Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Re: Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=105166)

Joris_MK1 29-04-2013 11:41

Peter, dat heeft alles te maken met je accu en niets met je dynamo :)
Het enige nadeel van een kleinere dynamo is dat het langer duurt voor de accu weer op zijn oorspronkelijke niveau is. Tijdens het starten is het toerental toch te laag om bij te laden, plus: waar komt die stroom eigenlijk vandaan als de motor niet is aangeslagen? Juist, uit de startmotor. :D Ofwel infinite energy ofwel gaat niet werken :redface:

Vind de oplossing met de nieuwere dynamo toch wel erg fancy, dat ga ik ook doen! Al herinner ik me dat de originele poelies van de krukas en waterpomp er niet meer op zitten bij mij... Van welk blok kan ik die nog af peuteren? Misschien hebben we het liggen hoor, maar het kan zomaar eens dat dat niet zo is.

Style 29-04-2013 13:57

Accu was nieuw en de capaciteit blijft 45A en ik dacht als de auto niet aan slaat haalt hij de stroom uit de accu niet uit de startmotor toch :D
Dus als de accu maar een kleine capaciteit heeft is hij sneller leeg.
Plus de ABA heeft origineel een 90A zal ook niet voor niets zijn :D
Plus mijn gevoel zegt geen 45A achter een 2.0 dit gaat prima achter de 1.5

Ik heb de poelies nu van een Seat Cordoba genomen en de waterpomp van de ABA.
En dan de dynamo weer van een MK3

Ben ze nu druk aan het borsten en schuren ;)

Dit is trouwens nog een handige lijst over de ABA:

http://forums.vwvortex.com/showthre...0-ABA-spec-list

Joris_MK1 29-04-2013 14:45

Ik was er even vanuit gegaan dat je dezelfde accu hield, ga ik doen namelijk ^^ Als de accu zou bijladen tijdens het starten komt de energie waarmee geladen wordt uit de accu, maar genoeg daarover :D
Het maakt mij niet zoveel uit wat voor dynamo ik erop heb, de grootste verbruikers zijn verlichting...
Wij hebben nog een min of meer complete golf3 1.6 staan, motorisch gezien dan, allicht zit het daarop!
Heb nog 2 setjes Dellorto op de kop getikt btw...

Style 29-04-2013 15:18

Dat is mooi man ! Ik heb ooit zo'n setje voor zien van alle nieuwe pakkingen rubbertjes en vlotternaadjes.

als je wilt kan ik je de poelie nr wel door geven.

Waterpomp:028121031K
Krukas:037105255A

jellehier 29-04-2013 16:09

Quote:
Originally Posted by Style
Accu was nieuw en de capaciteit blijft 45A en ik dacht als de auto niet aan slaat haalt hij de stroom uit de accu niet uit de startmotor toch :D
Dus als de accu maar een kleine capaciteit heeft is hij sneller leeg.
Plus de ABA heeft origineel een 90A zal ook niet voor niets zijn :D
Plus mijn gevoel zegt geen 45A achter een 2.0 dit gaat prima achter de 1.5

Ik heb de poelies nu van een Seat Cordoba genomen en de waterpomp van de ABA.
En dan de dynamo weer van een MK3

Ben ze nu druk aan het borsten en schuren ;)

Dit is trouwens nog een handige lijst over de ABA:

http://forums.vwvortex.com/showthre...0-ABA-spec-list

Zijn het wel lekkere borsten??

Joris_MK1 29-04-2013 16:15

Hahaha awesome xD

Kijk das nie gek, ik ga op zoek! Moet er nog iets van een spanrol tussen? Meen dat etgens gezien te hebben...

Pas je wel op met RVS in alu, dat gaat op den duur nooit meer los ^^

Style 29-04-2013 17:06

Oeps Borsten Borstelen shit happens :D

Er zit een veer tussen de dynamosteun en de dynamo in die houd de boel op spanning ;)

Style 30-04-2013 10:12

Net alles in de blank gezet ! en nu hangt het boven weer lekker te stinken/drogen :thumbup:

:D

jorg-maashees 30-04-2013 10:21

Respect voor hoe je alles PERFECTIONISTISCH aanpakt. Ik zou hier echt het geduld niet voor hebben :thumbup: :D

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, blijf deze zeker volge :thumbup:

Style 30-04-2013 12:35

Vind het leuk om te doen heb er ook de tijd voor en je begint ergens aan en dan wil je ook zo verder :thumbup:
Maar idd me geduld met de dynamo was bijna op :D

Style 30-04-2013 20:14

Gisteren en vandaag een stukje bezig geweest met de Kabelboom naar de achter lichten en de motorbomen.

