Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Pieter's Golf 2 1.3 C '86 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=115969)

KennyH 13-03-2014 22:05

Redelijk simpel lijstje.

Je geeft aan dat je hem liever korter zag.

Kijk wil echt niet lullig zijn he, maar al die lamp dingen had je thuis makkelijk kunnen doen. Is echt de basis van de basis van een auto. Dus had je makkelijk kunnen doen.

Ook vreemd dat je veren achterin losliggen, mijn golf 1 ligt lager achter dan die van jou en die veren zitten gewoon vast.

Verder ben je gewoon goed bezig! Niks mis mee

Nico45 13-03-2014 22:10

Nou dat word prutsen maar het is te overzien allemaal :thumbup:

The_Maxx 13-03-2014 23:07

Quote:
Originally Posted by bobbob
Ik heb geen kat, alleen een lambda. Dus we gaan eens zonder lambda kijken, hopen dat het dan beter is...

Kat eronder dus.
Lambda die niet meedoet zorgt gegarandeerd voor een nog hogere CO waarde.
Blauwe temperatuursensor en lambda testen, want het kan best zijn dat een niet/slecht functionerende lambda voor je hoge co zorgt. In samenspan van het feit dat de kat ontbreekt.

Quote:
De reden dat ik de auto omhoog had gezet is dat als die helemaal is uitgeveerd de veren niet los mogen hangen. Is achter het geval. Dus vandaar wat omhoog ;)

Dus auto op de hoogte houden waar de veren WEL vast liggen. Niet alleen voor de apk. Het is levensgevaarlijk als de veren los liggen!

bobbob 14-03-2014 07:37

@KennyH: dat de achterlicht licht mee knippert wist ik al, en dat kentekenverlichting het niet doet wist ik ook al. Dit gaan we maandag dan ook repareren. Maar deze keuring was even zodat ik weet waar we nog meer naar moeten kijken maandag ;)
En natuurlijk zou ik de lijst liever korter zien, maar dit valt nog best mee.. Allemaal kleine dingetjes.

@Nico: idd, het is niet heel erg gelukkig :tongue:

@The_Maxx: We gaan het even kijken, en even overleggen met mijn oom hoe en wat.

jellehier 14-03-2014 13:08

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Dus auto op de hoogte houden waar de veren WEL vast liggen. Niet alleen voor de apk. Het is levensgevaarlijk als de veren los liggen!

Waar haal je die levensgevaarlijke informatie vandaan??

De veren liggen alleen los bij opkrikken, hoe vaak rijd je zo rond??

En ja als je over een heuvel zou springen (bijvoorbeeld) dan komen ze vast los. Maar dat ga je natuurlijk nooit doen in zon verlaagde auto waarvan de veren los komen, dan is ie namelijk zo laag dat je elk bobbeltje en heuveltje voorzichtig neemt.

jellehier 14-03-2014 13:11

Welk type motor ligt hier in??

Soms kan je ook gewoon de CO schroef verdraaien zodat ie netjes op 0,5 staat

Na goedkeur gewoon weer terug draaien zodat ie lekker loopt

Verder, geen vacuüm lekkages?? Valse lucht etc? Eventueel even andere lambda sonde testen, probleem is dat je een CO meter moet hebben om je aanpassingen te testen.

bobbob 14-03-2014 15:40

Ik weet niet goed wat voor motor erin ligt eigenlijk :tongue:
Waarschijnlijk Polo GTI blok uit ongeveer zelfde jaren...

Als je aan de CO schroef gaat draaien heb je kans dat ie gaat hikken enzo toch? En met beetje pech merk je het pas na enige tijd verschil....
Ik ga er maandag met mn oom wat aan klooien, hij heeft meetapparatuur ervoor, dus dat zal geen probleem zijn...

