Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Seat Leon FR circuit auto (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=145903)

Scully 28-10-2023 18:36

Geen idee, nooit gemeten.

daNpy 29-10-2023 08:02

Denk dat je het wel bij de carbase van AutoWeek kan vinden. Dalijk ff kijken.

Scully 03-11-2023 11:20

De auto staat weer op de wielen, dus het was hoog tijd voor een wasbeurt, zie de vooraf foto's. :D

Ik heb goede hulp gehad.

Stiekem een klein blokje om gereden, en toen weer snel terug in zijn hok.

Op internet werd al geschreven dat het draad van de stuurstang wat het stuurhuis in gaat te kort is van een TT, en daarom niet zomaar een optie is bij TT fusees. Ik wou dit graag zelf even zien, en dat blijkt te kloppen. Deze gaat dus weer retour.

Scully 10-11-2023 13:34

Gister de auto laten uitlijnen. Dit is de afstelling geworden:

Ik had aangegeven dat mijn band linksvoor behoorlijk was afgerond aan de buitenkant, en ik dus waarschijnlijk wel iets meer camber kon gebruiken. Zijn reactie was dat de stabilisator stangen voor minder rol gingen zorgen. Uiteindelijk heeft Rouke hem naar de 3,5 graden camber gezet.

Is het te lezen? Grofweg, 3,5 graden camber voor, 7,3 graden caster, 5 min uitspoor per kant. Achter, 2,4 graden camber en rechte sporing.

RobertVoorst 10-11-2023 14:11

Waarom heb je / is er achter voor rechte sporing gekozen?

Geen commentaar hoor! Gewoon benieuwd gezien ik hem eigenlijk als licht toespoor had verwacht i.v.m. stabiliteit bij rechtuit en snelle lange bochten.

Zero Toe is natuurlijk wel het meest neutraal met de minste bandenslijtage (maar dus ook iets minder grip achter) en geen voorkeur in langzame korte of lange snelle bochten.

Scully 10-11-2023 14:26

De vorige keer hadden we dit zo gezet op advies van Rouke om een neutrale beginwaarde te krijgen, en van daaruit verder te gaan. Vanwege de aanpassingen eerst zo laten staan.

Scully 20-12-2023 21:28

Vandaag ben ik naar JD Engineering geweest om de Seat te laten tunen. Een tijdje terug heb ik nog een sessie gereden op Assen, puur om even wat meters op de koppeling te zetten, voordat die vol gas de testbank op zou gaan.

Ik heb 1 sessie gedaan, en ben niet boven de 3000 toeren geweest. Het scheelde dat het zeiknat was, en de rest op de baan ook niet zo hard ging. Vervelend akkefietje wat ik daar had, was dat mijn wiel linksvoor los kwam in de uitloopronde, terwijl ik de avond ervoor de wielen nog op moment had nagedraaid. Wellicht toch niet alle wielen? :confused: Bij ingang pits werd het zo erg dat ik moest stoppen. Toen ik uit stapte bleek dat het wiel er nog net op zat/hing met 1 bout, en 4 bouten lagen 10 meter achter de auto. :wow: Na wat hulp van de mensen daar, snel het wiel er weer op, en de auto op de trailer gezet en naar huis. De wielen van de Seat heb ik voor de zekerheid nog een poosje onder de Golf gehad om te kijken of die niet weer los zou komen. Behalve wat cosmetische schade in het wiel en op de remklauw is dit gelukkig met een sisser afgelopen.

Dan vandaag naar JD Engineering. Dit vond ik toch wel wat spannend. Toen ik de Golf liet tunen had die iets van 50000 gelopen, dus gooi die software er maar op. De Seat heeft bijna 2,5 ton gelopen, en ik heb behoorlijk wat uit elkaar gesleuteld en weer in elkaar geprutst, en dan gaan er ineens experts mijn werk beoordelen. :redface:

Auto vast gesjord, en na de eerste keer gas geven, ging de auto uit, en de koptelefoon af. Ik denk, ojee, daar gaan we. Hij vroeg of ik iets wist van een boostlek omdat de auto maar 0,3 bar haalde bij 60% load. Met een lektester snel de oorzaak gevonden, de boostpipe direct na de turbo zat niet goed vast geklikt. Dit gerepareerd, een testrun gedaan en 230 pk, wat wel aangeeft dat er geen lucht meer weg lekt.

Daarna de eerste tuning erop, en toen ging die al richting de 300 pk, maar wel met een raar verloop in de grafiek.

