![]() |
Zit toch gewoon eenzelfde turbo op als op een golfje 1600TD of niet?
Ja die watergekoelde is anders natuurlijk, uit de 80pk versie. Maar kan je een turbo ook niet gewoon draaien zodat ie aan het 32b spruitstuk past? huisje eraf en gedraaid er weer op? :) |
Eens kijken hoe de rest van een B3 uitlaat past...
|
Quote:
Volgens mij gebruiken de watergekoelde en niet-watergekoelde turbo dezelfde downpipe, dus daar zal het probleem niet in zitten, ik heb nu een 55mm downpipe (AAZ) en denk dat de rest van een B3 met SB motor wel moet passen, die heeft tenslotte bijna dezelfde achteras als mijn 80 :D (in tegenstelling tot een B4) |
Net een voor en midden demper van een B3 met SB motor besteld, mooie diameter pijp (+/- 50mm) en weinig tegendruk. Er komt geen einddemper op en het eindstuk maak ik zelf want er moet wel een naar beneden gebogen tip aan zitten, anders is de achterkant van m'n auto binnen de kortste keren zo zwart als...roet :D
![]() Ben ik gelukkig van deze ellende af :thumbup: |
Geen einddemper? Mijn pijp is laatst gebroken vlak voor de einddemper, ik wist niet hoe gauw ik die klereherrie moest verhelpen...
Of zitten er voor je einddemper nog 2 dempers? Bij mij maar 1 namelijk :) |
Ik ga proberen de voor demper en midden demper van een B3 SB eronder te vouwen :D als de herrie te doen is dan blijf ik er mee rijden, de originele motor had ook maar 2 dempers van hetzelfde type, maar dan dunner :D
Ik had hem net willen starten, maar de accu was natuurlijk leeg :( ![]() Net ook de afvoer van de turbo gefit, de stalen pijp was namelijk te kort voor op dit carter, die de afvoer recht op de pan heeft. Het carter uit de golf had netjes een haaks omhoog stekende aansluiting en dus kwam ik een stukje tekort. Na de opmerking van een maat van me (hé dat lijkt wel 15mm) die loodgieter is, was de oplossing snel gevonden :D Startmotor zit er ook op en Bosch heeft een prachtexemplaar geleverd met 1.7kW en een dubbele reductie, de startmotor is een stuk dunner en ik kon prima bij de bouten om hem vast te zetten :thumbup: |
Ja, de turbo's zijn wel hetzelfde van Passat en Golf turbodiesels, althans de beide rotor/slakkehuizen, maar de bevestiging aan het spruitstuk is compleet anders.
De turbo van een 80pk SB is kleiner en spoelt sneller op dan die van gewone 1.6 TD's. Maar vind maar es een turbo van een 1600 SB uit een Audi 80 B3 om in je 32B te bouwen. :S Vandaar dat het mooi is dat zo'n B4 pijp past, want een SB turbo uit een Golf2 is nog wel te vinden. |
Nou ja ik zou gewoon rijden tot ie revisie nodig heeft en dan de gewilde ruilturbo bestellen :D
|
Lees net in ander topic via Zollie dat Audi 80 TD's dezelfde spruitstuk, turbo, downpipe uitrusting hebben als de Golf2 (G)TD's. Goed nieuws, nooit geweten, dus daar wordt het allemaal stuk makkelijker van.
Dus: Quote:
Bovenstaande quote van mij gaat niet geheel meer op! |
Nou, volgens mij geld dit dus voor golf TD, en voor audi 80 met SB motor, en AAZ motor (en voorpijp ook 1Z motor)
De voorpijpen zijn natuurlijk verschillend tussen golf en 80, maar het golf blok is makkelijk in te bouwen op deze manier. De oudere 70pk TDtjes uit de 80 en 32b, de CY motor, hebben wel volgens mij allemaal het typische spruitstuk met de turbo onderaan, bij de achterste cilinder. Van audi 80 TD (80pk) en de golf zijn de uitlaatspruitstukken 100% gelijk! |
Hij draait ! Herrie als een tractor omdat er alleen nog maar een voorpijp onder zit, maar ik ben stiekem al een stukje in de B-weg gaan rijden, er zat geen fut in :(
Toen bedacht ik me dat ik de brandstofpomp terug gedraaid had om het stationair iets te temmen, terug in die schroef dus :D Dat ging al een stuk beter en de Garret liet duidelijk horen waarvoor ie aanwezig is; fluuuuuiiiiiiitttttt :D nog maar voorzichtig gedaan en niet te ver gereden, duwen is lastig in je eentje :D Komt m'n maat binnenlopen; "joh, ik heb hier nog velgen van een golf 2, niks voor jou?" Nou dat leverde een interessante ruil op; ![]() Met 3 goeie banden geruild voor een krat Hertog :D :D :D Nu moet ie nog omlaag anders is het net een terreinwagen :screwy: |
gefeliciteerd,maar wat een verschrikkelijke wielen....
