![]() |
Weer wat verder gekomen de afgelopen weken,
Koelvloeistof blijft nu netjes op temperatuur. Fans beginnen te blazen bij 96 graden en werken hem dan terug naar 92 graden. De snelle functie van de fans is nog geen een keer aan gegaan, zal wellicht aan het weer liggen. Dat ga ik even in de gaten houden, of die bij warmer weer ook aan gaan. Nadat dit allemaal goed leek, heb ik de bougies vervangen voor NGK BKR7E's in plaats van de Iridium long life bougies waar ik op reed. Dit schijnt een betere bougie te zijn voor de 1.8T. Gelijk ook even op 0.7mm afgesteld. ![]() ![]() ![]() Daarna ook de wastegate actuator afgesteld, een volle omwenteling verder en toen kregen we al wat positievere logs :D ![]() Dit is de beste log die ik tot nu toe gehad heb. Op het eind van de powerband merkte ik echt wel een verschil. En de computer vroeg nu ook ineens om 2490mbar in plaats van max 2400mbar. Ook de klopsensoren even gelogd om te kijken of dat allemaal goed ging: ![]() Het Pipercross luchtfilter zit er al in sinds ik de auto gekocht heb en heb m nog nooit schoongemaakt.. dus dat ook gelijk maar even gedaan. Gelukkig is het een 'droog' filter dus hoef ik hem niet te oliën. ![]() Het moertje van de wastegate nog een halve slag opgeschoven en toen weer gaan loggen.. maar toen merkte ik wat dalen en de auto hield een beetje in, dus ik was ervan overtuigd dat ik een lek had ergens. Aangezien ik het thuis een aantal keer los gehad heb en geen lucht heb om het systeem op lekken te testen moest het even wachten. Ondertussen nog even gekeken of ik iets kon zien op de ECU, het is sowieso een ECU van een Audi TT. En ik was benieuwd of er wat op stond van de tune.. maar helaas. Wel weer wat anders tegen gekomen waar ik niet zo blij van werd: ![]() Maargoed, dat is nu niet het belangrijkste. Het eerste wat ik tegen kwam was een draadje van de N249 Solenoid die gebroken was. Dus foutcode en de auto liep daardoor vast ook niet 100%. ![]() Ik heb het complete systeem nagelopen op lekkages en op gevoelige plekken de draaiklemmen veranderd naar 2 oor klemmen omdat deze beter hun werk doen. Ook heb ik de slang die van de DV naar de Chargepipe loopt vernieuwd, deze had een beginnende scheur en lekte vaak door het moeilijk vastzetten. ![]() ![]() Ook nog een lekkage bij het EVAP systeem opgelost. Dat gaat er ook vanaf zodra ik eraan toen kom, veel te veel potentiële lekkages. ![]() Zekeringkastje gaat er ook nieuw op. Ik moet alleen nog even een accu beugel zien te vinden waar hij oppast. ![]() Nu heb ik vandaag weer gelogd en nu kreeg ik slechtere resultaten. Hij vraagt ineens weer om 0.1 bar minder. Na alles wat ik gedaan heb :mad: Ik heb het idee dat er nog iets loopt te f*cken waardoor het nu nog niet goed is.. we gaan gewoon door. ![]() ![]() Ik heb ook de gasklep opnieuw ingeleerd en daarna vroeg de auto bij stationair toerental ineens al 0.1 bar minder, maar ondanks dat de gasklep al aan gaf dat de adapt. Waarde ok was heb ik hem opnieuw ingeleerd.. misschien dat het daar iets mee temaken zou kunnen hebben. Waardes van de klopsensoren is ook oke.. ![]() Nu maar weer even brainstormen wat de volgende stap is? |
Weer iets verder...
