![]() |
Ah zo, dat haalde ik er niet uit.
|
Met de aankomende vakanties, waar de Golf weer dienst mag doen als caravan-trekauto, wou ik wel graag de remmen gereviseerd hebben, dus daar heb ik een kitje voor besteld.
Het demonteren en reviseren stelt niet zoveel voor. ![]() Nieuw zuigers en seals gemonteerd met rood rubber vet van Castrol. ![]() Voor het visueel opknappen was ik bij de lokale spuiter geweest. Die gaf heel eerlijk aan dat hij zich er niet aan wou wagen. Toen maar een Foliatec setje besteld, en precies waar ik bang voor was, was ook zo. Het kliederen met een kwast is niks voor mij, maar buiten dat, liet de kwast ook zijn haren los, wat natuurlijk geen gezicht was. ![]() Dus voor mij geen succes. Toen maar weer kaal gemaakt, en maar weer gespoten, met veel beter resultaat. Nu alleen hopen dat het blijft zitten. :D ![]() Ondertussen zitten de klauwen er weer op, en heb ik ze ontlucht. Ook heb ik nog de stofkappen verwijderd, wat volgens mij een grote belemmering is in het koelen van de remmen. Deze belemmeren namelijk volledig (samen met de remklauw) de toegang naar de aanzuig (binnenkant) van de geventileerde remschijf. Zie foto's. ![]() ![]() Tot slot, heb ik de schijven ook nog laten afdraaien, dus de remmerij voor is weer helemaal fris. In de tussentijd heb ik nog een leuke stabilisatorstang gescoord om het onderstuur wat te verminderen. ![]() Hierbij stonden de rubbers mij niet aan als ze gecomprimeerd werden: ![]() Dus deze heb ik een beetje geruimd, zodat de stabilisatorstang wat beter kan scharnieren. ![]() Het kan tussen de oren zitten, maar volgens mij is het een hele verbetering. Dat, of ik heb te veel in de Up gereden. :D |
De Up heeft de laatste 3 tankbeurten boven de 1:25 gehaald.
![]() Waarmee die wel een hard benodigd wasbeurtje heeft verdiend. De auto was behoorlijk smerig. :D ![]() ![]() En weer mooi schoon, en naast de grote broer, en een beetje reclame voor Meppen Kuchenstudio. :tongue: ![]() ![]() En dan staan deze 2 klaar om morgen naar JD te gaan. ![]() De volledige speclist van de Seat is als volgt: Qturbo K03 hybrid turbo Loba HPFP Bartek LPFP CDL injectoren RS4 prv Milltek katloze 3"downpipe Eigenbouw 2,5" catback Universele 100x300x600 bar en plate intercooler Ramair inlaatfilter Aral 102 benzine De vorige keer had die met brandstofproblemen 295 pk. Ik hoop nu toch over de 300 pk te gaan. :D :cool: |
Vandaag naar JD geweest. In het kort, het was geen succes. Alhoewel er toch ook wel iets positiefs uit te halen was.
Eerst maar eens op de bank. Zo vaak zie ik mijn eigen auto niet rijden, dus dit vond ik wel geinig. :D https://www.youtube.com/watch?v=gr4vHVqUR3Y ![]() Toen de eerste run, en meteen 310 pk, met een wat wegzakkend koppel in het middengebied. Een leuke eerste meting dacht ik toen nog met ruimte voor verbetering. Vorige keer had ik 295 pk, dus direct al een leuke winst. ![]() Hier bleef het helaas bij, want er kwam een foutmelding naar voren die ik zelf nog niet had gehad. ![]() De man van JD (weet zijn naam niet) had gezien dat de nokkenasverstelling niet mee kwam met zijn gewenste waarde. Dus dit moet ik eerst oplossen, en dan kan ik voor poging 3. :tongue: :( Thuis heb ik wel meteen gecheckt wat ik dan zie. En wat ik dus had gezien, klopt. In de garage volgt de meetwaarde zijn setpoint prima. Wat betekent dat de auto 'load' wil zien voor meer vervroeging, wat betekent dat ik met de auto moet rijden als ik wil testen. https://www.youtube.com/watch?v=vSdRIAJ02qY Het witte lijntje moet het gele lijntje volgen (of andersom, weet ik ff niet meer :D ). Dit kan verschillende oorzaken hebben. Of de versteller wordt niet goed aangestuurd, wat betekent dat die niet genoeg olie krijgt, of het signaal komt niet vanuit de solenoid. Wat weer meerdere oorzaken kan hebben natuurlijk, zoals lage oliedruk, of een verstopping in een oliekanaal ergens. De versteller zelf kan ook defect zijn. Dus dit mag ik eerst uitzoeken/oplossen. Het positieve is dat ik 2 duimen omhoog kreeg over de benzinedruk en inlaattemperatuur, dus mijn gedane aanpassingen om vorige problemen op te lossen zijn gelukt. :D |
Nou, dit soort geintjes kosten ook aardig wat geld en tijd...
