Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf Mk1 Gti G60 draaiend en afgewerkt krijgen! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=142622)

Mk1_er 25-09-2018 18:41

In principe zou die moeten aanstaan volgens mij, aangezien hij zei dat hij gedraaid heeft, maar daarna deed die niks meer.
Daarom wil ik weten dat brandstofpomp nog werkt of niet, maar ik zie geen stroomkabels lopen, of ik ben naar het verkeerde onderaan aan het kijken,maar volgens mij niet.

Bedankt ik hou het even in het achterhoofd om contact op te nemen.

Mk1_er 25-09-2018 18:43

En bedankt alvast om te helpen waar jullie kunnen, en is op afstand niet zo makkelijk dat weet ik.

Maar zo frustrerend, het golfje 3,5jaar kwijt, staat die eindelijk in de garage maar hoe !!! :( :shake:

Johan1982MK1 25-09-2018 19:02

Ik heb er al een paar gebouwd (o.a golf1 met r32 & 20vt) en qua draden eigenlijk niet heel moeilijk.
Als je nou de g60 motorboom erin had dan had ik je op afstand wel kunnen helpen. Motorboom eruit en opnieuw beginnen. Zijn maar een paar draden, een pomp en een ecu relais...


[/QUOTE]

Maar blijft frustrerend inderdaad en niet leuk dat het zo lang heeft geduurd en dan nog half werk :(

Mk1_er 25-09-2018 19:27

Maar is mijn kabelboom dan niet van een g60?
Of omdat ik dat dta systeem heb?

ar1g3 25-09-2018 19:53

Neem eens een foto van je pomp, kunnen we zeggen of je juist bezig bent.

Wat ik eerst zou doen: zoek de pinbezetting van je DTA ECU. Dat moet wel op internet te vinden zijn, alles is namelijk op internet te vinden tegenwoordig! Dan kijk je welke pin de brandstofpomp aanstuurt. Je kijkt welke kleur draad er op die pin aankomt en je volgt die draad tot je bij het relais aankomt. Dan heb je je brandstofpomprelais al gevonden. Je trekt het relais eruit en je verbindt de twee GROTE polen in de connector met elkaar. Gezien je niet veel van elektriciteit kent neem ik even aan dat je nog nooit een connector op een draadje hebt gekrimpt enz. Ga naar de Hubo of Brico ofzo en koop daar een rolletje volle koperdraad, dat gaat bij het elektrisch aansluitmateriaal liggen. Je knipt daar dan een eindje af, zeg maar 15cm ofzo, en je stript met een mesje aan beide kanten de isolatie van de uiteinden af, ongeveer anderhalve centimeter. Die blote uiteindes klop je met een hamer plat. Die platte uiteindes kan je dan in de connector van het relais steken om de doorverbinding te maken.
Normaal zou de brandstofpomp moeten beginnen draaien van zodra je die doorverbinding maakt. Is dat niet zet dan even het contact op voor het geval ze de geschakelde plus als voeding hebben genomen.

Ik weet het, best een omslachtige uitleg, het kan eenvoudiger maar gezien je beperkte voorkennis denk ik dat dit de beste manier is voor jou.


Nog even een opmerking over die keuring. Je auto moet niet origineel zijn. Want, wat is origineel? Dat is juist het ding, 'historisch karakter respecteren' is een erg vaag begrip. Als je zorgt dat alles er netjes en tijdscorrect uitziet en de keuringmeester vindt het goed, dan ben je vrijgesteld. Die keuze ligt nu eenmaal bij de keuringsmeester, is nogal subjectief dus.

Mk1_er 25-09-2018 20:27



Dit vermoed ik, maar een beetje verder naast men balk zit er nog iets vierkant dat aangesloten is aan de naftbak.

https://www.alons-autosport.nl/DTA%...g%20Diagram.pdf

Die link had ik net gevonden, maar die papieren liggen ook wel in men auto, dus al doorgelopen door degene die men auto gedaan heeft.
En heb in de tijd dat ik de motor kocht ook het programma doorgestuurd gekregen van Boschtuning.nl, maar ik krijg dat niet open natuurlijk.

Nu zo slecht is men electriciteit ook niet :D maar die draden in de auto waarvoor die dienen weet ik uiteraard niet.

Hopelijk vindt ik morgen al de tijd om dit te doen.

