![]() |
de riem hangt wel al los he desnoods knip ik m wel over
maar als ik die centrale moer losdraai en daarna terug vast staat mijn merkteken anders of is dat zoals bij t nokkenas tandwiel dat je t er niet verkeerd junt opzetten ? |
Mag ik je een advies geven? Zo nee, dan toch!
Laat je kop wel vlakken!! 1) Dan weet je zeker dat ie vlak is (zonder het juiste gereedschap is dit namelijk niet te zien) 2) Kun je vervolgens nog beter de kop op scheurtjes o.i.d. controleren 3) Dan heeft ie iets meer compressie, dus iets meer vermogen *Punt 3 is wel minimaal hoor. Wij laten het altijd doen, kost tussen de 25 en 50 euro maar is de moeite waard! Succes. |
normaal als je die poelie lost doet en je zet die weer vast kan je je merkteken weer goed zetten wanneer de grote poelie geplaatst is.
maak dan wel wanneer alles eruit is de grote poelie los van de krukaspoelie, gaat je later veel werk besparen en is handiger om d-riem te steken. |
Quote:
is ondertussen al gevlakt en bewerkt ook nog ik moet m alleen nog gaan ophalen |
Quote:
ik was ook van plan die poelies terug van elkaar los te maken en dan nieuwe boutjes erin maar hoe kan ik dat dan terug juist zetten ? |
Quote:
Toppie, goed geregeld! |
Quote:
Met goed gereedschap houdt je die boutjes meestal gewoon heel, en krijg je zo los... Maar goed: de krukaspoelie voor de tandriem kan er maar op 1 manier op, heeft een inkeping waar hij in de krukas valt. Hoop dat je die bout loskrijgt, met een stukje hulpgereedschap van de VW dealer gaat het heel simpel. |
wat heb ik er dan voor nodig ?
kan ik m ook met zo n lucht hamer sleutel of weet ik veel hoe je dat noemt los maken ? of toch dt speciaal gereedschap nodig ? |
Bedoel je de centrale bout van de krukas poelie,? Die zit met 200Nm en 180 graden vast... VW heeft een speciaal stuk gereedschap die zet je op de poelie, en loopt dan vast tegen je carterpan. Zo kan je hem loshalen/vastzetten
|
Moet toch een nieuwe bout in, zou ik even bij VW vragen voor het hulpstuk en het aanhaalmoment, kom in verschillende documentaties verschillende aanhaalmomenten tegen (80 en 90+120graden).
Het is trouwens een bout met een 12 kant kop. |
12 kant 19
in je kop heb ik ook een nieuw stuk ingelast ,zodat je koelvloeistof niet naar je cylinder kan lekken . afdichtvlak was weg geoxideerd(waarschijnlijk alleen water ipv koelvloeistof gebruikt)tussen koelkanaal en afdichtvlak van cylinder .kwestie van schoonslijpen en opnieuw oplassen met tig .kanalen zijn bewerkt ,klepkamers verbeterd ,kleprubbers vervangen ,kleppen gepolijst ,inlaatspruitstuk geflowd ,gasklephuis gasklep aangepast. benzinedruk verhoogd. |
dan zal ik wel eens naar een vw garage gaan
maar ik denk niet dat ik dat mee krijg bij ons zijn ze niet zo vriendelijk bedankt nog he serge ik kom t zaterdag middag ophalen |
Quote:
en werkt dat ook met die grote polie er nog op ? is er geen andere manier want ik heb hier bij de vw garages niet echt goede ervaring met service ofwel betaal je er dik voor |
Krijg je die inbussen niet los dan? Heb je ook speciaal gereedschap voor, een soort dop die je er over heen slaat, en tijdens het los draaien vreet die zich erin.
|
hamer en beitel
|
Quote:
Ja kan idd ook gewoon, zo verschrikkelijk vast zitten ze ook niet |
wat ik nog wel vaak doe is ringsleutel 19 op de krukas bout en dan inbus 6 om de boutjes van de pouly los te draaien ,maar eerst geef ik ze via het gat in het spatscherm een klap op de kop mbv een lange pendrijver en hamer
|
maar ik heb die inbusjes al kapot gedraaid
ik denk dat ik me dan zo n kop ga halen die zig vast vreet op de bout dat heb ik wel eens gezien bij mijn garagist |
ik heb de inbusjes uitgeboord maar k krijg die poelie er nog niet vanafdoor die bout van de krukaspoelie
weet er iemand misschien nog een mogelijkheid om de krukas te blokeren ? ik ga m morgen misschien eens met lucht hamer sleutel eens los proberen te maken tenzij iemand me zegt dat dit niet zo goed is |
Tandpoelie mooi laten zitten.
Blok iets van de chassisbalk af duwen met stuk hout oid, anders wil de v-snaar-poelie er idd niet af. |
Je moet gewoon die middelste moer los halen.
