien een tand versprongen is. Dit is al heel vergezocht aan het geraken, maar op den duur moet ik het in zo'n dingen gaan zoeken vrees ik. Nu denk je natuurlijk, je kan dit toch rap eens controleren. Dit heb ik gedaan, maar ik twijfel. Allereerst staat de riem nog steeds strak gespannen, zoals het hoort. Ik heb ook gekeken of hij nog steeds op zijn merkpunten staat, en daar ben ik ook niet zeker van. Aan de krukas weet ik nu eigenlijk niet of het merkpunt tussen die 2 tandjes moet staan, of gelijk met de rand (aan de buitenkant) van het eerste tandje? Is er iemand die dit kan bevestigen? Nu staat het namelijk aan de buitenkant van het eerste tandje, en als ik het tussen de 2 tandjes zou zetten, scheelt dit toch een tand op de distributieriem ongeveer. (Ik weet het, een rare uitleg, maar ik zorg zo snel mogelijk voor foto's.) Edit: Foto toegevoegd! Moet het merkteken gelijk staan met nummertje 1 of nummertje 2? Nu stond het namelijk gelijk met nummertje 1. ![]() Dit zou, volgens mij toch, niet echt een gevolg kunnen zijn van het feit dat ik zonder benzine gevallen was, maar misschien was het gewoon stom toeval dat dit gelijktijdig voorgevallen is? |
Merkteken is BDP. De groef op de krukaspoelie staat dan gelijk met het merkteken op de kap.
Dus je contactpunten staan dan al open. Die openen normaalgesproken ca 6º voor BDP. Wanneer de kontakpunten maximaal zijn geopend, moet je een opening meten van 0,4 - 0,45mm. Als ze te krap staan start ie ook moeilijker. Heb je misschien de sproeiers verwisseld? |
Ik heb een keer iets gehad wat een klein beetje hier op leek. Bij mij startte de auto steeds niet op een half volle tank, kreeg de carb ook geen benzine. Bij mij bleek het uit eindelijk een hele kleine lekkage te zijn in de benzineslang ergens in de buurt van de tank. De auto lekte soms ook een heul klein beetje. Daardoor zoog de pomp lucht aan inplaats van benzine.
Weet niet of het al genoemd was, maar is bij het droog vallen niet per ongeluk vuil in de pomp vast komen te zitten waardoor deze het niet meer doet? Misschien heb je er iets aan. Succes! |
EDIT: had er over gelezen dat je dat al vervangen had.
Start hij wel op remmenreiniger bv?? |
Wat je ook kunt proberen is om met startpilot (ether) in je carburateur te spuiten tiijdens de start en kijk of ie daar op blijft lopen. Als ie daar op start (met een beetje gas, niet planken), heb je een brandstofprobleem. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je pomp defect is (of verstopt), zoals Guus ook al aangaf.
|
Bedankt voor het meedenken.
Sproeiers en dergelijke heb ik niets aan veranderd. Ik heb er vandaag nog remreiniger in gespoten, en had wel de indruk dat hij wat sneller starte. Hij bleef trouwens ook draaien, zij het wel enkel op choke. (Dit was ik nog vergeten te vermelden.) Alleen rookte hij veel te zwart, immens staan pruttelen en 'scheten laten', wat er allemaal op duidt dat hij veel te rijk staat. Hij was ook totaal niet in staat om te rijden, daar draaide hij veel te beroerd voor. Ik ben dus wel zeker dat de carburator benzine krijgt. Ik heb dan de luchtschroef van de carburator dan eens 2 toeren opengezet, zo staat het in de how-to toch als basisinstelling aangegeven. Hij bleek ook zeker meer dan 10 toeren open te staan. Verklaart allemaal al redelijk veel. Ook heb ik dan nog eens geprobeerd om mijn ontsteking nog eens behoorlijk af te stellen. Dit door gebruik te maken van een lampje die ik aan mijn bobijn aangesloten had, en dan de stroomverdeler gaan verdraaien tot op het moment dat het lampje uitgaat. (Je kent het truukje wss wel?) Alleen ging het lampje op geen enkel moment uit, wat het wel deed was op de ene plaats feller branden, en dan tijdens het verdraaien plots weer minder fel branden. Dit is volgens mij toch ook niet normaal? Na mijn ontsteking dan maar terug te zetten zoals ze stond wou hij weer niet meer starten. Ik blijf het echt raar vinden... |
Quote:
"O" is het BDP, "Z" is voor het op tijd stellen van de ontsteking mbv. een flitslamp. |
Truukje met het lampje ken ik ja. Heb je hem wel aan de goede kant van de bobine aangesloten? Je moet hem aansluiten op de aansluiting die naar de contactpunten gaat.
