![]() |
gewoon super dit erg netjes hoor!
|
Na al het lassen even een paar foto's van wat spullen die ik gekocht heb voor deze auto. De motor is een 2.5L CBTA motor en ga ik gebruiken als basis.
Heb ook de trottle bodies gekocht zodat we het tekenwerk af kunnen maken en het inlaatspruitstuk kunnen laten vrezen uit aluminium. Ik moet wat doorwerken aan deze delen omdat ik een auto moet bouwen voor een klant met deze zelfde motor en set-up. We gaan voorlopig uit dat hij 800pk moet gaan draaien wat goed haalbaar is met deze motor, maar waar wel veel custom-werk aan zit waar de nodige uurtjes ontwikkeling in verdwijnen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ben benieuwd hoe dat gaat lope :O
super project :thumbup: |
Echt respect groeten
|
heel mooi! :cool:
|
Ziet er weer veel belovend uit ! die achteras etc ben ik ook wel benieuwd naar !
|
Ff vraagje die turbo is die watergekoeld zag het namelijk niet zitten.
Voor de rest ziet het er echt supergaaf uit helemaal dat nieuwe blok :eek: * martijn haalt kwijl weg * |
Quote:
Hoi Martijn, Er zijn een aantal grote merken die bewust geen waterkoeling willen op de turbo. Dit zijn merken als Borg Warner en Precision etc. Alles heeft voor en nadelen natuurlijk en er zijn verschillende redenen om iets wel of juist niet te doen. Het uitlaatgas is over het algemeen 1 van de bepalende factoren voor wat de turbo maximaal druk kan leveren en deze temperatuur licht bij alle verschillende groote, op ongeveer de zelfde temperatuur. Over het algemeen is de waterkoeling interessant bij de kleinere turbo's omdat deze niet zo veel massa (materiaal en oppervlakte) hebben en de hitte slecht af kunnen voeren. De grotere turbo's hebben veel meer materiaal en oppervlakte en zal minder heet worden en kan daarbij deze hitte ook makkelijker afvoeren. Bij Garrett zie je ook bij de grotere modellen dat deze koelribben op het lagerblok hebben en ook niet voorzien zijn van de waterkoeling. Het hebben van waterkoeling geeft vaak het probleem dat deze terug komt in het koelsysteem van de motor waardoor deze warmer word en minder goed koelt. Vaak zie je dan ook dat waterkoeling van de watergekoelde turbo's niet is aangesloten, maar dit zal ik afraden omdat deze turbo daar speciaal voor gemaakt is en dan ook anders is dan het lagerblok van die met luchtkoeling. |
In 1woord fantastisch
|
:thumbup:
|
respect voor je werk en je kennis ;)
gr antoinee |
Quote:
Goeiemorgen! nie meer? :screwy: |
Quote:
Eerst en vooral RESPECT voor al het werk dat je erin steekt. :thumbup: Ziet er allemaal zeer netjes uit. Om ff in te pikken over die turbo's, is het dan mss beter dat je voor je watergekoelde turbo een apart circuit maakt met bv expansievaatje en een elektrische pomp over een koelertje (zoals bv een oliekoeler)?? Of moet je koeler dan zo groot worden dat het geen nut heeft/niet praktisch meer is?? |
Quote:
Bedankt voor je compliment :) Dat is zekers een hele goede vraag. Het is idd beter om deze apart te koelen, maar je zou ook een koeler kunnen plaatsen tussen de retourleiding zodat het vloeistof gekoeld word alvorens deze weer terug het koelsysteem in gaat. Dit laatste moet voldoende werken denk ik, maar zo niet kan je ook een los systeem maken. Je hebt dan wel weer een reservoir en pomp enz nodig, maar is wel weer regelbaar door de pomp sneller of langzamer te laten draaien. Ik persoonlijk zou voor de eenvoudigere oplossing gaan door er alleen een koeler tussen te zetten. Dit omdat ik alles graag eenvoudig wil houden wat de betrouwbaarheid ten goede komt en scheelt ook weer wat gewicht ;) Mocht iemand een ander idee of mening hebben, mag deze best geroepen worden, ik ben immers ook maar een mens :) |
prachtig wilco, Kijk ook eens in de hoek van Comp turbo voor je turbokeuze
http://www.compturbo.com/ |
Comp turbo lijkt me wel een ok merk maar waarom gokken? Precision heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen, voor motoren boven de 500pk, voor circuit of die veel hoge drukken draaien gebruik ik eigenlijk alleen maar Precision. Ik heb al van alles geprobeerd maar turbo's van hun zijn tot nu to de enige die heel blijven na langdurig boven de 2bar turbodruk gedraaid te hebben. Ik heb nu een 1.8 20v klaarstaan voor op de dyno met een PT6765SP (ball bearing) ben benieuwd wat die doet!