Dat is het besten te doen met een pneumaties gereedschap. Omdat je dan met je hand de polie op zijn plek kan houden. Zo,vervang ik mijn distributiriem. |
Quote:
Die poelie zit echt niet vast met die centrale bout, als die 4 inbussen eruit zijn moet die poelie er gewoon af kunnen. Hoop dat je een goeie luchttol heb om die centrale bout los te tollen. zit erg vast... |
anders krik onder carter en rechter motorsteun lossen ,blok opkrikken ,tot je genoeg ruimte hebt ,dan kan je pouly er af geschoven worden
|
Hier meschien wat aan,het is van een golf,
maar die motoren zijn bijna het zelfde. |
Quote:
ik zal een proberen of ik er nog een krik onder krijg :) der rechter motorsteun als je ervoor staat ? |
als je ervoor staat de linker
|
Er word altijd gesproken alsof je in de auto zit, dus rechtsvoor, en als je ervoor staat links dan, Heb tog ook geen nut om dan de steun links los te halen als je aan de rechterkan van het blok bezig bent... ;)
|
Quote:
zo zie je maar dat ik niet zonder jullie hulp kan he |
Quote:
de krik ging er niet onder zoals ik al dacht auto opgekrikt een paar blokken onder de karter en toen maar weer laten zakken en dat werkt ong hetzelfde bedankt voor de tip in ieder geval kop zit er al op en vast riem ligt erop morgen de rest monteren en dan de ontsteking nog kan ik de ontsteking zelf afstellen of toch beter door de garage laten doen en dan over een goede week mijn andere nokkenas dus heb ik weer werk :) |
Het "echte" afstellen moet echt nauwkeurig gedaan worden, dus daar zal wel een monteur naar moeten kijken, heb je de hele ontsteking eruit gehaald of niet?
|
ja en ik had er nog een lijntje opgezet dat ik alles terug kon zetten maar ik heb er dat vanaf gewassen met alles schoon te maken
|
Quote:
Ow das wel lastig, voortaan gewoon een kerf inzetten met een schroevedraaier... nu moet je maar proberen hem op de tast goed te zetten, om zo naar de dealer toe te rijden om hem af te stellen. |
zo hij zit in elkaar net effe laten draaien opeens maakte mijn benzinepomp een raar geluid net een riempje dat doorslipt
pomp eronderuit gehaalt een keer op de accu gehangen en t geluid was weer weg ook na t monteren geen raar geluid meer wat kan dat zijn ? pomp bijna dood ? kan t kwaad om zo naar mijn garagist te rijden zonder dat mijn ontsteking goed staat ? ik heb m al een beetje op de tast goed gezet en ik zie nog ongeveer waar de rondelletjes geraakt hebben dus hij zal wel redelijk goed staan en hij lekt nog wat koelvloeistof langs de waterpomp denk ik t is nogtans een nieuwe moet daar van dat dichtings spul tussen of is die o ring voldoende ? zo dat waren weer een hoop vragen nu kom maar op met de antwoorden |
Je kan de onsteking gewoon op de tast goed zetten, laten draaien, en heeel voorzichting aan de onsteking draaien, je hoort wel wanneer die beter gaat lopen. als die goed loopt zet je hem vast en rij je naar de garage. Een klein stukkie maakt niet zo veel uit.
Ik heb zelf alleen de O-ring vervangen en bij mij lekt die niet. Heb je die rand in de waterpomp goed schoongemaakt/opgeschuurd? zelfde geld voor het stuk op je motorblok waar de pomp tegen aan komt. Zelf doe ik altijd een beetje vet op dat ringetje. omdat je waterpomp wat verdraait tijdens het spannen kan die misschien wel gaan lekken. |
t was een splinter nieuwe pomp die heb ik niet moeten schuren maar t blok wel
t kan zijn dat ie ook niet lekt hoor er lag koelvloeistof onder mijn auto maar nu ik er aan denk is er bij t ontluchten ook wat vloeistof ontsnapt dus morgen nog maar eens goed zoeken en dan naar de garage bedankt alvast |
zo hij bolt weer lekker geen lekken meer de ontsteking heb ik zelf goed gekregen denk ik
je zag ongeveer waar de rondelletjes geraakt hadden en ik merk niets onder t rijden dus denk ik wel dat ie goed staat bedankt voor de hulp allemaal |
en rijdt wel beter of niet? :D
|
ik heb nog niet doorgereden morgen eerst toch effe ontsteking laten nakijken voor de zekerheid maar ik voel wel al wat verschil ja
nu noch wachten op t nokkenasje en de chip |
zo ontsteking staat goed alleen begint mijn benzine pomp wat rare geluiden te maken
zal wel aan vervanging toe zijn denk ik ook meteen de filter dan vervangen ? en ja serge t rijd wel beter zo :cool: maar ik kan niet meer wachten tot t nog beter gaat de chip komt in orde met een begrenzer van max 8000tr/min :cool: |
Als je dan toch bezig bent kan je beter metteen alles vervangen, hoewel er voor je filter geen interval staat.
|
All times are GMT +1. The time now is 15:33. |