Bleek dat de gewenste benzinerail druk niet werd gehaald. Deze was 60 bar ipv 110 bar. Nadat ik aangaf dat er een goedkope (vrij nieuwe) Ridex hoge druk benzinepomp op zat (zat al op de auto toen ik die kocht) en ik had gevraagd of ze geen andere hadden liggen, is besloten om de tuning hier dan maar op aan te passen. Ik was bang dat er niet veel over bleef van de 300 pk die intussen al was aangetikt, maar dit viel uiteindelijk reuze mee met een mooie 295 pk en 430 Nm.

Advies was wel om er een Loba upgrade pomp op te zetten, en daarmee zou die wel vrij makkelijk over de 320 pk moeten gaan. Eerst hier maar eens mee rijden, prio 1 is nog steeds een rolkooi op dit moment. :D

VeeDubber 21-12-2023 10:28

Mooi vermogen met zo'n lege auto! Ook goed om te weten dat wanneer je de pomp aanschaft er nog meer in zit. Blijft een leuk project dit!

daNpy 21-12-2023 11:48

Nice nice! :thumbup:

knarfmk1 21-12-2023 12:04

Mooi resultaat, en ik ben erg benieuwd hoe snel de auto gaat zijn, ben bang dat je vrij snel gaat zijn :D

The Skinnmeister 21-12-2023 12:29

Netjes!!

Audi1981 21-12-2023 14:43

mooi resultaat! :thumbup:

Scully 21-12-2023 18:41

Thanks allen. :thumbup:

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
Mooi resultaat, en ik ben erg benieuwd hoe snel de auto gaat zijn, ben bang dat je vrij snel gaat zijn :D

Eens zien of ik die oude Golfjes een beetje bij kan houden. :D (Eerst maar eens zien of ik de Clio kan evenaren) :D

daNpy 21-12-2023 22:15

Ik denk dat zelfs geheime wapens niet veel gaan helpen. Met dat vermogen kun je elke bocht verpesten en nog bijtrekken :P

vdWal. 22-12-2023 12:11

mooi vermogen zo! wat was het gewicht van de auto ook alweer ongeveer?

Scully 22-12-2023 14:37

Quote:
Originally Posted by vdWal.
mooi vermogen zo! wat was het gewicht van de auto ook alweer ongeveer?

Die schat ik nu op 1120 kg.

Quote:
Originally Posted by daNpy
Ik denk dat zelfs geheime wapens niet veel gaan helpen. Met dat vermogen kun je elke bocht verpesten en nog bijtrekken :P

Dat zal nog wel meevallen. Qua pk/gewicht verhouding zitten Frank en René nog steeds beter.

daNpy 22-12-2023 15:28

Ja dat is piek pk en dan nog zit je ruim boven mijn Golf (200pk/1000kg).
Met dat koppel wat meer dan 2x zo hoog is op de piek en 1,5 over de hele brandbreedte trek je echt wel een héél stuk harder weg. Ik denk dat een betere pk/gewicht verhouding niet betekent dat je tegen dat koppel op kan met een NA motor ;)

Ik merk het ook heel duidelijk met die Ateca; onze BMW had 218pk en 250Nm op 1445 kg (leeg) en de Ateca heeft een turbo motor met 190pk en 320Nm op 1436 kg, maar die laatste is echt gewoon veel sterker onderin.

Scully 22-12-2023 16:30

Breng die Ateca maar eens naar JD, dan is het helemaal een verschil met die BMW.
Maar ben benieuwd, wellicht eens wat sprintjes tegen Frank doen als we samen op de baan zijn. :D

vdWal. 22-12-2023 17:03

lekker vermogen hoor met het gewicht zo :thumbup:

daNpy 22-12-2023 17:17

Quote:
Originally Posted by Scully
Breng die Ateca maar eens naar JD, dan is het helemaal een verschil met die BMW.

Ja I know, VAG techniek kan er ook al 400Nm en 255 pk uithalen met een standaard chip, terwijl je op 95 kan blijven rijden. Dat is allemaal veel makkelijker met turbo moteren :)

daNpy 22-12-2023 17:19

Quote:
Originally Posted by Scully
Maar ben benieuwd, wellicht eens wat sprintjes tegen Frank doen als we samen op de baan zijn. :D

:tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue:

Scully 22-12-2023 19:30

Quote:

:tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue:

Wanneer kwam jij ook alweer naar Assen? Mag je mijn Clio rondetijden even aan gruzelementen rijden. :tongue: :tongue: :tongue:

daNpy 22-12-2023 21:04

Zandvoort en Spa staan als hoogste op de lijst om komend jaar naartoe te gaan, maar een keer naar Assen als jullie er ook zijn heb ik zeker al een hele tijd zin in! :thumnup

Scully 22-12-2023 22:03

Ja, wij zijn er altijd met Vrijrijden. 24 februari is een optie. Maar via TT Raceworld kan ook vast wel een keer. Heb jij al data gepland dan?

daNpy 23-12-2023 09:24

Nee ik heb nog geen nieuwe trackdays online zien staan, dus de agenda is nog leeg.
Correctie: Skylimit heeft al trackdays op Zolder tot April erin staan!
Ik ben bezig de trackday agenda te verbeteren, zodat het geen PDF meer is (was het vroegâh ook niet).

