![]() |
Zo denk ik er over;
Vanaf de golf 1 diesel zijn ze de blokken uit gaan bereiden. Van 1.6 d naar 1.6 td en uiteindelijk de golf 3 tdi's.. je hoort soms verhalen over loslopende krukasbouten, enzo maar als je zulke dingen voorkomt door vervangen van de bout bij distributie gaat t goed. Dus preventief/goed onderhoud. Oud is goed. Toen werd alles nog gebouwd voor lange periode en levensduur. Nu koop je een UP! voor €9000,- als je daar 5 jaar mee rijd is hij afgeschreven. Dan kost hij €2000-p/j en daar worden ze op gebouwd.. Die blokken zijn in basis oersterk, dat vind ik/zie ik/merk je aan alles. Ze lopen op zonnebloemolie/frituurolie/ komt z4e tegen inde scheepvaart etc.. Een Transporter T4 zijn er met 600.000 km en dan worden ze nog verkocht. Ik weet zeker dat er in export-landen er bussen zijn met 1.000.000km of meer. Mijn blok had 323.000km gelopen. Maar ik ben hem nu wel aan het reviseren. Puur voor mijn eigen gevoel. Er zijn mensen die gerust zo'n blok met zulke km'standen opvoeren. Mijn blok lekte overal een beetje olie en drupte op de stoep. Daarom heb ik besloten het hele blok aan te pakken. Lagers vervangen etc.. is puur uit voorzorg/omdat hij nu toch open ligt. Maar de cilinders zien er erg goed uit als je bedenkt dat de zuigers er 325.000km lang langsvliegen. Natuurlijk gaat zo'n blok wel eens kapot, maar dan vaak door lekkende verstuiver/geplofte turbo/ o.i.d. Daarbij kost een golf 3 diesel motor los €300-400. Dus ploft de boel, jammer maar dan lach je erom en pak je een ander onderblok. :thumbup: Dus mijn mening; gewoon opvoeren als je dat graag wilt, en als je er geld voor over hebt. Goed onderhoud, en alles af en toe nalopen/aantrekken. Dan blijft het (verbazend) lang heel! :thumbup: Als je trouwens vragen hebt, dat hoor ik het wel ;) |
Die krukas bouten hebben ze opgelost in de eerste generatie TDI motoren. De eerste 1Z hebben nog grotendeels gelijk onderblok aan die van de AAZ.
Ik hou meestal voor klanten een 180pk aan als veilig vermogen voor deze motoren en ik ben het met Eelco eens, onderhoud! Olie verversen en dergelijke, is belangrijk. Ook voor de 02A bakken!!!!! |
@ eelco:
Goed en duidelijk verhaal kerel! Ik ben het wel met je eens, voornamelijk dat je voor een paar 100 euro weer een nieuwe blok haalt. Andere kant is natuurlijk wel dat je dan ook niet weet wat je koopt en eventueel het blok weer in een week naar de haaien hebt. Denk dat ik, als financieel dat weer mogelijk is, het wel ga doen :D Welke turbo heb je eigenlijk? dan bedoel ik het nummer? is wat makkelijker zoeken op marktplaats :thumbup: En zijn er alternatieven die zo goed als plug ende play is? @ bert 180 pk in zo;n einser lijkt me wel echt geniaal haha. Gaat nu al redelijk ok, maar dat, en dan voornamelijk het koppel, lijkt me geniaal :cool: Wist jij nou goede verstuivers voor een fractie van de bosio prijs? |
Klopt, dat loopt erg goed. Een paar van mijn kennissen rijden in snelle mTDI's met vermogens tegen de 200pk. (Cabrio en een mk2 Golf)
Voor 180 euro inclusief revisie en afstellen voor 0.240 verstuivers. (Race 520's zijn 0.250 en kale nozzles betaal je al 250 euro voor) |
Grandioos. Alleen nog turbo vinden.