Brandstofdrukregelaar gecontroleerd, geen lekkage en het zeefje is ook schoon. ![]() Volgende stap, ik ontdekte dat een van de klopsensoren een aardige beschadiging had dus die ook even vervangen ![]() ![]() Maar.. opnieuw geen effect. Toen kwamen we tot de ontdekking dat de injectoren op de max zitten. (20m/s) dit zou eigenlijk niet mogen kunnen met het huidige vermogen/setup. Dus iets is er mis met de injectoren of de brandstoftoevoer. Dus eerst maar de brandstofdruk gemeten met de manometer ![]() ![]() ![]() Brandstofdruk was ook allemaal prima dus daar kan het ook niet aan liggen. Nu is de volgende stap dus injectoren testen, schoonmaken en een Compressietest doen om uit te sluiten dat het eventueel zuigerveren o.i.d. zouden kunnen zijn. Meest recente logjes van de klopsensoren en turbodruk ![]() ![]() Verder was de stuurbekrachtiging toch weer ergens gaan lekken, ik ben er nogsteeds niet achter waar het nu precies door kwam. maar heb het stuurhuis er weer even onderuit gehaald, nieuwe o-ringen erop en tot nu toe is ie dicht dus we gaan het zien. ![]() ![]() ![]() Verder ook nog een nieuwe uitlaat besteld, de huidige was toch iets te luidruchtig op langere stukken dan ik kan hendelen🤣. Ditmaal een uitlaat van RM Motors uit Polen waar een elektrische klep in zit. ![]() ![]() Zucht... ooit komt het goed |
Quote:
Ik zal maar niet vragen naar de logjes van je bankrekening :D :screwy: :D Maar lees hier graag mee! Kunt er veel van leren :thumbup: |
Weet je zeker dat de brandstofdruk goed is? Bekende upgrade is van 3 bar pomp en rail naar 4 bar van o.a. S3, terwijl dat op de manometer niet gehaald wordt (geen idee hoe dat werkt met constante / piek druk)
|
@Veedubber;
Die bankrekening logjes zullen we het maar niet over hebben inderdaad🤣. Maar mijn theorie is altijd, ik kan ook een auto van 3/4 jaar oud kopen waar ik niks aan hoef te doen en in 5 jaar de helft op af schrijf of wat ik nu doe, een auto kopen op het dieptepunt van afschrijving. De auto zelf zal er nooit minder waard van worden (misschien ook wel meer over een aantal jaar), ik leer er superveel van en heb er lol in. Meer heb ik niet nodig :D en uiteindelijk komt het op hetzelfde neer Maar ik heb ook veel hulp gehad hoor want erg makkelijk is het naar mijn mening niet. @ Viperwin dat klopt inderdaad maar de S3 haalde op de manometer gewoon 4,3Bar bij vollast. Dus dat is gewoon prima. Gisteren nog even een Compressietest gedaan: Ronde 1 Cilinder 1: 13 bar (185psi) Cilinder 2: 11,5 bar (160psi) Cilinder 3: 11,5 bar (160-165psi) Cilinder 4: 12,5 bar (180psi) Ronde 2 Cilinder 1: 12,5 bar (180psi) Cilinder 2: 11 bar (155psi) Cilinder 3: 11 bar (155psi) Cilinder 4: 13 bar (185psi) Ronde 3 Cilinder 1: 13 bar (185psi) Cilinder 2: 11 bar (155psi) Cilinder 3: 11,5 bar (160psi) Cilinder 4: 13 bar* (185psi) De regel voor deze motoren is eigenlijk dat ze tussen de 10 en 13 bar moeten zitten. Dat zitten ze eigenlijk allemaal ruim. Wel zijn cilinder 2 en 3 iets minder als de rest maar nog ruim binnen de tolerantie. Ik zie her en der wel wat dingen over dat cilinders binnen 10% van elkaar zouden moeten zitten en daar vallen ze af en toe net buiten, maar hier is ook niet iedereen het helemaal over eens. Ik denk ook dat het redelijk te verwaarlozen is omdat er veel dingen zijn die daar invloed op kunnen hebben. Ik denk persoonlijk ook omdat het verschil niet ver buiten die 10% valt het ook wel te verwaarlozen is. Opvallend is wel dat de cilinders wel dichter bij elkaar liggen als ze op dezelfde cilinderslag liggen. |
Die compressietest moet ik toch nog even op terugkomen. Het was de eerste keer dat ik een compressietest gedaan heb en dat was achteraf toch niet helemaal een succes. Ik had 15min. Gereden, injectoren losgekoppeld en de gasklep open bij het testen.
De dag erna heb ik 40min. Gereden, gasklep eraf gehaald, zekering van de brandstofpomp eruit gehaald, alle aansluitingen extra goed gecontroleerd en een Powerpack/Booster op de accu gezet en toen kreeg ik deze waardes: Ronde 1 10 seconden Cilinder 1: 13,5bar 190psi Cilinder 2: 13 bar 180psi Cilinder 3: 13,5 bar 190psi Cilinder 4: 13,5 bar 195psi~ Ronde 2 7x starten Cilinder 1: 13,5 bar 190psi Cilinder 2: 13 bar 185 psi Cilinder 3: 13,5 bar 190psi Cilinder 4: 13,5 bar 195psi Ronde 3 10 sec Cilinder 1: 13,5 bar 190psi Cilinder 2: 13 bar 185psi Cilinder 3: 13,5 bar 190psi Cilinder 4: 14 bar 200psi Dat zijn toch wel betere waardes. Dus nu kan ik daar gerust gesteld over zijn en op naar het volgende. Met wat checken, loggen enz. Blijft er niet heel veel over buiten injectoren. Ze zagen er ook niet erg fris meer uit. ![]() ![]() ![]() Dus ondanks dat het me een rib uit mn lijf kost heb ik nieuwe 386cc injectoren besteld. Ik heb eigenlijk geen zin om te dealen met schoonmaken, ultrasoonreinigen enz. En dan zijn het nogsteeds (vermoedelijk) 22 jaar oude injectoren. Dus, nieuwe zittingen, rubbers, injectoren, en inlaatspuitstukpakking en dan hoop ik dat ik eindelijk de actuator goed af kan stellen en op t volle vermogen kan draaien. Overigens rechts het deurslot vervangen, die van mij beginnen erg lui te worden (niet goed sluiten bij kouder weer, bijrijders kant wilde zelfs nog wel eens open schieten tijdens het rijden). Links moet nog, maar afgelopen week is het raammechanisme gesneuveld aan de bestuurderskant dus dat kan dan mooi in een keer. ![]() |
Waarom heb je niet 550cc genomen en je software aangepast?
