![]() |
daarna nog diverse motoren gebouwd ter leering en vermaak op cv carbs
ook nog een aex conversie welke je pas hoefde te schakelen bij 8000rpm en je met een 8p bak op 17/50-13 een 225 op de klok deed |
dit alles was in 2003 begonnen ,daarna hebben velen het idee van me overgenomen
|
.
|
Waarom is het van de belang de sproeiers uit te boren, of is dit iets extra's ?
Ik kan eventueel een setje overnemen, maar deze zijn niet uitgeboord. Weet iemand of de spruitstukken voor een 1300 kop hetzelfde zijn als een 1100 kop ? alvast bedankt, guus |
Spruitstukken zijn gelijk.
Sproeiers moet je opboren omdat de motor anders veel te arm loopt. Heeft puur met het mengsel te maken. Gr, Pim |
Hoeveel je de sproeiers moet opboren is afhankelijk van de motor en hoe groot de
carbs zijn ? een vraag van een leek, wat zijn de gevolgen van te arm lopen ? |
Quote:
Klopt, is afhankelijk van de motor en de carbs. Gaat om de luchtsnelheid. Gevolgen van te arm lopen? Gevolg |
plaatje zegt meer dan 1000 woorden zeg maar.
Ik ken dit probleem ook van m'n t2b'tje, verbrande 3de zuiger. dank je voor de info. |
Ik heb het de laatste tijd erg druk gehad met de spruitstukjes.
Zo druk dat ik de aanvraag tot eind 2010 niet bij kon benen. Voor 2011 heb ik het wat groter aan gepakt en doe ik alleen nog het tekenen en ontwerpen, de productie heb ik uitbesteed. Zo kan ik meer werk aannemen en snellere levertijden garanderen. De gangbare spruitstukken voor vw smallblock 8v, bigblock 8v en bigblock 16v komen in serieproductie. Deze zullen vanaf februari uit voorraad leverbaar zijn. Mvg, Pim Bonne |
Hey Pim,
Dat is gaat de goede kant op met je zal wel dit jaar een goed lopend bedrijf worden. Succes ermee en we spreken ons nog wel als het zover is met mijn project. Ik ben nu bezig met mijn kop en dan kan die terug naar de revisie en dan kan ik mijn blok in mekaar gaan zetten. En dan komen snel wat foto's jouw kant op. Grtz Eddy |
Ik heb niet stil gezeten de laatste tijd:
M'n nieuwe project afgeleid van het beroemde mechanische ’’kugelfischer renneinspritzung’’, alleen dan elektronisch. ''Vlakschuif ITB's'' Op mijn site en facebook pagina is meer over dit onderwerp te lezen. Gr, Pim |
Lijp!
Maar, met stationair is de schuif zo goed als dicht. Staat de injector dan niet tegen een dichte schuif te sproeien? Of zie ik iets over het hoofd :D |
je timmert flink aan de weg,gaaf:thumbup:
|
Quote:
word wel een gietwerkje dan of wat? looks pretty cool :thumbup: |
@melyville, klopt. Bij dichte schuif pist de injector de hele schuif nat. Maar dat was bij de kugelfischer systemen ook. Kan volgens mij niet gek veel kwaad, zolang de kleppen maar niet nat worden bij hoge belasting.
@joost, alleen de kelken wordt waarschijnlijk gietwerk, alhoewel dat ook wel cnc moet kunnen. De rest is allemaal CNC werk en bestaat uit losse onderdelen. |
Is het dan geen optie om de injector ná de schuif te plaatsen? Of tenminste schuin, naar de stationair-opening?
Lijkt mij dat stationair draaien - en dus ook starten - nu aanzienlijk vermoeilijkt wordt. Oke, de motor zuigt de brandstof uiteindelijk wel naar binnen (is te hopen, anders sprietst het je motorruimte in) maar toch, het is niet optimaal. Plus, ik weet niet wat voor injectors je wilt gebruiken, maar als die een beetje inspuitdruk hebben wordt de benzine nu ook je motorruim in verneveld bij stationair. Toch :)? |
Wij (toen ik nog bij Porsche werkte) hadden een Porsche voor de race, met zo'n systeem van Motec met twee schuiven per kant ivm de boxermotor, dit werkte perfect en spoot nergens brandstof in het motorruimte, zou nog al gevaarlijk zijn benzine nevel in een warme motorruimte en er zou maar eens een overslag zijn tussen de bougiekabels nou dan maak je een feest mee.
