![]() |
Quote:
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die stil heeft gezeten de afgelopen jaren ;) En mooi dat je verder gaat ook! Onze projectjes zijn vergelijkbaar, al mis ik een laadbak (of jij een achterbank :D) Mooie Webers weer zo! Moet bij mij ook gebeuren. Zelf gedaan of laten doen? Ik zie dat je 45ers op je KR gebruikt. Heb zelf indertijd zelf voor 40ers gekozen, omdat ik voorlopig toch geen plannen had om het vermogen op te schroeven, en deze voldoende zouden moeten zijn. Is jouw blok bewerkt? |
Quote:
Thanks. Ik zag net je project voorbij komen, ziet er tof uit! Tsja, soms gaat de tijd snel als je 'even' niets doet.... :redface: Ik heb de webers zelf gereviseerd. Nee mijn motorblok is (nog) niet bewerkt. Ik rij alleen met een KR uitlaat-nokkenas als inlaatas met verstelbaar kettingwiel en verstelbaar tandwiel. Maar verder is alles nog standaard. Hij reed hiervoor eigenlijk wel prima, had nooit echt het idee dat ie aan het verzuipen was. :) |
Laatste weken weer een aantal stappen vooruit gegaan. Nieuwe kabelboom op maat gemaakt en deze met nieuwe pinnetjes in de originele stekkers van de zekeringkast vast gezet :)
![]() ![]() Alle extra relais heb ik in een gezekerde relais box uitbedraad. ![]() ![]() ![]() ![]() Webers met filters weer gepast, alleen de bovenste koelleiding moet nog op maat gemaakt worden. ![]() ![]() ![]() |
Handig om de kabelboom op een uitgetekende ondergrond te leggen !!
|
Laatste tijd weer bezig geweest met de caddy :)
Complete kabelboom is nu aangesloten en alles werkt zoals het hoort. Ik heb een aantal extra schakelaars weggewerkt op de plek van het asbakje. Hier zitten 2 simpele geleiders achter waar het paneeltje in kan schuiven, op deze manier kan ik de schakelaars uit het zicht werken door de ''asbak" naar binnen te schuiven. 5 schakelaars (o.a. benzine pomp, koelvin apart geschakeld, US-lights uit kunnen zetten voor APK, toerenbegrenzer MSD) en een digitale toerenteller. ![]() ![]() Catch tank geplaatst voor de carterventilatie. Gewoon een wat meer solide oplossing dan een los hangend filtertje. ![]() ![]() En dan ziet het complete motorruim er nu zo uit: ![]() Inmiddels heb ik de de caddy weer aan de praat gekregen :D er staat nu een ontstekingscurve in de MSD box en de webers zijn stationair "basis" afgesteld. Oftewel hij start, hij loopt maar dat is het zo'n beetje :D Vervolgens ben ik met het afstellen begonnen: Eerst carburateurs balanceren/synchroniseren. Helaas begon dat direct slecht :( . Luchtverplaatsing / aanzuiging met synchrometer: Cilinder 1 gaf 5 Cilinder 2 gaf 5,5 Cilinder 3 gaf 5 (dit gaat lekker dacht ik :D ) Cilinder 4 gaf 10! :eek: Dus een verdere inspectie via de progressie gaatjes (hier kun je de stand van de gasklep enigszins beoordelen). En als resultaat: Gasklep van cilinder 4 staat een stuk verder open dan cilinder 3..... Waarschijnlijk een kromme gasklep as. Nu waren de Webers al tweedehands toen ik ze kocht, tijdens de revisie is het met niet echt opgevallen helaas. Toch verklaard dit me wel waardoor hij nooit echt lekker stationair wilde lopen! Direct actie ondernomen, Webers eraf gehaald. Nieuwe gasklepassen en gaskleppen besteld. Deze komen waarschijnlijk deze week binnen en dan kunnen we weer verder sleutelen :thumbup: . |
In ieder geval een oorzaak gevonden, dat is ook altijd wel lekker.
En mooi werk zo aan de caddy! |
Quote:
Hoe doe je dat dan bij een ongeval? Bestaat de kans dan dat hij blijft doorlopen? |
Quote:
Dat is zeker waar. Thanks! Quote:
Als het goed is niet.. Naast de schakelaar (aan/uit op geschakeld 12v) is de pomp via een relais geschakeld vanuit de MSD kabelboom. Dus wanneer de motor niet meer draait is er geen signaal meer. |
Quote:
:thumbup: was even bang dat er een harde 12V op de brandstofpomp stond met alle mogelijke gevolgen vandien na een ongeval |
Afgelopen week de onderdelen binnen gekregen :). Gisteren direct aan de slag gegaan. Oude gaskleppen eruit, as eruit en nieuwe er weer in. Ik had voor het gemak met monteren de assen een nachtje in de vriezer gelegd zodat de lagers er beter omheen kunnen, ging prima!