Met dank aan:

Quote:
Originally Posted by René
Klopt! Volgens mij is het de blauw/zwarte draad en die daaronder zit! Maar dit is goed te controleren dmv een multimeter aan te sluiten en kijken op welke draden spanning staat als hij in z`n achteruit staat. Je kan het kabelboompje helemaal volgen tot de zekeringenkast en de draden die je niet nodig hebt hier loshalen. Dan kan je de 2 draden die je nodig bent voor je achteruitrijverlichting doortrekken naar de motorruimte en op de stekker van de schakelaar op de versnellingsbak schuiven.

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
voor je achteruit die 2 draden verlengen en op de sensor van je bak doen als je die 2 tegen elkaar houd gaat je achteruit rij licht branden, en die 2 dikke rode aan elkaar solderen anders start ie niet :D

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ik heb bij mijn ombouw dat stukje kabelboom bij de pook eruit gehaald en achter de zekeringskast de rode draden weer aanelkaar gezet.
Dan ben je gelijk die dikke rode kabels bij de pook kwijt en de overige 2 draden heb ik door het schutbord heen gehaald, verlengt en vv stekker en aan de baksensor gezet.

Verder is er idd geen verschil in bedrading mbt de hand versie.

En niet te vergeten Yellowbug

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=113884

Thanx Mannen :D :thumbup:

Nou de kabelboom voor de achterlichten was nog minst werk.
De brede achterlichten die ik had werden aangesloten door 1 brede stekker.
Nu ik de kleine achterlichten heb moest dit veranderen kabels moesten langer.
En gelukkig had ik nog een klein deel van de oude boom die zat toen bij het achterfront met kleine achterlichten :D
Ruitensproeier,en ruitenwisser achter konden ook uit de boom die hebben we niet meer nodig ;)

Zo is het nu met genoeg lengte om alles netjes in het achterlicht aan te sluiten.

Overbodige draden idd voorzichtig helemaal uit de boom getrokken.
Dit is wat we niet meer gebruikte in de achterlichten boom :D

Motorkabel ben ik nog niet zo ver heb nu alle draden en sensoren voor de warmloopregeling van de oude carburateur weg gehaald
En alles wat met automaat te maken had.
De 2 draden bij de automaat pook voor de achteruit rij lichten heb ik netjes naar voren gehaald.
En opnieuw aangesloten op de bestaande plug voor de 5bak achter uit.

Links mijn twee motorbomen ,achterin wat ik er tot nu toe uitgehaald heb.
Rechts donor boom om te spieken en om draden weg te trekken voor me eigen boom :D

Morgen is de bedoeling om de boom van de bobine helemaal uit te dunnen op de ruitenwisser motor na.
De rest ga ik verlengen en komt via de andere boom waar ook de verlichting in zit.
En dan nog alle plussen die eerst voor op de accu zaten terug de auto in te krijgen om dt de accu nu achter in zit ;)

Style 01-05-2013 14:43

Vandaag weer even langs de garage geweest bedoeling was om de waterpomp terug te plaatsen.
En de krukas poelie met de dynamo beugel, kwam ik een bout te kort om de beugel vast te zetten :mad:
Dan maar morgen als de dynamo ook klaar is ;)

Deze maar dan langer :shake:

En weer verder met de kabelboom die van de module,bobine en ruitenwisser motor is klaar.
Module kabels naar de ontstekings kan ik nu door lussen naar de andere boom door middel van 3 stekkers.
Alles blijft achter het schutboord en voor de bobine moet ik nog een gaatje boren in het schutboord.
Zo dat de 4 kabels bij de bobine naar buiten komen.
De 2 sensor draden die je nog ziet moeten in de andere boom en die laat ik dan mee lopen met de ontstekings kabels.

Johan1982MK1 01-05-2013 15:18

Mooi werk weer ;)
Dat boutje zit waarschijnlijk nog op het onderblok van de golf3 :D
Daar is de moer idd wat groter (langer) van ;)

Style 01-05-2013 16:03

Klopt helemaal maar ik heb hem ondertussen alweer opgehaald :D

Style 01-05-2013 19:10

Zijn weer wat spulletjes binnen gekomen.
Achterklep Sponning Rubber
Achterraam rubber met sponning voor chromen pees ,Thanx Nielsvwteam

Ook zijn er wat spulletjes binnen gekomen van Golf1onderdelen.nl
Nieuw lager voor me klapraam rechts.
Spiegel afdichtig voor de linker kant.
Chromen afdekkapjes voor me zijruiten.
Nieuwe deur klemmentjes.
RVS boutjes om Spiegel vast te maken.

