![]() |
Ligt er aan waarvoor. Ik bedoelde ook Meyle idd.
Topran is prima voor pakkingen. Ik heb febi wiellagers gehad die binnen 1000 km speling hadden en apk afkeur. Vervangen voor skf: ok. En een carterontluchting die olie bleef lekken. Vervangen voor Valeo: ok. Ook SKF vind ik matig betrouwbaar trouwens. Allemaal leuk dat het goedkoop is en het is in de garantie vervangen maar je staat hetzelfde werk wel 2x te doen. En als ik zie dat bij deze fusee iets simpels alweer breekt bevestigd dat mijn ervaringen weer. Bij de Golf zitten overigens de moeren op een plaatje volgens mij, niet de draadeinden. |
Correctie, de fuseekogel is niet van Febi, maar SKF.
|
Hmmm, das ook niet al te best dan. Heb ook al wat gekke dingen meegemaakt met skf, moet toch marktleider voor lagers zijn....
|
Heb 2x een kapotte draagarm achter gehad met m'n Octavia 4x4, was een nieuwe onder gegaan omdat het rubber los zat, de nieuwe was van Sidem, die brak na een paar weken bij het wiel, nieuwe onder garantie gekregen bij de onderdelen zaak, die brak ook ondanks dat alle momenten enzo goed waren :screwy: Dus meegenomen naar m'n werk en daar laten testen bij de materiaal afdeling, bleek dat de gelaste koker in het midden te snel afgekoeld was na lassen, super bros geworden, hardheid zat veel te hoog. Die gegevens gedeeld met Sidem en netjes alles vergoed gekregen, maar blijkt dat QA bij de meeste onderdelen maar zo-zo is...
|
Weer een stapje verder.
Ik Had dus rubbers besteld voor de Eibach stabilisatie set. Dat is niet helemaal zoals gewenst verlopen. Ik had rubbers aangevraagd, met het typenummer van de set. Daar heb ik een prijs voor gekregen, en toen heb ik besteld. Toen het pakketje aan kwam, zaten alleen de rubbers er in voor de achterste stabilisatie stang. Contact opgenomen met de leverancier, en de reactie was, dat de rubbers voor standaard voorgeperst op de stabilisatiestang zitten, en dus niet los geleverd kunnen worden. Misschien had je dat even van te voren moeten melden, was mijn reactie. :confused: Nog aangegeven dat hij een prijs heeft opgegeven voor de hele set, en niet alleen voor de achterste, en ik dus graag de helft van het geld terug wou, ook omdat ik 95 Euro voor 2 van die simpele rubbertjes vrij absurd vond. Daar wou hij niet in mee, toegeven dat hij fout zat, of excuses kwamen er ook niet, enkel dat ik ze eventueel terug kon sturen. Maar goed, omdat ik dus geen rubbers voor de voorste stabilisatiestang heb, en ik die juist nodig ben om verder te kunnen, heb ik wat PU giethars besteld, en ben ik ze zelf maar gaan maken. Eerst heb ik de originele beugels van de stabilisatiestang afgebrand, en toen eens een passing gedaan om te kijken waar de rubbers moeten komen. ![]() Toen een pasplaat gemaakt, en de onderkant afgedicht: ![]() Dan maar hopen dat alles afdicht, en voila. ![]() |
Crea Bea!
|
Maar.... heeft Powerflex niet gewoon die rubbers? Het VW assortiment is toch vrij uitgebreid zou je zeggen.
Anyway, wel goed bedacht en gemaakt :D |
Niet met de juiste diameter helaas.
|
Ik herinner me ook wel eens rubbers uitgeboord te hebben idd. Die hebben we toen ingevroren, inklemd en naar de juiste diameter geboord. Het invriezen was niet echt nodig trouwens.