Injectors 180 euro Turbo 300 euro Custom chip.. 500 euro? 1000 euro totaal, is dat een beetje de prijs dan? Of vergeet ik iets? |
Koppeling en massavliegwiel. Die mort je eigenlijk ook vervangen.
ik heb een turbo van een 170pk audi a4. motorcode BRD. Die past plug&play op je uitlaat en spruitstuk. olieleidingen komen ook mooi uit. Je turbo is wel iets duurder. Ik had in ieder geval een gereviseerde voor iets meer. Ik heb hem van http://www.pfparts.nl/. Met half jaar garantie. Ik heb voor mezelf 1500 euro aangehouden. Slangetjes, klemmetjes, olie verversen, pakkingset.. Het loopt snel op! :) succes |
Koppeling en drukgroep zijn van sachs al, nieuw. Dus da's goed. Vliegwiel heb ik van een g60 en lijkt me dus ook prima (niet zo'n dubbelmassa ding)
Dank voor de info! Is die van jou nu al bijna klaar? |
OKe, mooi zo! :thumbup:
Nee, was mijn kop aan het leeghalen, maar ik brak een gloeiboegie af.. :rolleyes: Nu maar gelijk op zoek naar een gereviseerde kop. Vandeweek onderblok uit elkaar, zuigerveren vervangen, cilinders honen, en alles weer terug. Dus een paar weken, dan draait hij weer. :thumbup: |
Gebruik je nog andere zuigers/stangen etc., voor eventueel meer vermogen in de toekomst? Of blijven de internals gewoon standaard?
Je hebt overigens gelijk, een turbo kost je gereviceerd met 6 maanden garantie ongeveer 500 euro, met inruil van de oude kan ik hem voor 300 euro krijgen. Hetgeen ziekelijk duur blijft is de chip op maat. Waar ga jij hem chippen? vvt? jd? |
Zuigers en drijfstangen blijven origineel. Ik hoop straks rond een 200pk te komen, en ongeveer 400-425 Nm. Voor de veiligheid van mezelf en andere vind ik dit de max. Het is en blijft een golf 1. Meer vermogen krijg je amper op de weg, en om hierna nog meer vermogen te krijgen dat vind ik de kosten die kwadratisch oplopen niet meer waard. ;)
Chippen blijft redelijk duur. Maar een testbank+apparatuur kost ook een vermogen. :rolleyes: Ik ga hem chippen bij Vag-techniek in neunen. Heb met de mannen gesproken, en ze gaven mij goed en eerlijk advies.. Hij gaf mij het advies alle aanpassingen in overleg met de genen te doen die de auto straks ook chipt. Maar of je nou bij vvt/jd/vag-techniek chipt.. Zijn allemaal goed,en hebben zich wel bewezen vind ik.. Kosten zijn ook allemaal redelijk gelijk. Chip zonder testbank kan ook, maar ik wil het gewoon goed hebben. :thumbup: |
duidelijk verhaal weer.
In de eerste instantie wil ik gewoon alles technisch goed hebben. Motor schokt bijvoorbeeld een beetje bij lage toeren en gas geven, en zo nog wat dingetjes. Dan uiteindelijk komt er wel een keer een dikke turbo met verstuivers op, maar begreep dat je met de huidige setup ook prima een 150pk haalt. Is er trouwens niet meer lag bij een 170pk turbo? Of is dat te verwaarlozen door de VNT techniek? Ben wel zeer benieuwd of je dat koppel op de weg gaat krijgen als jou auto klaar is! Keep me posted :D |
Om die lag tegen te gaan is de vnt juist ontwikkeld. En nu origineel houd hij de turbo druk heel ´´lang´´ laag, dus met een grotere turbo, en een chip op maat trekt hij hard zat onderin. :thumbup:
Ja, ik ben zelf ook heel benieuwd! Succes! :) |
En er is een proefrit mee gemaakt! Zie video :D dit is met alleen downpipe dus de turbofluit is vrij aanwezig :thumbup:
Youtube link Probeem 1: De auto tikt, dit is niet afhankelijk van het toerental maar van de snelheid die je rijdt. Best case scenario is dat er iets aanloopt (hopelijk de stofvanger van de schijfremmmen) anders zou dit wel eens in de bak kunnen zitten (met dank aan diagnose koning Joep). Dus misschien WEER bak eronderuit.. gelukkig kan hij hem reviseren, gaat er meteen een boutenset in. Probleem 2: Hij reageert direct na starten de eerste keer niet op het gas, als je gas los laat, koppeling indrukt en daarna weer gas geeft dan doet ie het weer. :screwy: dit is ALLEEN direct na starten, vervolgens doet ie het helemaal niet meer totdat je hem weer uit zet en opnieuw start.. iemand een idee :confused: Probleem 3: Hij stotterd iets vanaf stationair lopen terwijl je gas geeft, dit was veeeel erger toen hij een verlicht vliegwiel bezat, maar het is er nog steeds. - Pomptiming is perfect - Hij loopt super - Wel geeft hij de volgende fouten: * EGR fout (logisch, de regulator verwijdert..) * Luchttemp fout (waar zit deze sensor normaal??) * De rest ben ik vergeten :rolleyes: Iemand hierover iets te vertellen? Probleem 4: Ik heb een stangenset ombouw voor de 02a in gebruik, deze bezit een extra 'gat' op de hevel zodat je de slagen kleiner kan maken. Dit werkt best prima, alleen hem in zijn 1 krijgen is nogal een 'bitch'. We zijn hier best lang mee bezig geweest om dit goed te krijgen.. maar probleem blijft. Wat is de officiele manier om dit goed te krijgen? Zijn er nog specifieke truukjes oid? Nog wat foto's om het gezwam wat op te fleuren: ![]() ![]() |
Ik kan het filmpje niet zien, spijtig.
Maar ik ben blij voor u dat je hebt kunnen proefrijden. Al bij al doet hij het al en dat is op zich al dik. De luchtmassameter foutcode zal wel met het stotteren te maken hebben lijkt mij. Maar dat starten is een raar verhaal. De auto start wel en blijft draaien ? Enkele op het gaspedaal reageert hij niet ? |
Dank voor je hulp!
De temp meter zit dus in je LMM? Dat zou dan ff het testen waard zijn :thumbup: Inderdaad auto loopt prima, zonder stotteren of wat dan ook. Als je gast geeft (net na start, ongeacht koud of warm) gebeurt er niks. laat je je gas los en geeft op nieuw gas dan wel. |
vooruitgang!
Heb de assen gemonteerd en geluid is weg :-) Nog wel een aantal problemen: - Alle remleidingen zitten nu goed, met nieuw remmen rondom. Helaas trekt ie enorm naar rechts bij remmen.. Alles is goed ontlucht, de remmen zijn 2de hands maar afgedraaid op de draaibank. Nieuwe remblokken rondom. Iemand een idee waar het aan kan liggen? - De slag van het rempedaal is enorm.. helemaal onderin remt ie wel echt goed, hoe kan je dit oplossen? Grotere HRC? maar van welke auto dan? Heb er nu eentje van een 16v op zitten. Voor g60 remmen achter 38mm remmen.. Heeft iemand nog toevallig een 60mm uitlaat liggen die ik over kan nemen? Daarnaast zoek ik nog de klemmetjes die handremkabels aan de klauwen fixeren, enig idee waar ik die kan halen? foto's volgen nog :) |
Klemmetjes zou ik gewoon even op de sloop halen heb je ze voor het uit kiezen.
Langeslag rem pedaal doet me toch denken dat er nog ergens lucht in zit ? |
Dank voor je reactie!
Goed idee van de sloop, ga ik daar morgen even langs. Hmm zou dan misschien wel moeten.. hebben alles rondom meerdere malen ontlucht, misschien de remdrukverdeler van wilwood roet in het eten gooit? hebben zelfs met zo'n drukding ontlucht, toch nog maar een keer doen dan.. Heb btw net even je topic bekeken -> van jou neem ik graag advies aan :D Wat een prachtig project! |
Ik heb ook zo'n Wilwood gehad enigste wat ik deed was hem volledig open zetten bij het ontluchten :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 08:20. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.