Die injectoren heb je een stuk goedkoper dan die S3. |
Quote:
Heb ik wel overwogen inderdaad, maar de +/- €700 die ik dan kwijt zou zijn bovenop de injectoren voor de nieuwe tune maakte het niet echt veel aantrekkelijker. |
Quote:
Denk dat als je je tuner vraagt om enkel de injectoren te herschalen dat dat geen 700euro zou moeten kosten.. 386cc injectoren kosten 310-340,- tegen de 550cc die zo'n 190,- zijn. Behoorlijk verschil vind ik dat.. |
@van Limburg, ben ik met je eens. Alleen is het zo dat van de tune die op mijn ECU zit niet bekend is van wie die is, of wie hem gemaakt heeft. Ze gaan dus niet die injectoren inleren zonder de rest te checken. Want dan kunnen ze geen garantie geven op hetgene wat ze eraan doen. Wat ook logisch is natuurlijk.
De tune lijkt vergelijkbaar met die van JD maar daar heb ik gewoon geen bevestiging van. Dus ben ik voor originele gegaan. Het is ook een beetje om mezelf in te houden, want wanneer ik voor 550cc ga en dan een volledige tune moet afrekenen ga ik de rest ook doen, daar ken ik mezelf te goed voor. Want dan vind ik het weggegooid geld en ga ik er dadelijk ook gelijk een hybrid turbo opschroeven enz. Dat probeer ik een beetje te voorkomen. De motor opbouwen staat nog wel op de planning, maar op een lager pitje. Ik probeer verstandig te zijn en eerst alle aanverwanten aan te pakken (remmen, ophanging enz.) Vandeweek heb ik de uitlaat gemonteerd, zeer mooie kwaliteit. Alleen was ik niet zo te spreken over de uitlaatklemmen (bleven lekken) dus die heb ik aangepast naar de normale klemmen. ![]() ![]() Injectoren zijn ook binnen, ik ga gelijk ook maar de gasklephuispakking doen, inlaatspruitstukpakking en de injector hulzen. ![]() ![]() |
Ik snap je. Ik dacht dat deze al op de bank geweest was:D
Mooi uitlaatje! |
Thanks!
Nou, vandaag de injectoren e.d. vervangen. Kleppen en inlaatkanalen zien er allemaal nog erg fris uit: ![]() De injectorzittingen vervangen was geen overbodige luxe. Zo bros als ze maar zijn kunnen na 22 jaar. Wel was het een ramp om ze er helemaal uit te krijgen aangezien ze erin gelijmd zaten. Maar na flink schoonmaken zaten de nieuwe er zo weer in. ![]() ![]() Alles mooi schoon gemaakt: ![]() ![]() Het verschil tussen de nieuwe en oude injector is goed te zien😂 ![]() ![]() En alles weer in elkaar: ![]() Ik denk dat er ooit een stekker gebroken is, want er zat op een injector een totaal ander soort stekker. Dus op de sloop even een andere gehaald en die eraan gesoldeerd; ![]() ![]() En na wat rijden en loggen ziet het er al een stuk beter uit! ![]() ![]() De waardes zijn nog geen nul helaas, maar al wel een stuk lager als voorheen. De turbodruk ziet er ook een stuk beter uit nu: ![]() ![]() Ik moet nog even kijken waarom hij toch nog wat KW blijft registreren. Het schijnt dat dit soms ook gewoon normaal is, maar het is toch wel iets om nog even in te duiken. Maar eerst ga ik de preload op de actuator eens wat hoger zetten om te kijken of ik de oranje lijn iets dichter bij de blauwe lijn kan krijgen. Wat ik echt niet begrijp is dat mijn catchcan weer een soort van over lijkt te stromen. Dit is nu al de 2e keer in een korte tijd dat alles eromheen vol zit. En het oleipeil is nu correct. Zou dit met de weersomstandigheden temaken kunnen hebben misschien? ![]() |
Lekker bezig geweest weer!
|
@Carel thanks!
