Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 2 CitySTROMer (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133457)

SciroccomTDI 13-05-2015 11:55

lichtelijk offtopic:

Er bestaat TriGifant :) dat is TriJekt in Digifant behuizing, plug&play met Digifant autos.

DÁ-BRT 13-05-2015 20:43

Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken Evgeniy. Ik heb een hoge pet van jou en jouw kennis en kunsten op, dus het zal wel goed komen. Dit is lekker iets waar ik je niet mee kan helpen :)

Mtdi 14-05-2015 03:03

Van wat ik al gezien heb komt dat wel goed Bert.

SciroccomTDI 14-05-2015 09:19

Bert, dat kun je wel, heb je al gedaan zelfs :D jouw bijdrage aan GrabCAD heeft mij behoorlijk geholpen ;)

Ik doe in ieder geval mijn best. Ik ben al lang blij dat ik zo iets mag bouwen, op mijzelf zou ik dat niet kunnen. Veel te duur allemaal :)

Nieuws:

Wij hebben de elektromotor gisteren onder hele hoge belasting getest. Aldus berekeningen rond de 350 Nm bij 2000 RPM. De afstelling van de controllers moet nog iets beter.

De 350 Nm gingen via een Mercedes 716.216 versnellingsbak in de 2e versnelling naar onze treinmotor toe. De bak heeft nog nooit zo veel gezien haha.

Alberto 17-05-2015 15:32

volgens mij komt nummer 50 ook naar Nederland :D

Olap 19-05-2015 15:37

Leuk project! Ik ben sinds kort ook in het bezit van een Citystromer, van 1984. Er missen nog wat onderdelen, en ik heb wel belang bij de onderdelen die jullie niet nodig hebben!

SciroccomTDI 19-05-2015 15:39

Ik zal er aan denken, Olap :) Maar die van ons was ook niet compleet, dus ga er van uit dat er niet iets te veel bij zit. Naja, kachel misschien, of een tankje of zo ;)

SciroccomTDI 15-06-2015 11:01

Lang geen updates en ook niet super veel voortgang, maar:

- 15 kWh aan accus zijn besteld
- Een super chique motorcontroller is besteld
( en daar ben ik super blij om, want het is heel duur, en ik was al bang dat men een stapje terug ging nemen)

- de motor is verder getest en geeft goede resultaten. Er moet nog het een en ander uitgebeterd worden.

- 02A ASD wordt voorbereid (Jan, nogmaals bedankt :thumbup: )

- ik heb inmiddels alle nodige baksteunen bij elkaar verzameld.

Wij hebben het helaas extreem druk op het werk (afgelopen maand was ik zo een beetje nooit voor 19u thuis), maar het gaat de betere kant op! Ik heb nog 3 weken studie, daarna is het ook klaar.

dubster.be 15-06-2015 11:09

Ben benieuwd naar welke batterijen je gebruikt hebt en welke bms

SciroccomTDI 15-06-2015 11:19

Quote:
Originally Posted by dubster.be
Ben benieuwd naar welke batterijen je gebruikt hebt en welke bms

Weet ik op dit moment zelf niet, heeft de chef besteld.. maar ze komen eind juni/begin juli.. dan zal ik het met jullie delen :)

Schijnen iig zeer veilig te zijn. Kortsluitzeker.. dus in geval van heel laagohmige kortsluiting ontloffen ze niet.

Mtdi 15-06-2015 11:26

Heb inmiddels de benodigde spullen voor jullie bak binnen.

SciroccomTDI 15-06-2015 18:48

Super! Wij gaan binnenkort de aangepaste flens laten maken, zodat de motor (al dan niet een dummy) op de bak kan :)

SciroccomTDI 09-07-2015 23:26

112 van deze zijn binnen :)

Waarom 112? Omdat het 7x 16 is. Je wil een door 16 deelbaar getal, makkelijker voor de BMS.

Ze worden in serie geschakeld.

Een kratje van 30 is 55kg zwaar. Ze schijnen van uitmuntende kwaliteit te zijn :)

DÁ-BRT 10-07-2015 04:46

Zijn dit ook lithium accu's?