Zou het de solenoid zijn? Of is die ook weer niet te bereiken zonder alles uit te bouwen? Wel een hoge km stand trouwens. |
Quote:
Kilometerstand is ook maar een getal. :tongue: De solenoid is er zo uit. Daar ben ik dan ook mee begonnen. Half uurtje later ziet de werkbank er zo uit :D : ![]() De solenoid zag er direct mooi schoon uit. Op onderstaande foto is ook te zien dat de olie aanvoer vanuit het midden komt, en dan via 2 kanalen naar de versteller gaat. ![]() Want zo ziet het er van de binnnenkant uit. In het schroefdraad hoort een plug te zitten, deze had ik verwijderd om erin te kijken. De aanvoer komt vanaf de cilinderkop via het (witte) filtertje aan de onderkant. Dan waar die plug hoort te zitten linksaf richting de solenoid die aan de buitenkant zit, zie 2e foto. En van daaruit naar de versteller. ![]() ![]() Maar goed, geen troep in het filtertje. De plug had ik verwijderd omdat ik bang was dat er loctite in het kanaal was gekomen toen ik de andere plug had afgedicht vanwege de olielekkage die ik daar had. Ook niet het geval. Op de solenoid heb ik nog wat spanning gezet om te ziet of die het nog doet, deze lijkt het prima te doen. https://www.youtube.com/watch?v=UdbqJvZOa8E Wat me wel opviel was dat de versteller aan de binnenkant slijtsporen had van de afdichtringen die daar zitten. Als die van het nieuwe deksel net even anders zitten, zou daar wel oliedruk verloren kunnen gaan. Het is niet heel diep, ik kan het met mijn nagel voelen. ![]() |
Quote:
Klopt, maar hoe hoger hoe meer kans op dit soort gemiep :P Quote:
Hmm, eigenlijk weinig gevonden behalve wat krasjes dus. Zou dat al het drukverlies kunnen veroorzaken waardoor hij niet goed verstelt? Of zouden de nieuwe O-ringen een andere maat hebben waardoor ze toch lekken? |
Quote:
Het liefst begin je natuurlijk met een nieuwe auto, maar dat liet mijn budget niet toe. :D Quote:
Toevallig liep ik vanochtend tegen dit topic aan, wat mijn vermoedens bevestigd. Wat jij zegt over de nieuwe O-ringen (het zijn niet echt O-ringen, meer iets van plastic met een sneetje om ze te monteren) heb ik idd ook al aan gedacht. https://www.mk5golfgti.co.uk/forum/...?topic=133595.0 |
En voor iedereen die zich af vraagt hoe zo'n nokkenasversteller dan werkt. Waaronder mijzelf natuurlijk. :D
https://www.youtube.com/shorts/BCDQ_BVhtcc ![]() ![]() ![]() De bovenste oliegaatjes sturen de nokken de ene kant op, en de onderste de andere kant op. Of daar wordt de olie weer afgelaten, dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Maar deze nokken nemen het tandwiel van de ketting mee, en hierdoor krijg je verschuiving tussen de uitlaat nokkenas en inlaat nokkenas. |
Omdat een lage oliedruk of verstopping ook de oorzaak kan zijn van het niet aansturen van de nokkenasversteller wou ik de olie pick-up en balansassen ook checken. Alhoewel een beetje ver gezocht, want ik zou eerst een lage oliedruk alarm verwachten, en het zeefje in het kettingdeksel was ook schoon, maar toch. De olie aanzuigbuis zag er prima uit. Bij de balansassen zat bij 1 lager wat speling.
