![]() |
het is alweer opgelost!
|
yes, IT probleempje, Marcski heeft het alweer gefixt
|
Ziet er weer knap uit, Wessel!
En dat 19" oncomfortabel rijdt, dat ligt ook grotendeels aan wat voor schroefset je gaat monteren. Ik heb eens meegereden met een Golf 5 GTI, met 20" en een in hardheid instelbare Bilstein schroefset (type weet ik zo niet), maar dit reed gewoon goed hoor....niet te stug! |
Dankje! Ik vind die bbs ch erg gaaf!
|
Thanks!
@rene er komt wss bilstein onder, deze leken eerst niet leverbaar te zijn. Maar blijkbaar toch wel uiteindelijk. Ik wil er ook gewoon een fatsoenlijk merk onder met instelbare demping. Vind het een beetje dom om op zon cruciaal deel van de auto te gaan besparen:D |
Ik heb nog een custom gebouwde AST schroefset!!
|
Heb nog even na zitten denken en aangezien mijn gedachten zo veranderlijk zijn als het weer wordt het hoogstwaarschijnlijk toch wat anders ( als het mogelijk is)
Het zullen dan bbs CK (003 of 005 denk ik) moeten worden, speedlines zijn mooi, maar zwaar, lastig schoon te houden en voor een nette set heel erg duur. Plus dat ik de CK''s minstens net zo mooi vind, al zullen de meningen daar wel over verdeeld zijn: ![]() Nu moet dat ook gewoon 19 inch worden en niet breder dat 8,5J alleen loop ik tegen het probleem aan dat er sowieso al niet zoveel sets zijn, destijds wilde schijnbaar iedereen de CH''s hebben en raakten ze de CK''s aan de straatstenen niet kwijt (heb ik ook maar van horen zeggen) Nu kan ik ze alleen maar vinden met et-35 en als ze alleen maar in die et-waarde er zijn word het lastig want het moet minstens et-40 zijn om het te laten passen. Heeft iemand ooit een set gehad/gezien met een hogere et waarde dat 35? |
Die 5mm moet toch op te lossen zijn?
|
Quote:
Lijkt mij ook, het is zelfs nog minder, ik heb nu met de originele wielen et-33 en ongeveer 15mm over tot het scherm, met et-35 zou dat dus 17 zijn. Ik weet alleen niet of ik die 3mm kan overbruggen met een iets plattere band. Ik wil alleen wel genoeg vlees overhouden op de band want getrokken banden houd ik ook niet van, plus dat ik enigszins wat rijcomfort wil behouden. |
Aangezien je de originele wielen zo tof vindt....wat vind je hiervan? Ik vind het echt über lijken.....groter dan origineel, maar toch originele looks:
http://www.audi-sport.net/xf/thread...ust-see.246400/ |
Quote:
Jaa idd, dat zijn 5x112's van een S8 die waren 18 inch en idd erg gaaf, maarja die sets zijn ook schaars helaas.. deze hield ik al open als optie in het geval dat ik zo'n setje tegen kwam. Maar helaas tot op heden nog nergens tegen aan gelopen.. |
|
Quote:
Die kende ik al, zijn helaas de verkeerde. Er zit een minimaal verschil in maar de spaken zijn een stuk dunner en aan het einde van de velg zit een opstaande rand, wat de nieuwere types niet hebben. Plus dat de facelift naafkappen er ook niet op passen :tongue: Wielen kiezen/zoeken voor m'n mk1 cabrio was toch een stuk makkelijker :D |
Gisteren naar het dorpje 'Doel' in België geweest:
Wilde er al een tijdje heen en leek me een leuke plek voor een paar foto's van mijn auto: ![]() ![]() ![]() Kleine impressie van de verlaten gebouwen etc. ![]() ![]() ![]() L ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik kan het iedereen aanraden om er een keer heen te gaan, indrukwekkend om te zien. Al moet ik er wel bij vermelden dat het er opvallend stil is en er een 'aparte' sfeer hangt. :redface: maar absoluut de moeite waard! |
snachts moet je daar eens gaan :)
|
Quote:
Waren wij ook van plan, zijn ook gebleven tot het donker werd. Maar na 4x in driekwartier moeten verstoppen voor een politie busje waren we het al gauw beu. Plus dat aan het begin van het dorp een slagboom staat die (dacht ik) na 10 uur dicht gaat en buiten het dorp kan je de auto niet parkeren |
Nou... de wielen zullen waarschijnlijk voorlopig even op een laag pitje komen te staan.