Nog even gestoeid met de 2 de kabelboom.
Draden van de ontsteking er bij in getrokken samen met 3 sensor draden en een aarde.
Schiet al aardig op zo ga het zelfs leuk vinden nu :D

Dynamo zit ook weer in elkaar nou kijken of ik morgen van het dynamo gezeur af ben :rolleyes: ;)

Style 02-05-2013 12:13

Eindelijk me dynamo werkt en loopt nergens aan ,zit laag genoeg voor de carburateurs.
Eind goed al goed :thumbup:

En dan de 2 dikke plussen die bij me automaat schakelpook zaten moesten door gelust worden.
Dit kan ook makkelijker 1 plus kwam van de automaat startmotor ging dan naar de schakelpook.
En van de schakelpook naar het contact slot dus door verbinenden is niet nodig.
Ga nu gewoon in 1x door van contactslot naar startmotor :D
De originele kabel is hier ook lang genoeg voor moet alleen een oogje aan that's it !

Weet iemand of deze zo goed zit of moet hij omgedraaid worden ?

Yellowbug 02-05-2013 12:59

Quote:
En dan de 2 dikke plussen die bij me automaat schakelpook zaten moesten door gelust worden.
Dit kan ook makkelijker 1 plus kwam van de automaat startmotor ging dan naar de schakelpook.
En van de schakelpook naar het contact slot dus door verbinenden is niet nodig.
Ga nu gewoon in 1x door van contactslot naar startmotor :D
De originele kabel is hier ook lang genoeg voor moet alleen een oogje aan that's it !

Oogje??
Normaal zit deze met een schuifstekkertje aan de startmotor. Die met het oog is normaliter de dikke + die van de accu afkomt.
Je had toch ook een rood/zwarte draad op je startmotor zitten, of niet?
Dan kun je die koppelen aan de kabel die van je contactslot af komt.

Jeff 02-05-2013 13:11

Wat een heerlijk topic is dit. Super zo als je te werk gaat.

Style 02-05-2013 13:17

Klopt ! ik wou alleen de kabel die van pook naar contact slot liep.
Gebruiken om van contactslot naar nieuwe 5bak startmotor te gaan :D
En dan wou ik het schuifcontactje aan de pook zijde weg knippen en er een oogje aan doen voor de 5bak startmotor ;)

En dan zat er idd nog een plus met een oog deze ging van zekering kast naar accu.
Die heb ik al terug getrokken de auto om dat de accu achterin komt :thumbup:

Nogmaals dank voor je hulp :thumbup:

Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nog niet weet welke aansluitingen wat wat zijn op de start motor :wow: :redface: :redface:

Ik heb echt van sommige dingen echt geen benul :D

Style 02-05-2013 13:18

Quote:
Originally Posted by Jeff
Wat een heerlijk topic is dit. Super zo als je te werk gaat.

Dank je Jeff moet er wel bij zeggen met heel veel hulp van jullie en geduld van me eigen zijde :D

Johan1982MK1 02-05-2013 13:27

ik heb het ook zo gedaan op bovenstaande foto. de rood zwarte gaat idd naar de starter ;D
Dit is leuk werk, wat puzzelen met de bedrading.

Style 02-05-2013 16:48

Quote:

Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nog niet weet welke aansluitingen wat wat zijn op de start motor :wow: :redface: :redface:

Ik heb echt van sommige dingen echt geen benul :D

Dit weet je dan vast ook wel :D

Net even de Cabrio van het meisje op de zomer velgen gezet :thumbup:
En ja de auto wassen moet ze zelf doen :tongue:

Yellowbug 02-05-2013 17:00

Quote:
Klopt ! ik wou alleen de kabel die van pook naar contact slot liep.
Gebruiken om van contactslot naar nieuwe 5bak startmotor te gaan :D
En dan wou ik het schuifcontactje aan de pook zijde weg knippen en er een oogje aan doen voor de 5bak startmotor ;)

En dan zat er idd nog een plus met een oog deze ging van zekering kast naar accu.
Die heb ik al terug getrokken de auto om dat de accu achterin komt :thumbup:

Nogmaals dank voor je hulp :thumbup:

Ik heb echt van sommige dingen echt geen benul :D [/QUOTE]

Aansluiten Startmotor (zoals ik het inschat!)
groene pijl, blijft vrij.
Blauwe pijl; hele dikke rode draad rechtstreeks vanaf de + van de accu (ca 35mm²).
Rode of gele pijl; De rood/zwarte draad voor de startpuls vanaf je contactslot.
Rose pijl; deze moer goed aandraaien, want hier zit de litz naar de wikkelingen van de startmotor aan vast. Let er op dat deze litz of de hele dikke rode draad straks geen kontakt kan maken met massa (= kortsluiting).