Dit is het dta management


Mk1_er 25-09-2018 21:37

Voor pomp relais zou de pin in nr 1 moeten zitten maar die is leeg.
Er zijn maar 2 draden (2 dikste)van de dta die opzij naar de zekeringkast gaan die zwarte en de rode.
Die rode zit aan een zekering/relais en die zwarte zit samen met andere aan iets vastgemaakt,waardoor ze eigenlijk samen zitten. Maar straffe is dat ik die nergens zie uitkomen in de motor ruimte dus ga het morgen nog even bekijken.
Voor de rest gaan er geen draden naar de zekeringkast.



The Skinnmeister 26-09-2018 10:37

Die foto zou een pomp kunnen zijn maar zie geen draden lopen??
Ik weet bij een 16V zit er nog een 4kant kastje langs de pomp voor de brandstof onder hoge druk naar voren te stuwen, weet niet of je zo'n kastje daarmee bedoelt.......

Mk1_er 26-09-2018 13:52

Quote:
Originally Posted by The Skinnmeister
Die foto zou een pomp kunnen zijn maar zie geen draden lopen??
Ik weet bij een 16V zit er nog een 4kant kastje langs de pomp voor de brandstof onder hoge druk naar voren te stuwen, weet niet of je zo'n kastje daarmee bedoelt.......

Klopt zo'n kastje,waarom zou dat eronder zitten?
En het ziet eruit alsof het er ook al dik 30jaar onder zit.


Maar hier zie ik wel kabels,rood met geel en een bruine.

yuli 26-09-2018 13:57

Dat komt omdat de foto een accumulator is en dat is geen benzinepomp..
Een accumulator houdt een leiding een tijd op druk tussen pomp en vroeger spinnekop. Dat had er mee te maken dat de eerste GTI's geen bzzzzt hadden op contact maar de pomp pas ging lopen tijdens het starten (dit was relais 1 maar die is nu niet meer nodig) .
Je kan accumulator laten zitten maar heeft geen functie meer eerder een obstructie. Je benzine pomp hangt naast je tank en die zit rechtstreeks op een dikke aanvoer nippel op de tank vandaar gaat een leiding naar accumulator. Deze accumulator zit iets verder naar achter.

yuli 26-09-2018 13:59

Laatste foto is je benzinepomp en die zit in een rubber harnas. Gefeliciteerd je hebt hem gevonden

Mk1_er 26-09-2018 14:02

Dus kabels gevonden aan de benzinepomp, het andere is blijkbaar een accumulator.
Rood met geel en een bruine.
Op de foto zie je 2 fiche één waar de bruine toekomt met nog een bruine dunnere kabel in die fiche. En de bruine gaat vermoedelijk naar de min aan de batterijklem.En de rood met geel komt toe in die doorschijnende fiche, maar is zo aangesloten op die zekering van 16A. En die zekering is volgens mijn opzoekingen voor de benzinepomp. De benzinepomp zal dan ook niet aangestuurd worden door het DTA management.




Mk1_er 26-09-2018 14:24

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Neem eens een foto van je pomp, kunnen we zeggen of je juist bezig bent.

Wat ik eerst zou doen: zoek de pinbezetting van je DTA ECU. Dat moet wel op internet te vinden zijn, alles is namelijk op internet te vinden tegenwoordig! Dan kijk je welke pin de brandstofpomp aanstuurt. Je kijkt welke kleur draad er op die pin aankomt en je volgt die draad tot je bij het relais aankomt. Dan heb je je brandstofpomprelais al gevonden. Je trekt het relais eruit en je verbindt de twee GROTE polen in de connector met elkaar. Gezien je niet veel van elektriciteit kent neem ik even aan dat je nog nooit een connector op een draadje hebt gekrimpt enz. Ga naar de Hubo of Brico ofzo en koop daar een rolletje volle koperdraad, dat gaat bij het elektrisch aansluitmateriaal liggen. Je knipt daar dan een eindje af, zeg maar 15cm ofzo, en je stript met een mesje aan beide kanten de isolatie van de uiteinden af, ongeveer anderhalve centimeter. Die blote uiteindes klop je met een hamer plat. Die platte uiteindes kan je dan in de connector van het relais steken om de doorverbinding te maken.
Normaal zou de brandstofpomp moeten beginnen draaien van zodra je die doorverbinding maakt. Is dat niet zet dan even het contact op voor het geval ze de geschakelde plus als voeding hebben genomen.