|
Quote:
Ja hij krijgt wel een hoog "kamp" gehalte zo, nou nog een hekwerk voorop en ik kan zo om een Tabbert met bruin interieur :D En ik heb geen centen om 16" onder mijn grocery cart te zetten :D |
Misschien dat een kleurtje helpt op de velgen ? ideeën ?
|
nee, ik denk dat een kleurtje niet helpt.
sommige velgen lijken voor bepaalde type auto`s gemaakt. deze passen dan erg goed bij die type`s. maar niet bij andere type`s. de velgen van de foto passen niet bij dit model Audi. een ander model 80 (type B4) misschien wel. ook onder een golf type 2 vind ik ze niet staan, maar type 3 weer wel. is ook een kwestie van smaak natuurlijk. en je moet doen wat jezelf leuk vind. |
Quote:
Ik ben bang dat je gelijk hebt :D Quote:
Dus ga ik daar lekker mee rijden :thumbup: |
Quote:
Ik ga vanavond stoeien met de B3 SB-motor uitlaat :D |
Quote:
Ja maar jij hebt een audi :) Of zijn de uitlaatsystemen bij jouw generatie 80 en de 32b identiek? Vooral de pas onder de 32b vind ik interessant om ervaringen te horen, gezien de TDI die er bij mij ingaat, met audi 80b4 voorpijp :D |
Zo te zien is een 32b uitlaat compleet anders als die van een Audi 80 van hetzelfde bouwjaar, maarrrr; de 32b Turbodiesel gebruikt wel een gezonde 50mm interne diameter uitlaatsysteem net zoals de SB in de Audi 80 B3 en Passat 3 doen. Ik ga de absorptiedempers wel gebruiken en probeer de achterdemper weg te laten, deels omdat er onder mijn kofferbak geen past,
deels voor de tegendruk die hij oplevert :D |
TDI in een 32B! :) Da's idd ook interessant. Ga je 'm opbouwen met een mechanische pomp? Ik hoor wel vaak dat een 1900 M-TDI het goed doet met een grote, 'ouderwetse' turbo van een 70 pk 1600 turbodiesel.
|
Ik ga een gewone TDI erin doen, met een gerrit turbo van een audi 80 TDI (1Z). Moet alleen nog een knap blok hebben... AHU liefst! Heb een motor van een 80, maar mooi dat die dus niet past!!!
Heb een vrijgemaakte computer gechipt naar iets boven de 100pk volgens mij. Hoef geen racemonster te hebben, gewoon lekker wat koppel en vermogen in een lichte auto vind ik voldoende, bovendien ben ik altijd wel gecharmeerd van wagens die nog een beetje zuinig zijn. helaas heb ik maar weinig tijd en meer wagens... dus het gaat allemaal op t dooie gemakkie! |
Ik heb zitten denken aan een 1,4tdi maar dat is er met het oog op de centen gewoon niet van gekomen, ik vindt het wel een mooi blok om nog eens in een golf 2 te lepelen :D
|
Daar gaan we dan ! Het pret-pakket;
![]() B3 59kW voor en midden demper, klemmen, rubbers, 2 meter 52mm pijp en een pakking ring. Waar ik al bang voor was; ![]() De voordemper komt veel te dicht tegen de bodem en versnellingsbak aan, dus we hebben de flens eraf gezaagd, de achterkant ingekort tot een halve klemlengte (+/- 7cm) en de slinger links rechts van de middendemper afgehaald. De voordemper kan dan mooi in de tunnel en met de 2 bochtstukken kan je perfect tot aan de voorpijp komen, maar ik kwam 8 cm te kort, die zitten er hier dus al tussen :D ![]() Hierboven wat beter zichtbaar. Hier goed zichtbaar dat hij er strak onder hangt zonder de handremkabels te raken, zoals z'n voorganger; ![]() ![]() Kleine verlenghaken gebogen van rondstaal omdat de originele uitlaat wat langere bevestigingspunten heeft; ![]() Eindpijp hebben we een beetje geschipperd met wat verstekzagen en lassen omdat ik simpelweg een extra bocht vergeten was mee te nemen, ziet er niet zo netjes uit als de rest, maar geen vernauwingen e.d. Geluid is zeer goed te doen, niet noemenswaardig meer als met de andere motor en originele uitlaat. Morgen de dynamo aansluiten en nog wat kleine puntjes nalopen, dan kan ie de vaart weer in tot we gaan verlagen / apk klaar maken :thumbup: |
mooi werk!