Style 02-05-2013 17:17

:own:

Meer dan duidelijk again :D

Style 03-05-2013 09:47

Quote:
Originally Posted by Yellowbug

Aansluiten Startmotor (zoals ik het inschat!)
groene pijl, blijft vrij.
Blauwe pijl; hele dikke rode draad rechtstreeks vanaf de + van de accu (ca 35mm²).
Rose pijl; deze moer goed aandraaien, want hier zit de litz naar de wikkelingen van de startmotor aan vast. Let er op dat deze litz of de hele dikke rode draad straks geen kontakt kan maken met massa (= kortsluiting).

Stiekem nog een vraagje :D ik dacht dat de dikke kabel van de dynamo ook op de startmotor kwam ? of sla ik de plank weer volledig mis :rolleyes:

Yellowbug 03-05-2013 10:17

Volgens mij komt de dikke(re) kabel vanuit de dynamo rechtstreeks op de accu. Maar in jou geval zou je hem idd op de startmotor bij de hele dikke rode kunnen zetten. Je hoeft dan geen extra draad richting accu meer te leggen. Alleen zou ik als ik jou was de kabel vanuit de accu naar je startmotor uit een stuk maken. Je zekerinkast kun je dan een 6mm2 vanuit je accu leggen.

Style 03-05-2013 10:28

Dat dacht ik ook :thumbup: en uit 1 stuk kan er dan dus niet zo'n massaschakelaar tussen zetten.
Die ook de mogelijkheid heeft om van af de schakelaar apart naar bv een zekering kast te gaan ?

Of beter niet en zo als je zij twee kabels van uit de accu.

Ps nu snap ik ook jouw opmerking oogje?

Deze kabel heeft aan het einde al zo'n schuif klem :thumbup:

Yellowbug 03-05-2013 16:12

Hoe meer je tussen de +12V naar de startmotor zet, hoe meer weerstand er in het circuit komt. Het zal in begin niet veel zijn, maar naarmate de auto ouder wordt, worden die weerstanden groter met als gevolg dat je mogelijk startproblemen gaat krijgen.

De massaschakelaar die jij hebt, is eigenlijk een schakelaar om in de massa (-12V) te zetten, zoals de naam al aangeeft. Ga je die in de +12V zetten, maakt dat voor de werking niet uit, maar omdat alles ongeïsoleerd is, heb je meer kans op kortsluiting als er iets van metaal tegenaan komt en met je carrosserie contact maakt.

Als je de aansluitingen goed isoleert, kun je hem wel in de plus gebruiken, maar dan zou ik hem alleen gebruiken in de plus naar je zekeringkast. Daarvoor leg je idd een aparte kabel vanuit je accu. (evt via de massaschakelaar).

Goed bezig weer :thumbup:

Style 03-05-2013 17:23

Duidelijk en de schakelaar heb ik nog niet hoor kan nog alle kanten op :thumbup:

Style 03-05-2013 17:47

Nog wat spulletjes vandaag in elkaar gezet :D
Tip originele stalen bumper kapjes gaan slecht samen met de nieuwe imitatie achterbumper :rolleyes:
Gelukkig is voor voor alles origineel :thumbup:
Maar alles zit nu netjes in elkaar en gaat er morgen op.
Bumper laten poedercoaten net als de steuntjes en ik heb nog twee gebruikte stoot trips kunnen regelen :thumbup:

Dashboard carbs proof gemaakt met een choke :D

En weet iemand misschien waar deze stekker aansluiting voor is.
Zag het toevallig om dat ik gelijk 2 kapotte lampjes heb vervangen.
Vandaar het vage licht :D

Yellowbug 03-05-2013 19:29

Jij gaat echt als de brandweer :D

Draadjes aan je choke is vermoedelijk voor een indicatielampje in je dashboard en de stekker achter je tellerbak, moet je volgende link even bekijken. Ik weet het niet precies, maar heb je MFA in je tellerbak zitten?

tellerbak aansluiting

Style 03-05-2013 19:45

:D was deze week ook vrij dus dan valt het wel mee ;)

Ik heb met me domme kop lang geleden een tellerbak met een verbruiks- functie in 5 de versnelling verkocht.
Deze aansluiting zit ook op me bak bij me achteruit schakeling.
Had dit tellertje gekocht voor 20€ op de sloop maar weer verkocht voor 100€ :D
Maar ik had hem nu liever gehouden :rolleyes: ;)

Tellerbak die er in zat en er terug in gaat.