Ik weet het, best een omslachtige uitleg, het kan eenvoudiger maar gezien je beperkte voorkennis denk ik dat dit de beste manier is voor jou.


Nog even een opmerking over die keuring. Je auto moet niet origineel zijn. Want, wat is origineel? Dat is juist het ding, 'historisch karakter respecteren' is een erg vaag begrip. Als je zorgt dat alles er netjes en tijdscorrect uitziet en de keuringmeester vindt het goed, dan ben je vrijgesteld. Die keuze ligt nu eenmaal bij de keuringsmeester, is nogal subjectief dus.


Dus nu ik de kabels gevonden heb haal ik de relais eruit en verbind ik de 2 grote Polen.
Dus daar bedoel je mee ik steek de ene kant van de kabel op de plaats van de rode met gele draad van de benzinepomp en de andere kant gewoon aan de min ,dus aan die bruine draad?
Vraag het liever eerst voor ik het fout doe...

ar1g3 26-09-2018 18:21

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Dus nu ik de kabels gevonden heb haal ik de relais eruit en verbind ik de 2 grote Polen.
Dus daar bedoel je mee ik steek de ene kant van de kabel op de plaats van de rode met gele draad van de benzinepomp en de andere kant gewoon aan de min ,dus aan die bruine draad?
Vraag het liever eerst voor ik het fout doe...


Komen die rode/gele en bruine draad aan op het relais? Dat zou me vreemd lijken als ze ook al bij de pomp aankomen.

In ieder geval, gezien een relais eigenlijk geen plus en min heeft maakt het weinig uit! Gewoon de uiteinden van het stukje draad in de twee grote sleuven steken waar je normaal het relais in duwt. Op die manier krijg je 12V op je pomp.

Maar je zegt dat pin 1 onbezet is? Dat is vreemd.. Ofwel wordt je brandstofpomp gewoon niet uitgestuurd ofwel wordt ze nog door de originele bekabeling gestuurd.

Mk1_er 26-09-2018 19:04

Er is is 1 pin onbezet in het dta systeem dat normaal de brandstofpomp aanstuurt. Dus waar de golf waar de motor uitkomt zal dat ook uiteraard zo geweest zijn.

De roodgele draad komt in de zekering toe die je op de foto ziet,en de bruine kabel komt samen in de andere fiche dat je ziet met allemaal bruine kabels en dien zijn aangesloten op het chassis zeg maar en die dikke bruine gaat naar de min aan de batterijklem.

2 grote sleuven? Die heeft wel meer sleuven als je die relais eruit haalt. :confused:
De relais heeft vier grote en kleine pin(dus 4 grote sleuven en een kleine)
Dan steek ik één kant van de kabel in die met de rood gele draad aan de andere kant van de kabel in eender welke grote sleuf dan?
Zal wel een foto plaatsen waar dat ik het insteek en eerst posten, tenzij je hier weinig verkeerd mee kan doen.

Mk1_er 26-09-2018 20:05

Heb het gedaan en de benzine pomp werkt.
Dus daar ligt het niet aan.
Misschien de relais kapot?

Kan ik de auto zo eens proberen te starten met draadje in en dat de pomp draait of beter niet doen.

Mk1_er 26-09-2018 21:06

Heb het gedaan en de benzine pomp werkt.
Dus daar ligt het niet aan.
Misschien de relais kapot?

Kan ik de auto zo eens proberen te starten met draadje in en dat de pomp draait of beter niet doen.

ar1g3 26-09-2018 21:42

Ok dat is dus al goed!
Goed dat het werkt zo, ik had je niet verder kunnen helpen met bepalen welke polen de juiste waren op jouw relais, daarvoor zou ik schema's moeten hebben of de auto in real life.

Even een theorie: als ik het hier zo lees denk ik dat op de donorauto de brandstofpomp nog gewoon op het originele elektrische systeem zat. Vandaar dat die pin onbezet is op de DTA ECU. In jouw auto zou die pomp dus ook op het originele systeem moeten werken en los moeten staan van de DTA.

