![]() |
Quote:
Heb de kabels wat versteld en het is beter, maar zal toch altijd dicht tegen de zetel aanlopen vrees ik. Heb je geld nodig? :D @Christiaan bedankt voor de link @sinaasboom Dat is een goede oplossing, maar ik ga er wel een verlenging aanmaken, want ik vind het wel wat aan de lage kant. Maar niet te lang, want zoals Van Limburg al aangeeft komt die zeker helemaal tegen de zetel. Bedankt voor de tip :thumbup: |
Vandaag eens een klein ritje gedaan, ni te ver van huis uiteraard.
Als ik gewoon rijd dan is alles goed. Vanaf ik beetje meer gas geef (lees niet meer dan 3000 toeren) nog altijd alles ok. Vanaf daarboven dan begint hij wat te stotteren en/of in te houden. En soms komen er dan wat knalletjes uit de uitlaat, maar is dat van de uitlaat of de afstelling dat niet goed is? Mijn gevoel en zover ik er iets van ken, dat die misschien te weinig naft krijgt. En heb er dan ook eens een bougie uitgedraaid en die staan kurkdroog. Iets waar iemand mee kan helpen of zal ik hier echt iemand voor moeten laten komen voor te helpen? Dan wel iemand die zo'n g60 motor kent. Het zou maar al te mooi geweest zijn, moest dit van de eerste keer goed zijn :rolleyes: |
Ik heb niet alles terug gelezen, maar welke brandstof pomp zit er in? Druk meten, injectoren zijn gereinigd? CO afgesteld en de ontsteking?
Als je echt een g60 expert nodig hebt, moet je bij Ruud G60 zijn, in Pijnacker |
Is de originele brandstofpomp van de gti nog die erop steekt, en ook nog de originele accumulator.
CO is niets aangedaan en de ontsteking ook niet. Zou nog altijd zo moeten staan zoals de motor uit de golf 2 is gekomen. Wat kan ikzelf met jullie hulp al eventueel proberen? |
Quote:
Ik weet niet wat je met "droog" bedoelt. Nat hoort een bougie in ieder geval niet te zijn. Kijk vooral even naar de kleur: ![]() |
De brandstofpomp en accumulator van een GTI zijn meer dan voldoende.
Je hebt of een afstellingsprobleem, of een sensor is niet goed. Eerst goed na (laten) kijken en vooral niet trappen want voor je het weet smelt je een gat in een van je zuigers. |
Quote:
Ik dacht dat een bougie toch wat vochtig moest zijn, niet dus. Nee ze zijn ook niet verkleurd, gewoon zoals ik ze heb gekocht, het zijn nieuwe wr6dpo. |
Quote:
Naar welke sensor kan ik dan eventueel kijken, is er iets wat ik nog kan doen? Ik ga zeker niet trappen, wil het niet om zeep helpen nu ik eindelijk zover ben geraakt. |
Knalletjes uit de uitlaat wijzen in ieder geval niet op een brandstof probleem. Anders zou er niks ontbranden daar ;)
Mijn gok is dat er iets te vinden in de afstelling van de ontsteking na 3000 toeren, en dat zal hoogstwaarschijnlijk aan de ontstekingsvervroeging liggen. Het ontsteken in de uitlaat, dus de knalletjes die jij hoort, zijn het gevolg van: -Een te late ontsteking, waarbij de bougie vonkt op het moment dat de uitlaatkleppen al zijn geopend. -Een slechte vonk, waardoor sommige cilinders niet ontsteken maar de warmte in de uitlaat een deel van het mengsel alsnog verbrand. Kijk eerst een hoe hij loopt op het moment dat je de lambda sensor hebt ontkoppeld. Indien hij hier even slecht op loopt na 3000 toeren, zou het wel eens aan de Lambda sensor kunnen liggen. Origineel stelt de ECU geloof ik de ontsteking bij aan de hand van toerental, laaddruk en gaskleppositie. Daarvoor loopt er een slang van precies 1 meter naar de Digifant toe. Gezien deze echter op DTA loopt, vraag ik mij af hoe deze precies de ontstekingsvervroeging stelt. |
Quote:
@RobertVoorst Ik heb geen lamdasonde. En waar Ik de motor van heb reed ook zonder lamdasonde, maar daar komt ook de DTA van, dus zou wel op mekaar afgesteld moeten zijn. Ik weet nog dat hij zei dat hij enkel de lamdasonde stak om hem af te stellen, en dan weer los koppelde. Over die slang had ik al één en ander gevonden, bij mij was die slang maar op en al 300mm. Dus een andere gaan halen van 1000mm, maar ik las dan dat je zou moeten resetten ofzo. Dus blauwe stekker los en dan gas geven boven de 3000 t/m, maar heb dit niet gedaan om ik niet wist of ik dit wel mag doen, ik wil niets ontregelen ofzo. Moet ik dit doen of niet? Nu de auto start en rijdt, heb ik MelG60 WhattsApp gestuurd en die gaat me met het dta helpen wanneer hij kan. Maar verdere hulp is welkom natuurlijk. |
Loopt die slang nu naar de DTA toe? Dan neem ik aan dat er rekening mee is gehouden is het opzetten van de tune. Blauwe stekker los betekend in Digifant taal dat de ECU geen rekening houdt met eventuele verrijking van een koude motor, dus niet het mengsel aanpast naar temperatuur.