Dat waren wel paarse, dus ik weet niet meer zeker of dat voor mijn auto was, daar zit nu alles in zwart onder. En dat heb ik volgens mij niet uitgeboord, althans niet dat ik me kan herinneren. Is al ff geleden :D |
Daar heb ik ook aan gedacht. Mocht dit niet werken dan doe ik dat.
|
Wel een leuk idee maar ben benieuwd hoe lang het houd. Kan zo ook niet inschatten hoe de kwaliteit van die PU is dus wellicht houd het gewoon jaren :D
|
Quote:
Dat is ook de reden dat ik de achterste niet terug stuur. We gaan het zien. |
Nou, de uiteindelijke fuseekogel bevestiging is als volgt geworden:
![]() Toen wou ik nog de achterste motorsteun verstevigen, hier had ik ook nieuwe rubbers voor besteld. Punt is, als je dus een malletje maakt voor de PU giethars, dan moet je wel zorgen dat het ook echt dicht is. :D ![]() Gelukkig kon ik alles zo van de werkbank aftrekken. ![]() De andere ging wel goed, en na wat bijwerken, is dit het resultaat: ![]() Op het werk weer in het subframe geperst, en toen kon alles weer onder de auto, en die staat inmiddels weer op zijn pootjes. ![]() Er vallen een paar dingen op. 1. De stabilisatie stang rubbers maken behoorlijk lawaai bij draaien aan het stuur (ik neem voor nu even aan dat het daar vandaan komt in ieder geval). Ik hoop dat dit nog minder wordt, kan er voor nu even weinig aan doen, behalve Powerflexen kopen, en die uitboren. 2. De auto is aan de voorkant echt VEEL lager geworden, ik denk wel 2 a 3 cm. Vind ik niet zo erg, maar hierdoor staat die achter nu wel wat hoog, en dat is voor de gewichtsverdeling weer minder, hier moet ik dus nog naar kijken. Liefst achter ook nog wat lager, maar de schroefset staat op zijn laagst. 3. Door de andere draagarmen, en de verstelbare fuseekogels op maximaal te zetten, heeft de auto echt enorme uitspoor. Zoveel zelfs, dat ik denk dat er niet genoeg draad op de stuurkogels overblijft als je dit wil uitlijnen. Ik moet hier nog naar kijken, maar ik denk dat ik de fuseekogels nog terug moet gaan verstellen naar binnen. 4. Om dezelfde reden veel camber, dus de fuseekogels iets terug lijkt mij geen probleem. 5. Wat betreft de motor die natuurlijk niet had gelopen, was het starten en lopen. :D ![]() ![]() |
Raar dat de rubbers van de stabistang lawaai maken bij insturen, dat zou je juist verwachten bij inveren? Een beetje vet daar doet wonderen, weet ik uit ervaring ;) (Geen WD40 dus).
Beetje uitspoor is wel goed, maar je hebt maar erg weinig nodig, slechts enkele graden. Je kan de sporing nu vast verstellen en kijken hoever je max terug kan draaien toch? Desnoods even met touwtjes checken :thumbup: |
Quote:
Ga ik ook doen. :thumbup: |
Bij genoeg caster (en dat heeft deze), gaat ie de wielen ook wat optillen, net als bij een kart. Dan gaat de stabi al z`n werk doen, dus het kraken kan goed komen van die rubbers.
Normaal gesproken gaat er bij de Powerflex rubbers ook een vinger vet tussen stabi en rubber om kraken te voorkomen. Jij hebt het PU om de stabi heen gegoten en later geen vet er tussen gedaan, ofwel? Je zou -wat Frank in de app ook al aangaf- op zoek kunnen gaan naar langere stuurstangen. Op de onderdelensites staan de afmetingen er normaal gesproken wel bij. Wat betreft de schroefset achter, zou je de bevestiging nog los kunnen slijpen en hoger aan de veerpoot teruglassen? Wordt zo in korte tijd wel ineens een heel extreem karretje tov begin dit jaar...echt gaaf! |
Waarom ligt de auto nu eigenlijk lager?