SciroccomTDI 10-07-2015 08:00

ja, Lithium-ion

sixpack 10-07-2015 08:16

Bms is het batterij management systeem?
En waarom 7x16?

Even voor een noob als mij :)
Vind het een erg leuk project om te volgen!

Keep it up en more pics please! 😎😎😎

SciroccomTDI 10-07-2015 08:41

BMS = Battery Mamagement System, inderdaad. :thumbup:

Bestaat uit een centrale eenheid en meet- (en laad-) en ontlaadlogica van cellen. In ons geval alleen ontlaadlogica.

Over elke batterij (dus alle 112) komt er een printplaatje met daarop een microcontrollertje. Elk microcontrollertje heeft zijn eigen adres.

Het gaat er om dat 2^4 = 16 . Dus je kunt een adres in 4 bits coderen ( 0 tot en met 15)

De kleine printplaatjes worden dan per 16 achter elkaar op een besturingskabel aangesloten, en dan gaan er dus 7 banken met volledig bezette adressen op de centrale eenheid aangesloten worden.

Dan is het dus, simpel gezegd, bijvoorbeeld zo: Cel 4.11 is dus cel uit de 5e bank, en dan 12e van links (omdat je met 0 begint te tellen).

Maar dat verschilt per BMS, laatst had ik een systeem in de handen met besturing voor 3 banken van 64. Daarbij waren 128 cellen aangesloten, 2 volle banken.

Wat is het doel?

Door elke cel loopt per definitie dezelfde stroom, zij zijn in serie geschakeld. Door toleranties in productie en allerlei bijzaken kan het gebeuren, dat cellen niet helemaal gelijk zijn. Dit resulteert in het uit elkaar lopen van spanning. Maar dat is niet goed.

Stel, je hebt 2 cellen, met nominale spanning van 3.2V. Stel, ze hebben beide 3.2V . Dan is het in serie 6.4 V. Stel nu, de ene is ietsje beter dan de andere, eentje heeft dan 3.5V en de andere 2.9V. Samen nog steeds 6.4, maar de ene gaat misschien wel ploffen, en de andere wordt te diep ontladen en sterft...

Stel, je hebt 112 cellen... 112x 3.2 = 358.4V zeg grof 360.

Je ziet het niet op het oog, dat er een cel 1 volt te veel heeft.. maar dat is voor die cel al dodelijk.

Elke cel wordt gemeten door het bijbehorend controleplaatje, en de gegevens gaan naar de centrale eenheid, die dus het adres van de cel weet EN wat de status ervan is. Er wordt dan een berekening gemaakt, soort van gemiddelde celspanning berekend en worden de cellen daar naar toe gewerkt door ze sterker te ontladen of minder sterk te laden, in ons geval. Dit was een goedkope en betrouwbare oplossing van de leverancier. En dit proces vindt dus continu plaats. Inprincipe kun je stellen: hoe meer BMS-bezigheid je nodig hebt, hoe slechter de cellen zijn in de zin van afwijkend van elkaar. BMS bezigheid wordt uitgedrukt in stroom van het ontladen van een cel.

Edit:

Oh ja, even voor de volledigheid. Zo als ik al zei, de stroom door elke cel is per definitie gelijk. Dus, hoe kun je die nou sterker ontladen en minder sterk laden?
Door over elke cel een weerstandje te schakelen, dat een beetje vermogen kan dissiperen. De BMS stuurt dan de microcontroller van de desbetreffende cel aan, zodat het met PWM (pulse width modulation) dat weerstandje aan/uit zet. Op die manier kun je weinig en veel vermogen kwijt (relatief, je praat nog steeds over nog niet eens 10 Watt).

sixpack 10-07-2015 08:54

Super! :thumbup:

thanks voor de uitleg! :cool:

(mooiste is dat ik het nog snap ook :D )

SciroccomTDI 10-07-2015 09:07

En misschien nog een kleine uitleg: waarom dusdanig hoge spanning?

Stel je hebt 100 kW nodig (en dat heb je, om meerdere redenen :D :D )

stel, je hebt 1 meter lang stuk van een koperen kabel, 10 mm^2.

Weerstand van die kabel is:

(soortelijke weerstand) * (lengte) / (opp. doorsnee) = (1.75 * 10^-8 [Ohm * m]) * (1 [m]) / (10 * 10^-6 [m^2]) = 0.00175 Ohm.