|
Quote:
Me too! |
Quote:
Er zijn momenteel best wel wat verschillende turbo-merken op de markt. Daarvan is er een klein groepje die bij de top behoord. Van deze topmerken vewisseld het steeds een beetje wie de beste heeft na dat er een nieuwe serie uitkomt enz. Ik heb de Garrett nog steeds erg hoog zitten omdat ik hier hele goede ervaringen mee heb. Ik vroeg aan mijn Amerikaanse toeleverancier (die veel verschillende merken leverd) om de beste turbo van dit moment om met een 2.5L motor 850pk te kunnen draaien. Hier kwam zonder twijfelen deze Presion 6765SP Ball Bearing Turbo met bullet wheel uit. Hij is wel behoorlijk aan de prijs, maar jullie moeten weten dat dit onderdeel van heel groot belang is. Niet alleen voor de meeste pekaas, want daar gaat het mij niet om, want dat kan met veel goedkopere turbo's ook. Ik vind juist het opspoelen en karakter van de motor erg belangrijk en dan worden de keuzes ineens een stuk lastiger. Ik geloof zeker dat merken zoals Comp-turbo en Borg Warner goede turbo's hebben, maar mijn toeleverancier riep deze na dat we overlegt hadden wat ik precies wilde en heb ik toen besteld. We zullen over een poosje gaan zien wat deze zal doen, want moet al 2 van deze 5-cilinders bouwen met min 700pk voor een klant in Duitsland en 1 voor mijn eigen auto met min 800pk. Kan niet wachten tot deze afgebouwd zijn, maar moet nog veel werk gedaan worden voor het zo ver is :) |
mij hoor je ook geen kwaad woord over de precision, maar moet zeggen dat in de 5 pitter wereld ( lees veel gatebill s2, volvo t5's) men aardig gechameerd is van de compturbos.. vandaar even een tipje
|
Quote:
Hallo Richard, Als jij hier goede ervaringen mee hebt en er veel positieve verhalen over weet, kan ik jouw aanbeveling goed begrijpen en is niks mis mee. Ik ken zo nog wel een discussiepunt die straks misschien gaat komen over het KMS Systeem wat ik ga gebruiken. Ook hier zijn veel verschillende meningen en ervaringen mee :) |
Quote:
richard , compturbo,s zijn idd goede tuba,s mits je een goede heb zijn best wel wat problemen mee (maat voeringen ) zijn niet meer de lui van vroeger ;) ook precision wil en kan kapot :( legt er hier nog 1 8500km gedraaid met gescheurd lagerhuis egt is niet tehoog geweest ofzo was geen BB tis ook beetje geluk hebben ook over de nieuwe gtx serie van garrett gaan hele goede verhalen ..alleen de prijs holset super hx40 een dijk van een turbo en hufter proef...alleen super groot en mega zwaar.. borgwagner?? geen ervaring mee de TTRS doet het er prima op :D denk dat wilco een goede keuze heeft gemaakt met precision kwa prijs/kwaliteit/gewicht/compact/vermogen :thumbup: wilco die nieuwe tor ziet er lekker uit , en de goede krukas met distrubutie ;) spreek je nog wel begint toch weer te kriebelen :cool: |
Quote:
Corné, gedraag je he! :D :D :D |
Quote:
liefst hang ik ze allemaal tegelijk aan 1 motor :rolleyes: wordt alleen wel een beetje een raar spruitstuk :dunno: maar zou niet durven herm, tegenwoordig diessel service he :D zoon caddy3 105pk loopt ook voor geen 5cent spint nog nie op nat gras :screwy: .... dus toch maar weer handen uit de mouwe en een 2.0 8v BMM opgebouwd kijken wat die doet met paar ander sproeiers en een gtb2260vk :D sneak preview nu weer on topic ![]() |
Quote:
Ik had je al gesproken over de diesel, maar het er nog niks van gezien. Het ziet er weer super uit :thumbup: Jij had hem al snel door waarom ik voor deze 2011 tor gekozen heb ;) Er is nog maar 1 verschil met de TT-RS en dat is het gatenpatroon van het vliegwiel. De TT-RS zit met 8 bouten en deze met 6. Ik moet nu al sowieso 2 motoren klaar maken en ben nog bezig met een 3e klant. Van 1 klant moeten we de complete auto (Golf Rallye) klaar maken en er zal waarschijnlijk een TT-RS krukas in gaan waardoor ik al zeker 1 zo'n krukas over hou. Ik weet niet of dit misschien wat voor jouw is, maar ik weet dat je hem eigenlijk al klaar heb en het eigenlijk ook zonde is om hem weer los te halen :) |
:thumbup: :thumbup:
Gaaf project!!! Bart |
Quote:
Open anders een buildthread van de Caddy. Ben wel benieuwd naar de opbouw en het uiteindelijke resulaat. Verders blijf ik dit een dijk van een project vinden. :thumbup: |
Na een paar weken wachten, eindelijk mijn Tilton pedal-box en reservoir binnen gekregen :)
Het klopt helemaal als je nu zit te denken, go dat komt mij bekent voor, want zag ook al zoiets bij Skywalker :) We zijn bezig met de steunen waarop deze gemonteerd worden, en maken nu alles voor 2-auto's tegelijk wat tijd scheelt :wink: Ik heb alleen een iets andere pedalenset dan Skywalker, maar hebben wel de zelfde bevestigings-punten. ![]() |
nok nok....kost zo'n 2011 torreke?.
