![]() |
![]() Gisteren de deuren terug ingebouwd. De spuiter heeft het goed gedaan :) |
Het een en ander is er gebeurd sinds de laatste update :)
![]() De grootste radiateur van een Golf 2 (675) ![]() Dit ligt inmiddels bij de anodiseer meneer, samen met nog andere groene onderdelen... ![]() ![]() De snellader is ook binnen, binnenkort inbouwen. |
Mooi man, stapje voor stapje in de goede richting.
|
Gelukkig heb ik voor mijn fiets minder en kleinere cellen nodig :D
|
haha, ja :)
Het zijn 16 x 7 = 112 cellen. 40 Ah. bij gemiddelde spanning tijdens ontladen van 3.3V per cel kunnen wij op ongeveer 15 kWh energie rekenen. Zo een Golf verbruikt ongeveer 10 kWh/100 km. Daarbij is er een hele moeilijke bijkomstigheid.. "heel toevallig" schrijf ik nu een minor project daarover op school... 40Ah is "rated capacity" .. mensen deden tests, volgens ISO richtlijnen.. en een cel werd (met beleid) ontladen, en dan kon men met een simpele rekensom zeggen: de cel is 40 Ah. Echter gaat het bij zo een test om kleine stromen. Stel, je gaat die cel met 1A ontladen, dan zal hij "leeg" zijn na 40 uur. Maar het is helemaal geen feit dat hij het met 80A een half uur volhoudt. Bij zwaardere belastingen is de bruikbare capaciteit kleiner. Vandaag moest de originele motorsteunbevestiging er aan geloven. ![]() In principe zit nu alleen het subframe zelf relatief dichtbij, maar je kan er toch zeker je hand tussen krijgen. Stevige motorsteunen, en er zullen geen problemen komen. De homokineet aan de andere kant zit niet veel ruimer, zag ik... Ik heb besloten om een baksteun te pakken in plaats van de hele grote motorsteun. Die is gewoon te groot, komt te hoog uit etc. ![]() Zo gaat hij ongeveer komen. Met 5mm dik plaatstaal zal het wel op zijn plek blijven. ![]() En nu komt wederom een truc speciaal. De behuizing van de motor werd nooit bedoeld om heel veel Nm aan te kunnen, maar eigenlijk hooguit 400... Dus de koelmantel van de motor gebruiken als aanbindingspunt voor een steun is een matig idee. Beter idee is dit: ![]() ![]() Een "sikkel" van 10mm dikke plaat, met wat rechte stukken aan de buitenkant, wordt samen met de motor tegen de bak bevestigd, met die 5 bouten waar het normaal ook mee gebeurt. Daaraan komt veel verstijving en versteviging, en een arm schuin naar achter, waar het mee op de steun gaat steunen. Tevens zal ik proberen de voorste steun in die constructie te integreren. 2mm dikke plaat lijkt mij niet veelbelovend. |
Behoorlijk project, ziet er goed uit :thumbup:
|
gaaf, benieuwd naar de uitwerking/ ontwikkeling van de steunen van de motor etc
|
Ik ben ook benieuwd :) Ik ga in ieder geval proberen om het een en ander in CAD te zetten en gelaserd krijgen. Hoewel ik tegenwoordig geleerd heb hoe je met een plasmasnijder kunt werken. Maar bijvoorbeeld de "sikkel" voor de bak, ziet er ongeveer zo uit (maar dan passend ;) )
![]() Dat kan ik in CAD tekenen, aangezien de boutenpatroon gewoon bekend is, net als de diameter van de elektromotor. Als eerste maak ik de steunhouder op het subframe, die wordt gewoon op druk belast en dat is makkelijk te dimensioneren... en dan weet ik waar het aanligvlak voor de arm zit en kan ik de arm in CAD doorrekenen. |
Vandaag de gegroeneerde onderdelen opgehaald. Test fit!
![]() ![]() ![]() ![]() Een kleine planwijziging: ik ga proberen, het lager van de tussenas op de reactiearm te kunnen bevestigen. Ik dacht eerst aan de achterkant van de motor, maar dat is niet echt te doen.. bovendien is het fijn om de motor dicht te laten, dan komt er geen vuil in. EDIT: Ter info voor geïnteresseerden: het kleurverschil komt niet door een foutje of wat dan ook, maar door verschillende legeringen aluminium. Verschillende legeringen laten zich makkelijker of moeilijker anodiseren, waardoor er vaak kleurverschillen ontstaan. |
gaaf! begint steeds meer beeld te geven :cool:
|
Het ziet er goed uit Evgeny.
|
Wat een klein motortje eigenlijk
Kan dat niet groter 😉 |
Gaaf!
|
Je moet dan wel met de steun aardig wat massa geven om de aandrijfas er aan vast te kunnen zetten.