Is je condensator wel goed? Even op de foto terugkomend. Z is het ontstekingstijdstip en 0 is bdp ;) Merkteken van de poulie moet gelijk staan met het rode streepje. Edit; Ik zie dat Erik ook nog wakker is en me net voor was :thumbup: |
Staan je contactpunten wel goed?
|
ik heb mijn krukaspoelie altijd afgesteld op het streepje nummer 2.
Ben je zeker dat je een vonk krijgt?? |
ja, anders liep die ook niet op remmenreiniger ;)
|
Pffff,
Met de Z krijg ik hem mooi gelijk gezet, zoals hij ook stond, maar met de O krijg ik hem niet gelijk. Ofwel staat hij er een halve tand voor, ofwel een halve tand erachter. Is dit normaal? Het lijkt wel dat, hoe langer ik er aan bezig blijf, hoe verder ik sta. :s |
Gewoon op de 0 zetten. Die halve tand maakt het hem niet meer hoor. is je riem nieuw, want dat kan ook nog wat uitmaken.
|
Nieuw is ze niet, maar ze ligt er denk ik zo'n 15.000kms op. Zou in principe nog niets aan mogen zijn.
Maar nevermind, het is me dan toch gelukt, vraag me niet hoe. :p Ook dacht ik om mijn ontsteking nog eens na te kijken en helemaal juist te zetten, bleek dus dat mijn lamp niet uitging. Daarnet heb ik mijn contactpuntjes eens opgeschuurd en dit euvel is alvast ook van de baan nu. Mijn ontsteking staat nu helemaal perfect geregeld, weliswaar zonder stroboscooplamp, maar dat zou nu het verschil niet echt mogen maken. Dan werd het tijd om nog eens te proberen, maar nu bleek hij om een of andere reden geen benzine aan te zuigen. (Enkele uurtjes geleden echt wel nog.) Ook mijn batterij leeggetrokken terwijl ik aan het proberen was, dus laat ik het maar voor wat het is vanavond. Vannacht de batterij aan de lader, en morgen nog eens proberen. Ik ga voor alle zekerheid toch een nieuwe benzinepomp kopen, aangezien mijn huidige nog altijd de originele uit de fabriek is. En af en toe lekt die wat, een nieuwtje zal gelijkhoe geen kwaad kunnen. Ik probeer het allemaal positief te bekijken: Als ik die ooit terug draaiende krijg zal die waarschijnlijk draaien als een nieuwtje! Met al hetgene dat ik intussen al vervangen en nagekeken heb. :p |
Heb je heel toevallig een openstaande flotter? Wil wel eens voorkomen dat de flotter niet meer afsluit/omhoog gaat bij brandstofaanvoer, je ziet dan ook brandstof van bovin in de carb tijdens het starten zo de inlaat inlopen.
Ook kan het zijn dat je flotter dicht blijft staan, een keer met de luchtspuit voorzichtig bovenin rondblazen wil soms wel eens helpen om de flotter los te krijgen. Beste is natuurlijk gewoon even je carb reinigen. Succes |
Geen idee van die vlotter, maar die carbu kwam gewoon werkend vanop een andere golf, dus er zou in principe toch niets aan die carbu mogen zijn.
Ik zwier er morgen anders nog eens mijn originele carbu op. Die is helemaal ultrasoon gereinigd met nieuwe pakkingen en dergelijke, en ik had die eraf gehaald omdat ik dacht dat het probleem misschien toch in die carbu zat, maar aangezien het probleem hetzelfde is met die 'nieuwe' carbu kan het toch dat niet zijn. Alleen is mijn 'oude' carbu één met automatische choke, en die vind ik wat moeilijker te regelen. Daarnet toch nog eens de test gedaan om te kijken of mijn benzinepomp pompt, en die pompt toch benzine hoor. Zij het wel wat in snukken, maar dit komt doordat er wat lucht in de leiding zit denk ik, aangezien die opnieuw aangesloten moest worden. Ik heb trouwens ook nog eens mijn bougies opgeschuurd, en toen zag ik ook dat deze nat waren. Raar toch, mijn ontsteking is inmiddels perfect, hij krijgt benzine, compressie en dergelijke is in orde, en toch gaf die geen enkel teken van leven. |
Stomme vraag, misschien: WAT heb je precies getankt, nadat je de tank leeggereden had ?