Yellowbug 03-05-2013 19:52

Die extra aansluiting is idd voor als je MFA hebt. Dan zit er in je kabelboom een extra stekker hiervoor. Je hebt dan ook een andere ruitenwisserschakelaar nodig met MFA bediening.

Style 03-05-2013 19:58

Die stekker zit zeker niet in me draadboom dan had ik hem wel gezien :shake:

Zou dan om deze opties gaan:

- Hallgebersignal Ausgang (Kabelfarbe ws-ge, geht an den GALA-Eingang des Radios und kann auch für GRA verwendet werden)
- Sperrventil (nur Pirelli-GTI bzw. GLI, bei Massekontakt = gelbes Hochschaltlämpchen leuchtet)
- Schaltkontakt 5. Gang (nur Pirelli-GTI bzw. GLI, bei Massekontakt = Momentanverbrauchsanzeige funktioniert)
- Öltemperatur (für MFA)
- Aussentemperatur (für MFA)
- Masse (Klemme 31) :rolleyes:

Yellowbug 03-05-2013 20:02

Quote:
Die stekker zit zeker niet in me draadboom dan had ik hem wel gezien :shake:

Zou dan om deze opties gaan:

- Hallgebersignal Ausgang (Kabelfarbe ws-ge, geht an den GALA-Eingang des Radios und kann auch für GRA verwendet werden)
- Sperrventil (nur Pirelli-GTI bzw. GLI, bei Massekontakt = gelbes Hochschaltlämpchen leuchtet)
- Schaltkontakt 5. Gang (nur Pirelli-GTI bzw. GLI, bei Massekontakt = Momentanverbrauchsanzeige funktioniert)
- Öltemperatur (für MFA)
- Aussentemperatur (für MFA)
- Masse (Klemme 31) :rolleyes:

Ja volgens mij zijn het die aansluitingen.

Style 03-05-2013 20:17

Dus dan zou je de olie temperatuur op het display kunnen aflezen.
Mits je hem op een olie temperatuur sensor zet en die mfa hendel heb.

Yellowbug 03-05-2013 20:21

Yep ;)
Als je een buitentemperatuursensor kunt vinden van een cabrio (zit soms in de rechter voorbumpoersteun gemonteerd) én de bedrading ervan al in je motorruimte hebt liggen, kun je die ook aflezen. Alleen weet ik niet of je verbruiksmeter goed gaat aangeven, omdat je niet de juiste motor voor die tellerbak gebruikt (i.v.m. de andere carbs).

Style 03-05-2013 20:28

Er staat nog een cabrio op de sloop ben toch wel nieuwsgierig geworden :D
Even kijken of ik morgen tijd heb om langs te gaan toch wel leuk om te hebben.
En de olie temperatuur scheelt me weer een extra vdo meter die ik dan voor wat anders kan gebruiken al zijn de opties voor deze in een MK1 ook gering :rolleyes:

Je bent wel een alles weter jij :D bedankt hoor :thumbup:

Style 03-05-2013 20:37

:shake:

http://www.volksforum.com/forum/sho...0&highlight=MFA

Toch maar niet hier ga ik waarschijnlijk weer heel veel tijd in steken en nog maar over de problemen niet te spreken :rolleyes:
Nog genoeg uitdagingen te gaan misschien als hij klaar is en ik geen zin meer heb om te rijden om een mooie dag vrij zou ik er nog eens naar kijken :cool:

Yellowbug 03-05-2013 20:43

Quote:
Je bent wel een alles weter jij :D bedankt hoor :thumbup:

Nee hoor :shake: Ik weet veel, maar niet alles. Heb in mijn dagelijkse bezigheden nogal wat te maken met draadjes waar stroom doorheen gaat, vandaar dat ik daar wat meer van weet (maar daar zijn er meer van op dit forum hoor :) ) :D

Maar inderdaad, bezint eert ge begint met weer wat extra's. Voor je het weet zit je straks met een onafgewerkt project. Het gaat nu lekker zo met je auto, ga vooral zo door :thumbup:

All times are GMT +1. The time now is 08:14.