Kan je niet een ronde ring om de uiteinde van de motor maken en die ook gewoon netjes anodizeren? Met die kleuren verwacht ik op z'n minst ergens een sticker van een klein kaboutertje op de buitenkant van de auto... |
Mooi zeg, die motor van jullie is echt compact. Zeker vergeleken met die Amerikaanse EV warp motoren.
|
Tof hoor, weer eens wat anders dan de zoveelste 20vt inbouw ;)
|
erg leuk en interessant om te zien hoe je dit aanpakt! succes ermee. Mooi dat een Citystromer in gemoderniseerde vorm op de weg gehouden wordt :thumbup:
|
Wat een gaaf project! Deze ga ik zeker volgen, heel creatief allemaal.
|
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de gewichtsverdeling? (of heb ik hier overheen gelezen?)
Is deze nu niet te licht op de neus? OF te zwaar achterin door de accu's? :D Verder supergaaf project!!! :thumbup: |
Heren, dank voor jullie leuke reacties :thumbup:
De motor is inderdaad niet al te groot. Groter is moeilijk: radiaal groter strookt niet met de aandrijfas, want zelfs de huidige oplossing met een tussenas lukt maar net.. axiaal zou hij iets groter kunnen. Hij zou een kleinere diameter kunnen hebben, zodat de aandrijfas op een normale manier past.. en dan een stuk langere motor. De gebruikte motor is afgeleid van een reeds ontworpen motor, die enigzins okay zou kunnen passen en een beetje prestaties had.. vandaar de keuze, eigenlijk. Het probleem is dat wij geen hoogtoerige motoren maken, dus zonder versnellingsbak is het zinloos.. en versnellingsbakken en/of koppelingen hebben ook hun limieten. Wij zitten strax al aan 400 Nm met die motor, dat is voor de versnellingsbak meer dan zat :), hij is dan wel versterkt... Sticker met kaboutertje? :P ik dacht meer aan "0v" (nul klepper :P ) Compacte motoren is waar het bedrijf zich mee bezig houdt. Oorspronkelijk doel van deze motor was het aandrijven van een vliegtuig zonder nog eens tandwielen tussen propeller en motor. Tandwielen = massa = ongewenst. Daarom is de motor ook oorspronkelijk zeer laagtoerig, maar met behoorlijk koppel. Het is een PMAC, permanentmagneet synchroon wisselstroommachine. Borstelloos. De Warp motor is een DC machine met borstels. Alles heeft zijn voor en nadelen. Die Warp motoren schijnen extreem koppel te kunnen maken. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat zij ten eerste hele hoge stromen kunnen toelaten en wellicht niet met permanente magneten werken.. Ik ken de opbouw niet, en hele diepgaande info is vanzelfsprekend niet (makkelijk) te vinden :) Gewichtsverdeling is natuurlijk een andere vraag :P 100 kg hangen achter de achteras op ongeveer 30cm vanaf de achteras. Ongeveer 70cm daarvoor, onder de achterbank, zijn nog eens 75 kg. De motor is strax volbepakt en wel relatief moeizaam draagbaar door 1 persoon ( 50 kg max). Dan komt er precies boven de motor nog zijn controller, ongeveer 15 kg met kabels. Koeling en zo, zo als gebruikelijk. Kleinspul zo als vacuumpomp voor de remmen.. Kortom, de auto wordt zeker te licht op de neus.. hij heeft dan ook geen stabilisatorstang voor, om enigzins iets tegen onderstuur te doen... |
Een Simca Rally was ook licht in de neus, oplossing: een zak zand van 50 kg en gaan met die banaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Simca_1000 |
Vervang zand voor extra accus, en het is een goede oplossing!
