![]() |
Dat zou kunnen ja.
|
Quote:
+1 :rolleyes: |
We hebben de axiaal lagers gevonden:
![]() Het lagerbok is aan 1 zijde beschadigd. Wanneer of hoe weet ik niet. Ik vermoed wel dat daardoor het axiaal lager aan die kant er uit is gelopen. En toen die weg was, de andere kant, en daarna ook de bovenste 2. Deze delen lagen in het carter/ oliepomp aanzuiging.... |
Auch :(
|
ow fuck...en nu?
|
Oei. Nou weet je in ieder geval waar de axiale speling vandaan komt..
Krukas niet ingelopen op die plek? |
Dat is ne zure :(
Maken of op zoek naar een ander blok? |
Quote:
Krukas als het goed is niet, lagerblok wel. Moet sowieso een nieuw onderblok hebben dus, ben er al naar op zoek. 9A of ABF allebei goed . |
Kleine update,
met dank aan René een ABF motor gevonden. Deze ga ik zaterdag halen. Nu is de vraag of ik simpelweg mijn 9A kop erop ga (laten) zetten, of dat ik beter kan kiezen voor de ABF kop, of de KR kop die ik nog heb liggen? Uiteraard worden in de gemonteerde kop dan de Catcams gezet, die nu in de 9A zitten. |
Quote:
Even met Emming bellen, of langs gaan. Haal je het blok uit het noorden? Ik meende dat JD vroeger met een ABF kop reed op zijn 16v G60 omdat die het beste flowde. |
Ja ik haal het blok uit het noorden. Bijna 3 uur rijden, maar ik moet wat.
Als er een merkbaar verschil is laat ik de nokkenassen wel ombouwen, anders niet natuurlijk. Althans ik weet niet of het heel veel werk is, of relatief snel gedaan? |
Emming kan je daar zeker over adviseren, is een echte oldschool VW tuner.
|
Quote:
Dan ga je wel engelen geduld moeten hebben eer ze je daar kunnen helpen, spreek momenteel van ondervinding. Al vanaf februari bezig... Die hebben het megadruk. Of het is omdat ik een Belg ben :D |
Quote:
Heb mijn G60 onderblok daar in 2019-2020 laten bouwen en toen heb ik er al even op moeten wachten, hele hal lag ook vol met projecten. Geloof dat ze sowieso full-time druk zijn. Toentertijd waren zuigers etc. ook nog redelijk snel te leveren (+-2 weken) en dat zal nu natuurlijk ook wel anders zijn. Zolang je euro's maar echt zijn maakt het nederlanders niks uit of je een belg bent :D ;) Denk dat je in NL vaak nog sneller geholpen wordt dan in België, vooral richting het stokbrood deel van België |
Quote:
Druk hebben ze het inderdaad. Heb vandaag Gerard Emming zelf aan de lijn gehad. Omdat ik eventueel interesse heb voor den dx te laten aanpakken, maar hij zegt zelf die prijzen gaan tegenwoordig nergens meer over t.o.v twee jaar geleden. Maar hij neemt wel ruim de tijd om alles te bespreken. Maar om even mee te geven, als je daar iets wilt laten doen, zal je een dik half jaar geduld moeten hebben. @RobertVoorst Denk niet dat er in België nog 8v of 16v tuners te vinden zijn. |
Quote:
Volgens de meesten maakt het geen merkbaar verschil of ik de ABF kop of 9A pak. Het meeste verschil zal hem in de fysieke kop zelf zitten. Toch adviseert Emming de ABF kop te pakken en de Catcams daarin te monteren :D |
Ondertussen is de ABF motor bijna klaar en kan ik hem dit weekend ophalen.