grt! |
Quote:
Is misschien wat flauw, maar heb even een PB'tje gestuurd :) |
Als het hier even stil is wil het nog niet zeggen dat we dan ook stil staan :)
Nu ik de tunnel al vorm gegeven heb wilde ik beginnen met het inbouwen van de pedalbox waarvan de locatie erg belangrijk is. Ik wilde eerst alle belangrijke delen zoals deze pedalbox monteren zodat ik hier later de kooi enz op kan aanpassen. De zithouding is heel erg belangrijk met het racen en ik wilde de rust-steun voor de linker voet dan ook verstelbaar hebben. Wij zijn een poos opzoek geweest naar iets bestaand om te kunnen kopen, maar wij konden niks vinden wat naar onze zin is. Deze set is bedoeld voor de meest gangbare pedalbox van Tilton en zal ook in productie genomen worden. De tekeningen zijn tot zover klaar en de eerste sets ga ik deze week laten lasersnijden. Alvast een voorproefje van hoe deze ongeveer zal gaan worden: ![]() ![]() ![]() |
Quote:
Ziet er erg goed uit, maar ben je niet bang dat de balk onderin in de knoop komt met de hak van je voet bij het bedienen van de pedalen? |
Quote:
Die balk zit daar juist voor ondersteunen van de hak ;) Bij dit systeem druk je de pedalen in vanuit je enkel en kan je de hak laten rusten ipv de hele voet op te tillen tijdens het rijden :) Dit is dan ook 1 van de redenen dat de hangende pedalen vervangen worden voor staande. Wij wilde de hoek van de ondersteuning instelbaar maken omdat iedereen anders in zijn auto zit en de 1 langere benen heeft dan de ander. Op deze foto van een GT1 kan je goed zien dat er aan het eind ook een opstaande rand zit om deze zelfde reden: ![]() ![]() ![]() |
Juist, ik snap hem. Had even niet goed gedacht over hangend en staande pedalen.
Iig een super dik project om te velgen. Gr, pim |
Afgelopen week nog even bij Wilco staan te vergapen aan al het mooie spul. Kan niks anders zeggen dan: Keep up the good work! Ik was zeer onder de indruk!
Succes met de zaak Wilco! Hans |
Quote:
Hoi Pim, Geeft niks dat je dingen als deze vraagt. Door te vragen kan je leren toch :) Ik vind het wel leuk als er wat vragen gesteld worden, want dan krijg ik de kans om wat uit te leggen, en hierdoor word ik ook nog wel eens aan het denken gezet, ook ik ben maar een gewoon mens natuurlijk :) |
Quote:
Hallo Hans, Bedankt voor je positieve reactie en leuk om je even te hebben gesproken. Bij deze wil ik ook even laten weten dat ik ga proberen om er de 15e bij te zijn ;) De nieuwe turbo is onderweg en moet dan nog een nieuwe downpipe, intercoolerbuis, inlaatbuis, leidingen maken en het interieur moet weer netjes afgebouwd worden, maar gaat wel lukken denk ik. |
Dan eindelijk weer wat foto's van wat laswerk. Heb de motorsteun links-voor klaargemaakt en ben nu begonnen met het aanpassen van de binnenschermen om wat extra ruimte te maken voor de voorwielen:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En het begin van het veranderen van het binnenscherm: ![]() |
:eek: Dat worden nog al serieuze wielen dan!?
|
Damn! Goed bezig Wilco. Idd serieuse wielen zeg!
|
Of een serieuze stuuruitslag.
|
All times are GMT +1. The time now is 05:04. |