Ik heb bij aanschaf van de nieuwe assen direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om een as te kopen met verzonken gasklepschroefjes. Dit scheelt enigszins in de flow van de benzine toevoer naar de cilinders. Goed te zien op de foto's, oude assen en schroefjes: ![]() Nieuwe situatie: ![]() ![]() ![]() Ze staan er weer helemaal klaar voor! :) :) Binnenkort weer monteren en opnieuw afstellen. Gaskleppen staan gelukkig allemaal in dezelfde stand deze keer :thumbup: |
Supermooi geworden!!
|
Quote:
Thanks! Ik hoop vooral dat ze nu goed functioneren maar ik heb goede hoop :cool: |
Dat ziet er allemaal keurig uit :thumbup:
|
Vandaag de Webers weer gemonteerd. Ook maar eens nieuwe anti vibratie ringen gemonteerd en nieuwe rubberen bussen achter de moeren aan de bovenzijde :thumbup:. Aan de onderkant zitten veerringen (dubbele variant).
Helaas nog niet kunnen starten omdat ik nog nieuwe gaskabels binnen moet krijgen. Wel alvast de Webers op het oog gesynchroniseerd: via de progressie gaatjes de stand van de gaskleppen gelijk zetten. ![]() ![]() ![]() Nieuwe dopjes over de luchtschroeven :D ![]() Er is gelukkig precies genoeg ruimte tussen de bovenste koelslang en het gasmechanisme (deze gaat omlaag bij gas geven) ![]() Binnenkort weer starten en afstellen :thumbup: |
Gaat mooi zo te zien ;)
|
Quote:
Motorisch wel gelukkig :) . Helaas zit er nog een hoop laswerk aan te komen. Linker dorpel en bodemplaat vervangen. Daarnaast moet ook het ophangingspunt van de linker draagarm opnieuw ingelast worden. Ik heb een nieuwe linker bodemplaat en dorpel aangeschaft maar daar ben ik er helaas nog niet mee.. :( Tips zijn meer dan welkom! ![]() ![]() |
Daar zit nog wel wat werk aan idd.
Zo te zien zijn ze er eerder al eens mee aan de slag geweest. Spul goed ruim uitslijpen en nieuw plaatwerk erin, dat wordt het mooist en daarna goed behandelen. |
Leuk project!
GTS grille toevallig nog liggen? :) |
Quote:
Ja precies, dat is eerder opgelapt inderdaad. Ik wil het toch wel compleet en goed aan (laten) pakken. Alleen dat gedeelte voor de draagarm ophaning baart me nog wel een beetje zorgen :confused: Quote:
Thanks! Ja die heb ik nog liggen, en ook over. Mocht je interesse hebben dan wil ik hem wel verkopen hoor. Stuur maar een PB :thumbup: |
Laatst bezig geweest met kijken hoe erg de roest doorloopt in de carrosserie, best wel ver helaas...
![]() ![]() ![]() Heeft iemand toevallig dit gedeelte (ophanging draagarm, bodem)? Het makkelijkste is als ik een origineel stuk kan laten inlassen. Ik hoor het graag :thumbup: |
Laatst weer even bezig geweest met afstellen van de webers. Carburateurs staan nu helemaal synchroon :) elke cilinder heeft dezelfde aanzuiging.
Ook de ontsteking wat verder bijgesteld, loopt nu op 12graden tijdens stationair naar een max van 32 graden bij 3000-3500. Sproeiers zijn helaas nog niet juist. Vooral stationair loopt hij nu veel te rijk (11.0 op AFR). Dus een aantal sproeiers zijn in bestelling en dan kan ik binnenkort eens rijdend testen en meten :cool: . Helaas nog wel opzoek naar plaatwerk om in te lassen onder de pedalen... Verder nog even paar foto's van gemonteerde kelken en filters: ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gaat mooi zo, ziet er goed uit!
|
Je zegt: Sproeiers zijn helaas nog niet juist. Vooral stationair loopt hij nu veel te rijk (11.0 op AFR). Dus een aantal sproeiers zijn in bestelling en dan kan ik binnenkort eens rijdend testen en meten.