Omdat ik dit ook al langer in mijn hoofd had, heb ik bij de gelegenheid ook nog gebruik gemaakt om nog wat gewicht aan de voorkant te verliezen. ![]() ![]() ![]() ![]() Ik moet alleen nog 2 oliekanalen afpluggen, dan kan die weer terug. Dus mocht ik wat oliedruk verliezen bij de balansassen, dan heb ik nu weer originele oliedruk, en bijkomend voordeel, bijna 4 kg gewichtsverlies. :cool: Dan heb ik ook nog de inlaat er weer afgehaald. Dit had ik voor mijn afspraak bij JD al willen doen, maar niet meer aan toe gekomen. Nu kan ik dit ook nog mooi oppakken. ![]() De kleppen zijn niet heel dramatisch vervuild, maar zoiets kan alsnog zo maar 5 pk verlies opleveren, en wil het gewoon goed hebben voordat ik de auto laat afstemmen bij JD. ![]() |
Ik heb de oliekanalen die voorheen naar de balansassen gingen afgedopt, en de oliepomp weer terug gemonteerd.
![]() Toen zag ik dat er ineens wel heel veel ruimte naast de aanzuig zat. ![]() Normaal zit dit er nog: ![]() Dit geeft wel meer capaciteit voor meer olie. Maar de nieuw gecreëerde ruimte zit aan de linkerkant, en aangezien nagenoeg alle circuits rechtsom zijn (de meeste bochten gaan dus naar rechts), zat mij dit niet helemaal lekker. Dus ben ik maar aan de slag gegaan om een baffle plate te maken. Omdat aan de andere kant de ruimte redelijk opgevuld wordt door de oliepomp, en deze de olie wel redelijk zal tegenhouden bij linkerbochten, leek een plaat mij afdoende die de olie tegen houdt in de rechterbochten. Deze past mooi in de sump, met toch wat ruimte links, rechts en onder: ![]() ![]() En onder de motor, hier is ook mooi het scharnier te zien, met mechanische stop, zodat die maar 1 kant op wil scharnieren. De aanzuig zit zo mooi ingesloten, en zal dus nooit lucht aanzuigen. ![]() ![]() ![]() |
ziet er goed uit!
|
Ik heb de baffle plate nog niets uitgebreid met een windage tray. Dit omdat het slaan van de krukas in de olie een behoorlijk aandrijfverlies is. En standaard zit er ook iets tussen, dus ik wou dat graag zo houden, en misschien nog iets verbeteren.
Dit was het eerste ontwerp: ![]() De bedoeling is dat bij acceleratie en remmen de olie onder de aluminium platen blijft, en bij zijwaartse bewegingen moeten de anti klotsschotten de olie een beetje in bedwang houden. Helaas kwam dit in contact met de drijfstang bouten, dus ik moest het iets aanpassen, en dit is het geworden: ![]() ![]() Toen wat vloeibare pakking op de carterpan, en deze weer terug gemonteerd. ![]() |
Ik heb de inlaatkleppen nog aardig kunnen reinigen met gewoon wat EGR cleaner, een borsteltje en remmenreiniger.
![]() Het resultaat mag er best zijn, alhoewel niet als nieuw natuurlijk, maar dit flowt toch een stuk beter dan voorheen. Cilinder 4 kreeg ik niet goed op de foto samen met het licht, vandaar 3 cilinders. Voor: ![]() ![]() ![]() En het resultaat: ![]() ![]() ![]() |
Motortje loopt weer, en (in de garage in ieder geval) de nokkenasverstelling lijkt goed. :cool: Binnenkort even testritje doen.
https://www.youtube.com/shorts/q1SKPSGf2rA |
Nu hopen dat het goed werkt :)
|
Quote:
Ja hoop ik ook, anders moet ik weer verder zoeken. Morgen testen. |
Tussentijdse update, ik ben er nog niet uit namelijk.
