Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Audi S2 Racer build (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108216)

VeeDubber 20-01-2016 23:27

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ik heb bij het buigen van mijn kooi de buizen gevuld met zand, voor en achter even een plaatje erop gehecht zodat het zand er niet uit kon.
Zo kon ik gewoon buigen met zo'n simpel pers buigijzer ding zonder dat de buis ging knikken of plooien :thumbup:

Dat trucje hebben wij ook toegepast. Helpt veel

Quote:
Originally Posted by daNpy
Waar zitten de schouder gordels gemonteerd?

Het zijn bij ons 3 punts gordels geworden, deze zitten op de montagepunten van de gordelsluiting van de achterbank.

Pedaalemmer 21-01-2016 08:08

Mooi project, wat is het huidige vermogen ?

VeeDubber 21-01-2016 12:16

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Mooi project, wat is het huidige vermogen ?

De chip zit op 320 Pk, maar de turbodruk hebben we nog wat hoger staan dus ik schat een 330-340.

Deckedm 21-01-2016 12:28

Mooi ding!

Pedaalemmer 21-01-2016 14:40

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
De chip zit op 320 Pk, maar de turbodruk hebben we nog wat hoger staan dus ik schat een 330-340.

Niet verkeerd!

vdWal. 21-01-2016 19:47

behoorlijk vermogen inderdaad!

VeeDubber 21-01-2016 22:37

Het was 1 van onze grootste frustraties met de Golf; In de bochten er voorbij en op het rechte stuk komen ze weer voorbij omdat je met 150 PK niet veel bij te zetten hebt. Jullie snappen dat we dat graag willen corrigeren :D

JerryGT 21-01-2016 23:18

Quote:
Dat ligt er aan wat je intenties zijn. Pin me niet volledig vast op het volgende deel tekst, ik ben geen rolkooi-expert maar zo heb ik het begrepen. Als je net als ons bezig wil zijn op wat trackdays en dergelijke, dan ben je 9 van de 10 keer niet verplicht om aan regelgeving te voldoen. Ga je echt deelnemen aan wedstrijden, dan geldt het reglement van de klasse waar je in mee rijdt.

Omdat wij ook nooit eerder een kooi hadden gemaakt en we wat houvast zochten, heb ik simpelweg de regels van de FIA opgezocht. Deze vind je bijvoorbeeld hier In Artikel 8 wordt stap voor stap uitgelegd hoe de rolkooi gebouwd kan worden en worden er diverse opties gegeven qua design. Wil je meedoen in een raceklasse waarin een FIA rolkooi verplicht is, dan kun je deze zelf bouwen, mits deze volledig voldoet aan de richtlijnen zoals gesteld in dit artikel. De organisatie is dan verplicht het goed te keuren. Let echter wel op, je kooi is dan niet gehomologeerd, wat inhoudt dat je altijd moet voldoen aan de laatste richtlijnen.

In 8.3.3 lees je ook de voorschriften voor het te gebruiken materiaal. Wij zijn voor een 40x2mm buis gegaan. Op zich prima, maar bij het ontbreken van professionele tools zou ik een dikkere wanddikte aanbevelen. We hebben het meeste staal verprutst door rimpelvorming van de buis in de binnenradius. Een grotere wanddikte geeft je hier wat meer body.

Het is sowieso een klus die je serieus af moet wegen. Wij hebben een handmatig buigapparaat geleend en de rest met de slijptol en een lasapparaat gedaan. Zoals je ziet, zit hij er in, maar wil je het echt netjes doen dan is een hydraulisch buigapparaat en een CNC bank waarmee je de buizen kunt aanronden voor een mooie pasvorm echt een must.

Ik heb zelf een Chroom-molybdeen buigmachine en radius slijper. Maak veel rolkooien voor knaf autocross.

Ziet er evengoed netjes uit!

VeeDubber 07-04-2016 22:16

Laatst de S2 weer op de brug gezet. De koppeling was aan de beurt! De huidige kan het vermogen niet aan en we hadden dan ook besloten om deze te vervangen door een exemplaar van een RS2. Lekker aan het sleutelen geweest en al snel kwam het doel in zicht. Rond de middag hadden we de bak en de koppeling er uit liggen:

Alleen om er achter te komen dat de koppeling niet paste..... Achteraf heb ik dus geleerd dat de 3B motor is uitgevoerd met een enkelmassa vliegwiel en de ABY (welke de gelijke koppeling heeft aan de RS2) heeft een tweemassa vliegwiel. Dus daar moest de missie worden afgebroken.

De rest van de middag gevuld met het vervangen van wat rotte remleidingen:

Na het uitzoekwerk waarom de koppeling niet past besloten om het dan maar wat serieuzer aan te pakken en er voor gekozen om een Sachs Performance koppeling te nemen. Deze is vanavond hier afgeleverd en kan dus binnenkort de S2 in.