Als je dit aan het werken krijgt Pim dan ben je echt heel goed bezig, het is namelijk niet niks. Gr Ronnie Plaatje bij het praatje! |
Inspuit druk is niet het probleem. Het gaat om de timing van de inspuit tijd.
Ik ben op het moment aan het spelen met een vrij programmeerbaar systeem. Bij contact primed het systeem zich door een hele korte stoot brandstof in te spuiten. Tevens is dan alle lucht uit de leidingen. Deze prime brandstof verdampt en wordt de motor in gezogen bij het starten en de rest wordt gevoed door de injectors. Er zal wel een dot gas geven moeten worden met starten. Stationair heb ik er ook wel vertrouwen in. Werkte op de kugelfischer ook. Maar dit syteem is niet echt voor woon werk verkeer, het rendement wordt gehaald bij vol gas. filmpje bij het verhaaltje http://www.youtube.com/watch?v=TakF5y0X0qo |
Tja, ik vind die brandstof die op de klep gezeikt wordt er behoorlijk vervelend uitzien!
Onder een hoek inspuiten zou wellicht al schelen. Misschien dat het ook voor wervelingen in het mengsel kan zorgen zodat het geen kwaad kan, maar juist goed doet. Desalniettemin: ik wil hebben! Mooi hoor! |
Het is een afweging, ik kan ook zonder moeite de injector voor de schuif zetten.
Maar op deze afstand verstuift het mengsel veel beter en heb je meer rendement. Echter ligt de focus meer op motorsport maar door de injector positie tussen de kop en de schuif te zetten zou hij ook makkelijker gebruikt kunnen worden op straat. Gr, Pim |
Nou, bij volgas heb je daar wel gelijk in, maar dit is natuurlijk ook op te vangen door een hogere inspuitdruk en de injector wel tussen kop en schuif, dan heb je twee vliegen in één klap nietwaar?
Maar ik denk dat het voor mij vooral een gevoelskwestie is. In het filmpje ligt er eigenlijk continu benzine op de schuiven... da's eng :D |
Heb een 1.3 AAV in de polo en heb nu een setje 34mm keihins gekocht hoe lang moeten de runners worden en wat moet ik er nog meer voor aanpassen? want ik zie door de bomen t bos niet meer eigenlijk....
en een bekende van mij heeft een 1.3 NZ en die heeft 40mm keihins wat moet die allemaal aanpassen/maken? de lengte van zijn runners zouden op 6 a 7cm moeten voor zover we gehoord hebben |
Eng is het idd, maar er kan in princiepe niks gebeuren als de motor loopt. Er wordt zoveel lucht aangezogen dat geen mengsel in de motorruimte kan komen. Er zijn een hele hoop ingewikkelde berekeningen voor om de ideale positie te bepalen.
In het kort komt het op het volgende neer: Motoren waarbij het vooral om lage uitstoot, laag brandstof verbruik en vermogen bij lage toeren gaat. Daar moet de injector dicht bij de kop zitten,dit gaat tot zo'n 7000 tot 7500 toeren. Bij motoren die vooral vermogen uit de toeren moet halen, moet de injector naar mate je meer toeren maakt verder naar het begin van het inlaat traject verschoven worden. Dit gaat vanaf zo'n 8000 tot 11000 toeren. Ga je boven de 11000 toeren dan is de beste positie van de injector buiten het inlaat traject. Stand-off (denk aan formule 1). Het heeft alles te maken met de luchtsnelheid, de brandstof moet de tijd hebben om goed te kunnen verstuiven, alleen het verhogen van de inspuitdruk is niet genoeg. Om de brandstof meer tijd hiervoor te geven wordt het steeds verder weg ingespoten om constante A/F ratio te behouden. Quote:
|
Daar heb je gelijk in inderdaad... blijft vooral het gevoel over, dat het 'eng' zou zijn. Toch zou ik het wel eens willen proberen, lijkt me dat je hiermee icm een vrij programmeerbaar systeem echt lekker zelf een mooie motorloop kunt creeëren, zonder invloed van allerlei sensoren, functies en dingetjes die de fabrikant ooit bedacht heeft... leuk!
|
ik ben heel benieuwd of je stationairafstelling en driveability bij lage toeren een beetje voor elkaar gaat krijgen, flachschiebe worden niet voor niets echt alleen voor circuitgebruik aangeraden
|
Quote:
In princiepe staat alles in mijn begin posts. Ik zou voor die 40mm keihins wat anders zoeken dat is wel wat aan de grote kant voor een 1.3. Het wordt dan vrij moeilijk om een goed mengsel te kunnen creeren ivm. de relatief lage luchtsnelheid in het inlaattraject. 6 tot7 cm is bij benadering voldoende voor een 1300. Gr, Pim |
@Mellyville, dat is voor mij idd ook het leuke eraan. Ben nu aan bezig om het geheel draaiend te krijgen.