Eerst kwam gister mijn nokkenas versteller probleem noodpakket binnen. ![]() Hiermee heb ik zo'n beetje alles vervangen wat te maken kan hebben met de nokkenasverstelling. Dus maar weer naar mijn topgeheime testlokatie. ![]() ![]() Eerst een paar keer zonder computer heen en weer gereden, en een paar keer goed gas gegeven. Toen de laptop eraan, en kijken of er een foutcode was. Niks, dus ik rij weg met de laptop op schoot, en dan volgt de actual, de aangegeven waarde niet meer. ![]() Thuis nog gekeken of er niet weer slijpsel aan de opnemer zat. Dit was wel een beetje zo, dus schoon gemaakt, en weer gemonteerd, in de hoop dat het goed was, niet dus. Toen nog de terugslagklep in het kettingdeksel gedemonteerd met het idee dat dat een restrictie zou kunnen zijn, ook zonder positief effect. :( Dus helaas ben ik op dit moment een beetje door mijn opties heen, en weet ik het even niet meer eerlijk gezegd. Ik ben wel benieuwd naar de oliedruk, maar die is zo niet zichtbaar in vcds. Deze auto heeft alleen een lage oliedruk switch. Ik weet dat deze werkt, want die heb ik al een actief gehad. To be continued... |
Nog een kleine toevoeging op het voorgaande verhaal.
Ik verdacht de terugslagklep in het kettingdeksel ervan dat deze zijn werk niet goed deed. In eerste instantie was mij opgevallen dat die los zat, maar deze wordt ingeklemd door de soort van banjobout die ervoor zit. ![]() ![]() ![]() Toen dacht ik dat het nog een restrictie zou kunnen zijn, terwijl het probleem misschien wel ergens anders lag, maar ik wou dit in ieder geval testen. Dus ik heb het kettingdeksel zonder de terugslagklep gemonteerd, helaas zonder resultaat. De originele sensor zat aardig wat metaalslijpsel aan, dus ik had goede hoop dat dit het probleem was. ![]() Ook niet. Deze heb ik schoon gemaakt, en voor de zekerheid ook maar vervangen. Hier nog een detailfoto, waar te zien is dat de 3 olieringen mooi op hun plek zitten, en dus ook geen oorzaak is. ![]() Toen heb ik de motor nog koud en warm getest, en hier kwam wel wat interessants naar voren. Bij koude motor, 58 graden, is de aansturing gewoon strak. ![]() Bij iets warmere motor, 78 graden (dus nog voordat de thermostaat van de oliekoeler open gaat) begin ik afwijking te zien. ![]() Dit geeft voor mij aan dat ik het in de olie moet zoeken. Ook heb ik zo'n beetje alles gechecked en vervangen wat gerelateerd is aan de nokkenasverstelling. Mijn idee is dat de nieuwe nokkenas in de oude cilinderkop wellicht voor wat meer oliedruk verlies zorgt. Ook al zagen de lagerbokken er best goed uit. Dit samen met iets anders wat al voor wat oliedruk verlies had gezorgd, zou er voor kunnen zorgen dat mijn verstelling niet goed werkt. Wat denken jullie? Dan nog een klein zij probleempje. Mijn niveaumeter van de benzinetank ging bij elke keer gasgeven echt alle kanten op. Ik heb de module een tijdje terug al vervangen, dus dacht aan de vlotter zelf. Ik heb deze vervangen, samen met het schuifcontact. Hopelijk lost dit het op. ![]() ![]() ![]() Op de nieuwere is minder slijtage te zien, dus hopelijk lost dit het op. |
Waarom zou een nieuwe nokkenas voor meer oliedrukverlies zorgen?
Je zou zeggen dat er minder slijtage is en daardoor juist minder verlies? Of is de nokkenas mogelijk niet binnen specificatie? De hamvraag is of dit probleem niet al bestond voor je de nokkenas uitwisselde, en het dus elders zit. Of weet je zeker dat het voorheen niet voorkwam? |
De foutcode kwam voor het eerst bij JD op de bank, dus na de werkzaamheden aan de motor. Dus de nokkenas en kettingdeksel zijn vervangen. De oude nokkenas en kop waren natuurlijk op elkaar ingelopen. Dat is met de nieuwe natuurlijk niet zo. Wellicht zit daar geen probleem hoor, het is maar een theorie. Ik denk ook dat het probleem elders zit, en dat de gedane werkzaamheden de druppel zijn geweest om de versteller niet meer goed te laten werken. Eerst ga ik de oliedruk testen, en van daaruit verder.
|
Een oliedruk meter is sowieso altijd handig idd.
|
Ik heb een oliedruk tester gekocht, bij koude motor geeft deze zo'n 4 bar.
