Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Schade door opdooi... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=66192)

Zeend 16-02-2010 11:30

Quote:
Originally Posted by Wikipedia
Opdooi kan ontstaan wanneer na intreden van de dooi de grond gaat verweken, doordat het dooiwater niet weg kan zakken door de ondoorlatende bevroren grond eronder.

Hierdoor kan de grond zijn stabiliteit verliezen en het wegdek drijft als het ware op het grondwater. Het wegdek kan hierdoor kapot worden gereden want de belastingen kunnen moeilijk worden afgedragen aan de ondergrond.

In Boarnsterhim schijnen ze er inderdaad veel last van te hebben. Niets gelezen over Akkrum? Daar liggen rijplaten op de weg...
Ook veel recent aangelegde klinkerwegen met puin eronder hebben last van de combinatie sneeuw, vorst, en dooi. Die wegen zijn nl. nog niet eerder verzadigd geweest en gaan nou dus en masse naar de harrejasses.

Een bord met de tekst 'Skea troch froast' is inderdaad duidelijker dan 'Optaai', en zou daarom mijn voorkeur genieten :thumbup:

Jens

Berserker 16-02-2010 12:02

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Kerkrade, dus Heerlen voorbij.
Als je via Landgraaf gegaan bent, kom je drie flitspalen tegen, maar die staan eigenlijk nooit aan. ;)

Op de autoweg Heerlen, stonden 5 flitspalen (nu nog maar 4) hierover worden 3 camera's verdeeld, en deze stonden allemaal op 100 ingesteld, nu mag je er nog maar 50 vanwege de opdooi en staan ze op 50 ingesteld...

Dus... :rolleyes:

1982kameiX1 16-02-2010 12:07

Quote:
Originally Posted by cloontje
Wat zei je over scholen?

Gr :D

:D ik had het niet over spelfouten, maar over scholen voor speciale mensen. :D

1982kameiX1 16-02-2010 12:10

Quote:
Originally Posted by cloontje
Quote:
Originally Posted by 1982kameiX1
ghe ghe,

goed inititief. maar ik moet er toch even een grapje tegenaan gooien:

"met dit topic moeten ze hetzelfde doen als met de polder, dichtgooien met zand..."

(oke oke, beetje flauw misschien, ik ben gewoon jaloers... )

Gr
Gr :D
Aangepast naar initiatief :):) bedankt voor de tip.

breadfan83 16-02-2010 13:07

Quote:
Originally Posted by Berserker
Op de autoweg Heerlen, stonden 5 flitspalen (nu nog maar 4) hierover worden 3 camera's verdeeld, en deze stonden allemaal op 100 ingesteld, nu mag je er nog maar 50 vanwege de opdooi en staan ze op 50 ingesteld...

Dus... :rolleyes:

Die zouden inderdaad voor de wegwerkzaamheden zijn omgesteld. Twee collega's van de vriendin zijn op dat stuk geflitst met ca. 70kmh. Of dat met een vaste kast gebeurd is of dat ze daar gewoon in de struiken zaten weet ik niet zeker.

Mice 16-02-2010 13:41

Liever "Schade door opdooi" als "Skyadje djorr updyei, aont morn" wat friesland dr waarschijnlijk van gemaakt had :thumbup: :D :D ;)

Wij-be 21-02-2010 14:05

skea troch opdooi wurd ut dan ongeveer volgens mij :tongue:

B-ram 22-02-2010 11:31

opdoai!

@ 1982kameiX1

een polder volgooien met zand? Wat iseen polde in jou ogen dan?

Wij-be 22-02-2010 11:37

dankje bram :D

1982kameiX1 22-02-2010 12:12

Quote:
Originally Posted by B-ram
opdoai!

@ 1982kameiX1

een polder volgooien met zand? Wat iseen polde in jou ogen dan?

:shake:

All times are GMT +1. The time now is 03:53.