@Marcski, stationair en drivebility wordt sowieso op ingeleverd zeker icm. een spanndende nokkenassen set. Maarja dan maar een hoger stationair toerental. Om deze set op straat te kunnen gebruiken moet de injector naar voren, of anders met dubbele injectoren gaan werken. Eerste rij voor de vlinderklep voor lage toeren en stationair, tweede rij aan het begin van het inlaattraject of stand-off. Maar ik ga er mee aan de gang. Gr, Pim |
Quote:
Gewoon cnc frezen die kelken, sneller en mooiere kwaliteit. |
Kun je die kelken niet gewoon zo inkopen trouwens?
|
Kan ze wel inkopen maar ze kosten mij inkoop €71,30 per stuk bij jenvey.
Ik kan ze zelf maken voor veel minder, maar het liefst koop ik de kleine onderdelen in. Ik laat namelijk bij een ander bedrijf in engeland ook mijn fuel rails en andere kleine serie producten maken en ik kan bij hun ook mijn kelken laten frezen. Gr, Pim |
Heb je even een mailtje via je site gestuurd betrefende wat informatie over dit onderwerp.
Gr |
Je kunt toch ook met 2 injectoren per cilinder werken om bepaalde van de boven genoemde problemen op te lossen.
Nadeel is weer dat het moeilijker in te regellen is op het MM. |
Quote:
Klopt, maar dat is voor mij nog effe te gek kwa programmeren. Maar staat wel op de planning voor de toekomst. Gr, Pim |
Het is gewoon simpel, de mensen die schijterig zijn over benzine op de kleppen moeten deze set gewoon niet kopen. klaar :)
|
Nouja, het zou toch zonde zijn als je project van een paar €1000,- affakkeld.
Maar dat zou dan eerder komen door foutieve afstelling dan door de set. Het komt wel eens voor hoor dat de vlam in de kelk slaat. Maar die vlam komt niet buiten de kelk en is vrij klein van formaat. Effe gasklep open en hij zuigt de vlam weer naar binnen. Het komt namelijk meestal voor als je van gas open naar dicht gaat. De lucht snelheid is veels te hoog op de vlam ruimte te geven om over te springen. Als je effectief rendement etc. buiten beschouwing laat dan is volgens mij 500 liter/min geen vreemde waarde voor de luchtsnelheid per carb of itb. dat is per seconde meer dan 8 liter. Beste vlam die daar los van kan komen. |
![]() doe er je voordeel mee ;) |
Quote:
Hoe bedoel je precies, Enige wat ik zie is wat extra gaten in de schuif. Gr, Pim |
Je hoeft er niets mee te doen, maar je kan het als voorbeeld gebruiken voor de vorm van de schuif, als je ook maar iets van dosering wilt hebben. maar je mag ook best het wiel zelf uitvinden, hoor..
|
Quote:
Ik neem hem mee in de test fase. Kan ik het vergelijken. Gr, Pim Bonne |
Ik heb van de week de runners klaar gemaakt voor mijn NZ blokje en ik heb daarvoor de 38mm carbs van een Honda fireblade.
De runners heb ik 7cm lang gemaakt,dat is de totale lengte inclusief voetplaat,ik heb 4 losse runners gemaakt. Ik heb de kant van de runners die op de voetplaat komen gewoon haaks afgezaagd en op de voetplaat gelast. Nou las ik laatst op het forum ergens dat de carbs 20 graden schuin t.o.v. de cilinderkop en onderblok moet staan. Heeft iemand hier op het forum een foto wat daarmee wordt bedoeld? Ik heb de runners dus gewoon haaks op de inlaatvoetjes staan(carbs en runners staan dus schuin naar boven,ik ga er vanuit dat de vlotterbak ten aller tijde horizontaal moet staan,ik vindt dit vrij lastig om te bekijken omdat de vlotterbakjes schuin door midden zijn gedeeld als je ze los draait. Ik hoop een beetje dat jullie weten wat ik bedoel ik kan hier zo geen foto's plaatsen ik kan ze wel mailen naar een van jullie als jullie mij kunnen helpen,ze zijn al gemonteerd dus kan je goed zien hoe ik ze erop heb zitten. Gr. Ferdi |
All times are GMT +1. The time now is 22:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.