Je moet eens checken of je relais wel wordt aangestuurd. Daarvoor heb je een elektrisch schema ofzo nodig van jouw wagen (originele toestand) om te weten op welke pin van het relais je moet meten. Als je het contact op zet gaat er 12V op de stuurkring van het relais komen te staan, althans dat is wat er hoort te gebeuren.
Ik las hier iemand anders die zei dat door de accumulator de pomp geen bzzzzt doet als je het contact opzet. Ik weet niet hoe het bij de mk1 zit, maar bij mijn (originele) mk2 16V zit er ook zo een accumulator op, en bij het opzetten van het contact gaat de brandstof pomp wel enkele seconden lopen. Na een paar seconden, als het systeem op druk is gebracht, springt ze weer af.

Mk1_er 26-09-2018 22:11

In principe moet die relais aangestuurd worden, aangezien de auto ervoor(origineel) zonder probleem reed.
Hier zal wel een elektrisch schema te vinden zijn, ik maak er werk van.
Ook ga ik testen dat de relais wel werkt,daar heb je how to's genoeg van op YouTube, je weet maar nooit.
Bedankt alvast,

ar1g3 26-09-2018 22:54

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
In principe moet die relais aangestuurd worden, aangezien de auto ervoor(origineel) zonder probleem reed.


Ja het probleem is daar dat je niet weet wat die man die de ombouw heeft gedaan allemaal wel of niet heeft aangesloten.
Relais testen kan inderdaad geen kwaad, dan moet je 12V over pin 86 en 85 zetten (die zullen normaal genummerd zijn ergens op het relais zelf, dat is het stuurcircuit. Het relais moet klikken op het moment dat je er 12V op zet.
Zou me verbazen dat het stuk zou zijn, een relais is een vrij robuust iets, heb zelf nog nooit een kapotte relais tegengekomen. Maar ja, het kan natuurlijk wel gebeuren!

Mk1_er 27-09-2018 05:31

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Ja het probleem is daar dat je niet weet wat die man die de ombouw heeft gedaan allemaal wel of niet heeft aangesloten.
Relais testen kan inderdaad geen kwaad, dan moet je 12V over pin 86 en 85 zetten (die zullen normaal genummerd zijn ergens op het relais zelf, dat is het stuurcircuit. Het relais moet klikken op het moment dat je er 12V op zet.
Zou me verbazen dat het stuk zou zijn, een relais is een vrij robuust iets, heb zelf nog nooit een kapotte relais tegengekomen. Maar ja, het kan natuurlijk wel gebeuren!


Daar heb je nu een helaas een groot punt!!!
Dus in mijn geval 12V op pin 30 en 87




ar1g3 27-09-2018 09:25

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Daar heb je nu een helaas een groot punt!!!
Dus in mijn geval 12V op pin 30 en 87

Je foto's werken niet!

Normaal gezien niet, normaal zijn pijn 86 en 85 stuurkring, bij een vierpolig relais schakelt het relais dan tussen 87 en 30, bij en vijfpolig tussen 30 en 87 of 30 en 87a. Klemnummers zijn gestandardiseerd in een auto.

Klem 30: constante 12v
Klem 15: geschakelde 12v (dus als je contact opzet)
Klem 31: massa

Klem 86 en 85 bedienen de stuurkring van een relais
Als er tussen 85 en 86 een stroom vloeit schakelt het relais pin 87 (of 87a) met de constante 12v van pin 30.

Mk1_er 27-09-2018 13:28

Ik dacht dat je het over de benzinepomp relais had,(zie foto onder), maar lees nu dat je het over de stuurkring relais hebt, en dat is bij mij de relais er net naast.
Zal ze straks testen. En hoe kan ik de relais van de foto hieronder testen?
Wel vreemd dat die motor gedraaid heeft en dat er nu ineens iets scheelt.





Leer hier heel wat bij!!!

The Skinnmeister 27-09-2018 14:09

Mooi dat je pomp werkt :thumbup:
Nu rijst bij mij de vraag of deze nog wel voldoende druk levert na zolang stilstaan. Ik had bij mijn G60 het probleem dat deze na lang stilliggen wel 'bromde' maar niet meer voldoende druk leverde voor de injectoren.....

Bijkomend probleem was dat de injectoren ook vast zaten na lang niet gebruikt te zijn :(

Mk1_er 27-09-2018 14:24

Quote:
Originally Posted by The Skinnmeister
Mooi dat je pomp werkt :thumbup:
Nu rijst bij mij de vraag of deze nog wel voldoende druk levert na zolang stilstaan. Ik had bij mijn G60 het probleem dat deze na lang stilliggen wel 'bromde' maar niet meer voldoende druk leverde voor de injectoren.....