Vandaag bezig geweest met een vastzittende remklauw achter (ben maar niet gaan proberen om het gangbaar te maken, is vaak al verloren zaak bij die remklauwen van vw) ![]() Aantal dingen meer geconstateerd, gescheurde uitlaat rubber, kleine lek bij het oliefilterhuis. Toen deed ik een schokkende ontdekking.. ![]() ![]() Ik heb geen idee hoe lang het al zo is, heb het idee al een tijdje. Merkte er met rijden weinig van had alleen met stationair het idee dat hij stonk naar benzine, en soms liep hij wat onregelmatig. Dit verklaard dus een hoop. Heb even de as van de turbo gecheckt op speling samen met een collega en we hebben het idee dat er teveel speling op zit. Nu kom ik dadelijk voor een grote uitgave te staan want de versnellingsbak giert in zijn 1, 2e versnelling. Deze gaat gereviseerd worden en wanneer dat zou gebeuren kan ik eventueel ook de turbo dus vervangen. Nu zijn er een aantal punten waar ik tegen aanloop en graag wat advies van zou willen - indien ik de turbo moet vervangen (wil graag ook wat meer vermogen straks maar niet meer dan 300/350pk want het moet een daily blijven). Kan ik dan beter een nieuwe k04 bij de dealer bestellen of bijv. Bij turbo's hoet. Of is het nog verstandiger om een grotere aan te schaffen zoals bijv. Een garrett. - ik wil dan misschien ook de downpipe vervangen voor een rvs versie, iemand ervaring met een bepaald merk? - is de originele koppeling (mits die in goede staat is) goed genoeg om 300pk aan te kunnen? Ik hoop dat iemand er wat meer over weet heb rond gekeken maar over het algemeen heb ik 't idee dat ik alles het beste gewoon bij de dealert kan halen. |
- indien ik de turbo moet vervangen (wil graag ook wat meer vermogen straks maar niet meer dan 300/350pk want het moet een daily blijven). Kan ik dan beter een nieuwe k04 bij de dealer bestellen of bijv. Bij turbo's hoet. Of is het nog verstandiger om een grotere aan te schaffen zoals bijv. Een garrett.
Kijk voor een hybride K04, past 1 op 1, maar door de verbeterde techniek flowt ie beter en is 300+ goed te halen - ik wil dan misschien ook de downpipe vervangen voor een rvs versie, iemand ervaring met een bepaald merk? Neem hiervoor contact op met JM-tuning voor eentje op maat, goede kwaliteit, pasvorm en als je met sportkat neemt is dat ook tenminste een fatsoenlijke en niet zoals bij de meeste juist een beperking in de flow - is de originele koppeling (mits die in goede staat is) goed genoeg om 300pk aan te kunnen? Deze gaat het denk ik niet redden, het toegenomen aantal Nm koppel(wat uiteindelijk een koppeling doet slippen) zal te veel zijn voor de reeds versleten koppeling.. Maar een upgrade voor jouw auto is duur, helaas, dus mogelijk kun je via Remservice Utrecht(in Heerhugowaard) je huidige koppelingsplaat opnieuw laten bekleden met een upgrade materiaal. Zal uiteindelijk veel voordeliger zijn(als tenminste je 2-massa-vliegwiel niet versleten is..) Blijf aub weg bij de dealer.... die hebben hier over het algemeen echt geen verstand van en zullen gewoon in ETKA kijken wat een nieuw onderdeel kost(wat bijna altijd VEEL duurder zal zijn dan via een andere route) |
Oke thanks!