|
Dynamo aangesloten, nog wat slangklemmen vervangen en een turbodruk metertje geïnstalleerd. Hij staat weer voor de deur ! Vrijdag de laatste puntjes op de i zetten :D (de Mazda sedan van vrouwlief wil nieuwe remmen :D )
|
Hebben we een oordeel ?
"JA!" Goed dan, ik, hoofd van deze rechtbank, veroordeel u; ![]() Gerrit Turbo, tot het lui zijn in de lage toerentallen en knetterhard fluiten tijdens uw (weinige) werkzaamheden :D:D:D Even serieus; zou een turbo van een AAZ, die een stuk kleiner is, eerder opspoelen ? Want hoewel ik nu makkelijk 1 bar haal, heb ik daar weinig aan gezien dat ik 2 seconden later over wil schakelen :screwy: |
Quote:
dit was ook zo bij mijn orginele turbo... normaal kan je hem ergens regelen wanneer hij begint mee te draaien... de orginele begon pas rond de 3000 en nu 2200 en 2500 volle toeren... en ja dat fluiten vind je toch niet erg? :D |
Als ie wat eerder zou beginnen daarmee niet :(
Maar als jij een 59kW uitvoering hebt dan is waarschijnlijk jouw turbo een stuk kleiner en komt daardoor sneller op toeren. We hebben het natuurlijk wel over turbodiesels uit het stenen tijdperk :D Moderne turbo's zijn veel kleiner en draaien veel meer omwentelingen, boven de 100.000 rpm als ik me niet vergis, het voordeel is dat ze veel sneller op toeren komen dankzij verstelbare leidschoepen en andere trucjes. Dus de moderne TDI draait al vanaf stationair een leuk koppel, heeft bijna geen tot helemaal geen turbogat en gaat dus een stuk beter van z'n plek. Om over de hybride twin-turbo van BMW nog maar te zwijgen, die is helemaal gestoord :screwy: Maar ik denk dat als ik voor een leuk prijsje aan die AAZ turbo kan komen, ik eens ga proberen wat ie doet :D |
Heb vandaag nog het luchtfilter vastgezet, kleine diesel lekkage opgelost en wat smeer en tectyleerwerk gedaan. Klein stukje laswerk ook :(
Check even de vraag en aanbod donatie thread voor de overblijfselen van de ombouw; http://www.volksforum.com/forum/sho...77&postcount=91 |
Ging de Audi nalopen voor de apk en kwam erachter dat m'n toeter het niet deed (zo vaak gebruik ik hem dus :D ) dus maar even om een setje claxons bij de onderdelenzaak en aan de knutsel maar weer;
![]() Geen verrassing dat die het niet meer deden :screwy: ![]() Gewoon door geroest :D De plek waar die dingen normaal hangen is ook wel vragen om problemen, voor je voorwiel, onder de rechter kokerbalk; alle modder en rommel happen ze op dus :( Nieuw plekje voor de lawaaimakers gezocht en gevonden; ![]() Originele beugeltjes hergebruikt, van de week in de sleutelschuur nog even een likje verf geven. ![]() Alles bij de hand, maar wel een bende :D ![]() Kabeltjes getrokken, relais was bijgeleverd (bravo!!!) en krimpkous om de draadjes, zijn ze gelijk mooi beschermd tegen alle invloeden van buitenaf. Originele draadjes leveren alleen de stroom nog maar voor het relais, de heren trekken namelijk 72 Watt per stuk :screwy: Mooi soundje en kan weer jaren mee :thumbup: Nu de rest nog voor de keuring :D Voor de geïnteresseerden; Hella partnr. 3FH 007 424-801 |
...ik dacht; "ik zal toch eens kijken wie die 'honda1981' is, die de laatste tijd geregeld bij de GolfjesII opmerkingen komt geven..."