Nico45 14-03-2014 15:48

Net wat Jelle zegt de co goed zetten en loopt ie rottig gewoon na de apk weer terug draaien :D

Heb je geen foto van je motor??

bobbob 14-03-2014 15:55

Op pagina 1 bij het voorstellen staat deze foto:
Quote:

Degene waarvan ik de auto kocht zei dat het een standaard 1.3 blok is waar de GTI delen op zijn gezet, en hier heb ik veel gehoord dat het gewoon het complete blok uit die Polo is...

Nico45 14-03-2014 16:12

Ja dat is een goeie het ziet er wel uit als een Golf blok maar ja ze lijker allemaal op elkaar :screwy:

Je mist wel een slang zie ik op het uitlaatspruitstuk :thumbup:

bobbob 14-03-2014 16:39

Jep dat weet ik :P
Maakt niet heel erg veel uit toch?

Nico45 14-03-2014 17:32

Alleen in de winter die slang zorgt er voor dat de lucht niet te koud is voor hij naar binnen gaat :thumbup:

jellehier 14-03-2014 18:03

zo te zien een NZ uit een Polo

Even kijken of het vervangen van de lambda sonde helpt (vaak geen kat nodig deze blokken) ook even kijken of je geen vacuüm lekken hebt en geen valse lucht ergens

Zelf een keer klein lekje gehad in de uitlaat voor de lambda sonde, dit kan ook al dit soort CO problemen veroorzaken

Als dat allemaal in orde is dan CO schroef stellen

bobbob 14-03-2014 20:32

Oke we zullen maandag eens kijken.
NZ is het blok uit de Polo GTI dan oid? (ben niet zo thuis in de motorblokken)

Tjaap 14-03-2014 21:51

Er was in die jaren geen Polo gti

Nico45 14-03-2014 21:53

Ik denk toch dat het een Golf blok is het " nieuwere type" en us lights zou bij jou wel mooi staan denk ik :D

bobbob 14-03-2014 22:33

Apart @Tjaap... Begin nu toch wel beetje benieuwd te worden wat er nou eigenlijk in ligt... Motorcode opzoeken denk ik? (waar staat die :P )

@Nico45: Als je goed kijkt zie je dat op iig een aantal foto's de US lights aanstaan ;)

jellehier 15-03-2014 08:43

Is zeker een Polo blok

Waarschijnlijk NZ kan ook 3F zijn

Maar reden dat ik Polo zeg is door het formaat van het luchtfilterhuis

Dit is een Polo filterhuis en niet van een golf met NZ

Waarom het filterhuis van een Polo gebruiken als de motor uit een golf komt, precies omdat ie uit een Polo komt en je dus dat filterhuis hebt.

Verschil tussen NZ en 3F is 20 PK, de 3F is een Polo Gt motor (dus niet gti)

KennyH 15-03-2014 09:08

Of we scrollen even terug naar pagina 1 waar heel de discussie over de motor al is gehouden

Nico45 15-03-2014 09:18

Nou jij bent al goed wakker op de vroege morgen :thumbup:

jellehier 15-03-2014 13:30

En ook toen is er door verschillende "internetsleutelaars" een hoop onzin verkocht

bobbob 15-03-2014 18:00

Quote:
Originally Posted by jellehier
Verschil tussen NZ en 3F is 20 PK, de 3F is een Polo Gt motor (dus niet gti)

Aha, op die manier!

Quote:
Originally Posted by KennyH
Of we scrollen even terug naar pagina 1 waar heel de discussie over de motor al is gehouden

Dat klopt ja, maar daar ben ik niet echt wijzer uit geworden, behalve dat het één van de 2 mogelijkheden is...