Is een hybride turbo ook echt plug en play net als een standaard k04 of moeten er verder nog wel diverse aanpassingen gedaan worden? (Softwarematig o.i.d.) Die downpipe kan later ook nog want heb al gezien dat die dingen verdomd duur zijn, plus dat met een sportkat erbij dat bedrag ongeveer verdubbeld. Wat betreft de koppeling had ik al wel wat onderzoek gedaan. Waarschijnlijk gaat de koppelling inclusief 2 massavliegwiel er nieuw onder want die massavliegwielen gaan ook altijd vroegtijdig stuk. Een koppelingsplaat van sach's die 530nm aan koppel aan kan kost ongeveer 400 euro, maar ik weet niet of ik dit met een gewone LUK drukgroep werkend kan krijgen. Ik heb diverse topics gelezen waat mensen met een originele koppeling reden met een stage 1 tune (260 tot 280) pk en dat dat gewoon goed ging. Nou neem ik graag het zekere voor het onzekere maarja als de standaard koppeling ook gewoon 430nm ofzo aan kan zie ik het nut niet voor een sportkoppeling. Met de tune waarmee ik dagelijks zou willen rijden kom je ongeveer uit op 380nm aan koppel, een krappe 100 meer dan origineel. Maarja of dat gaat is de vraag natuurlijk. En wat betreft de dealer heb je gelijk maar soms is de dealer ook juist goedkoper met dingen dan de gewone onderdelenleverancier, al kan dat natuurlijk verschillen wanneer het over een turbo gaat :tongue: |
Een hybride turbo is meestal plug&play, al kan het zijn dat er soms iets kleins aangepast moet worden.
Zowiezo zul je ook grotere injectoren moeten plaatsen, en zal de chip aangepast moeten worden. Verder wil je eigenlijk ook gewoon de downpipe meenemen in dit hele verhaald, dat is standaard al een behoorlijk geknepen ding, laat staan als je er een een grotere turbo aan gaat hangen.. De koppeling, tja.. met de originele turbo zal ook het koppel niet zo hoog worden, maar met een upgrade ga je al snel richting de 450Nm... dit kan door de tuner wel afgezwakt worden, waardoor het wel zou kunnen, maar je hebt dan niet echt veel reserve over... Ook nog iets om mee te nemen: grotere turbo betekend ook betere intercooler! En ga je over de 450Nm koppel, dan is het ook aan te raden sterkere drijfstangen te monteren. Al met al kost het je flink geld... |
Dan gok ik dat het gewoon een normale k04 zal gaan worden omdat het anders allemaal iets te gortig word en met een standaard k04 kan ik met een chip op maat en een uitlaat 280pk en 380nm halen. Dit is gewoon overigens wat ik op de site van JD engineering heb gelezen. Tot 260- 280pk zou het veilig zijn daarna ga je op het randje zitten. En dan heb ik zoiets van liever in de safezone 280pk is ook al zat voor een daily.