Ik neem aan dat deze op de DTA identieke functie vervult. Zal ongetwijfeld de brandstof verrijking regelen. Deze kun je in principe prima los koppelen. Als de DTA het er niet mee eens is stopt ie vanzelf :D |
Dit is waar de slang aanzit, en daar heb ik dan nu een slang van 1000mm op gemonteerd.
![]() Die slang zit daar op een T-stuk, maar is dat normaal dat er aan dat T-stuk geen klemmetjes worden gezet? ![]() ![]() Ook hier even een foto dat je ziet dat er slangetje zit dat zo kort zit, dat het volgens mij zo goed als toe zit, is dit Normaal? Is achteraan op de gasklep. ![]() Dus ik ga één van de dagen proberen om dan de blauwe stekker los te halen en dan zo een keer rijden, om te zien wat die gaat doen. Heb ervoor wel gemerkt hoe warmer de motor werd, hoe erger die dat kreeg |
Ah dat een MAP sensor van VEMS (Manifold Air pressure) hij bepaald dus aan de hand van de laaddruk (in combinatie met waarschijnlijk de gasklepstand en de inlaatlucht temperatuur) de benodigde brandstof.
Probeer deze leiding eens zonder het T-stuk te monteren, het kan namelijk zijn dat door de andere vacuumleiding op het T-stuk de sensor geen juist spruitstukdruk kan bepalen, waar alsware een deel de andere slang in kan lekken indien deze ergens niet luchtdicht is. Zo schat de DTA de hoeveelheid lucht verkeerd in en daarbij ook de hoeveelheid brandstof. Sluit de sensor eens aan op die doorgeluste slang op het gasklephuis, waarbij je andere afdopt. ![]() |
Dus als ik het goed begrijp.
Haal ik het T-stuk eraf en sluit ik die slang van de brandstofregelaar rechtstreeks aan. En die slang van 1meter sluit ik aan het gasklephuis aan het bovenste zou ik zeggen, en het onderste dop ik af. Zullen we eens proberen.... |
Dus heb het aangesloten zoals op het schema.
![]() ![]() Merkte al vlug op dat bij het starten hij van in het begin iets lager in toeren draait al. Bij het rijden ging het volgens mij al beter, maar is nog niet helemaal weg. Dat knallen heeft hij nog maar ook precies wat minder(kan ook toeval zijn) Heb een paar keer eens wat verder door kunnen trekken, maar als hij echt warm wordt dan krijgt hij het precies nog wel. Durf ook nog niet echt doorgaan, want wil geen kapotte zuiger hebben zoals Roy16VG60 aangeeft. Moet ik nu een keer proberen met de blauwe stekker los, hoe het nu is aangesloten? |
Vandaag de nieuwe grill met rode bies gemonteerd, want die met de verstralers kon er niet meer op.