Voor die paar minuutjes vrij rijden vind ik het te ver (Spa is dichterbij :tongue: ), ik ging eerst ook altijd met TT RW, dat beviel eigenlijk heel goed qua drukte en mentaliteit.

Scully 14-01-2024 21:59

Ik heb door een maat van mij een paar centreerringen laten draaien die zo'n 5 mm hoger zijn dan standaard. En de reden daarvoor is dat in de BBS velgen een stap zit, voordat die bij de naafdiameter komt. Zie foto.

Het probleem wat dit veroorzaakte, was dat de velg maar 1, misschien 2 mm op de centreerring zat. Dit zat altijd wel een beetje tussen mijn oren, maar het was praktisch ook gewoon lastig om de velg te monteren, omdat die heel makkelijk van de centreerring viel. Zie het verschil:

Ik heb dan meteen gepoogd om ze zo stevig mogelijk te maken, met een groter contactvlak met de naaf/remschijf, meer vlees op de naaf zelf, en meer contact met de velg.

vdWal. 15-01-2024 21:11

netjes zo! dat zal een stuk lekkerder werken

The Skinnmeister 23-01-2024 08:16

Ziet er netjes uit :thumbup:

Scully 21-02-2024 21:22

Onder het motto safety first een nieuwe gordel aangeschaft. Ten eerste zat de Sabelt eigenlijk net te strak, helemaal met het HANS-systeem. Dit heb ik nog op kunnen lossen door de gordel te verlengen, maar de hoek/vouw bij het HANS-systeem en doorgang stoel stond mij niet aan.

Na wat overleg met daNpy bij Hoogstra een mooie nieuwe HANS-gordel gehaald.

Deze is niet alleen veel makkelijker te verstellen, dus makkelijker in- en uitstappen, maar loopt ook mooier over het HANS-systeem, en door de stoel. Simpelweg omdat die daar smaller is.

En met het HANS-systeem is dit de maximale hoek die mijn hoofd kan maken in geval van een crash.

Na de crash met de Clio, ben ik hier toch wel serieuzer naar gaan kijken, en wat mij betreft een must have voor de serieuze trackday rijder. Het kost uiteindelijk 'maar' een paar honderd Euro, maar kan er wel voor zorgen dat je niet in een rolstoel komt te zitten voor de rest van je leven om maar iets te zegen.

vdWal. 21-02-2024 21:29

goed bezig!

Scully 25-02-2024 11:20

Nou gister eindelijk weer eens naar het circuit geweest.

Eerst nog even een last-minute/low-budget helmbak gemaakt, wat echt superhandig bleek, dus best blij mee. :D

Toen de auto maar op de kar gezet, en alles bij elkaar gezocht.

Tijdens het afladen enzo, kwam er ook nog een hele dikke Supercopa aan. Deze moest toch wel echt even op de foto.

Toen maar naar de vooropstelling samen met René.

Eerste sessie rustig aan gedaan, langzaam opbouwen, en kijken of alles goed vast zat etc. Enige bijzondere is dat op hoge snelheid, boven 180 zeg maar, ik in eens een slepend geluid kreeg linksachter. Daar schrok ik wel even van, maar uiteindelijk was het elke keer dat ik boven de 180 kwam. Ik heb nog niet echt een oorzaak kunnen vinden, maar kan allen concluderen dat de achterbumper een luchtzak vormt, en vervormt en ergens contact maakt? Ik weet het nog steeds niet zeker.
Tweede sessie op dezelfde manier verder gebouwd. De sessies erna waren nat, dus kon weer van voor af aan beginnen met gevoel opbouwen. Snelste tijd een 2.11, nieuwe pb met de Seat, maar dit zegt eigenlijk niks. De auto voelt echt heel degelijk en snel aan. Los van het geluid achter op hoge snelheid, had ik geen problemen of bijzonderheden, dus de eerste dag na alle aanpassingen is wat mij betreft een groot succes.

vdWal. 25-02-2024 11:34

voor de volgende sessie een paar gaten in de kenteken uitsparing van de achterbumper boren?
dik spul ook zo'n supercopa :thumbup:

daNpy 25-02-2024 11:40

Goede rol-out dus, op het geluid na. Kon René niet achter je rijden en kijken?
Ik kan me zo ook niks bedenken en het moet wel een erge vervorming zijn wil er iets aan gaan lopen. Sleept er niet juist iets over de grond?

