Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Re: Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=105166)

Style 10-04-2013 17:33

Quote:
Originally Posted by vliegtuigje
Hoi
mooi verslag en mooi werk,keurig man,
ik heb nog een dynamospanner liggen die is 13,5 cm lang ,had er mn 90 A dynamo op mn 8v op zitten, maar weet niet of dat te lang is, die van de 16v zijn nog wel nieuw te krijgen volgens mij, kan je mooi op maat maken eventueel.
zag dat je je blok rondom in de PU blokken had zitten , ik hoop niet dat je daar spijt van gaat krijgen ivm vele resonanties die nu door je carrosserie heen gaan, spreek uit ervaring :)
succes er verder mee
groeten Cees

Dank je wel Cees :thumbup:
De originele spanner van de JB is 16cm in totaal maar waarschijnlijk moet tie langer.
En dan komt het idd op zelf maken moet wel goed in de gaten houden wat voor riem ik nodig ga hebben :D
Mochten de PU blokken te zijn ,zijn ze er zo tussen uit ;)

Quote:
Originally Posted by EelcoB
Kan je het niet oplossen door de stelbeugel aan te passen?

Of kantelt hij dan te ver naar voren/achter?

Weet ik niet zat zelf nog te denken om een stukje L staal te maken dit op de 2 punten van de dynamo bevestigen.
En dan komt het bevestigings punt hoger te liggen waar door de dynamo verder naar achteren kan.
Misschien wel na de stand zo als bij de diesel zo dat ik die v-snaar kan nemen.
En dan op de cilinder neem ik het bevestigings puntje onder de originele aansluiting.
En dan een stalen strip op maat :D
Klinkt goed nu nog in praktijk uit brengen :cool:

Joris_MK1 10-04-2013 19:31

Jep, pakking binnen, mooi verpakt!

Dat verklaart een hoop ja, had net mn dynamo helemaal gereviseerd, dus die moet er wel weer op gaan komen ^^ Steun van een 16v hebben we vast wel liggen hier, heb ook al een steun van een golf1 diesel gevonden, dus dat gaat de goede kant op :p

Style 10-04-2013 19:37

Dat is mooi man Ga Zaterdag is kijken hoe de dynamo nu gaat vallen.
Verwacht dat de stalen strip waar mee je hem vast trekt niet zo lang mee hoeft te zijn.
Post wel weer wat foto's als het eenmaal zit :thumbup:

vliegtuigje 10-04-2013 20:35

Quote:
Originally Posted by Style
Dat is mooi man Ga Zaterdag is kijken hoe de dynamo nu gaat vallen.
Verwacht dat de stalen strip waar mee je hem vast trekt niet zo lang mee hoeft te zijn.
Post wel weer wat foto's als het eenmaal zit :thumbup:

als ie zo ver moet kantelen heb je wel een soort L profiel nodig denk ik ja, want een lange originele gaat tegen het schoepenrad van je dynamo aanlopen dan, succes met v snaren uitzoeken, heb dat probleem ook gehad, veel verschillen in diktes van de merken conti en gates, tewijl maten zelfde zijn :D

Style 11-04-2013 17:09

Daarom probeer ik ook de de dynamo op de zelfde hoogte als de diesel te krijgen.
Dat kan ik goed vergelijken met het korte strak stel stripje wat bij de diesel beugel zat.
Dan kan ik gewoon de V-snaar van de diesel pakken en anders wordt het een ritje sloop.
Pakken we 10 V-snaren en passen maar als de carbs maar passen :thumbup:

upload foto

Joris_MK1 11-04-2013 18:44

Denk dat ik gewoon die diesel dynamo pak, die hebben we ook, wissel ik de nieuwe onderdelen van mn eigen dynamo gewoon uit...

Style 11-04-2013 18:54

Dat kan ook maar ik had speciaal een 90A dynamo gekocht en netjes gemaakt dus die gaat er op hoe dan ook.
En pas maken vind ik altijd wel leuk werk :D

MartinW0527 11-04-2013 19:03

Wat niet past wordt gelast :D :D :D :D

sciroccoGTII 11-04-2013 20:21

Zoals ik op je foto zie wil je het stripje voor dynamospanner in het onderste gat in de cilinderkop monteren, als je hem nou in de bovenste monteerd maakt die een andere hoek waardoor die niet zo snel tegen het schoepenrad van de dynamo aankomt..