P = I^2 * R
P = U * I

Je wil je 100 kW. Stel, je doet het met 360V.

I = P / U = 278A.

In de kabel wordt dan 135 Watt gedissipeerd. Dat is al veel... Daarom pakken we ook veel dikkere kabels :P

Maar als je nu 48V zou pakken of zo..

I = 2083 A

In de kabel wordt dan 7.6 kW gedissipeerd. Dit staat ongeveer gelijk aan acuute verdamping :D

Dus voor 360V ben je strax met 25 mm^2 kabels wel goed op weg.. terwijl voor 48V je echt met koperen staven moet werken. Zwaar, onhandig, duur..

yuli 10-07-2015 09:10

Quote:
Originally Posted by sixpack
(mooiste is dat ik het nog snap ook :D )

Ik ben de draad kwijt geraakt maar dat ligt aan mij :D

SciroccomTDI 10-07-2015 09:19

Men mag gerust doorvragen :) Kies het punt van "disconnect", dan beschrijf ik het uitgebreider :thumbup:

DÁ-BRT 10-07-2015 09:55

Maak Evgeniy niet wakker met vragen, want dan is hij niet meer te stoppen!

Ik ben zo benieuwd hoe hij straks rijdt. Nu nog een Prius bodykit en je bent de man... haha. (Grapje...)

SciroccomTDI 10-07-2015 09:59

De bestelde motorcontroller is soort van het beste van het beste. Wij gaan hem goed kunnen afstellen, zodat hij fijn rijdt.

De aangepaste motor heeft volgens de datasheet toch een hoger koppel: maar liefst 405 Nm.

Bert, je weet hoe een mTDI met 400+ Nm trekt op een ASD bak en een lichte auto? :P Nou, zo dus.. maar dan vanuit stilstand.. :D

sixpack 10-07-2015 10:09

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI

Maar als je nu 48V zou pakken of zo..

I = 2083 A

In de kabel wordt dan 7.6 kW gedissipeerd. Dit staat ongeveer gelijk aan acuute verdamping :D

Ik heb het Id dat je dan rond de staven/kabel zoveel magnetisch veld hebt dat de telefoon van een toevallig voorbijrijdende automobilist spontaan gaat opladen..

:D

DÁ-BRT 10-07-2015 10:17

Hoe zwaar denk je dat hij gaat worden als hij rijklaar is?

Alleen aan accu's heb je een 205kg en is het gewicht van een motor is dat vergelijkbaar met een 4 cilinder motor?

SciroccomTDI 10-07-2015 10:30

De motor is in je eentje te dragen :) rond de 40 kg zitten we dan.

Maar er komt geen uitlaat onder :D

Ik ben ook benieuwd.. want er komt het een en ander bij, gaat het een en ander weg. Ik zal hem zeker laten wegen wanneer hij klaar is!

SciroccomTDI 10-07-2015 10:32

Quote:
Originally Posted by sixpack
Ik heb het Id dat je dan rond de staven/kabel zoveel magnetisch veld hebt dat de telefoon van een toevallig voorbijrijdende automobilist spontaan gaat opladen..

:D

HAHA, ja :P boodschappen worden meteen al voorgegaard en zo :D

Doet me denken aan een dom idee ooit van iemand.. Die wilde inductielussen in de snelwegen bouwen, en dan auto's met een magneet er onder laten rijden...

Mooi niet :screwy: :screwy:

sixpack 10-07-2015 10:47

er komt ook geen brandstof in, dus 205 kg - 50 kg brandstof(beetje gemiddeld= 155 kg

SciroccomTDI 16-07-2015 16:23

kleine sneak preview ;)

Jullie zien vast wat het is? ;)

Johan1982MK1 16-07-2015 16:32

Lijken wel deksels waar het anker van een elektromotor in komt.
Boutpatroon lijkt op de aansluiting waar een vw versnellingsbak tegenaan kan.

DÁ-BRT 16-07-2015 17:07

Ik ben Johan eens... Daar lijkt het op.

Probeer zoveel mogelijk scherpe hoeken eruit te halen. Probeer een R5 op de hoeken te leggen om geen breuklijnen te creëeren.