Stationair kun je bijregelen met de mengsel schroefjes vlakbij de gaskleppen, bekijk anders deze link even: http://www.redlineweber.com/html/Te...t_typical_i.htm Het zijn de stelschroefjes met de veertjes eromheen, door deze iets in te draaien zal het mengsel armer worden. Let wel op, de afstelling kan hier erg fel op reageren dus stel ze eerst in een basis af door ze helemaal in te draaien en daarna allemaal exact even ver open te draaien (bijvoorbeeld 1,5 rondje uit draaien). Ga daarna steeds in of uit draaien met slechts 1/4 slag, en wanneer je in de buurt komt nog maar 1/8 slag. De truc is zo'n mooi mogelijk stationair draaiende motor met een zo arm mogelijk mengsel te behalen, zonder te meten doe je dit op gehoor. Wanneer je daarna zult gaan meten zal je zien dat je afr op deze manier vrijwel altijd rond de 14.7 uit komt. Succes :thumbup: |
Thanks voor je reactie. Het klopt inderdaad wat je zegt, op die manier hoor je af te stellen en dat heb ik ook gedaan (via gehoor) :thumbup:
Het is alleen zo dat wanneer je met de stationair mengsel schroef buiten een bepaalde range komt van slagen je er verstandig aan doet om de stationair sproeier te veranderen. Ook omdat de stationair sproeier via de progressiegaatjes verantwoordelijk is voor het geleidelijk accelereren. Die kun je niet bijstellen, dan geld alleen de grootte van de stationair sproeier. Mijn huidige sproeierbezetting is: Stationair 45F6 Hoofd: 145 Lucht corrector: 155 Emulsie tube: F16 De .45 (brandstof) stationair sproeier zit opzich in de goede range i.c.m. een 1800cc alleen staat het mengesel met een F6 (lucht doorlaat) op zijn rijkst. Voorbeeld van stationair sproeiers van arm naar rijk mengesel: Arm------------Rijk F2-F11-F8-F9-F6 De huidige stationair (en progressie!) sproeier is dus de meest rijke (minste lucht). Hier heb ik dus andere voor besteld om het geheel beter passend bij de 1.8 16v te krijgen. Het hoofdcircuit is weer een ander verhaal, ook hier gaat de sproeier grofweg op het aantal cc's (per cilinder). Deze komt alleen pas bij hoge toeren (2800-3000). Hoofdsproeier 140 = 450cc per cilinder Hoofdsproeier 145 = 500cc per cilinder Deze mag bij mij dus 1 maatje kleiner. En zo geldt dit ook voor je emulsie tube, air correctors en in combinatie met welke chokes je rijdt. Ik zal binnenkort laten weten wat de andere sproeiers doen :thumbup: EDIT: deze info heb ik vanuit artikel: "How to build & power tune Weber & Dellorto DCOE/DHLA" van Des Hammill |
Je bent gelukkig al goed op de hoogte zie ik :thumbup:
De F6 is inderdaad wel wat enthousiast qua mengsel, ik gebruik vaak de F9 versie. Het hangt vaak wel af van het aantal progressie gaatjes hoe goed je er mee weg komt, soms blijft een F9 dan net wat arm in het overpakken van toeren waardoor je beter weg komt met een F6 en de mengsel schroefjes iets dichter te zetten. Blijft een kwestie van proberen en meten, kost vaak veel tijd (en brandstof) om het echt goed te krijgen op ieder toeren gebied. Maar dat is dan ook weer een leuke uitdaging. |
Quote:
Bedankt voor je info! Het is een mooi proces inderdaad, kost wel tijd en ook brandstof ja :D :D steeds weer op temperatuur laten komen. Mocht je verder nog tips hebben dan hoor ik het graag! Heb je zelf ook sproeiers liggen? Ik heb nu een paar maten besteld, 45F9-50F9-50F8 voor stationair, verwacht dat hij met een van deze wel netjes te krijgen is. Air corrector die ik nu heb (155) is ook aan de kleine kant. Geen idee wat verschillende maten doen maar voor deze heb ik maar 160-165-170-175 besteld. Misschien moet ik nog wel groter maar dat zien we dan wel, stationair en progressie circuit vind ik nu wat belangrijker. |
De air corrector merk je pas op hoge toeren, denk dat je zo rond de 175 wel goed zal zitten.
Wat idle jet betreft kan je ook nog wat spelen met de lucht doorlaat gaatjes aan de zijkant, wanneer F6 te rijk blijft en F9 net te arm kan je de gaatjes in de F6 minimaal groter maken zodat je er net tussenin uit kunt komen. Je zult dan wel zo'n boren setje moeten aanschaffen, maar dat is op zich de investering wel waard. |
Quote:
Top, ik ga het zien wanneer ik ze binnen heb. Heb je verder nog ervaring met maten pompjets en de bijbehorende sproeier/bleed valve onderin de vlotter ruimte? Huidige pompjets zijn 45 (advies voor 1800cc = 40/45). Pump valve is momenteel 40, dat is bijna de kleinste maat. Misschien dat ik daar nog een wat grotere (dus minder brandstof) in ga zetten om de pomp jets mee te remmen als dit nodig is... |
Zou het gewoon uitproberen met de huidige pompjets, heb de sproeiertjes onderin nog nooit hoeven vervangen dus kan je het effect daarvan niet exact uit ervaring zeggen.