Ik moet zeggen: "lekker bezig!" ...en het is bijna jammer, dat je zo ver van me weg woont; kon je mij 's helpen met een lasklusje enzo... Erg handige gozer ben je! ennuh: ik ben ook erg benieuwd naar hoe dit gaat eindigen. (...in de positieve zin van het woord, natuurlijk! ;) ) Vooral zo dóórgaan! |
Quote:
Thanks! Ik doe m'n best Quote:
Dat komt helemaal goed :D |
Vandaag de remmetjes schoongemaakt en netjes een verfje gegeven:
![]() Moeilijk te zien, maar de camera was leeg toen ie op de brug stond, dus thuis maar door (die afschuwelijke) velgen een foto gemaakt :D ![]() Nog eens die vergane naafdopjes vervangen voor Audi exemplaren en dan lijkt het er weer een beetje op ( en ja die velgen blijven afschuwelijk :D ) |
Even voor de zelfbouwers; Een AAZ voorpijp past prima, maar pas op met verlagen, mijn 80 is niet verlaagd en ik had zaterdag al een "paddestoel" drempel te pakken :D
Gelukkig niet hard en zo maar een schaafplekje, maar ik weet even niet zo zeker meer of ik hem nog omlaag ga halen :screwy: |
heb even het hele topic gekeken, en alles ziet er netjes uit hoor,
maar ik vroeg me even iets af over de wielen, heeft de 80 steek 4x100? Het zal wel anders passen er geen golf wielen op, maar wat vind je van stalen wielen? dat ga ik eens proberen onder mijn 90. Succes met project Turbonator. :D |
Quote:
Jawel, maar ik weet niet of een 90 dat ook heeft... Quote:
dank je ! Hij is inmiddels al weer dagelijks in de vaart op de lijn Vlissingen - Terneuzen :D |
Handige donder ben jij :)
Maar het resultaat mag er zijn :thumbup: Je vertelt het trouwens ook erg leuk allemaal,beetje humoristisch :tongue: |
Quote:
Dank je, ik schrijf het gewoon op zoals ik het zou vertellen :) Van een tijdje terug; ![]() De achterspeakers waren er wel, maar 1 stuk en alles op 2 kanalen van een oude Pioneer cassettespeler waar een bandje van James Last in vast zat :screwy: Dat wordt je op den duur beu (ik wel tenminste) en een Sony CD/mp3 speler loste hem af. De achterspeakers heb ik door een setje Bose vervangen uit luidsprekers die nog had staan. De units zijn wel ok, maar die kasten :screwy: zaten serieus kartonnen basreflexpijpen in....ergio conclusio; troep :D De bedrading bestond uit telefoondraad en de filters (voor zover je daar over mag spreken) waren een spoel en een condensator, meer niet. Met een paar oude Philips filters die nog ergens in een doos op zolder lagen eens getest en de x-over bleek ongeveer op 3000Hz te liggen, prima voor een 13cm bas en een conus-tweeter. Het geheel zit op de versterkte originele hoedenplank. Vóór zitten er Blaupunkt breedbanders die het tot nu toe aardig volhouden onder het Sony-geweld :D Ik ben van plan om de platen die onder je dashboard zitten te voorzien van 13cm Sinus-Live bassen en de tweeters daarvan op de originele roosters bovenop, daarvoor heb ik ze al nagemaakt in multiplex :thumbup: |
Vandaag eens wat foto's geschoten;
Vrouwlief bij het werkpaard En vooruit, ook een van mezelf :D De verlagings set lag weer achterin :screwy: Goed zichtbaar dat die AAZ voorpijp toch wel uitsteekt :D |
Quote:
...leuke foto's, maar rare locatie... ; staan jullie daar met pech op de bus te wachten? :D Succes met het opknappen van jullie tuin, althans dáár lijkt het op ;) |
All times are GMT +1. The time now is 05:14. |