Bijkomend probleem was dat de injectoren ook vast zaten na lang niet gebruikt te zijn :(


Maar de pomp draait ook niet als ik het contact aanzet.

Hopelijk zijn de injectoren nog goed :(

sixpack 27-09-2018 16:44

Krijg je eigenlijk wel benzine voor? (Ik neem aan dat je dat eerst geprobeerd hebt) en heb je een vonk als je start?

Beetje de basics.. mocht ik het gemist hebben en je krijgt geen benz. Voor
Even naar de opvoerpomp kijken (denksel onder achterzitting)

Mk1_er 27-09-2018 16:54

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Je foto's werken niet!

Normaal gezien niet, normaal zijn pijn 86 en 85 stuurkring, bij een vierpolig relais schakelt het relais dan tussen 87 en 30, bij en vijfpolig tussen 30 en 87 of 30 en 87a. Klemnummers zijn gestandardiseerd in een auto.

Klem 30: constante 12v
Klem 15: geschakelde 12v (dus als je contact opzet)
Klem 31: massa

Klem 86 en 85 bedienen de stuurkring van een relais
Als er tussen 85 en 86 een stroom vloeit schakelt het relais pin 87 (of 87a) met de constante 12v van pin 30.


Relais zijn in orde heb er in totaal 3 getest met die nrs op. Kunnen we ook al uitsluiten.
Wat is het volgende wat we kunnen checken dan?

Mk1_er 27-09-2018 16:57

Quote:
Originally Posted by sixpack
Krijg je eigenlijk wel benzine voor? (Ik neem aan dat je dat eerst geprobeerd hebt) en heb je een vonk als je start?

Beetje de basics.. mocht ik het gemist hebben en je krijgt geen benz. Voor
Even naar de opvoerpomp kijken (denksel onder achterzitting)


Hoe test ik de vonk?

Heb al eens geprobeerd de achterbank eruit te krijgen, zal nog eens kijken,gaan we nu meteen aan beginnen. En wat moet ik dan zien aan die pomp?

Mk1_er 27-09-2018 17:17

Achterbank een beetje omhoog kunne krijgen.
Hoe krijg ik dat deksel los dan, om bij de opvoerpomp te kunnen ?

Mk1_er 27-09-2018 17:44

Even opgezocht en heb de vonk als volgende getest.
De bobine kabel,van de verdelerkap getrokken en tegen het motorblok gehouden met contact aan en geeft geen vonken. Hopelijk heb ik het goed gedaan zo.
Dus heb ik blijkbaar geen vonk.

Ondertussen de bobijn er ook uit gehaald en getest met de multimeter, die waardes zijn ook goed.
Primaire spoel 0,8 ohm
Secundaire spoel 7600 ohm
Volgens ik gevonden heb zouden dit goede waardes moeten zijn.

Dus waarom geen vonk.
En bougiekoppen waren wel kurkdroog.

Johan1982MK1 27-09-2018 18:34

Idd kijken of er een opvoerpomp inzit
GTI heeft meestal een onderaansluiting op de brandstof tank en daardoor alleen een hoofdpomp nodig. Kan dus zijn dat ervalleen een vlotter in zit.
Als er een stekker met 3 aansluitingen op zit ist een met pomp en met 2 aansluitingen ist alleen vlotter.

Mk1_er 27-09-2018 18:48

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Idd kijken of er een opvoerpomp inzit
GTI heeft meestal een onderaansluiting op de brandstof tank en daardoor alleen een hoofdpomp nodig. Kan dus zijn dat ervalleen een vlotter in zit.
Als er een stekker met 3 aansluitingen op zit ist een met pomp en met 2 aansluitingen ist alleen vlotter.


En ik heb maar 1 aansluiting :D
Dus dat deksel krijg je er niet af dan?



Sinaasboom 27-09-2018 18:59

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
En ik heb maar 1 aansluiting :D
Dus dat deksel krijg je er niet af dan?




Op de foto is zonder opvoerpomp anders heb je ook twee leidingen in die deksel zitten. Deksel kun je er makkelijk af halen met een platte schroevendraaier tegen de randjes aan tikken maar ik zou hem nog even lekker laten zitten.