Bij 'koude' motor, 60 graden in de video, werkt de nokkenasverstelling nog goed, en heeft de motor stationair nog zo'n 2 bar druk. https://www.youtube.com/shorts/hEq4r86r_h8 Bij warme motor zakt de druk tot 0,8 bar stationair, en volgt de nokkenasverstelling zijn setpoint niet goed meer. https://www.youtube.com/shorts/spfCvGmtzAM Dus carterdeksel er maar weer onder vandaan. Ik heb eerst nog een olieflush gedaan om de kanalen etc wat te reinigen. ![]() Als je het deksel van de oliepomp er af haalt, ziet dat er zo uit: ![]() Alles ziet er nog best netjes uit voor de leeftijd. ![]() ![]() Ook heb ik het overdrukventiel verwijderd voor inspectie. Ook dit ziet er best netjes uit: ![]() ![]() Dus dit kan weer in elkaar, en hier ligt de oorzaak niet. Op de filmpjes is ook te zien dat bij gasgeven er wel goed druk op wordt gebouwd, dus dit past daar wel bij. Nu had ik al gevonden op het internet dat de zuigerkoeling ook een oorzaak kan zijn van lagere oliedruk onderin de toeren. Dit is bij mij het geval, dus hier ga ik 3 van de 4 vervangen, de 4e kom je niet bij zonder de krukas te verwijderen. Deze moest ik echter nog bestellen, evenals wat passend gereedschap hiervoor. Bij de Golf had ik last van een tik rechtsachter, ik had er al eens naar gekeken, maar kon toen niks vinden, nu vond ik een wel erg voor de hand liggende oplossing, een moer van de stabilisatorstang was niet goed aangedraaid. ![]() Op de foto is dit al klaar. Vanzelfsprekend heb ik mijn beklag gedaan bij de verantwoordelijke monteur. :D |
Nieuwe oliespuitertjes binnen.
![]() Helaas bij de eerste poging draai ik gelijk zo'n kl*to veeltand boutje rond. ![]() De andere 2 heb ik maar niet meer geprobeerd. Nu kan ik er dus alleen nog maar bij als ik de krukas eruit haal, wat betekent dat de motor er uit moet, en ik eigenlijk meteen tegen een motorrevisie aan zit. Als laatste wanhoop actie heb ik maar 10W60 besteld, in de hoop dat dit het probleem verhelpt. Immers, bij koude motor, dus dikkere olie, werkt de nokkenas verstelling wel goed. Dan ben ik ook nog bezig met de Golf, deze had ook nog last van trillingen bij de remmen. Ik dacht altijd dat het aan mij lag, maar ondertussen vermoed ik het bedrijf waar ik ze heb laten afdraaien. Zowel de schijven van de Seat als van de Golf hebben zo'n 0,4 mm afwijking. https://www.youtube.com/shorts/eH-TmrZaf6Q Dus nieuwe schijven besteld, met coole streepjes erin. :D ![]() Voor extra koeling heb ik de stofkappen verwijderd, en komen de RS3 koelkapjes op de Golf. De nieuwe schijf gaf 0,05 mm aan als afwijking trouwens. |
10W60 toegevoegd, en dit doet nogal wat met de oliedruk zeg. :wow:
https://www.youtube.com/shorts/dnEBtJcgNKs 1,8 bar stationair tov 0,8 bar. Druk op toeren is zo'n 4,5/4,6 bar waar dit eerst 4/4,2 bar was. Alleen bij de eerste keer gasgeven zie ik nog afwijking. Daarna niet meer, dus dit geeft hoop, en vraagt om wat meer testen. Eerst moest ik de nieuwe schijven even op de Golf monteren, samen met de remkoeling. ![]() |
Hoe een simpel klusje 2 dagen kan duren. :screwy:
Ik wou 'even' de oliedruktester verwijderen, en de oliedruksensor terug plaatsen. Het begon al met het verwijderen van de adapter van de oliedruktester. Deze draaide ik eruit, en toen viel die naar beneden, om spoorloos te verdwijnen. Zoeken, zoeken, zoeken, en uiteindelijk vanmorgen (ik was er gister al mee begonnnen), zag ik hem liggen, en kon ik er redelijk makkelijk met een magneetpen bij. Toen de oliedruksensor weer terug. Op zich een klusje van 1 minuut. Een dop 24, en een lange 1/2" verlengstuk, en je kan er bij. Echter op geen enkele manier kreeg het schroefdraad