![]() ![]() Alleen stoort het me wel dat de IC zo hard opvalt erdoor, maar dat pakken we later wel aan. Volgende wat ik wil bestellen zijn de sierlijsten om deze terug rondom te plaatsen. |
Quote:
Dat scheelt al! Probeer het eens met de temperatuursensor los zoals je zegt, wie weet maakt het verschil. Alle merktekens van de distributie staan goed? De IC kun je evt. zwart spuiten, maar denk er wel aan dat deze laag verf isolerend werkt en de warmte meer in de IC houdt. |
Als een likje verf de koeling al moet tegen houden dan hou maar op :rolleyes: Spuiten dat ding!
Moet je nu nog gaten boren voor je sierlijsten of zie ik dat fout? |
Precies wat meneer Limburg zegt.
even met https://www.sprayster.com/product/i...hard-hat-500ml/ eroverheen waaien en klaar pas op want dat spul plakt op alles ! :D ;) |
Heb zonder sensor gereden en als die warm wordt, is het even slecht, zelfs iets slechter naar mijn gevoel.
Zo staan de merktekens, ze staan een 3 a 4mm uiteen. weet niet dat het hier aan zou kunnen liggen? Zou me verwonderen, want die motor is zo uit de golf 2 gekomen, of de prutser moest daar ook aan bezig geweest zijn :shake: Heb daar al wat over opgezocht en de rotor van de ontsteking moet ook op een bepaald punt staan en het vliegwiel dacht ik. Maar dat laat ik aan jullie over. ![]() @Van Limburg Inderdaad, die gaten zijn allemaal dichtgemaakt maar je ziet ze nog, dus ik moet ze gewoon terug uitboren. Enkel onderaan zijn de gleuven dichtgemaakt, maar dat zie je wel meer blijkbaar, doodzonde vind ik dat! @Sixpack Tjah, dan heb ik ineens ne zwarte golf é :D |
Zo zien de bougies er nu uit behoorlijk zwart volgens mij.
![]() ![]() |
Hmm gezien het feit dat dat een verstelbaar nokkenastandwiel is, is het erg moeilijk om te zeggen of deze op tijd staat. Andere nokkenas ook neem ik aan?
Als er een andere nokkenas in zit gaan de ''fabrieksinstellingen'' voor de timing niet echt meer op. Je hebt dan een andere openings- en sluitpunt van de in- en uitlaatkleppen. Weet je wat voor nokkenas er in zit? Misschien is er ergens aan de specificaties en timing van de nokkenas te komen, dan kun t enigzins controleren. |
De man waar ik de motor van gekocht heb, heeft me deze papieren meegegeven.
Was iemand van Haaksbergen, heb er wel eindje voor gereden. En die ging wel naar een bekend tuning bedrijf daar in de buurt om de auto te laten afstellen. Zal morgen eens kijken dat ik dat terug vind. Heb ook een uitdraai van het vermogenscurve van de motor. ![]() Even gezocht en zou de deze moeten zijn... https://www.google.com/url?sa=t&sou...d=1558642328878 |
Nockenhub (Ventilhub) E/A: 11,4 mm
Öffnungswinkel E/A/Spreizung: 272/272/110 Steuerungszeiten °KW Eö-ES-Aö-As: 26-66 66-26 Ventilhub im O.T. E/A: 1,6/1,7 mm Ventilspiel E/A (mm): hydr. Ventilfedern: 0013 02 062 / 0013 02 026 (empfohlen) Ventilfedertellerzubehör: oben 0014 13 194 für 8 mm Ventile / unten 0014 13 094, Keile 8M8 (empfohlen) Volgens specificatie moeten in BDP van de motor de inlaatkleppen 1,6 mm open staan, en de uitlaat kleppen 1,7 mm. Je zou dit kunnen nameten met een meetklok op de kleppen van de 1e cilinder, even zoeken naar filmpjes van het stellen van deze kleptiming |
Aparte keuze voor een G60. Een asymmetrische (272/268) zou beter zijn. Ik denk dat je meer drukverlies hebt met deze as.
|
Quote:
Drukverlies als in spoeling van de verbrandingskamer? |
Ja, ooit vroeger een mooi stukje over gelezen op het goeie oude Corrado forum volgens mij. En ik kocht eigenlijk ook altijd de 272/268 voor de G60, die word daar ook door Schrick voor aangeraden.
|
Ik zal eens opzoeken of ik dat zelf kan, en zo een meter heb ik natuurlijk niet.