SciroccomTDI 16-07-2015 17:21

Dit is één onderdeel, maar dan van twee kanten getoond. Het is een bestaande deksel, maar dan met een aangepast gatenpatroon, inderdaad om op een bak te kunnen bevestigen :) Dit ontwerp is nog niet definitief.

Bedankt voor de tips, Bert! Hij wordt nog fine tuned :thumbup:

Mtdi 16-07-2015 17:29

Het ziet er goed uit Evgeniy.

DÁ-BRT 16-07-2015 17:43

Komt ook zeker goed, daar heb ik alle vertrouwen in!

Scirocco_1600 16-07-2015 20:36

Quote:
Originally Posted by yuli
Ik ben de draad kwijt geraakt maar dat ligt aan mij :D

euhm :p ik ben ook de draad kwijt :p dus ik weet hoe je jou voelt

verder leuk project :)

Hight 17-07-2015 19:32

buiten het feit dat ik niks met prius rijders en consorten heb, is dit wel interessant!

SciroccomTDI 31-07-2015 22:49

Ik heb iets meer geoefend met SolidWorks..
Motorruimte iets opgeruimd, overbodige kabels weggeknipt.. Bak verwijderd.

Van de eerdere plannen had ik nog een Raspberry Pi over met een Carberry extra.
Carberry maakt het mogelijk om Raspberry Pi op een vriendelijke manier met een auto te integreren, zo als 12V voeding, "Klem 15" sturing en zo voort..

Met name interessant voor CAN-BUS...

Alleen heb ik mijzelf daar in de vingers gesneden: het lijkt er op dat Carberry "abandoned" is.. er is bar weinig info over te vinden :(

De motorcontroller werkt hoe dan ook met CAN.. dan is het kwestie van berichtjes programmeren en de nodige info zo als spanning, stroom, vermogen, temperatuur koelwater en dergelijke op het schermpje te zetten.

Verder gaat er gewoon een GTD tellerbak gebruikt worden :)

Ik ben maar een beginnende Linuxer en Piër.. als er iemand wat meer gevorderd is, zou ik graag een beetje hulp willen :)

EDIT:

Uiteraard heb ik de homokineten van de aandrijfassen afgehaald en terug in de naven gestopt en aangedraaid ;) wij gaan niet onszelf in de voet schieten :D

DÁ-BRT 01-08-2015 07:22

Gisteravond gezien hoeveel tijd en energie je in dit project en de materie steekt: Respect!!!

SciroccomTDI 02-08-2015 22:37

Vandaag gooide ik de tank van de Scirocco vol en vertrok naar het Noord-Westen.. waar ik enkele uren later Jan (Mtdi) heb ontmoet. Daar heb ik iets heel moois opgehaald :)

Op de terugweg een pitstop bij Bert (DÁ-BRT).

Wat heb ik opgehaald:

Op het oog een hele normale, mooie 02A (ASD)

Maar : nu komt le truc - specialle.

Waarom? Omdat de gekozen bestaande motor een 290mm in diameter metende cilinder is. De (100mm + rand) grote flens, zo als aan de andere kant, kan niet passen. En ik wil er geen kleinere motor op zetten ;)

De juiste motor is nog niet klaar, dus even de iets andere uitvoering, maar in de kern zelfde motor er voor gelegd.

En op de volgende foto is goed te zien, waarom de truc-specialle nodig was.

Jan heeft de bak gereviseerd en versterkt. Jan, nogmaals bedankt!

De juiste motor wordt iets langer, omdat er nog een dikke plaat op komt voor de bevestiging tegen de bak (zie enkele posts eerder), en de achterste bedradingsbehuizing wordt langer, zodat de bedrading radiaal wordt uitgevoerd. Axiaal is overbodig lastig en voor de automotor niet nodig. Maar wij hebben nog een beetje lengte van de as over, tot aan het hanglager, dus dat zal wel snor komen te zitten :P

715 km verder bleek mijn Scirocco 1 op 22.6 gereden te hebben. Redelijk okay dus.

sixpack 03-08-2015 05:18

:cool: :thumbup:

All times are GMT +1. The time now is 12:36.