Verder veel respect dat je toch zelf aan dit project begint na alle ellende die je hebt meegemaakt ben nu al een paar dagen aan het meelezen maar vraag me stiekem wel af of het je allemaal gaat lukken. Klussen aan een auto is niet heel moeilijk maar een bepaalde basis qua kennis en gereedschap mag je toch wel hebben.

Veel succes en bij vragen.. je weet de weg goed te vinden haha ga zo door :)


Edit hierbij een foto met opvoerpomp, je ziet hier ook drie draadjes lopen de vlotter van jou zal twee draadjes hebben:


ar1g3 27-09-2018 19:23

Vonk testen doe je naar mijn mening beter door de bougie eruit te draaien, in de bougiekabel te klikken en dan de schroefdraad van de bougie tegen het motorblok te houden terwijl er iemand probeert te starten.

Over het relais, ik had het wel degelijk over het brandstofpomprelais! Een relais heeft een stuurkring en een vermogenkring. Door de stuurkring (pin 86 en 85) laat je stroom vloeien, binnen zit een spoel die door de stroom een magneet wordt en een contactje toetrekt dat de vermogenstroom schakelt.


MAAR goed dat je een foto toont want jouw pomprelais is een speciaal geval! Werkt anders dan andere relais. In kort: het wordt geschakeld door pin 1 van de bobine. Het pulserende signaal dat hier af komt is wat het relais activeert.
Hier vind je engelstalige uitleg plus een schema https://www.thesamba.com/vw/forum/v...ic.php?t=252666

Hier vind je een lijst van de DIN pin benamingen, dat zijn die nummertjes waar ik het al heel de tijd over heb: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Dus, als jouw ontsteking nu bijvoorbeeld niet werkt dan gaat je relais ook niet werken want dit activeert pas als het een signaal binnen krijg op 31b. De stuurkring wordt onmiddelijk van de lijn 15 getapt, massa is pin 31. Maar binnenin zit wat electronica die ervoor zorgt dat er tussen 15 en 31 pas stroom kan vloeien als er een signaal binnenkomt op 31b. Dat signaal is hetzelfde als hetgeen waarmee je toerenteller werkt.

Bijwerking hiervan is dat bij contact aan maar stilstaande motor de pomp dus inderdaad niet werkt! want geen draaiende motor = geen signaal op 31b

Johan1982MK1 27-09-2018 19:28

Idd, deze pomp zal pas draaien als de motor draait.
Daarom zit dus denk ik de accumulator van de k-jet er ook nog onder.

Mk1_er 27-09-2018 19:31

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Op de foto is zonder opvoerpomp anders heb je ook twee leidingen in die deksel zitten. Deksel kun je er makkelijk af halen met een platte schroevendraaier tegen de randjes aan tikken maar ik zou hem nog even lekker laten zitten.

Verder veel respect dat je toch zelf aan dit project begint na alle ellende die je hebt meegemaakt ben nu al een paar dagen aan het meelezen maar vraag me stiekem wel af of het je allemaal gaat lukken. Klussen aan een auto is niet heel moeilijk maar een bepaalde basis qua kennis en gereedschap mag je toch wel hebben.

Veel succes en bij vragen.. je weet de weg goed te vinden haha ga zo door :)


Edit hierbij een foto met opvoerpomp, je ziet hier ook drie draadjes lopen de vlotter van jou zal twee draadjes hebben:



Ik mag gerust zeggen dat ik zeer handig ben zoals de meeste hier die ook aan auto's werken, maar helaas ontbreekt de kennis mij, ben niet vies om ergens aan te beginnen, en gereedschap geen probleem ;)
Uiteindelijk voor bepaalde zaken zal ik toch iemand moeten inschakelen, maar wil zelf zover mogelijk geraken. Misschien is er hier hopelijk wel iemand van hier die dan kan helpen, garage is groot genoeg al men auto's en camionet staan binnen :)

Morgen zal ik dat klepje er eens afnemen, ik durfde er niet hard aan prutsen omdat ik niet wist hoe het eraf moest.

Mk1_er 27-09-2018 19:40

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Vonk testen doe je naar mijn mening beter door de bougie eruit te draaien, in de bougiekabel te klikken en dan de schroefdraad van de bougie tegen het motorblok te houden terwijl er iemand probeert te starten.

Over het relais, ik had het wel degelijk over het brandstofpomprelais! Een relais heeft een stuurkring en een vermogenkring. Door de stuurkring (pin 86 en 85) laat je stroom vloeien, binnen zit een spoel die door de stroom een magneet wordt en een contactje toetrekt dat de vermogenstroom schakelt.