Alleen de draagarmen en fuseekogels zijn aangepast toch? |
Quote:
Niet zulke moeilijke vragen stellen Frank, want dat weet ik eigenlijk niet. :tongue: Ik zal na het eten nog even kijken hoeveel lucht er nog in de banden zit. :D |
Wellicht verkijk ik mij er ook gewoon op, nadat de auto zolang op bokken heeft gestaan. :rolleyes: En misschien is de achterkant wel iets omhoog gekomen omdat die daar wat lichter is geworden.
|
Quote:
Nee, maar misschien nog wel even een poging doen. Quote:
Ja, alleen weet ik de lengte van wat er nu onder zit niet. Als ik de camberverstelling aan de bovenkant weer wat terug haal, dan trekt die ook vanzelf wat rechter, en hou ik wel de extra spoorbreedte. :D Quote:
De veer zit tussen de chassisbalk (dus daar kan ik niks), en de draagarm. Hier zou ik een soort schotelachtige verdieping kunnen maken maar weet niet of ik dat wil. De verstelling zit er nog wel tussen, dus daar kan ik nog 1 cm winnen eventueel. Quote:
Ja zeker, en bedankt, maar zal ook wel moeten met al die snelle Golfjes om mij heen. :D :rolleyes: |
Sja, zo'n Seat is toch meer voor dagelijks gebruik zou ik zeggen, en de Golfjes voor op het circuit. Maar jij bent weer eigenwijs volgens mij :tongue:
|
Haha, die Seat van jou misschien. :tongue: Hier op de oprit is het precies andersom. :D
|
De verstelling zou je inderdaad nog weg kunnen laten...dit gebeurt wel meer bij bijvoorbeeld Lupo`s om ze nog lager te krijgen aan de achterkant. Zolang de veer er maar niet tussenuit kan springen.... :)
|
Afgelopen weekend ben ik met een maat naar de Nürburgring geweest. Voor hem naar later bleek de 100ste keer, voor mij de 2e keer. :)
Woensdag eind van de middag aangekomen, en toen was vanaf 18 uur de GP-baan open. Die stond misschien nog wel hoger op mijn lijstje dan de Nordschleife zelf. Eerst wou mijn maat zo snel mogelijk een rondje op de Nordschleifde doen, dus ik heb even gekeken, en dan wordt je dood gegooit met dit soort materiaal: ![]() Toen snel naar de GP-baan, waar ik 2 sessies heb gedaan. ![]() De GP-baan staat bekend als een zwaar circuit voor de remmen, en dat is te zien: ![]() En zoiets staat dan gewoon bij het hotel op de parkeerplaats. :screwy: ![]() De verplichte foto ook gemaakt natuurlijk: ![]() ![]() Op de 2e dag was het tijd dat ik ook de Nordschleife op ging. ![]() ![]() En na mijn eerste en enige ronde op de Nordschleife was ik wel toe aan een biertje. :D ![]() Voor wie het nog interessant vind, op de paddock van de GP-baan, vond ik nog een onderkant van een Supercopa. ![]() |
Mooi verslagje, leuk voor je eerste keer. En inderdaad, een Porsche is alles behalve zeldzaam daarzo.
|
Geen Seat, maar wel heel leuk.
Gister heb ik samen met een goede vriend van mij deze kart gekocht. Het is een Energy Corse frame, met 125 cc watergekoeld 2-takt blokje. Goed voor zo'n 30 pk in een kart die je met 2 man makkelijk tilt, dus bloedjesnel. :D ![]() ![]() ![]() |
Cool man, aanhangertje er ook bij?
En nu, wedstrijden rijden? Zoals de 2 uurs race op Lelystad ofzo? |
Quote:
Aanhanger is een vouwwagen van mijn maat. Hij heeft nog een andere kar die we gaan klaarmaken hiervoor. En we gaan gewoon recreatief rijden, eigenlijk net zoals met de Seat, behalve dan veel goedkoper. :mad: Er liggen 2 kartbanen heel dichtbij, Pottendijk en Vledderveen, en een hele dag kost dan iets van 50 Euro, dus 25 pp voor ons. Plus benzine en onderhoud natuurlijk. |
Ja, dat scheelt wel ietsje.
|
Quote:
En ik denk dat de snelheidsbeleving wel zo'n beetje gelijk zal zijn. Plus gewoon een leuke bezigheid met m'n maat. Partytent mee, bbq en koelbox. :D |
Quote:
Ik zie niet in waarom dat met trackdays niet kan :P |
tof man! wel heel leuk en goed betaalbaar als ik het zo hoor.