Ik hou jullie op de hoogte!

jos_br 08-04-2016 20:24

Quote:
Laatst de S2 weer op de brug gezet. De koppeling was aan de beurt! De huidige kan het vermogen niet aan en we hadden dan ook besloten om deze te vervangen door een exemplaar van een RS2. Lekker aan het sleutelen geweest en al snel kwam het doel in zicht. Rond de middag hadden we de bak en de koppeling er uit liggen:

Alleen om er achter te komen dat de koppeling niet paste..... Achteraf heb ik dus geleerd dat de 3B motor is uitgevoerd met een enkelmassa vliegwiel en de ABY (welke de gelijke koppeling heeft aan de RS2) heeft een tweemassa vliegwiel. Dus daar moest de missie worden afgebroken.

De rest van de middag gevuld met het vervangen van wat rotte remleidingen:

Na het uitzoekwerk waarom de koppeling niet past besloten om het dan maar wat serieuzer aan te pakken en er voor gekozen om een Sachs Performance koppeling te nemen. Deze is vanavond hier afgeleverd en kan dus binnenkort de S2 in.

Ik hou jullie op de hoogte!

En het vliegwiel?

Jos.

VeeDubber 08-04-2016 22:40

Die blijft zitten

VeeDubber 25-04-2016 07:36

Gisteren weer een productieve dag gehad. Geen foto's maar wel de volgende zaken kunnen doen:
- Koppeling is gemonteerd
- Remsysteem af gemaakt
- Koppeling ontlucht
- Brandstofvoorziening opgefrist (filter vervangen, leidingen gefatsoeneerd enzv)

Vanavond eens even een lijstje maken met wat er nog moet gebeuren. Veel is het niet meer, maar hebben nog een paar dingen te gaan.

knarfmk1 01-02-2017 14:59

Rijdt ie al?

BeetleGrandDad 01-02-2017 15:36

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
Rijdt ie al?

Ze zijn nu eenmaal niet allemaal zo productief als jij (nu :D ) bent, Frank ;)

VeeDubber 02-02-2017 10:55

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
Rijdt ie al?

Ik ben nu met de Autosportcompany een afspraak aan het inplannen voor uitlijnen en uitwegen. Als we dat gedaan hebben mag hij eens mee. Zijn we wel aan toe ;)

knarfmk1 02-02-2017 16:32

Quote:
Originally Posted by BeetleGrandDad
Ze zijn nu eenmaal niet allemaal zo productief als jij (nu :D ) bent, Frank ;)

:D

Quote:
Ik ben nu met de Autosportcompany een afspraak aan het inplannen voor uitlijnen en uitwegen. Als we dat gedaan hebben mag hij eens mee. Zijn we wel aan toe ;)

Top, keep us posted en we zien graag inboard filmpjes :thumbup:

René 02-02-2017 16:34

Is ie nou nog niet klaar?? :D

Vincent-Mk1 07-04-2017 18:33

Te koop? inmiddels

Larsv5 23-08-2017 16:35

Hoe is het hier mee?

VeeDubber 24-08-2017 09:28

Quote:
Originally Posted by Larsv5
Hoe is het hier mee?

We hebben de eerste trackday op Zandvoort er inmiddels op zitten! Een aantal weken terug hebben we haar voor het eerst meegenomen en hebben we beide 2 heats kunnen rijden.

Voor de zekerheid hadden we de overboost functie maar even overruled, zodat we met een turbodruk van 1 bar er zeker van waren dat de motor niet al te veel te verduren kreeg en dit heeft eigenlijk prima geholpen. In de eerste heat schoot er nog een fuseebout los, maar na opnieuw vastzetten heeft ze eigenlijk de hele dag prima gepresteerd.

Uiteraard kom je wel weer terug met een to do lijstje na zo'n dag; De remmen hadden wat last van fading dus we gaan de remvloeistof upgraden evenals de remblokken. De auto is nog behoorlijk onderstuurt, dus hier hebben we wat te doen en we willen preventief een turbo-revisie doen.

Maar, al met al zeker niet ontevreden na een eerste dag op het circuit!

skywalker38 25-08-2017 00:03

Ook al wat rondetijden gemeten?

VeeDubber 25-08-2017 08:36

Quote:
Originally Posted by skywalker38
Ook al wat rondetijden gemeten?

We hebben geen tijdmeet-apparatuur in de auto zitten en we hebben dus ook niet echt goed kunnen meten. Op basis van wat stopwatch-tijden en video's zitten we tussen de 2:10 en 2:15. Maar hier valt nog fors in te winnen met wat aanpassingen in de auto en vooral in de rijders :D

Larsv5 26-08-2017 13:48

Super gaaf!!!!