elkaar te pakken. Hier wat foto's om de prachtige lokatie van dat ding te laten zien: Aan het eind van deze 25 cm verlengstuk zit de aansluiting: ![]() ![]() En daar moet je dan vanaf de versnellingsbak kant bij, wat op zich redelijk gaat: ![]() Die glinstering in het midden is de dop 24: ![]() Met geen mogelijkheid kreeg ik de sensor in het schroefdraad. Eerst maar een paar keer bij weggelopen, en de garagedeur maar weer dicht gedaan. Na het eten begonnen met wat demonteren, voornamelijk koelslangen en kabelboom. En uiteindelijk kon ik erbij. De koperen aansluiting is waar het om gaat: ![]() En succes, eindelijk. Hele dag (niet in tijd) mee bezig geweest. :screwy: ![]() En nog een (hele) kleine winst gepakt. Op bovenstaande foto staan 2 koelwater leidingen. Deze gaat naar de interieur verwarming. Deze had ik verder naar rechts buiten de foto, achter het blok, al afgedopt. De slang die ertussen zat komt niet terug, en nu is de leiding eerder in het circuit afgedopt. |
Vanochtend nog een testritje gedaan. Helaas weer met hetzelfde resultaat. Ik ben er wel achter dat die bij vollast het wel lijkt te doen, en bij deellast juist niet lijkt te volgen. Dus dat kan ik optellen bij dat die met koude motor wel goed werkt, en bij warme motor dus niet. :screwy:
Nog wel een coole drive-by gemaakt, geluid omhoog. :D https://www.youtube.com/shorts/DaKALv1CEpg |
Gisterochtend ben ik op pad gegaan voor een originele (CDL) nokkenas, en een origineel kettingdeksel. Omdat ik wil weten waar het aan ligt, heb ik eerst alleen het kettingdeksel vervangen. Meteen voelde ik dat de olie ringen strakker in de versteller gingen, dus dit gaf hoop. Na alles weer aansluiten, even de auto laten warm lopen. Tijdens dit warmlopen zag de trending er al goed uit. Eenmaal op temperatuur, een beetje heen en weer gereden tussen de garage en het huis, en ik was helemaal blij.
![]() Dus vandaag stond ik te springen om te testen natuurlijk, dus weer naar mijn topgeheime testlokatie. :D ![]() ![]() Ook daar strakke lijnen, dus helemaal mooi. https://www.youtube.com/shorts/Iwk6xMGfdNQ Toen moest ik nog een paar keer doortrekken naar 7000 rpm, omdat JD had opgemerkt dat die bovenin begon te haperen. Wat ook te zien is in de grafiek. ![]() Dit zit er helaas nog steeds in. Het voelt een beetje als wielspin. Maar het is lastig testen voor mij, omdat er dan meteen behoorlijk wat snelheid gemaakt wordt. Dit wil ik eigenlijk niet omdat ik toch met een niet straat legale auto bezig ben. Als ik een beetje 50/60 rij, kan ik misschien nog een beetje aan oom agent uitleggen wat ik aan het doen ben met de laptop naast me. Maar 100+ en max toeren is natuurlijk niet handig. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het is, ik had gehoopt dat het weg zou gaan wanneer de versteller goed werkt. Dit is helaas dus niet zo. Het kan iets mechanisch zijn, zwevende kleppen? Of wellicht is dit er gewoon uit te tunen door JD? Geen idee voor nu. Ik ga nu eerst de CDL nokkenas monteren, al was het alleen al omdat die 700 gram lichter is. :D Ook heb ik door het vele de- en monteren van het kettingdeksel de 2 schroefdraden bij de deuvels dol. Hier moeten dus helicoils in. Daarna ga ik eerst nog weer een keer testen om te zien of de verstelling nog goed werkt, en bovenin ben ik benieuwd wat de brandstofdruk doet. |
Kun je de deksels opmeten, of het oude deksel ook ruimer is voor de ringen?
|
Quote:
Ja lastig, dan moet de schuifmaat in het deksel zeg maar. |
Gister heb ik een leuke avond gereden op Zandvoort met de Golf. De voorbereidingen begonnen al goed, mijn dochter wou graag meehelpen met de Golf te wassen.