|
Gewoon RON95, zoals altijd. Stomme vraag is het niet, het had daar aan kunnen liggen, alleen ben ik quasi zeker van niet. :)
|
Wat wel stom is: dit was de vraag die ik (of iemand anders) als _eerste_ had moeten stellen... ;)
|
Probeer hem is zonder filtertje te staten en de benz slang gewoon in een jerrycan.
Die filtertjes willen nog wel regelmatig verstopt raken en dan is de benz opbrengst te wijnig. |
Ik gebruik eigenlijk al de hele tijd een jerrycan met een darm erin. Filter zal ik er eens vantussen halen. Morgen haal ik ook een nieuwtje.
|
of hang een trechter met een slang eraan aan de windhaak van je motorkap en verbind die met een doorzichtige slang aan de inlaat op de carb. Gooi daar benzine in.
Dan weet je 1: of er benzine in je carb erbij gaat (dan kreeg ie kennelijk niet genoeg) 2: of de vlotter vast zit of lek is of goed is 3: of er benzine verbruikt wordt als ie loopt. Maar, wat je eerst zou moeten uitsluiten: Je carb heeft waarschijnlijk een stationairafslagklep. Zoals de naam al zegt, verhindert de klep stationair lopen. Wat ie niet verhindert, is als je de motor laat lopen met vol gas. Deze klep wordt open gezet door een constante plus erop te zetten. Wat er vaak fout gaat, is dat er geen of een verkeerde draad aan wordt gemaakt. Dus meet dat eerst na, of zet het contact aan en trek het kabeltje eraf en er weer op. Als je hem dan elke keer hoort klikken, weet je dat ie in iedergeval stroom krijgt en iets doet. Voor wat betreft automatische choke, dit is niet heel ingewikkeld om af te stellen. |
Keeper, om ff bij het begin te beginnen:
Als het uitvallen daadwerkelijk het gevolg was van het zonder benzine komen te staan, hoe kom je dan uiteindelijk bij afstellen van de ontsteking en d-riem? Dan moet je het echt zoeken in het brandstofgedeelte. Wat je nu hebt is dat er overal aan gedraaid en gesteld is, met als mogelijk gevolg dat er meer van tijd af is dan op tijd staat, en je jezelf meer werk op de hals hebt gehaald dan nodig was. Ik denk dat je nu bij het begin moet beginnen,Distr. op tijd, dan ontsteking op tijd, etc. zoals je al begonnen bent las ik ;) en dan moet je er uit kunnen komen. Bovenstaande geld natuurlijk alleen als je zeker weet dat het uitvallen komt door de tank echt leeg te rijden. Het zou natuurlijk, hoe onwaarschijnlijk ook, toch een andere reden kunnen hebben (het uitvallen), tegelijkertijd met weinig benzine. Succes! |
Ik begrijp je volledig in je redenering. Je hebt groot gelijk.