Quote:
Originally Posted by jellehier
En ook toen is er door verschillende "internetsleutelaars" een hoop onzin verkocht

+1

Nico45 15-03-2014 18:46

Als ik volgende week of de week er op mag komen voor de US lights dan kun je even bij mij onder de kap kijken :thumbup:

The_Maxx 15-03-2014 23:05

3F blok heeft geen vacuumvervroeger op de ontsteking. Deze wel, aangesloten. Dus NZ.

met betrekking tot de veren, jelle, Jij beweert wel vaker dingen die niet kloppen ;) Die regel bestaat niet voor niets. En je moet zelf weten als je zo wilt rondrijden, maar dan ben ik blij dat ik niet bij jou in de buurt woon.

jellehier 16-03-2014 07:36

Omgekeerde wereld gozer

Bij mijn weten verklaar jij zon beetje altijd onzin.

Dit keer heb je alleen gelijk over de vervroeger goed gezien

Tuurlijk die regel is niet voor niets maar niet verzonnen toen men naar schroefsets aan het kijken was.

Erik Baas 16-03-2014 16:22

Volgens mij heeft The Maxx volkomen gelijk waar het om losliggende veren gaat: levensgevaarlijk!

jellehier 16-03-2014 17:56

Tja ik denk hier toch anders over

Denk dat 90% van schroefset rijdend Nederland de veren los heeft liggen bij vol uitveren(of ja opkrikken) toch zie ik nergens berichten voorbij komen dan die 90% levensgevaarlijke situaties heeft meegemaakt op de weg, of zelfs maar 1 hieraan gerelateerd ongeluk.

Als je dempers het goed doen zullen je veren waarschijnlijk niet eens los komen bij extreem uitveren omdat je schokdemper niet zo snel kan bewegen. Daarnaast er ligt 900 kg auto op die veren, die liggen echt niet los, en mochten ze los komen kunnen ze nergens anders heen dan terug op hun plek

Erik Baas 16-03-2014 18:13

Om te beginnen maak je een rekenfout: bij een auto van 900kg drukt er maar 225kg op elke veer! Verder zou een veer, na het loskomen, (gedeeltelijk) naast de veerschotel terecht kunnen komen, en dat moet wel problemen geven.

jellehier 16-03-2014 18:18

Probeer jij dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een schroefset

Gaat je niet lukken

Daarnaast reken jij nu zelf verkeerd want de voorkant weegt meer dan de achterkant dus de voor veren zijn zwaarder dan de achterste

Erik Baas 16-03-2014 22:12

Ik geef het op, jij wint. Laat de lezers zelf maar een conclusie trekken.

bobbob 18-03-2014 11:10

Hoi,

Gisteravond naar mn oom geweest, auto klaargemaakt voor APK. Mn oom vond die APK keurmeester die ik had maar een zeikerd :p
-massa RA lamp gemaakt
-kenteken verlichting gemaakt, massa draad was kapot
-einddemper vastgelast (doet nu helaas wat hinderlijk trillen met lage toeren lage snelheid)
-lambda dummie erin. CO waarde zit nog steeds rond de 3,5%
-remkabels netjes gemaakt

Wat ik nog ff moet doen voor APK is de kabels van de lambda dummie afknippen, en mn achterlichten origineel laten branden.
Nu even kijken of de auto donderdag of vrijdag kan worden gekeurd.

Verder is het bandje van mn extra velg los, binnenkort ff op mn dakrekje vastmaken :mrgreen:

jellehier 18-03-2014 12:55

Ben bang dat je lambda nog steeds afkeur word

Zoals de keurmeester het zal zien is je auto voorzien van geregeld injectie systeem en zal je aan de 0,5co eis moeten voldoen

(Zo niet dan mooi maar dit is wat ik verwacht)

The_Maxx 18-03-2014 13:45

Feit dat je CO waarde niet veranderd met een niet-aangesloten lambda doet me denken dat je originele lambda mogelijk niet werkt.
Lambda niet aangesloten zou normaal een verschil in motorloop en CO moeten geven, zeker bij warme motor. (je motor moet erop reageren als je hem lostrekt met tijdens het draaien)

Die dummy, is dat gewoon een 2e hands lambda van de sloop met dezelfde stekker? Sluit die gewoon eens aan en hang m daarna weer aan de CO kast.