![]() ![]() Op de baan heb ik 4 sessies gereden. Ik was er nog nooit met de Golf geweest, dus langzaam opbouwen. Ook was het behoorlijk druk, met snellere en (echt) langzame auto's door elkaar. Volgende keer toch maar een sport sessie met de Golf? :D ![]() De Mustang op de foto ging ik in de kombocht buitenom voorbij, en de Cupra met hele dikke remmen naast mij, heb ik ook ingehaald. Snelste geklokte tijd een 2.16 min, helaas heb ik bij de laatste sessie niet goed op het knopje gedrukt, waar ik wel 2 redelijk vrije rondes had. Ik heb die sessie opgereden met een Clio 3 met kooi etc, die zei na de tijd dat hij een 2.11 had gereden, dus daar baalde ik wel een beetje van dat ik niet getimed had. De Golf doet het voor een straatauto heel aardig op het circuit. De remmen hebben het goed gedaan, Zimmerman schijven met Pagid RS-29 blokken en de Porsche klauwen natuurlijk. Ook is de verf op de remklauwen goed gebleven, wat aangeeft dat het verwijderen van de stofplaten, en de RS3 remducts hun werk hebben gedaan. Ik had de Toyo's van de Seat eronder gemonteerd. Die zijn ondertussen ook 7 jaar oud, en hebben dus hun beste tijd wel gehad, en dat voel je. De auto wou behoorlijk glijden. Ook is de maat (225 breed) wellicht wat aan de smalle kant voor dit gewicht en vermogen. Daarnaast merk ik echt dat deze auto behoorlijk toe is aan een sperdifferentieel. In diverse bochten kon ik gewoon niet uit accelereren, en moest ik echt wachten. Tot slot deed de electronica van de auto nog een beetje raar in de Hügenholtz bocht. De TC stond uit, en toch greep die in de hoge lijn in. Wellicht dat de auto dacht dat die ging omvallen? Later heb ik een andere lijn gepakt, van boven naar beneden en terug, en hier kon de auto een stuk beter mee om gaan. Al met al, topdag. |
Esc wil zich nog wel eens bemoeien met kombochten idd .
|
Quote:
Moderne troep. :screwy: |
Op de testbaan in Aldenhoven zit zo'n korte kombocht dat bovenin de ESP/ESC je voorwiel vast laat slaan en je vanzelf weer naar beneden glijdt :D
|
Nog wat mooie plaatjes van de laatste trackday op Zandvoort.
![]() ![]() ![]() ![]() |
Quote:
Met de aankomende vakantie werd het toch echt tijd om de knop te vervangen. In Nederland gebruik ik deze knop niet, maar in Frankrijk is die onmisbaar vanwege het gebrek aan een normale handrem. Tijdje terug getest, en deed het niet. Natuurlijk deed die het weer wel nadat ik de knop had besteld. :rolleyes: ![]() Hiervoor moet je dan wel de hele middenconsole eruit slopen. :D ![]() |
Klik, klik, krak! :D
|
Quote:
Heb maar 1 krakje gehoord, en 1 klein stukje plastic gevonden. :D Kon alleen niet herleiden waar die vandaan kwam, en alles zit er weer mooi strak in. :cool: Maar dit zijn wel van die klusjes waarbij je hoopt dat alles heel blijft. :D |
Ja klopt. Blijft ruk die kliksystemen. Probleem opgelost?
|
Quote:
Klein blokje omgereden, en toen werkte de knop. Maar dat deed de oude ook toen ik die de laatste keer probeerde. :screwy: Ga ervandoor dat het goed is nu. |
All times are GMT +1. The time now is 08:52. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.