![]() |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Er blijkt idd. een vlotter in te zitten, en de draden staan parallel aan die van de handremschakelaar. Helaas was het staafje van de vlotter krom en zat het ding dus klem, en een van de draden was uit een kroonsteentje (!) gevallen. Geen wonder dat ik me af en toe suf zoek, zeg ! Deze wagen is afgeragd, verwaarloosd en vernaggeld... :( Enfin, bedankt voor het meedenken, het werkt weer. :) |
Lengte van wielbouten ?
Hoe kan een wielbout met een draadlengte van 28mm nou in vredesnaam aanlopen in de remtrommels (achter dus) ? Dat is toch de normale maat, of... ? Bestaan er kortere, of moet ik ze afslijpen ?
PS. Als ik ze een slag losdraai is het over, dus het gaat om één á anderhalve mm. |
zijn je wielen nog orgineel?
|
Men zegt van wel, maar dat was met de vorige set ook... In elk geval zijn het eenvoudige stalen velgen, volgens mij ook van de juiste maat (net als de banden).
Hoe lang is een standaard wielbout van een Golf 2 ? |
Als je wielen niet standaard waren geweest zou ik zeggen dat het hart van de velg mischien was afgedraaid, dit doen ze wel eens om de et waarde te veranderen.
Hoelang de bouten normaal zijn durf ik niet te zeggen maar 28mm is geloof ik de kortste maat. |
Wanneer Erik mijn oude velgen nog om de auto heeft dan zijn dit originele stalen velgen van een golf 2 uit 1984, het lijkt me heel erg sterk dat die zijn afgedraaid.
|
ff remtrommels open maken en binnenin kijken of je remschoenen niet los liggen.
ik had vorige week ineens een schurend geluid, dacht remschoenen versleten. haal thuis alles open, is 1 van die veertjes losgekomen die de schoen op zijn plaats houden. als dit bij u ook zo is, kan u bout erachter blijven hangen. zolang dat veertje NIET tussen remschoen en trommel komt te zitten, hoor je het niet |
Dokter D: ik zie er niets aan wat op afdraaien wijst.
fcapri: het is bij beide achterwielen zo, en het lijkt me sterk dat dat toevallig en tegelijk ontstaat. Dus, de krik er maar weer onder... [ZUCHT] |
Het was even zoeken, maar ben er uit: mijn bouten zijn toch geen standaard, er hoort M12x1.25 met 24 (!) mm schroefdraad en een _bolle_ onderkant van de kop op te zitten.
Vreemd toch, dat zulke simpele gegevens zo moeilijk te vinden zijn... ;) |
Okee, vandaag kon ik dan eindelijk de originele velgen en banden monteren. Hier had ik ook al pech mee: eerst bleek een van de banden lek, en 2 dagen na de reparatie weer, er zat nl. geen spijker in maar een KRAM (en dat geeft _dus_ 2 gaatjes...). :( Daarna bleken mijn wielbouten te lang (want toch niet origineel), en nu ze er dus eindelijk onder zitten kreeg ik tijdens de proefrit wéér een lekke band. Pffft, het zit niet mee.... Maar goed, hij rolt en stuurt nu een stuk lichter, en daar ben ik wel blij mee.
Leuk is ook dat het ding inmiddels moeiteloos 155 km/h haalt (op de teller), terwijl ik aan de motor eigenlijk niets gedaan heb. :) |
Hoe zit het eigenlijk met bandenmaat "155 R 13" ? Bij de meeste banden staat nog een getal na de breedte, wat dan de hoogte van de band aangeeft (in procenten van de breedte). Mag ik aannemen dat de hoogte in dit geval dus 100 (%), oftewel ook 155mm, is ?
|
nee,
155R13 zou 155/82R13 zijn (is mij allesinds zo toch es gezegd geweest) |
Standaard hoogtemaat is 80% dus 155/80-13 idd.
|
Duidelijk; dank !