VeeDubber 26-08-2017 16:16

Nog wat plaatjes:

skywalker38 26-08-2017 16:47

Quote:
We hebben geen tijdmeet-apparatuur in de auto zitten en we hebben dus ook niet echt goed kunnen meten. Op basis van wat stopwatch-tijden en video's zitten we tussen de 2:10 en 2:15. Maar hier valt nog fors in te winnen met wat aanpassingen in de auto en vooral in de rijders :D

Idd,ik zou als eerste overwegen om er een goede demperset/veren onder te zetten in principe is een KW variant 2 een set voor normaal straatgebruik maar is niet echt geschikt voor circuit gebruik,uiteraard moet het wel binnen het budget passen maar ik ben van mening dat je onderstel belangrijker is dan een berg vermogen hebben
Ik ben van mening dat je daar heel veel tijd mee kunt winnen en uiteraard de grootte van de remmen aangezien een S2, niet de lichtste is
Ik weet dat Rob met een Golf 2 met ongeveer 180 pk rond de 2.03 zat dus vermogen zegt niet altijd iets

VeeDubber 29-08-2017 15:34

Quote:
Originally Posted by skywalker38
Idd,ik zou als eerste overwegen om er een goede demperset/veren onder te zetten in principe is een KW variant 2 een set voor normaal straatgebruik maar is niet echt geschikt voor circuit gebruik,uiteraard moet het wel binnen het budget passen maar ik ben van mening dat je onderstel belangrijker is dan een berg vermogen hebben
Ik ben van mening dat je daar heel veel tijd mee kunt winnen en uiteraard de grootte van de remmen aangezien een S2, niet de lichtste is
Ik weet dat Rob met een Golf 2 met ongeveer 180 pk rond de 2.03 zat dus vermogen zegt niet altijd iets

Zeker weten dat het onderstel een groot effect heeft. Maar ik heb een iets andere benadering; Ik denk dat (en laat ik eerst even voor mezelf spreken) ik de grootste tijdswinst allereerst uit mezelf kan halen. Ik heb misschien alles bij elkaar 150 rondjes Zandvoort ervaring en dan ook nog eens met 5-6 verschillende auto's, dus om nu te zeggen dat ik de auto zo weg kan zetten op het circuit dat alle tijdswinst enkel nog in de auto zit, zou wel erg ver gaan.

Daarnaast is het ook zoeken naar wat werkt voor je auto. Welk type banden, welke bandenspanning, afstelling veerpoot, uitlijning, wel of geen roll-bar, zo ja welke, vermogenskarakteristiek enzovoort, werkt voor het winnen van rondetijd. We zijn geen F1 team wat heel de auto vol heeft hangen met sensoren en elke wijziging direct kan uitleggen cq elk probleem in de auto kan omzetten naar een oplossing. DUs ook daar zit gewoon nog enorm veel.

Rondetijden zijn op dit moment nog niet boeiend. Het is voor ons de lol van een auto bouwen, je werkstress afblazen op Zandvoort en het doorgronden van de techniek. De race-spec shock & veren en spectaculaire vermogenstoenames komen later wel, als we daar al voor gaan...

knarfmk1 30-08-2017 09:13

Gaaf hoor! maarre.. ik lees wat over filmpjes..? ;) :D

Yanick 30-08-2017 09:19

Quote:
Het is voor ons de lol van een auto bouwen, je werkstress afblazen op Zandvoort en het doorgronden van de techniek.

Klinkt als het beste uitgangspunt wat je hebben kunt:) Ontzettend toffe wagen ook!

Pedaalemmer 31-08-2017 09:11

Leuk dat hier weer een update over is, goede progressie zo te zien!

mitchies 31-08-2017 09:42

Jaloers! En inderdaad precies het juiste uitgangspunt. Ik had een camera in mijn auto hangen. Daarmee kun je precies zien wanneer je over start/finish ging en zo je tijden bepalen. Op een dag ook met meetapparatuur gereden, een gps en een accelerometer en daaruit nog meer data kunnen halen. Maar van de filmpjes die ik van mezelf maakte heb ik heel veel geleerd!

Groeten Michiel

Sinaasboom 26-03-2019 12:31

Is de auto nog onder ons? :)

sixpack 26-03-2019 15:55

Laaste keer dat ik checkte: Ja :thumbup:

VeeDubber 27-03-2019 07:42

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Is de auto nog onder ons? :)

Yes sir! Hij staat netjes in de garage te wachten op zijn volgende sessie, maar afgelopen jaar hebben we er niet mee gereden vanwege andere prioriteiten. Het wordt tijd dat we de stof er weer eens af blazen :D

Sinaasboom 27-03-2019 15:38

Quote:
Yes sir! Hij staat netjes in de garage te wachten op zijn volgende sessie, maar afgelopen jaar hebben we er niet mee gereden vanwege andere prioriteiten. Het wordt tijd dat we de stof er weer eens af blazen :D

Ben benieuwd! Binnenkort een foto'tje? :) :thumbup:

Edward 09-12-2020 15:27

Hoe is het met de braaaaap?

VeeDubber 09-12-2020 16:23

Eddie!
Euhmmm, ergens in de hoek van de schuur ben ik bang....

Edward 10-12-2020 06:03

Snap ik, je zit natuurlijk te wachten op mijn expertise...

sixpack 10-12-2020 07:53

:spam:

Edward 28-12-2020 21:37

-×-

daNpy 02-02-2022 13:00

Quote:
We hebben geen tijdmeet-apparatuur in de auto zitten en we hebben dus ook niet echt goed kunnen meten.

Tip: Race chrono :)

All times are GMT +1. The time now is 23:17.