Zwaartepunt van de auto bepaalt zijn rijgedrag heel erg.. maar dat doen slipstijfheden van de assen óók. Het kan best zijn dat het ondanks lichte neus toch lukt om hem fatsoenlijk te laten rijden. Een groffe voorbeeld: voor geen stabilisatorstangen, achter wel een hele stijve, en voila: rijgedrag gaat meer richting overstuur. Achter langzame inbound, voor snelle outbound.. en je hebt meer grip tijdens een snelle start (denk ik ) |
Gisteren en vandaag aan de Golf gewerkt. Ik ben begonnen met het uitkleden van de kabelboom, aangezien ik overbodige kabels onoverzichtelijk vind:
![]() Ongelofelijk.. gewoon kabels er in, die niet worden gebruikt. Op die massaaansluiting links van de zekeringkast zaten zeker 7 overbodige bruine kabels.. Aangezien de accu's beter zijn dan vroegâh, hoeven wij geen waterkoeling.. dus die moest er uit. ![]() Het is een warmtewisselaar :P Tevens zijn alle cellen verkabeld, en werd voor het eerst de oplader opgestart. ![]() ![]() De oplader werkt op "krachtstroom", en duwde vandaag 20A bij 382V-DC de accu's in. Daarbij stijgt de energiemeter in de meterkast bijna op :D Het werkt nu nog via de "normale" rode stekker, en die moet dus binnenkort vervangen worden door de een paar posts terug getoonde inbouwdoos. Ik ben tevens begonnen met de steun: ![]() De plaat waar de steun op ligt is niet mooi, maar wel al in goede positie. Op die manier kan ik de motor er in hangen en alles opmeten voor een steun te bouwen. Hij komt er ongeveer zo uit te zien (de afmetingen kloppen nog niet): ![]() Er is nog genoeg te doen :) |
Wat een gave update!
|
![]() Ik ga zo een ring kopen en overal er mee tegenaan tikken. Ik heb op Internet gezien dat je dan afmetingen van alle moeilijk meetbare punten op de PC kunt zien. ( :D ) |
Haha, jij hebt je lolbroek aan.
Ben benieuwd naar het meetrapport... Geef die ring maar aan je meisje, is die ook weer blij. |
Vandaag heb ik de accubakken (bijna) klaar gekregen en nog eens geladen.
Geladen wordt met CCCV (Constant Current Constant Voltage). Eerst met 20A, en dan met minder, wanneer de eerste cellen vol beginnen te raken. Tussendoor wordt er gebalanceerd. ![]() 20A is in ons geval 0.5 C. ![]() Theoretisch is de maximale spanning 409V. Dit wordt echter pas na een tijdje bereikt, wanneer de cellen verder gebalanceerd zijn. |
Je kan straks op locatie las werkzaamheden uitvoeren.
|
Een beetje CNC-p0rn voor de liefhebbers :)
![]() ![]() ![]() |
Met dank aan GeeX en nog een beunhaas :
![]() ![]() ![]() Voor de oplettende kijker: ja, het lijkt er op dat de sticker op de deksel verkeerd is, er wordt heus wel gebruik gemaakt van 3 fases :) |
Mooi hoor!
Het vliegwiel ziet er schitteren uit. Hoe vast zit die zwartsel? |
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemisch_zwarten
Gooede vraag. Het lijkt in ieder geval minder sterk dan het laagje van geanodiseerd alu. Verder is het dus vettig, daarom werd het vlak voor de plaat afgedraaid. Daarvoor werd de ruwheid van een nieuw vliegwiel nagebootst, hoewel ik betwijfel dat het nuttig is. Voor deze toepassing misschien wel, omdat je in principe nooit de noodzaak hebt, de koppeling te laten slippen. |
![]() Stap 1 is voltooid... ![]() De vorige eigenaar van de wielen was een wat stevigere meneer.. en 110 Nm leken hem denk ik te weinig.. Maar ook positief nieuws: ![]() 280ers... |
Netjes geworden die motorsteun-support!
|
Dat zijn luchtsleutel-wielbouten! mij wel bekend :D
|
Quote:
Oei, dat is er eentje voor Show je mishandelde onderdelen en technische rariteiten... ! ;-) |
Dank jullie!
De steun is inderdaad netjes gelukt. Uitbouwen van het subframe was daarbij cruciaal. Niet alleen kon men goed lassen, maar bleek het (net als bij vele Golfjes) al aan het roesten te zijn. Het is nu met op roest hechtend verf gespoten. Nu dit klaar is, kan de bovengenoemde moeilijke steun gelast worden. De gelaserde delen zijn binnen. Ongeluk bij geluk: de motor is ook al klaar. De motor blijkt 41kg zwaar te zijn, zonder de fasekabels. Met een 40kg bak er aan wordt het dus niet meer prettig tilbaar, maar daar hebben wij een kraan voor. Het vliegwiel moet gebalanceerd worden, een paar bouten, koppelingsbediening... de gedeelde aandrijfas op orde krijgen.. en hij is al bijna rijklaar! (rijklaar is dus niet klaar :P ) luchtsleutelwielbouten met variabele spoed en onbekende resterende levensduur :D :D |
![]() Ik wilde de hoogspanningskabels gaan verlegen, en toen kwam ik dit tegen. Hoort dit wel in een Golf 2? |
Ja, dat hoort wel zo. Lopen je handremkabels door. Alleen lopen ze origineel naar achteren...daar waar bij jouw Golf 2 rubberen dopjes in zitten.
|
Original:
![]() |
All times are GMT +1. The time now is 21:49. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.