|
heb het nu opgezocht, blijkt toch 82% te zijn als het getal ontbreekt en niet 80%
Quote:
EDIT: en op een andere site spreken ze wel van 80% Quote:
en volgens deze tabel, daar spreken ze zowel over 145/80R13 als 145SR13 en die hebben een verschillende rolafstand. daaruit moet ik weer besluiten dat het 82 is http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm ohja, veel zal het niet maken. zorg gewoon dat je 4 dezelfde onder de auto hebt. denk dat het van fabrikant afhangt welke ze net gebruikt hebben |
Welnee, het verschil is - in dit geval - 3mm, dat is erg weinig. Maar het verschil met mijn aanname van 100% is wél fors, ik ben blij dat dat opgehelderd is; dank voor je research !
|
En toen lekte er olie uit het blok, op een plek waar geen olieleiding oid. in de buurt is. :( De oliespatten zitten tot op grote afstand, dus het moet hard gegaan zijn! Ik denk: koppakking. Maar de olie blijft mooi zwart, de koelvloeistof is okee, en de motor start en loopt nog gewoon prima. Vreemd... Enfin, morgen eerst maar eens goed kijken waar het precies vandaan komt.
Het goede nieuws: ik heb voor 40 euro een heel net en compleet (!) interieur op de kop getikt. Heel aardige en gastvrije mensen ook nog, en de koffie was prima. Als je het doormekaar neemt mag ik dus niet mopperen... :) |
Er viel een clipje van de deurbekleding af, nog nooit eerder gezien, en geen idee waar het precies thuishoort:
Wie herkent dit ? |
Ik heb zojuist de engine-mapping even getuned! Of, in goed Nederlands: het gashefboompje bijgesteld. Als het goed is ga ik nu wat minder hard weg bij de stoplichten, en rij ik nog zuiniger ook. ;)
Voor en na: |
Ik ben er achter waarom mijn achterlichten eigenlijk maar zwakke pitjes zijn:
Bij een accuspanning van 12.41V meet ik nog maar 11.65V aan de achterlichten, dat is een verlies van ruim 6%. Omdat de stroom ook met 6% afneemt heb je dus een vermogensverlies (=lichtverlies) van bijna 12% ! Oorzaak: (oa.) veel te dunne draadjes... :( |
en bij draaiende motor produceerd je dynamo een spanning van 13,5 a 14V en moet je meer dan 12V meten achteraan en branden de lampen wel op vol vermogen. dus wat is het probleem? elke golf heeft die dunne draadjes en die zijn toch dik genoeg hoor
|
Klopt, maar ook bij draaiende motor houd je nog steeds die 12% verlies: de lampen zouden feller branden als de bedrading minder zuinig was uitgevoerd. Vooral bij de rem- en knipperlichten is dat verschil heel duidelijk te zien !
Hoe dan ook, ik ben er niet tevreden over, en sta voor de keuze om dikkere draden te trekken óf LED-lampen te monteren. Dure grap... |
en wie zegt dat VW dat niet berekent had?
wat als je 14.5V op je lampen zet, kunnen die dat aan, of gaan die 5x zo snel kapot gaan? veel van die 'fellere' lampen zijn eigenlijk lampen gebouwd voor 10-11V die op 12V veel meer licht geven dan het originele. die 'goedkopere' felle lampen zijn dan ook veel sneller kapot dan je originele. de enige lampen die goed op overspanning werken zijn halogeen. door de hogere spanning is er een hogere temperatuur in de lampen en het halogeengas IN de lamp zorgt ervoor dat de gloeidraad niet kapot gaat. als je gewoon 1 dikke plusdraad naar achteren trekt, daar een print met relais of transistoren zetten en de huidige bekabeling als stuurdraad gebruiken. dan krijgen de lampen de rechtstreekse voeding van de accu zijnde 14.5V en brand alles fel. ledlampen zijn ook niet de optie, u huidige achterlichten zullen wel meer licht geven dan een ledlamp. ook gaan leds achteruit in levensduur en gaan alsmaar zachter branden |
Autolampjes zijn gemaakt voor een nominale spanning van 12V, de levensduur zal wel korter worden op een hogere spanning, maar dat heb ik er desnoods voor over: goed achterlicht is erg belangrijk. Reed laatst in de regen achter een oude eend, ik zag mijn dimlicht op zijn reflectors eerder dan zijn achterlichten, da's wel even schrikken!
