![]() |
onderstaande las ik op autoweek
Mocht het akkoord door de Tweede Kamer komen, geldt structureel dat oldtimers die na 31 december 2013 40 jaar of ouder zijn, vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Voor benzineauto’s die op 1-1-2014 26 jaar of ouder zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987) maar nog geen 40, gaat een overgangsregeling gelden, waarbij eigenaren een kwarttarief betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat de auto in december, januari en februari geschorst wordt. Wie dat niet doet, betaalt gewoon mrb in die maanden. Oldtimers op diesel of lpg die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar zijn, gaan het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betalen. uit eerdere berichten begrijp ik dat je volledig belasting moet gaan betalen wil je het hele jaar gebruik maken van je 26 jarige auto en een kwarttarief als je de auto in de "wintermaanden" niet gebruikt. als ik het bovenstaande lees, kun je een deel kwarttarief betalen en gedurende de wintermaanden volledige belasting betalen. dit haalde ik eerder niet uit de berichten |
Op de site van de Fehac staat het weer net iets anders uitgelegd dan ik hier lees.
De regeling met het kwarttarief staat expliciet datum eerste toelating 1988 of jonger als datum genoemd. Een auto als de genoemde '91er Golf cabrio komt dan dus niet over een paar jaar voor die (in mijn ogen gunstige en eerlijke) regeling in aanmerking. Jens |
Quote:
Nee, dat kan weer niet; http://www.automobielmanagement.nl/...-oldtimer-.html Het hele jaar willen rijden, dan vól mrb betalen ! |
Quote:
daar ging ik alwel vanuit, zou een rare situatie zijn. |
Mijn APK is nu in juli om de twee jaar maar wat als deze in maart uitkomt? Je krijgt tegenwoordig een flinke boete als je een dag te laat bent. Aan de andere kant kun je wel twee maanden van te voren maar dan kun je nu wel verkeerd uitkomen.
|
als de wet wordt aangenomen uiteraard
|
Heb ook alleen gelezen op NRC link dat bedrijfswagens en motoren ook kwarttarief kunnen betalen...Maar geld dit dan ook voor 85er bedrijfswagen op diesel??? dat leer ik namelijk nergens anders...
|
Quote:
als je een bedrijf hebt wel, altans dat lijkt me logisch. tis voor veel mensen zuur idd, maar de meesten hebben ook jaren kunnen profiteren van het voordeel wat ze gehad hebben. |
Quote:
Als het niet-gebruik in de winter onder dezelfde regels/voorwaarden valt als een auto die geschorst staat, zou het betekenen dat je er wel mee naar de APK mag. Je mag immers nu ook met een geschorste auto naar de APK-boer rijden. |
Quote:
bron; http://www.fehac.nl/ |
Ik heb het omslagpunt eens berekend, maar vanaf 6706km/jaar ben ik nog steeds goedkoper uit op LPG dan de voorgestelde plannen op benzine. Ik heb het dan over een 81er golf op lpg met een verbruik van 1:9 tegen 1:10 op benzine. Ik heb gerekend met de brandstof prijzen van vandaag.
|
Dit stond net op het Landrover forum; Er is nog hoop..
|
Dat zou erg fijn zijn :thumbup:
|
Quote:
Ja daar heb ik me ook op verkeken,... jammer.. het blijft dus een overgangsregeling. |
wat nu als je benzine auto die in de overgangs regeling valt wel als daily wil houden.
Betaal je dan een kwarttarief plus 3mnd volle mrb. dus eigenlijk een half tarief :confused: |
Nee gewoon volle mep belasting
|
dus de golf in dec, jan en februari in de stalling en dan betaal ik maar 76 euro voor de rest van het jaar rijden als ik het goed begrijp ? zo ja dan mag ik nog niet klagen vind ik.
golf komt uit 86 en is een benzine auto trouwens. |
je hoort mij ook niet klagen ik zie wel waar het eindigt.