Het is wel zo dat hoe kleiner die zijn des te minder er terug vloeid richting de vlotterkamers. Heb hier trouwens nog wel een handig linkje zodat je kunt vergelijken wat de sproeier bezetting was bij auto's waarop weber (vervanging) carburateurs geleverd zijn: https://www.carbparts.eu//jetting_table |
We gaan het zien.
Die website had ik ook gezien inderdaad, daar heb ik trouwens ook de meeste onderdelen besteld. Hopelijk komt het deze week binnen :thumbup: |
Sproeiers zijn binnen! :cool:
Volgende week maar eens de tijd vinden om weer wat te gaan testen :rolleyes: ![]() Waarschijnlijk is het sowieso wel verstandig voor het finetunen om zo'n borensetje aan te schaffen, wel fijn om dan een aantal "reserve sproeiers" te hebben :D Binnenkort hopelijk wat resultaten en dan toch echt maar eens de roest gedeeltes aanpakken :redface: |
Vanochtend een gedeelte uit een oude golf kunnen slijpen. Bodemplaat gedeelte met draagarm bevestiging. Over tijdje maar eens mee gaan knutselen inclusief nieuwe bodemplaat en dorpel :rolleyes:
![]() ![]() Metaal is op de nodige stukken roestvrij, wat helaas niet van mijn bodemplaat te zeggen is :D ![]() Ook nog even tijd gehad om de sproeiers te vervangen. Nu voor stationair overgegaan van 45F6 naar 50F9. AFR gaat richting de 12.5 dus al een verbetering maar toch nog wat aan de rijke kant. Binnenkort maar 45F9 of 50F8 proberen. ![]() |
Vandaag eindelijk mijn nieuwe schroefset binnen gekregen (5 maanden gewacht :eek: :tongue: ). Set is van MTS Technik, met Eibach veren.
Relatief goed betaalbaar setje en lijkt kwalitatief goed in elkaar te zitten. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit setje straks rijdt ten opzichte van m'n huidige TA-Techniks. ![]() ![]() ![]() |
De laatste maanden werk ik nog regelmatig aan de caddy. Met name bezig om zoveel mogelijk roest weg te halen en vervangen voor nieuw metaal.
Het begon allemaal bij de ophanging van de draagarm aan de bestuurderszijde samen met de bodemplaat en de dorpel. Inmiddels is het aardig uitgebreid. Alles wat ik tegen kwam heb ik geprobeerd zo goed mogelijk aan te pakken. Dit was tevens mijn eerste las en metaalbewerking project, dus: aldoende leert men zullen we maar zeggen :rolleyes: Helaas kwam er ook nog extra roest tevoorschijn aan de binnenzijde van de wielkast waar 2 plaatdelen over elkaar zitten. Dat kostte helaas een hoop extra tijd om dit weer netjes te krijgen. Maarja, beter nu in 1x goed dan over 5 jaar weer opnieuw :redface: . ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Volgende stappen zijn: - Dorpel dicht maken aan de voorkant - bodemplaat pas maken + remleiding ophaningspunten maken - stoel geleiders terug erin lassen - bodemplaat vast lassen - Nieuwe langsdrager onderzijde inlassen - bovenste dwars verbinding binnen pas maken en inlassen. Daarna is het laswerk voorlopig even klaar. Alhoewel andere plekken van de auto er ook nog aan zitten te komen.... |
Dat is wel een flinke klus maar het ziet er alweer keurig uit!
|
Netjes hoor! Gaat zoveel tijd in zitten, voor een eerste las klus petje af.
Hoe zijn de bladveer bevestigingen aan de achterzijde bij jou? |
Bedankt! Er gaat inderdaad een hoop tijd in zitten, veel meer dan ik had gedacht.
De ophanging van de bladveren is nog redelijk ok. Toch heeft de complete achterzijde veel (anti) roest aandacht nodig. ![]() ![]() ![]() |
Vanmiddag het laatste gedeelte van de dorpel pas gemaakt en las klaar voor de volgende keer.
Daarna eindelijk verder met de bodemplaat :cool: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Keurig! :thumbup: :cool:
|
Super!!
|
All times are GMT +1. The time now is 11:04. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.