Wat je over de levensduur van LED's zegt klopt niet, de lichtopbrengst neemt niet af met de leeftijd (wat bij gloeilampen juist wel het geval is). Je opmerking over relais' is een goed idee, mits de plusdraad erg dik is: die moet de stroom voor alle lichten aan de achterkant voeren, en die kan oplopen tot 7 of 8 ampère (waarbij het spanningsverlies navenant groter wordt)! |
led gaat heeel zeker achteruit met zijn branduren.
bij de oude leds (die rode die in een tv stonden) was de regel na 1uur: 2%verlies na 10uur: nog eens 2% verlies na 100uur: nog eens 2% verlies .... bij die nieuwere felle leds gaat dit veel sneller en wordt uitgedrukt in halfwaardetijd: Quote:
hier spreken ze dus al over de helft van de lichtopbrengst. het duurt niet lang voor er al 10% verdwenen is. als je toch een print wil maken, zou ik eerder transistoren of fets gebruiken en geen relais. voor elk lampje heb je al een relais nodig, en een relais zijn contacten branden ook in van de hogere stromen. als je enkel de lichten en stoplichten zou sturen, kom je er met 4 powerfets en heb je nagenoeg geen verlies. Op dit moment ben je dan wel electronica aan het toevoegen aan een degelijke auto. electronica is altijd één van de hoofdoorzaken van defecten bij autos. ik heb liever achterlichten die aan 80% branden, dan lichten die op een moment 0% kunnen geven. wat wel heel handig kan zijn is om je stoplichten half te laten branden door een power fet als de lichten aanstaan. zodoende heb je dan 4 lampjes die achteraan branden als de lichten aanstaan. met een beetje gefoefel steek je in de achterlichten ook 21watt lampjes en laat je ze alle 4 op half draaien. van het moment je remt, laat je ze dan allemaal keihard oplichten. dit lijkt mij een beter systeem voor u. |
Dat van die LED's wist ik dus niet ! In de praktijk heb je er ook weinig mee te maken denk ik, tenslotte is 5000 uur wel erg lang: komt overeen met 500.000km bij 100km/h in het donker ! ;) Ik ga wel eens op zoek naar meer info over dit onderwerp, wil er het fijne van weten!
Print was ik niet van plan, relais' worden nogal duur, en transistoren hebben altijd een verlies van 1 á 1.5V en komen dus ook niet in aanmerking. En electronica is idd. kwetsbaar... De remlichten zwak laten meebranden is wsch. een beter idee, kost alleen een diode en een weerstand. :) Maar: ik wil de remlichten zelf (en de clignoteurs) ook wat oppeppen, en daar komen LED's toch het beste van pas, denk ik zo. Het enige andere is nl. de bedrading zwaarder uitvoeren, en dat kost niet niks... |
over transistoren valt vol uitgestuurd maar een 0,2 a 0,3V, fets zijn nog iets beter dacht ik. maar idd kwetsbaar. vooral solderingen in een auto.
leds hebben het voordeel dat ze meer gericht licht geven, namelijk recht naar achteren. een gloeilamp schijnt alle kanten uit en dan moet je dus goeie reflectors hebben. heb je voor de test al eens geprobeerd om één achterlicht met een dikke draad eens rechtstreeks van de accu te voeden, en dan vergelijken met de andere kant of het zichtbaar zoveel verschil maakt? die kabel kan je gewoon langs buiten de auto ff leggen |
Yep, er ligt een bos dikke draad klaar om de plus te verbeteren; eigenlijk moet je de test ook met de massadraad doen, maar dit geeft alvast een eerste indruk.
|
Yup, geeft een zichtbare verbetering! 't Is ook nét het verschil tussen traag opgloeiende en vlot aanflitsende lampjes, en vooral voor mijn remlichten en clignoteurs zou dat beter zijn!
|
En een stel nieuwe lampjes geeft ook nog eens een verrassende verbetering. Duh...