Anders ken ik wel iemand dat het even voor me kan doen. Ik zou het niet erg vinden om de gepaste nokkenas te laten steken. Maar het feit is dat voor ik de motor heb gekocht eerst ben gaan rijden toen die in de golf 2 stak. Da ging amai, in 3de nog wielspin. Heb de volledige setup zo mee overgenomen. De motor, en achteraf het DTA laten nakomen samen met de 68mm poelie. In theorie zou het toch zo moeten werken, dus begrijp het niet goed. En nu weet ik het weer hij ging naar Boschtuning omdat hij daar iemand kende. Zal morgen de uitdraai posten die heb ik ook. Zou 195pk moeten hebben... Spijtig dat er niemand van jullie in de buurt woont. Ik moet weer eens op een Hollands forum zitten zene :D :D :D |
195pk? Ik hoop aan de wielen want anders is het aan de lage kant met jouw setup.
Ik heb nog eens terug gelezen maar wat ik ook niet snap is dat er geen gebruik word gemaakt van een lambdasonde al dan niet een breedband versie. Deze is bij een druk gevulde motor heel erg belangrijk om het mengsel goed bij te sturen, iets wat je met een top systeem als DTA ook juist zou willen? Anders heeft het buiten de sequentiële injectie geen voordelen boven digifant lijkt mij. Ga hier ook nog eens achteraan. |
Quote:
En een bijhorende gasklep was er ook nog bij. Lage kant!!! En je bent me voor, wou daar ook nog op terugkomen dat ik eigenlijk alles wil zoals het hoort. Lambdasonde, de ontstekingsregelaar (die heb ik trouwens liggen) Als het kan met jullie hulp wil ik dat zeker doen. En anders ga ik hier toch iemand moeten kunnen overhalen, om eens een ritje naar België te doen :) De auto blijft staan nu tot de ontsteking is nagekeken. Ik wil niets kapot gaan rijden. Maar ga eerst al kijken dat de kleptiming goed staan. Dat zijn zaken wat wel nog kunnen gebeuren. Dus als er iemand kennis van dit heeft, your welcome!! |
Quote:
Toch moeilijk voor iets deftig te vinden van een video. Maar zo'n voelertjes heb ik wel, maar dan moet ik het kleppendeksel verwijderen, maar dat zal waarschijnlijk wel met elke meetmethode moeten. Dan kijk ik het morgen na. |
Omdat ik me suf aan het googlen ben over allerhande zaken die het probleem kunnen veroorzaken, ben ik op het volgende gekomen.
Op een corrado forum had er ook iemand het probleem van stotteren en inhouden. Die keek zijn schroeven van het inlaatspruitstuk en die stonden bij hem op één na allemaal los,probleem opgelost. Nu heb ik die van mij nagekeken, en die staan op één na allemaal vast. Die langs de kant van de passagier die bout is blijkbaar doorgedraaid :shake: Maar zou dit het probleem kunnen veroorzaken? Het is er uiteindelijk maar één. |
Het probleem is dat je het moeilijk kunt vergelijken. Een digifant reageert heel anders dan een DTA. Wat je leest zijn allemaal problemen op origineel management.
Zijn er geen mogelijkheden sensorwaarden live uit te lezen met DTA? Ik ken het systeem zelf niet, op digifant daarentegen ken ik het systeem uit Mn hoofd. |
Quote:
Daar heb je een punt! Ik dacht van wel, maar Mel60 heeft het voorlopig druk. Vandaag heb ik nog wel even tijd voor het kleppendeksel al te demonteren, en dan kijken of alles op tijd staat. Maar moet ik dan ook een nieuwe pakking voorzien? Of kan de huidige terug gebruikt worden? En als dat in orde is, dan even kijken of alles van het DTA in orde is. Nu heb ik al wel eens een logje van het DTA naar Melg60 gestuurd en daar leek alles wel in orde. |
Vandaag alvast het kleppendeksel eraf gehaald.