Ik wilde 16 augustus op Zolder gaan rijden om hem uit te proberen en in te rijden, maar helaas is KMS niet meer beschikbaar om hem af te stellen dus dat moet ik laten schieten. Eind augustus naar Spa wordt dus de eerste trackday waarschijnlijk. Met betrekking tot de 9A motor; hierin zat een nieuwe Kolbenschmidt oliepomp, die dus ook slechts 1000km gedraaid heeft, maar hier zit nu speling op. In de ABF zit de originele ABF pomp, dat moet prima zijn, maar wel zonde van die Kolbenschmidt. Er is iets door de motor gegaan wat dus niet goed is. Daarnaast gingen 12 kleppen van de 9A kop niet goed dicht. Al met al is die motor dus niet echt goed gebouwd... De 9A kop is wel gereinigd en gereviseerd dus die houd ik. Als het goed is kan ik nog wel een 9A onderblok aankomen en dan is die motor weer zo goed als compleet. Tijd om weer te gaan bouwen! |
De ABF bij dezelfde laten opbouwen dan? :D Mooi dat je Spa lijkt te gaan halen, ik ben daar hoogstwaarschijnlijk ook aanwezig. ;)
|
Nee deze motor is nu elders gebouwd, in de buurt waar ik woon ;)
Kom je met Frank mee naar Spa? |
Quote:
Ik ben dan in Limburg op vakantie. ;) |
Leuk, in het buitenland :D
|
Vandaag de ABF opgehaald!
Zojuist nog wat dingetjes besteld zoals pakkingen enz. en dan kan de motor weer samengebouwd en geplaatst worden! 18 Augustus naar KMS om de map af te stellen op deze motor. Ik heb ook meteen een set nieuwe motorsteunen aangeschaft omdat de huidige door het vele geduw, getrek en in en uitbouwen toch wel beweeglijk zijn geworden :D |
Ondertussen al een klein beetje begonnen met de motor. Wat delen even opnieuw een lak laagje gegeven en gekeken of alles terug past.
Nu kom ik dus al op het volgende "probleem" vanwege de verschillen tussen een ABF en de 9A/KR: De dynamosteun. Ik heb een kleinere dynamo gemonteerd en deze zit met een custom freest stuk vast. Het hele zware deel wat normaal over de waterpomp valt zit er niet op, maar het deel waar de dwarsbout in zit wél. http://ci.catcar.info/vag_2017_12/007/007196100.png Onderdeel 1 rechtsonder. Ik kan dit op de ABF monteren maar dan past de distributieriembeschermkap (scrabble) niet meer. Deze zit normaal tegen het blok geschroefd waar hij bij de 9A/KR dus op deze steun komt. Nu heb ik 2 opties: De steun aanpassen zodat de kap weer tegen het blok komt, of een andere steun maken welke met 2 bouten op het blok te monteren is. Bij het eerste moet ik ook kijken hoe ik het beschermblik er tussen ga maken, bij de tweede optie is het weer even werk en bovendien moet de dynamo wel weer recht uitgelijnd worden. |
Oké het wordt optie 2 zodat het beschermblikkie er ook tussen kan.
Ondertussen de inlaat en gaskleppen weer gemonteerd. Het vordert (langzaam), morgen hopelijk wat stappen maken. |
Lekker bezig, ga je die steun ook weer helemaal frezen?
|
Ja laat ik uit 2 delen maken, 1 plaat om op de motor te monteren, en dan een stuk daar haaks op die nu het uitstekende stuk vervangt.
De mal heb ik al overgetrokken op een papiertje :D er zijn 3 gaten aanwezig van 2 echt bruikbaar. Het haakse stuk zal met 2 verzonken schroeven vast gezet worden. |
De custom steun zat er gisteren al op, maar nu is de verstelling weer anders. Die heb ik zojuist aangepast, morgen laat ik die op het werk lassen omdat het echt recht moet.
|
Wat foto's:
![]() De alu plaat waar de dynamosteun tegenaan geschroefd kan worden. ![]() De mal voor de verstelbeugel, welke onder een hoek moet komen omdat hij anders de dynamo raakt en dus niet op spanning te zetten is. De steun is gisteren al gemaakt en gemonteerd. Nadat ik bij KMS ben geweest zal ik hem netjes maken (overtollige las verwijderen en opnieuw spuiten :D) Gisteren de motor er terug in gezet. Het ging niet heel moeilijk, maar was wel even prutsen. Meteen de uitlaat gemonteerd en alle bouten en moeten van de motorsteunen op moment gezet :thumbup: Nu afbouwen, en ook de airbox passen want dat ziet er wel kritisch uit qua hoogte onder de kap. |
Vandaag wat meters kunnen maken.