Style 11-04-2013 20:41

Dat zou ook nog kunnen , ik moet Zaterdag gewoon even kijken wat nou het beste is.
Moet ook nog kijken of alles nu op 1 lijn zit nu ik de diesel steun heb.
Voor het zelfde geld zit er op de diesel dynamo een andere poelie in breedte :D

De Pul 11-04-2013 22:00

waarom ga je met de diesel steun de dynamo aan de kop vastmaken?
je moet juist naar beneden met het stelstripje?
of zie ik iets over het hoofd.....

Style 12-04-2013 18:16

Klopt maar dan moet je wel een diesel dynamo hebben en die heb ik niet en wil ik eigenlijk ook niet.
Deze heeft de bevestiging ook aan de onderzijde en dat heeft een benzine model niet.

Diesel dynamo

De Pul 12-04-2013 18:19

call me crazy,maar ik heb dit zelf 100% zeker zo op mijn eigen auto zitten,met benzine dynamo.moest een ring tussen het heveltje leggen om uit te vullen,dat wel,maar voor de rest ging dat prima.

Style 12-04-2013 18:39

Ga ik zeker niet doen :D jouw tips zijn altijd meer dan welkom.
Heb jij toevallig altijd diesel dynamo's gebrukt :D of !!! doe ik iets niet goed :rolleyes:

Het punt waar je de stelplaat op monteerd zit duidelijk anders dan op de foto van mij post hier boven.

De Pul 12-04-2013 18:58

nu zie ik het ja.mijn dynamo die ik er nu op heb is 1 zoals je vorige plaatje,je eigen gaat niet makkelijk passen zo.wel het juiste plaatje posten he ;)

Style 12-04-2013 19:17

:thumbup: Belangrijkste is dat hij nu een stuk lager komt dan eerst ;)
Zo dat dadelijk alles normaal gaat passen met de carbs en mijn dynamo ga ik ook wel goed krijgen :D

Style 13-04-2013 16:36

Het koelsysteem is helemaal klaar :D
Wel veel klemmetjes nu maar wederom genoeg ruimte voor de carburateurs :thumbup:

Diesel dynamo beugel ook gemonteerd ,maar helaas zit de dynamo poelie niet op lijn met die van de waterpomp en krukas :shake:

En als ik hem ongeveer zo ver laat zakken zo als een diesel dynamo komt de
V-snaar over de bout van de hulp as :(

Maar de Dynamo zit wel lager en goed ook :D

Weet iemand toevallig de breedte van een diesel poelie die van mijn dynamo is 42mm

EelcoB 13-04-2013 19:04

ik heb denk ik nog wel een dynamo van een benzine. mag je de poelie wel afschroeven, als je die nodig hebt! :thumbup:

Style 13-04-2013 19:22

Bedankt maar die je op de foto ziet is ook van een benzine :D
Had er een nodig van een diesel die is 35mm maar ik heb het zo goed als zeker al opgelost.
De rode ring zit samen met de grootte ring achter de poelie.
De rode ring is 7mm dik deze heb ik rond gemaakt zo dat hij in de poelie valt.
En de grootte ring gaat er gewoon achter dan de poelie en dan de ring van 7mm en dan zit ik ook op de 35mm net als de diesel.

Nu alleen nog een langere V-snaar die van 950mm is te kort.
Ga die van een diesel proberen die is 1125mm lang :D

Joris_MK1 14-04-2013 09:20

Je kunt ook zoiets doen:
https://www.youtube.com/watch?v=PkB...be_gdata_player

Ben toch nog steeds benieuwd hoe je dat met je ontsteking gaat doen. Je wilt dus de originele computer aan de ontsteking hangen als ik het goed begrepen heb? Is het niet veel makkelijker en mooier om een ontsteking met centrifugaalvervroeging te pakken van een 1.8? Dan heb je alleen een adapterring nodig en je bent er... Draadje naar een transistorkastje en gaan!