Verder de tips van Jelle gebruiken met betrekking tot het afstellen.

Ben het ermee eens dat de APK keurmeester een niet-aangesloten lambda gewoon afkeurt. Dummy of niet.
Lambda aanwezig, ookal werkt ie niet, issie niet aangesloten of zitten er geen draden op moet de CO onder de 0,5 zitten.

GeeX 18-03-2014 13:56

Het is zeker kl*te als je auto afgekeurd wordt, echter denk ik niet dat meneer de apk keurmeester een " zeikerd ", wanneer hij je laat gaan met de mankementen en een boete krijgt ben je nog verder van huis. Nu kost het je een avondje beunen en is alles goed :)

bobbob 18-03-2014 15:55

@jellehier en @The_Maxx: dit is dus gewoon een stop voor het gat in de uitlaat eigenlijk, daardoor zit er dus geen lambda of kat of wat onder, dus mag ik 4,5% uitstoten. Zo zeiden ze het ook bij de APK.
De CO is wat anders geworden, maar niet veel. En de motor reageert ook anders.

@GeeX: Mijn oom zei dat die APK keermeester dingen had genoemd die hij onzin vond, dingen die hij gewoon zou goedkeuren.
Zoals de klem van de einddemper. Die vond hij niet los zitten, dus als die gewoon gasdicht is is het geen probleem.
En die remleidingen, die vond ie er nog best netjes uitzien, iig niet zo slecht dat het afkeur ofzo is.
Dat zijn dus geen mankementen, maar dingen die verschillende keurmeesters blijkbaar anders opvatten..

The_Maxx 18-03-2014 17:19

Quote:
Originally Posted by bobbob
@jellehier en @The_Maxx: dit is dus gewoon een stop voor het gat in de uitlaat eigenlijk, daardoor zit er dus geen lambda of kat of wat onder, dus mag ik 4,5% uitstoten. Zo zeiden ze het ook bij de APK.
De CO is wat anders geworden, maar niet veel. En de motor reageert ook anders.

Zelfs als ze dat goedkeuren, zou ik toch liever een goed afgesteld blokkie hebben. Officieel is het afkeur.

Quote:
Dat zijn dus geen mankementen, maar dingen die verschillende keurmeesters blijkbaar anders opvatten..

Fouten maken doen ze ook, en APK is een redelijk subjectieve keuring. Dus ja, de ene keurmeester zal iets afkeuren wat een ander nog goedkeur vind.

Zo heb ik ook wel eens gehad dat ik iets opzettelijk niet gefixt had (was niet zo belangrijk iets, had t wel bij me) nadat het een afkeurpunt was. Zelfde keurder, paar dagen later, toch goedgekeurd?

Nico45 18-03-2014 21:52

Ja het blijft lastig de 1 valt al over een dashboard lampje wat het niet doet en ja de ander.

Wel mooi dat het meeste klaar is ik kom snel naar je toe om de us-lights te maken leuk dat je wilt helpen maar doe eerst je eigen wagen maar :thumbup:

bobbob 19-03-2014 08:13

Ja idd... Achja volgend jaar ga ik naar mn oom toe, dit jaar viel dat niet goed te realiseren omdat ik onder begeleiding moet rijden....

Nico45 19-03-2014 10:27

Als je zo n rijbewijs hebt ben je dan op zich wel helemaal klaar met rijden en dan moet je gewoon wachten tot je 18e??

The_Maxx 19-03-2014 13:17

Quote:
Originally Posted by Nico45
Als je zo n rijbewijs hebt ben je dan op zich wel helemaal klaar met rijden en dan moet je gewoon wachten tot je 18e??

Onder begeleiding van iemand met rijbewijs, en daar zitten nog wat extra voorwaarden aan, mag namelijk niet zomaar bij iedereen. Systeem is wat onhandig naar mijn mening, maargoed, ik heb er toch geen last meer van.

All times are GMT +1. The time now is 19:53.