|
Soms moet je weer een stapje terug doen. Omdat de stabilisatiestang rubbers enorm veel lawaai maakten, heb ik die er eerst maar weer onderuit gehaald. Dat betekent het hele subframe er onderuit. Toen naast de rubbers wat vet op de stang gesmeerd. De rubbers wat opzij getikt, toen daar wat vet gesmeerd, en de rubbers weer terug, en nu lopen ze heel mooi soepel, dus ben er wel vrij zeker van dat het gekraak is opgelost. :)
Klaar om te monteren: ![]() Door de bredere draagarmen komt mijn spoor veel breder uit, en dus ook automatisch minder draad op de stuurstangen. Op het oog de wielen recht, betekende nog zo'n 2 cm draad. Lijkt mij wel afdoende, de uitlijner vond het op het randje, dus op zoek gegaan naar een alternatief, en uiteindelijk die van een Golf 4 aangeschaft, die toch echt wel iets langer is. Een kleine investering voor een hoop gemoedsrust. Nog zo'n 2 cm draad over: ![]() En de vergelijking tussen de stuurstangen: ![]() En omdat de garage echt een zwijnenstal was, was het hoognodig om weer eens wat op te ruimen en te ordenen. Mijn gereedschapmuur wat uitgebreid, en van een kastje, een tafeltje en een plank een tweede werkbank gemaakt. :) ![]() ![]() Van de 2e foto ligt er nog een zooitje Seat spul op de grond, dit staat op marktplaats, en wat niet verkoopt gaat uiteindelijk naar de stort. De stellingmuur aan de andere kant moet nog, maar dat is meer een beetje ordenen. |
Voor de Arosa zijn er 2 types stuurkogels, een lange en een korte. Ivm een gescheurd rubbertje een nieuwe besteld ,maar dat was dus de korte. Dan bleef er nog 7 mm draad over. Het verschil is 20 mm, dus normaal zit er 27 mm draad in het stuurkogel-armpje.
Zijn er voor jouw Leon ook niet toevallig 2 types, of heb je sowieso al de 'lange'? Het is wel al opgelost natuurlijk, maar misschien wel handig om te weten :D |
De Cupra heeft volgens mij standaard de aluminium draagarmen, maar kan op Autodoc zo geen verschil zien in de stuurstangen. De stuurstang die ik nu heb werd op een ander forum bevestigd dat die past en lang genoeg is, dus die maar besteld.
|
Quote:
Geniaal :D |
Quote:
Ja wacht, ik heb de plank ook nog aangepast aan de garage, zodat er niks meer af kan vallen aan de achterkant. :tongue: |
Dat is wel handig ja :P
|
De voorkant zit er ondertussen weer onder, en de auto heeft weer gelopen. Heb wel behoorlijk camber nu, tussen de 4 en 5 graden.
![]() Die ga ik aan de onderkant bij de verstelbare fuseekogels nog terug zetten. Dit omdat voor mijn gevoel de aandrijfassen behoorlijk opgerekt worden door de extra breedte. De auto is voor nu 185 cm breed van buitenkant band naar buitenkant band. Achter 177 cm. Doordat ik de aandrijfassen wil sparen, en dus aan de onderkant weer wat smaller ga, zijn mijn nieuwe langere stuurstangen wellicht weer te lang. :( Die staan nu al maximaal ingedraaid namelijk. Daarbij zit de koppeling behoorlijk hoog, dus die zal ik nog wat beter moeten ontluchten. Voor en achter zitten de Eibach stabilisatoren er dus ook onder. ![]() Leuk detail. Achter is maar 1 mm dikker tov origineel, maar dit vertelt maar de helft van het verhaal. Qua gewicht is origineel 2,3 kg, en de Eibach 4,4 kg. De ene is dus hoogstwaarschijnlijk hol, en de ander massief. ![]() |
Wat zijn de normale spoorbreedtes dan? Voor breder als achter is wel gebruikelijk bij FWD, maar zonder originele waardes is het lastig schatten hoeveel breder hij nu staat?
|
All times are GMT +1. The time now is 15:04. |