Style 14-04-2013 09:38

Hoi Joris nee ik ga niet met de computer rijden,ik ga alleen met een module rijden.
En dat dan izm werking met de ontsteking die ik nu heb.

Style 14-04-2013 13:22

Yes de dynamo loopt nu op 1 lijn met de rest :D
Ik kan hem op zeker niet in de stand zetten zo als hij bij een diesel staat.
Ik denk dat een diesel geen hulpas bout heeft want deze loopt dan aan tegen me v-snaar :shake:

Dus dan maar omhoog moet wel een aardig stuk om weer boven de zelfde bout uit te komen maar dat gaat.
Heb ik alleen een V-snaar nodig van 1060mm :D

Iemand hier die misschien de lengte van een MK2 16V stel strip weet.
Ik heb nu de juiste lengte bepaald met een houtje dus ik moet of zelf iets maken.
Of die van een 16V moet gaan passen :D

Joris_MK1 14-04-2013 13:44

Dat wordt nog een heel gezeur met die dynamo! :)

Je weet dat als je met de huidige verdeler gaat rijden, je een vast ontstekingstijdstip hebt? Dat is niet echt optimaal als je er het beste uit wilt halen...

Ik zou er toch eentje met centrifugaalvervroeging regelen, dat rijdt zoveel beter!

Style 14-04-2013 13:54

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
gewoon je DX ontsteking plaatsen toch? Weet niet precies hoe het bij deze blokken zit maar hou er rekening mee dat er een pasring gemaakt moet worden om deze ontsteking te plaatsen, tenminste dat is bij een 2E (2liter) wel zo. Is wel simpel op te lossen hoor.

Quote:
Originally Posted by De Pul
je kunt ook gewoon de aba ontsteking gebruiken icm een regeleenheid van een 8v,je staat toch constant op voorontsteking te draaien met carbs.

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
is ook zo

Ik dacht dat het dus wel kon :confused: maar heb ook niet zo veel verstand van ontsteking en dergelijke :shake:

Joris_MK1 14-04-2013 14:18

Het kán ook wel, maar je hebt een vast ontstekingstijdstip.

Het idee van voorontsteking is dat je voor BDP ontsteekt, de klap komt altijd even later pas. Naarmate het toerental dus stijgt, moet de onsteking steeds vroeger plaatsvinden. Als hij vast is, zit je altijd met een compromis tussen stationair een beetje aardig draaien en in hogere toeren ook nog, maar dat is dus nooit zoals het zou moeten zijn :)
Naarmate je toeren stijgen wil je dat je ontsteking netjes meeloopt, en niet vast staat...

Nou is het zo dat de 2 liter motoren een andere ontsteking hebben, dus het past niet 1 op 1. Het tandwiel onderaan de ontsteking is groter dan die van bv een 1.8. Die is opzich prima over te zetten, maar dan is het gat in het onderblok ook nog eens groter.
Ik weet niet of de ring die bij mijn ontsteking zit zo door vw is geleverd, of dat hij zelfgemaakt is, maar die zou je wel moeten hebben...

Vrijdag vraag ik ff hoe het zit :)

Style 14-04-2013 14:31

Hoor het graag duidelijk heb jij er meer kaas van gegeten dan ik.
Originele 1800DX ontsteking heb ik nog wel liggen tandwiel over zetten is een ander verhaal als ik me niet vergis heb ik dit wel eens geprobeerd maar niet gelukt.
Laat maar weten hoe en wat en graag helemaal uit gekauwd voor dommies :screwy:

Audi1981 14-04-2013 14:45

Ik zou die dynamo laag houden en een loopwieltje monteren, die lange spanstrip is geen porum :screwy:

Style 14-04-2013 14:49

Toevallig een vb van zo'n loopwieltje ,ben het volledig met je eens! nog eens los van de zoektocht naar een 1060mm v-snaar passend voor de vw poelies :rolleyes:

Audi1981 14-04-2013 14:53

Loopwiel van een TDI :thumbup:

Style 14-04-2013 15:02

Ik ga die gelijk een opzoeken noch een specifiek bouwjaar ?