Scully 25-02-2024 12:17

Quote:
Originally Posted by vdWal.
voor de volgende sessie een paar gaten in de kenteken uitsparing van de achterbumper boren?
dik spul ook zo'n supercopa :thumbup:

Zoiets, of het onderste deel wat weer naar voren loopt eraf. Of meteen een dikke diffuser. :D

Quote:
Goede rol-out dus, op het geluid na. Kon René niet achter je rijden en kijken?
Ik kan me zo ook niks bedenken en het moet wel een erge vervorming zijn wil er iets aan gaan lopen. Sleept er niet juist iets over de grond?

Dat er iets over de grond sleept kan qua hoogte eigenlijk niet, maar zo klonk het wel. Maar bij 180+ is de windkracht dan ook wel weer heel behoorlijk natuurlijk. Ik moet er nog eens goed naar kijken. Kon gisteravond zo niks zien?

daNpy 25-02-2024 14:51

Iets wat aangelopen is moet toch slijtsporen vertonen, zou je zeggen.

Waren het niet de Mintex blokken die gilden van angst? :D

Scully 26-02-2024 14:23

Oorzaak van het schurende geluid is ook bekend. Het was de voorkant van de vloerplaat onder mij. Als je goed kijkt zie je ook dat het plastic moertje op de foto stuk is. Deze is vervangen en klaar. :D

daNpy 26-02-2024 15:12

Als de voorkant van die plaat wind gaat pakken dan buigt ie wel ver door ja. Is deze schade nou van het slijten of had je hem afgeslepen naast de langsdrager?

Scully 26-02-2024 16:10

Dat is dus afgesleten, evenals die driehoek in dat lagere deel.

daNpy 26-02-2024 18:11

Poe dan heeft ie goed wind gehapt. Daar gaat je aero :+

Scully 01-04-2024 20:34

Vandaag toch wel een best succesvolle dag gehad op het TT-circuit.

De weersvoorspelling was heel erg wisselend. Als eerste maar de 18 inch van de Audi van de vrouw gehaald, en alvast achter de Seat gelegd, klaar om een dag later te wisselen. Hier zitten zo goed als nieuwe Michelin Pilotsport 5 banden op, dus ideaal voor als het nat zou worden, wat wel de verwachting was.

Staat best goed al zeg ik het zelf.

En Porsche remmen en Audi velgen op een Seat zorgen voor een mooi mengelmoesje. :D

Omdat de Golf momenteel een nieuwe koppeling krijgt, en dus op bokjes in de garage staat, mijn pa maar weer gecharterd om de boel te slepen.

Voor de eerste sessie was het nog droog, maar dat zou niet zo blijven, dus maar met de Pilotsport banden de baan op.

Wat best lekker ging, en uiteindelijk een 2.13 gereden, wat maar 1 seconde langzamer was dan mijn pr met de Seat. Zie ook hoe mooi er elke ronde een seconde af ging. :D :cool:

Daarna was het 2 sessies nat, wat nog steeds prima ging, met een 2.28 en een 2.23. Daarna begon het op te drogen, en al wat overlegd dat er na de volgende sessie wel eens de andere wielen er onder konden.

Dus na sessie 4 maar de semi's eronder, en toen viel alles ineens op zijn plek. Even opwarmen, maar best veel vertrouwen in de auto, en voelt gewoon goed qua wegligging. Uiteindelijk mijn pr van de vorige keer verpulverd van een 2.12 naar een 2.08.

Ik kan zo nog genoeg plekken opnoemen waar het nog een stukje sneller kan, dus dat is alleen maar positief. Wat niet positief is, dat blijven de remmen. Hier blijft maar lucht in zitten ergens, dus ik ga wat grondiger verversen voor de volgende keer, ook de abs nog maar eens via vcds. Hopelijk lost dit het op.
Dit is niet goed voor het vertrouwen, dus rem ik eerder, en dus kost dit tijd. Ik had nu zelfs in de laatste sessie dat het rempedaal tijdens het remmen 2 cm naar beneden schoof :eek: :wow: , waarna de rem weer aangreep. Ik vermoed dat er ergens een luchtbel is verschoven? Nogmaals, dit kost zeker vertrouwen en moet ik dus echt oplossen. Het positieve is dat hier dus nog zeker winst valt te halen. :D

Al met al een topdag gehad.

All times are GMT +1. The time now is 14:55.