Alleen, de golf staat nu al stil van oktober, waardoor ik niet 100% zeker meer weet dat het probleem echt komt van zonder benzine te vallen. Ergens twijfel ik ook, aangezien ik nu intussen al getest en gezien heb dat het niet kan komen door vuil in de tank of leidingen, en dat de carbu het probleem ook niet kan zijn, aangezien ik die om te beginnen helemaal gereviseerd en ultrasoon gereinigd heb, en nu zelfs een andere carburator erop zitten heb waarvan ik zeker ben dat ze werkt. Distributieriem en ontsteking en dergelijke waar ik nu de laatste dagen aan bezig geweest ben, zijn eigenlijk allemaal dingen die mij opvielen toen ik voorovergebogen onder de motorkap stond zeg maar. @casss: Die stationairklep, daar had ik eigenlijk nog totaal niet bij stilgestaan. (Ik heb er zelfs nog nooit bij stilgestaan dat die er überhaupt op zit.) Maar dat kan ik inderdaad ook eens controleren. Nogmaals, bedankt aan iedereen voor het meedenken, ik apprecieer het echt. |
Was ook goed bedoeld he ;)
Misschien iets voor de toekomst :D Gewoon vanaf het begin beginnen, gelukkig was t vroeger nog allemaal simpel :thumbup: Dus ik twijfel er niet aan dat t goed komt! Ben benieuwd! |
Quote:
Dan zou ik daar eens mee beginnen. Is dat sigaarvormige ding wat onderaan de carb zit met een zwarte kunstoffen blokje om een stekkertje in te steken. Starten met volgas kun je ook proberen, zelfde effect mits het een stationairafslagklep is en geen gewone afslagklep. |
Quote:
Hehe dat weet en apprecieer ik. ;) Ik ben ook benieuwd, haha! @casss, Oow, dat ding, ja dat heb ik hier 3 dubbel liggen en ook al uitgewisseld, deed ook niets. Ik wist alleen niet waar het juist voor diende. :p Misschien zit het wel in de bekabeling ernaartoe. Btw, waar neemt die sigaar zijn massa, gewoon via de behuizing aan de carb zeker? |
Volgens mij is het een afslagklep, die als ie defect is, ook de brandstoftoevoer blokkeert met volgas. Dus niet alleen stationair, het is een beveiliging.
Maar testen is altijd goed, kan ook een slechte massa hebben doordat ie niet goed vast zit. |
Daar wil ik even op inhaken, om mijn Golf door de APK te krijgen hebben we die klep eraf gehaald, zodat hij aan de eisen van het CO voldeed, er zit namelijk zoveel speling op de gasklepas bij mijn carb dat ie dus blijf lopen op de hoofdsproeier. Het is dus echt een stationaire afslagklep ;)
|
ja massa krijgt is gewoon via de carb. wat voor een is het? een 1B3 ofzo? of een 1B?
|
Sorry, ik was hier vergeten te antwoorden. De carb is een Pierburg/Solex 31 PIC(T) 5.
Ik heb een hele tijd niet echt zin meer gehad om er nog aan door te doen, maar intussen toch al weer wat doorgedaan. Mijn bobine was slecht, die heb ik ook nog vervangen, ontsteking is nu perfect. Ook heb ik gisteren gemerkt dat er inderdaad geen stroom op die stationaire afslagklep toekwam. Mijn zekeringen leken op het zicht allemaal goed te zijn, maar aangezien mijn claxon en achteruitrijlichten ook niet meer werkten moest het wel in die zekering zitten. Bleek dat die zekering gecorrodeerd was, en toen ik hem uithaalde viel die gewoon in stukken uiteen. (Het ijzer was precies gewoon verpulverd.) Nieuwe zekering en nu krijg ik ook weer stroom op deze draad. Alleen heb ik nog steeds niet het tikkende geluid dat jullie zeggen dat hij moet geven als hij bekrachtigd wordt. Mijn batterij is helaas ook wel plat. (ik had het contact laten opstaan, dom van mij.) Nu zit er een oude batterij in die ik nog had staan, genoeg geladen om de radio te kunnen laten spelen, maar niet om te starten. Kan het zijn dat daarom die sigaar niet tikt als ik die bekrachtig? Ik heb desnoods wel nog 2 zo'n sigaren liggen, dus normaal zal er nog wel minimum 1 goede tussenzitten, maar kan ik die eigenlijk desnoods nog ergens nieuw bestellen, bij VW of elders? Mijn batterij hangt nu aan de lader, en morgen probeer ik dan nog wel eens opnieuw met een geladen batterij. Volgens mij ben ik er echt bijna; :) Ik hou jullie hier zeker wel op de hoogte. (O ja, trouwens, een nieuwe benzinepomp zit er intusse ook op, en die pompt precies toch ook wel een stuk beter dan de vorige, daar kan hij ook enkel maar deugd van hebben. ) |
Als je accu bijna helemaal leeg is, zou het best kunnen dat je het hierdoor niet hoort. Al heeft het niet heel veel nodig, het omdraaien van het contact kan ook ergens anders het laatste beetje stroom heen trekken.
Eerst even de accu opladen, dan weer verder testen. De resulaten geven anders wellicht een vertekend beeld. Waar kom je ergens vandaan? Je staat al zolang stil, misschien woont een van ons wel practisch naast je, dan kan iemand wellicht eens meekijken. |
All times are GMT +1. The time now is 21:50. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.