MAAR goed dat je een foto toont want jouw pomprelais is een speciaal geval! Werkt anders dan andere relais. In kort: het wordt geschakeld door pin 1 van de bobine. Het pulserende signaal dat hier af komt is wat het relais activeert.
Hier vind je engelstalige uitleg plus een schema https://www.thesamba.com/vw/forum/v...ic.php?t=252666

Hier vind je een lijst van de DIN pin benamingen, dat zijn die nummertjes waar ik het al heel de tijd over heb: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Dus, als jouw ontsteking nu bijvoorbeeld niet werkt dan gaat je relais ook niet werken want dit activeert pas als het een signaal binnen krijg op 31b. De stuurkring wordt onmiddelijk van de lijn 15 getapt, massa is pin 31. Maar binnenin zit wat electronica die ervoor zorgt dat er tussen 15 en 31 pas stroom kan vloeien als er een signaal binnenkomt op 31b. Dat signaal is hetzelfde als hetgeen waarmee je toerenteller werkt.

Bijwerking hiervan is dat bij contact aan maar stilstaande motor de pomp dus inderdaad niet werkt! want geen draaiende motor = geen signaal op 31b


Bedankt ga het een sgoed doorlezen de test met de bougiekop heb ik daarstraks ook gedaan,maar geen vonk.

Dus hoe nu verder?

Sinaasboom 27-09-2018 19:52

Ik zou het klepje boven de vlotter laten zitten daar ga je verder niet veel spannends zien ;)

Mk1_er 27-09-2018 20:22

@sinaasboom klepje gaan we dus laten zitten :)

Even een foto van mijn bobijn, de onderste draad met rood en zwart komt van het DTA management de bovenste rood met zwart van de zekeringkast , de groene zoals je kan zien niet aangesloten op het bobijn. De zwarte achteraan , één gaat door het schutbord naar zekeringkast waarschijnlijk, en de andere door het schutbord naar een fiche dat in het schutbord zit.

Toch ook maar even meegeven dat de 2 rood met zwart staan op de min en de 2 zwarte op de plus aangesloten.



ar1g3 27-09-2018 20:24

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Bedankt ga het een sgoed doorlezen de test met de bougiekop heb ik daarstraks ook gedaan,maar geen vonk.

Dus hoe nu verder?

Geen vonk? Hmm wel het probleem van geen vonk hebben en het relais dat niet schakelt kan best wel eens één en dezelfde oorzaak hebben.
Wat voor ontsteking zit er op?

Ontsteking ziet er ruwweg zo uit: lijn 15 komt toe op de bobine, loopt door de primaire spoel en komt er weer uit aan pin 1, die is verbonden met hetgeen wat de ontsteking schakelt. Dit kunnen contactpuntjes zijn, of een ontstekingsmodule waar transistors in zitten die voor het schakelen zorgen. Op jouw motor gaat dit normaal het laatste zijn. Die module, of de contactpuntjes, zijn dan weer verbonden met de massa. De ontsteking wordt dus naar massa geschakeld, het schakelmechanisme zit na de verbruiker (de bobine).
Binnenin de bobine wordt van die binnenkomende lijn 15 afgetakt naar een secundaire spoel van enkele kilo ohm groot qua weerstand. De verhouding tussen de weerstanden van de spoel zorgen voor een vergroting in spanning in de secundaire spoel. De secundaire spoel (klem 4 als ik me niet vergis) gaat dan naar de verdeler die de vonk verdeelt naar de juiste bougie.

Dus, gezien jouw relais pas geactiveerd wordt als er een signaal op klem 1 komt te staan, en het signaal er pas komt als de ontsteking geschakeld wordt (in jouw geval door een ontstekingsmodule of de DTA), dan zou je kunnen denken of de ontsteking wel werkt? Zeker gezien je ook geen vonk hebt, wat ook kan veroorzaakt worden door een niet werkende ontsteking.

Snap je waar ik naartoe wil?

(ik ga er hier van uit dat je transistorontsteking hebt omdat dat normaal is wat op de G60 zit. In jouw geval met die DTA erop neemt die de onsteking misschien voor zich, ben niet vertrouwd met dat systeem)


All times are GMT +1. The time now is 00:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.