Kan me er wel druk om maken maar wat schiet ik er mee op betalen of niet zal er geen km minder om rijden :D |
Quote:
idd zo hier ook , alleen heb ik net een tdi klaar liggen voor een swap .... maar ik denk wel dat die erin komt mocht het toch te duur worden dan maar weer wat anders erin maar de caddy gaat niet weg in ieder geval |
Moet je de auto dan schorsen tijdens die 3 maanden?
|
ook zo iets kan me zo maar voorstellen dat de meeste daily rijders ook geen garage hebben.
Schorsen betekend niet meer op de openbare weg staan toch ? |
Zo staat het wel beschreven. Niet parkeren op openbare weg in deze maanden
|
Mooi ruk, mijn T3 doka TD uit 1983 staat als bedrijfswagen op kenteken. maar wat ga ik nou betalen dan? snap dr geen snars meer van......
weegt rijklaar volgens de papieren 1540 kg. |
Quote:
Voltarief tot zijn veertigste jaar. |
das dan 1264 euro per jaar alstublieft, voor een auto die meer stilstaat dan rijdt. hmpf, dan maar een postzegelhandel beginnen en de bus als bedrijfswagen gebruiken..... kost ie maar 356 euro pj
|
Wat ik heb begrepen is kwart tarief ook niet mogelijk voor diesel bedrijfswagens als ze geregistreerd staan op een bedrijf.
|
Quote:
Totdat hij 40 jaar oud is (dus in 2023) blijft je betalen wat je tot voor kort ook betaalde. (ik neem aan dat je grijs kenteken particulier rijdt..) |
Quote:
Ik betaal nu niks :D tja, rij hem particulier zo nu en dan, maar t zal minder dan 100 km gemiddeld in de maand zijn. ik heb ook geen eigen bedrijf, maar het wordt bijna interesant om een handeltje te beginnen en de auto dan als zakelijk in de boeken te prakken. ik ga met een beetje pech dus van 6 euro aan verzekering per maand naar 116 euro totaal per maand. ik wil die honder euro liever in mn gezin steken dan aan de fiscus stukgooien :mad: |
Zakelijk krijg je weer te maken met bijtelling als je hem meer dan 500 km per jaar prive rijd. Dat is maandelijks voor een oldtimer toch nog enkele tientjes.
|
Quote:
Mijn 1989 T3 doka (benzine) staat op grijs kenteken (maar is wel 6-persoons) en ik rij die auto gewoon prive, niks op de zaak, bijtelling of km-registratie en de mrb voor de doka is 103,- per kwartaal.. |
De wet zal nog aangescherpt worden in deze dictatuur! De regering bedenkt wat en het wordt uitgevoérd en wij betalen!
|
Hoe zit het nu dan met mijn golf 2 gti 16v die sinds afgelopen zaterdag 25 jaar is geworden? En met mijn golf 1 1.1 van 1983?
|
Quote:
Naar wat ik begrepen heb ga je voor de mk2 tot zijn 40ste verjaardag het volle pond betalen. De mk1 valt in de overgangsregeling en die kan ik het kwart-tarief. |
Quote:
ff goed lezen, het staat er duidelijk !! http://www.volksforum.com/forum/sho...102#post1428102 Quote:
Zowel zijn mk1 als mk2 vallen in de overgangsregeling. Max 120,- per jaar, maar dan december, januari en februari NIET rijden !! |
Nu 25 jaar is bouwjaar 1988
2a. Een voertuig met datum eerste toelating 1988 of jonger kent dus geen overgangsregeling en dient dus totdat dit voertuig 40 jaar wordt, de volle MRB te betalen ! |
|
Jeff, je hebt gelijk... ik rekende 25 jaar = bouwjaar 1987, maar we leven inmiddels in 2013 :redface:
|
Quote:
Geeft niet. :D |
Lekker dan... Maar iig bedankt :thumbup:
|
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, diesel jonger dan 40jaar zijn geen droppie meer waard en dan zijn er denk ik genoeg mensen die hun baan kwijtraken in de oldtimer branche.
|
All times are GMT +1. The time now is 01:49. |