Koppeling moet ik maar ff kijken dan.. weet nog niet zo goed hoe ik dat zal aanpakken maar aangezien alles toch los ligt straks kan ik het beter goed doen, heb eigenlijk geen zin om de bak er straks nog een keer vanaf te halen. :( |
Nou,
Al met al viel het reuze mee, speling op de turbo was goed. Dus dat is weer een meevaller. Bak gaat er volgende week onder vandaan voor revisie, het lijkt erop dat de lagers van de as op zijn, hij giert in zijn 1,2,4 en 6, en 3 en 5 zitten op de andere as (als het goed is). Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Er valt mee te leven maar ik stoor me aan dat soort dingen ondanks dat er al wat km's op staan. Ook komt er een nieuwe koppeling, drukgroep, druklager en 2massavliegwiel onder, aan de historie te zien zouden deze in 2013 vervangen zijn bij 190k maar ik hoor het massavliegwiel duidelijk. Misschien dat het nog wel redelijk goed is maar ik wil goed beginnen, dus alles gaat er nieuw onder daar voorkom ik een hoop gezeik en gedoe mee. Gisteren ook eindelijk een setje wielen aangeschaft. Het zijn toch old rs4's geworden, uiteraard originele maar wel opknappers. Hoop ze met de lente klaar te hebben maar dat is even afhankelijk van wat de kosten zijn voor de bak. ![]() ![]() Hier streef ik naar, oem look maar toch best wel bruut. De speedlines etc. Komen nog wel een keer maar aangezien ik er dagelijks mee moet rijden en er bij mij in de buurt veel gaten in de weg liggen denk ik dat 18" beter is. ![]() ![]() |
Toffe wielen!
|
Heel gaaf!
|
Vandaag de nieuwe wielen gepast, voor is waarschijnlijk wel te doen, achter heeft sowieso spacers nodig.
![]() ![]() |
Ja, dat mag nog wel een paar meter breder inderdaad :D
|
@ rene ik zal ong 15-20mm nodig hebben achter, komt wel in de buurt van een meter toch :D
De bak ligt eraf. Ik vond het niet erg om te doen maar.... wat een teeering bult werk is het zeg, werkelijk alles moet eronder vandaan met uitzondering van het stuurhuis. ![]() ![]() ![]() Bak ligt nu bij het revisie bedrijf, hopen dat het snel klaar is, maar vind het belangrijker eigenlijk dat het gewoon goed gedaan word dan snel. Heb ook nog even een uitlaat steun/rubber vervangen die z'n beste tijd wel gehad heeft :D ![]() Morgen volgt er meer. |
Vandaag weer lekker verder gehobbied, twee massavliegwiel plus koppeling zit erop.
De auto rammelde al een tijdje bij stationair en met het uit zetten met losse koppeling, Ingetrapte koppeling was er niks aan de hand. Heb het nog ff gecheckt, dit massa vliegwiel is maarliefst 3 jaar en 23.000km meegegaan... absurd gewoon. Ik wist dat ze snel verslijten maar dit slaat nergens op, hoop dat deze langer meegaat. Er zat zelfs nog een rand op de drukgroep en het massavliegwiel van een kleine 3cm daar was de koppeling nog niet eens geweest. Zal er nog wel even een foto van posten De nieuwe koppeling en vliegwiel: ![]() ![]() Ook de olielek bij het oliefilterhuis maar opgelost. Flinke beunhazerij zeg. Ik denk dat ze geen geschikte o-ring hadden ofzo toen het opzetstuk voor de temperatuur en druksensor begon te lekken. Vloeibare pakking in overvloed. Ga het nu zelf maar oplossen met een geschikte o-ring die er wel goed inpast. ![]() ![]() Heb ook nog een defecte wiellager en een gebroken veer (achter) ontdekt. Dus ben nog wel even zoet voorlopig met onderhoud plegen. :D |
Hetgeen waarvan ik dacht dat dat het probleem was met de bak blijkt dus ook zo te zijn.. lagers waren aardig ingelopen, dat verklaard het gieren.
![]() Zit ook nog te twijfelen over deze stuurbekrachtigingsleiding: ![]() Best wel roestig en hij lijkt (weet het niet zeker) te lekken op het stuk waar de leiding overgaat in een stuk slang.. ik weet verder ook niet hoe dik dat de leiding is, maar als ik het risico loop en hij gaat straks stuk, loopt de pomp ook stuk en dan word het nog een veel duurder geintje.. iemand die weet ofdat die leiding een gevoelig punt is? Hij kost ook €243,- en dat is nogal wat geld vind ik:D aangezien het subframe er nu afligt kan ik er ook heel makkelijk bij... |
Veel geld inderdaad maar zoals je zelf al zegt, kan het nog duurder worden.