De pakking ziet er mij Nog goed uit, maar wil voor de veiligheid toch al een nieuwe bestellen, iemand de nummer hiervan? ![]() ![]() Heb vandaag ook een kennis aangesproken die meer verstand heeft van deze zaken, en binnen een weekje gaan we dit al bekijken. Hij heeft de kennis en het gereedschap hiervoor. Nu wil ik mij op voorhand toch al informeren, dat als de kleptiming is nagekeken en eventueel bijgesteld waar nodig, zullen we ook de ontsteking nakijken met de stroboscoop. Maar aangezien er andere nokkenas insteekt, gelden dan dezelfde waarde voor hoe de ontsteking moet staan? |
Pakking kun je opnieuw gebruiken indien deze nog mooi flexibel is, anders zou ik een nieuwe plaatsen om lekken te voorkomen! Nummer is 037103483C.
Hopelijk kom je er met de kennis van je kennis ( :rolleyes: ) uit! Het meten van de kleplift kan niet met voelermaatjes, je moet meten hoeveel de klep, in dit geval de hydraulische klepstoter, naar beneden wordt gedrukt als de motor in het bovenste dode punt staat. Volgens de specificaties van de nokkenas moet deze 1,6 mm ingedrukt worden op de inlaat, en 1,7 mm op de uitlaat, als de motor in BDP staat. In theorie kun je daarbij de standaard ontstekingstiming behouden. Blijft raar kijken die missende nokbrug in de G60 kop :screwy: |
Haha, het is nogal wat met die kennissen, er stond eerst nog een kennis meer in de zin, maar dat heb ik maar aangepast :D
Dat meten ga ik overlaten aan de persoon die komt. En inderdaad dat van die nokbrug heb ik ook al op het net gevonden. Waarom doen ze dit? Wel zit er een oliekanaal in heb ik gezien. Nog een volgend iets, wat me is opgevallen. Dat er rechts van die rail dat darmpje is afgedopt. Iemand de reden? ![]() Ook heb ik hier al gelezen dat als de auto een tijdje stil staat de injectoren verstopt zouden kunnen zitten, deze motor heeft bijna vier jaar stilgestaan op een pallet. En ik blijf het vreemd vinden dat die niet correct werkt, al is het de de volledige setup die ik heb overgenomen. Achteraan de gasklep zitten die 2 pinnen, op het bovenste zit heb ik dan nu de leiding van 1 meter zitten die van de ecu komt, en het onderste is afgedopt, moet vanaf daaruit ook niet een leiding naar ergens lopen? Ook zitten die er gewoon over, zonder klemmen. moeten daar geen klemmen op, voor luchtverlies, of hoeft dat niet? ![]() |
Als 1 of meer injectoren vast zitten dan zou die waarschijnlijk ook niet zo mooi op 4 lopen.
Ik denk eerder dat het stotteren iets met het mengsel heeft uit te staan, heb je de weerstand in co-pot meter al een opgemeten? hier kan je ook het mengsel mee bij regelen. je zou de vacuum leidingen nog eens kunnen checken of ze niet lekken en de lambdasonde controleren of die goed werkt. |
Die afgedopte leiding van de brandstofrail hoort origineel een brandstofdruksensor voor de digifant op.
Waarom de G60 kop een nokkenbrug mist blijft mij ook een raadsel, helemaal gezien er wel een oliekanaal onder zit. Je zou daarbij wel voor de zekerheid je injectoren kunnen laten ultrasoon reiningen en testen, kan best dat de vuile benzine hier in is gaan trekken na de proefrit. Die tweede vacuumnippel op de gasklep zou origineel naar de EVAP canister gaan (koolstoffilter voor benzinedamp), maar denk niet dat je deze nog verbouwd hebt. De slangen zitten af fabriek inderdaad vast met klemmen, de lucht die erlangs komt zal echter niet wezenlijk veel zijn, toch niet verkeerd om toch klemmen te gebruiken. |
Lambdasonde heb ik niet steken.
Nu over die co-pot meter , had ik ook al tegengekomen. Hetgeen ik er over vind is dat die in de ic buis steek, maar daar steekt enkel een sensor in. Of is het omdat ik geen lambdasonde heb dat ik zo'n co-pot meter ook niet heb, of zie ik ergens over? Zal eens kijken waar ik hier ergens de injectoren kan laten reinigen. Je weet maar nooit. En overal klemmen aanbrengen, uitsluiten wat uitgesloten kan worden. Die evap canister, is dat noodzakelijk? Toch nog wat werk aan de winkel...! |
All times are GMT +1. The time now is 19:33. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.