Nu nog even een heel dikke massadraad er bij - het tapijt is er toch net uit, gaat in een moeite door - dat lijkt me voorlopig genoeg. ;) PS.: Zonder tapijt rijden klinkt ook heel apart, vooral als er toch al een gaatje in de uitlaat zit... Oei ! ;) |
Zo, er zit een compleet ander (en veel netter) interieur in (grijs/zwart ipv. bruin/beige), alleen in de kofferbak ben ik nog niet klaar. Ziet er een heel stuk frisser uit! Verder heb ik alle plaatwerk aan de binnenkant beplakt met vilt, en de holle ruimtes in de deuren en achterpanelen stijf opgevuld met schuimplastic, dat scheelt echt enorm in het geluid! :)
Er ligt een Jetta-frontje klaar om gemonteerd te worden, als dat ook klaar is zal ik even nieuwe foto's maken. 't Is nog steeds geen mooie auto, maar het wordt wel steeds iets beter. ;) En zo werd een vragen-topic toch nog een project... |
Een experiment met bumperzwart liep op niks uit, de bumpers bleven vaal grijs. :( Ik heb nu een stukje met olie geprobeerd (gewone smeerolie), en dat ziet er meteen al beter uit:
Even afwachten of het ook goed blijft, in elk geval ben ik een stuk goedkoper uit. :) |
ik heb een speciaal product gekocht. (staat onderaan deze foto)
![]() zag er echt goed uit toen ![]() na 1,5jaar zag het er nog redelijk uit http://fcapri.homelinux.com/off/pic...rgen16okt12.jpg bij aankoop zag mijn plastiek er haast uit zoals carosseriekleur http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...40/100_9772.jpg t is wel een lastig produkt om aan te brengen. hoe meer je aanbrengt, hoe donkerder het wordt. (na 2-3 lagen wordt het echt pik donker). dus als je het produkt aanbrengt en niet onmiddelijk volledig openwrijft, zie je altijd de vorm waar het produkt aangebracht werd. ook op je lak verdonkert het de boel, dus voorzichtig aanbrengen is wel nodig. het probleem met smeerolie is dat het enorm veel stof aantrekt en blijft plakken. het ziet er echt niet meer uit erna en afwassen lukt ook al niet. ik wreef mijn staalvelgen van mijn opel destijds in met oude olie. kreeg ik mooi glanzende staalvelgen :D |
Stof kan een probleem worden, ja... Maar het produkt wat jij beschrijft is dus niet makkelijk in het gebruik, en zal wel iets kosten denk ik? Je zwarte delen zien er wel mooi uit! :)
|
beter schildersfohn gebruiken haalt kleur weer op en verweerd langzaam
|
Dat kon ook nog wel eens een goed idee zijn; heb je er zelf ervaring mee? Misschien eens te proberen, maar niet meteen op mijn bumpers... ;-)
@fcapri: Bij daglicht zag ik dat je bij de met olie behandelde plekken ook precies de lagen kon tellen. #weerwatgeleerd |
- Moeten voor de APK mijn achterruitenwisser en -sproeier ook echt werken ?
- Hoeveel kilometer kun je eigenlijk rijden met een gewone multigrade olie in een 1.6 diesel ? |
Als je achterruitenwisser niet werkt maar er wel op zit kan hij er op afgekeurd worden.
Wat ik bij mijn auto gedaan heb bij de keuring, is de ruitenwisser eraf halen, want dan hoeft hij het ook niet te doen. hij is er op goedgekeurd overigens. (sowieso is de keuring relatief vaag qua regels, ken iemand die zijn complete vooruit eruit gehaald heeft vanwege een barst. Zijn letterlijke woorden waren: Er is nu geen barst meer ter hoogte van het zichtsveld...) |
Quote:
|
All times are GMT +1. The time now is 18:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.