Audi1981 14-04-2013 15:08

Golf 4, ik bedoel die kleintjes die tussen de pomp en nokkenas zitten :thumbup:

Style 14-04-2013 15:34

Bedoel je deze misschien ?

ribbed v-belt
/ diesel eng. AAZ,1Y,1Z, AHU,AFN,AEY, ALE

( 1 ) is alleen voor de brede v-snaar uitvoering :rolleyes:

jellehier 14-04-2013 16:09

Over de ontsteking

In Polo wereld rijd men veel met motorfiets carbs deze mensen rijden voor zo ver ik weet allemaal met een vast ontsteking tijdstip ver voor bdp (14 graden ipv 6)

Andere blokken maar mischien kan je hier wat informatie vinden over de ontsteking

http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=963.0

Style 14-04-2013 16:33

Thanx ! Ik ga is kijken misschien is het wel zo makkelijk als ik het ook eens beter ga begrijpen :D

Pewi Vwteam 14-04-2013 16:44

misschien tip koop 2 unibolts 1 met links draad en 1 met rechtse draad stukje buis ff draad in tappen aan bijde zeiden, deze kun je dan mooi als steller gebruiken, ipv een platte strip rond is sterker!! en denk dat dit er mooier uit ziet. voor de rest echt top bezig.

Pewi Vwteam 14-04-2013 16:46

en zit nog ff te kijke misschien ff een stalen plaatje maken aan je dynamo, zodat je de stelstang onder je dynamo kan bevestigen ipv er boven. is die ook mooi uit het zicht.

Style 14-04-2013 16:53

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
en zit nog ff te kijke misschien ff een stalen plaatje maken aan je dynamo, zodat je de stelstang onder je dynamo kan bevestigen ipv er boven. is die ook mooi uit het zicht.

Is idd ook nog een idee :thumbup:
Zat zelf ook te denken om de twee onderste poelies uit te vullen zo dat de
v-snaar toch langs de ontsteking as bout loopt.
Dan kan hij weer verder zakken makkelijker vast te zetten en de v-snaar die ik heb past dan ook :D

Wordt wel een beetje moe van de situatie krijg je als de auto niet aan of voor de deur staat :cool:

Audi1981 14-04-2013 21:48

Ik bedoel van de d-riem tussen de pomp en nokkenas :D

Rétrokroezer 15-04-2013 16:13

Ferm project! En leuke motor keuze. Is ééns iets anders :thumbup: .

Wss een gelijkaardige motor als bij deze hier?;

http://www.golf1.info/forum/index.p...highlight=Larsi

Style 15-04-2013 16:34

Quote:
Originally Posted by Rétrokroezer
Ferm project! En leuke motor keuze. Is ééns iets anders :thumbup: .

Wss een gelijkaardige motor als bij deze hier?;

http://www.golf1.info/forum/index.p...highlight=Larsi

Thanx dat lijkt idd ook een ABA :thumbup:

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Ik bedoel van de d-riem tussen de pomp en nokkenas :D

Die is toch anders dan de dunne v-snaar of mag dit niet baten :D

Golf, year - 1998 toothed belt / 1.6-2.0ltr. / AAM,AEP,ADZ,

Nr 12 of 12A ? :confused:

Ik heb ook even gekeken hoe de beugel moet worden als ik hem achter langs maak.
Dit moet ik dus dan nog even in staal uitwerken de radius is nog niet helemaal correct deze is nu 60mm maar moet zijn aan de binnenzijde 70mm.
Andere dynamo gepakt voor proef konijn :shake:

VB is niet helemaal goed de zelf maak beugel komt op 2 plaatsen vast op de dynamo. vb dynamo heeft dit niet maar waar het op moet komen wel.
En dan de aansluiting groen is voor de verstelbare beugel die aan de steun zit van de dynamo.

Of toch maar :rolleyes:

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
misschien tip koop 2 unibolts 1 met links draad en 1 met rechtse draad stukje buis ff draad in tappen aan bijde zeiden, deze kun je dan mooi als steller gebruiken, ipv een platte strip rond is sterker!! en denk dat dit er mooier uit ziet. voor de rest echt top bezig.

All times are GMT +1. The time now is 06:54.