Aandrijfassen erop, kleppendeksel vast, oliefilter en koeler gemonteerd, daarna alle kvs slangen gemonteerd en de radiator geplaatst. Wel nog even de nieuwe motorsteun aangepast omdat die anders tegen de slang van de radiator komt. Olie erop gedaan, daarna kvs en bij het ingieten hoorde ik een raar geluid van onderen. Daar liep het er dus net zo hard weer uit... :confused: Bleek dat de afdichtring tussen waterpomp en blok van z'n plek is gegaan, waarschijnlijk ivm het monteren van de dynamo (de onderste steun zit op de onderste 2 bouten van de waterpomp, zie foto hierboven). Die seal is dus kapot omdat ie klem heeft gezeten. Ik heb de oude uit de prullenbak gevist, schoon gemaakt en erin gezet :rolleyes: Daarna alles weer terug gemonteerd en nu zit wat ik erin heb gegoten nog in het blok. Daarna proberen te starten maar dat lukte niet. De cranksensor gaf geen signaal bij het rondgooien. De nieuwe sensor is inductief (ABF op de crank zelf), waar de oude (Golf 4 in de olieseal bakzijde) een hall sensor was. Dat werkt dus niet, en je moet ook nog ompinnen want dat is een andere ingang op de KMS. Bij het ompinnen het draadje uit het contactje getrokken en ik heb geen tang... dus klaar voor nu :D |
Gisteren het draadje omgepind, nog steeds geen signaal! De draden van de sensorkabel naar de KMS doorgemeten -> geen verbinding op de massa-ader.
De kabelboom open gemaakt en het probleem gevonden; deze zit voor hall sensoren op de 12V (logisch ook, die hebben spanning nodig). Deze draad omgesoldeerd naar de sensor ground, kabelboom weer dicht gemaakt en toen gekeken of er signaal kwam bij het rond gooien, wat ook zo was! Eindelijk! De injectoren weer aangesloten (die haal ik eraf zodat hij niet inspuit bij het rondgooien op de startmotor) en hij sloeg bijna meteen aan! Nu de rest weer afbouwen en vrijdag naar KMS om de map aan te passen op deze motor! |
Gisteren de motor nog even gestart omdat ik 2 kleine lekkages had verholpen en dat wilde testen.
Het is gewoon opvallend hoeveel makkelijker deze motor rondgaat en start... Bij die 9A altijd problemen, maar deze slaat gewoon prima aan zonder starthulp. |
Kan je eindelijk na zoveel problemen weer gaan rijden.
Hopelijk blijft nu alles heel. |
Heb net een klein proefritje gedaan, nu wel een kleine lekkage, je raad het nooit, bij de 2 nieuwe bonded seals die ik gisteren heb geplaatst. Apart, want gisteren heb ik hem veel langer laten draaien (onbelast, dat wel).
De verbindingen nog een zetje gegeven, de auto staat nu op de aanhanger voor morgen :) |
Succes morgen. ?
|
Dank u wel. ?
|
Quote:
Weer die dichtingen van de oliekoeler? |
Quote:
Ja, maar niet zoals eerst. Er zitten nu Goodridge M22 naar Dash10 convertors op (die van Biesheuvel pasten dus niet goed) en die lekken niet meer tussen de slang en de convertor. Ze lekken nu tussen de convertor en de oliekoeler/adapter ring (toevallig dezelfde slang). Hier zitten nu dus bonded seals tussen maar wellicht dat die nog een douw moesten hebben om beter af te dichten. |
Vanmorgen bij de tuner geweest. Helaas was de omgevingstemperatuur 24 °C, wat (negatief) invloed op het vermogen. Normaal staat de toerentalbegrenzer op 7200 rpm, maar daarna is er nog meer te halen dus voor 1 run is hij verhoogd naar 7500 rpm.
Oude motor: 195 pk @ 8 °C 190 pk @ 16 °C 180 pk @ 16 °C met airbox Nieuwe motor: 188 pk @ 24 °C met airbox 196 pk @ 24 °C 201 pk @ 24 °C met limiter op 7500 rpm Niet slecht :) |
|
Dus realistisch, 8 pk winst in warmere omstandigheden met eigenlijk alleen uitgebreid onderhoud. :D ;)
|
All times are GMT +1. The time now is 06:52. |