Daarnaast heb je de auto vast niet gekocht om slecht te onderhouden ;) Zitten de stuurhuis leidingen nou vast met slangenklemmen? Wie heeft dat bedacht? |
Quote:
Nee idd, wil hem wel graag goed onderhouden.. De slangklem die je ziet is wel van de stuurbekrachtiging, maar (als ik het goed heb) is dat de slang die van de pomp naar de retour gaat van het reservoir. Dat zit niet vast aan die leiding, die leiding loopt van de bovenzijde van de pomp (bajonet aansluiting) helemaal rond de bak achterdoor naar het stuurhuis wat ook een bajonet aansluiting is. |
Aaah ok. Het zag er nogal niet oem uit .. :)
Is er geen sloop auto met dezelfde airco leiding? Of eventueel opschuren en coaten? |
Quote:
Is een leiding van de stuurbekrachtiging, en opschuren is wel een optie alleen weet ik dan nogsteeds niet hoe dik dat de leiding eigenlijk is. Ik geloof niet dat ze maar een wanddikte van een mm hebben, maar ik kan niet zien hoeveel er al vanaf geroest is plus dat als hij daadwerkelijk lekt op de stukken waar de leiding overgaat in een stuk slang dat ook een zwak punt is... Voorkomen is altijd beter dan genezen maarja, bij €250 euro voor een stomme stalen leiding gaat iedereen twijfelen. :redface: ik zit nog heel even te wachten op de precieze kosten van de bak en als ik dat weet is het wat makkelijker beslissen. |
Demonteren, stralen, inspecteren. Bij twijfel vervangen:). Ik vermoed dat de schade wel meevalt. Corrosie ziet er vaak veel erger uit dan het in werkelijkheid is. Kan je de pijp meteen laten poedercoaten, of zelf in de hittewerende verf afbakken in de oven.
|
Ik twijfelde te veel dus heb hem toch tegen mn zin in maar nieuw besteld. :shake: :tongue:
![]() Verder het oliedruk/temperatuur opzetstuk erbij gepakt voor de olieafdichtring. De oude ring was helemaal kapot en zat vol met vloeibare pakking, net zoals de rest van het zooitje. Ik kan nergens ringen vinden dus ga ze zelf maar op maat maken. Klinkt misschien riskant maar heb wat onderzoek gedaan en zou gewoon prima moeten werken met een speciale versie van loctite die wel flexibel blijft. Goed is de lijm ook want heb een stukje geprobeerd en krijg het niet los getrokken. We gaan het zien... ![]() ![]() ![]() |
Ah, jij hebt er een sandwichplate tussen zitten ipv de olie-opwarmer? Deze wordt normaal gesproken gemonteerd icm een oliekoeler (externe)
|
Quote:
De olie opwarmer heb ik ook, paar posts terug staat daar ook een foto van dacht ik, het is zegmaar de steun (dus die op het blok zit), daar zit de olieopwarmer op, daarna dit opzetstuk met temp/druk meter en dan het oliefilter. De externe oliekoeler heb ik niet, zou die er nogsteeds op moeten zitten als er een sandwichplate tussen komt dan? |
Wat een geweldige koets heb je....!
De combi van de wielen en verlaging is echt top.... dikke OEM+ straks! |
Dan mag deze straks terecht 'Youngtimer' dragen
|
Quote:
Zat net ff wat te Googlen, maar het is een sandwichplaat voor druk-/tempsensor, zoals jij het ook hebt. Een sandwichplaat voor een oliekoeler heeft een andere vorm qua binnenwerk, zodat je voorkeurstroom door een oliekoeler krijgt.... Jij hebt deze: http://www.ebay.co.uk/itm/Sandwich-...%3D142001335819 En zo eentje wordt gebruikt voor externe oliekoeler: https://nl.aliexpress.com/item/EPMA...0208.4.1.JvYgI1 |
All times are GMT +1. The time now is 18:57. |