Ondertussen is het zo dat de turbodruk erg in de buurt komt van de gevraagde druk nu. Echter gingen de Klopsensoren wel weer steeds meer registreren dus iets is er nog niet helemaal goed. Vervolgens heb ik de inlaattemp. Sensor en de Brandstofdrukregelaar vervangen en ik denk toch duidelijk verschil te merken. Dit moet ik wel nog even controleren met loggen, dat was niet gelukt met de sneeuw nu:D ![]() Wel kreeg ik te horen dat je blijkbaar je gevraagde druk niet af mag stellen door aan de wastegateactuator te draaien en dat dat alleen softwarematig mag. Nu is het in dit geval denk ik wel een ander verhaal aangezien hij getuned is op een standaard actuator en dit een geupgrade actuator is. Zolang alles klopt en ik geen pieken krijg in de turbodruk etc. Vind ik het wel prima, de auto rijd wel zo als een zonnetje nu. Het verschil is echt dag en nacht. ![]() De klep in de uitlaat is ondertussen ook aangesloten. Hij klinkt erg gaaf, zal er binnenkort wel eens een filmpje van posten. ![]() Ik heb ook recent de EVAP/N80 delete uitgevoerd. Dat was de enige die ik nog moest doen, toch fijn om weer even wat potentiele vacuumlekkages te kunnen elimineren. ![]() ![]() ![]() Helaas ook nog wat slechter nieuws, ik las op internet dat de S3 nog een vaak vergeten plek heeft waar roest ontstaat, onder de sideskirts. Dit kun je eigenlijk niet makkelijk zien. Dus ik heb ze er maar even af gehaald om te kijken en jawel hoor, ik moet de hulptroepen (ons pap) maar weer even inhuren voor wat las(t)werk😂 Gelukkig was ik er optijd bij en is niet alles volledig weggerot, maar ik had er geen jaar meer mee moeten wachten. De sideskirts worden netjes gespoten (de rechtse heb ik een nieuw deel voor want die is al een lange tijd afgebroken) en de koker zal weer voorzien worden van Bitak, wax enz. ![]() ![]() ![]() ![]() En de rechterkant, die was nog wel even een stuk erger: ![]() ![]() ![]() |
Goeie genade, dat een volledig (!) verzinkte 8L zo croky kan zijn aan de dorpels 😳
Rij zelf al sinds 10 jaar als dagelijkse auto een 8L (een normale, dus geen S3) van '99 het ganse jaar door, maar bij die van mij is niks, nada, noppes van roest aan de dorpels. En bepaald vaak gepoetst wordt die wagen van mij ook niet... |
Quote:
Haha dat ze verzonken zijn is leuk, maar de S3 staat bekend om het roesten op zowel de dorpels als op de daklijsten, deuren, voorschermen en achterschermen🤣 Ik denk dat de reden voor het niet roesten op de dorpels bij een normale A3 is dat daar geen dikke skirt overheen zit. Bij de S3 zit die er wel en daar blijft veel troep in hangen. Al ben ik ervan overtuigd dat een groot deel van het probleem zit in het feit dat ze nogal regelmatig verkeerd opgekrikt worden. En daardoor splijt de lak en gaat het roesten. |
Quote:
Je bedoelt dus gewoon rondom? :lmao: :D |
Quote:
Uhm ja, mooie samenvatting😂 |
Zo stukje verder alweer.. of een stap terug, weet niet goed hoe ik het moet zien want het stuurhuis lekt nogsteeds en heb ik er vabdaag voor de 3e keer onderuit gehaald.. zucht
Uiteraard brak er iets af in het subframe, een blindklinkmoer van de brace tussen het subframe. ![]() Op etka geven ze aan dat hij los te krijgen is dus op hoop van zege. Dan nog opzoek naar iemand die een M10 Blindklinkmoer tang heeft.. lol dat wordt pas de echte uitdaging denk ik. Anyway, ons pap heeft de 2 kokers af. Nu nog even in de wax en bitak zetten en dan kan ik er weer een lange tijd mee vooruit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De zijskirts zelf liggen bij de spuiter dus die verwacht ik binnenkort ook weer terug. Overigens achter ook de rubbers van de reactiearmen vervangen door PU exemplaren van Strongflex. Ik ben erg te spreken over de service en kwaliteit moet ik zeggen. ![]() ![]() As we speak zijn er ook 4 verstelbare reactiearmen onderweg voor achter zodat ik eindelijk de camber eens fatsoenlijk af kan stellen. De auto zoekt nogal op de snelweg en ik denk dat dat hierdoor komt. Ook heb ik de inlaat aangepast, er is mij verteld dat dit best wel gunstig is voor de airflow aangezien de originele opening eigenlijk niet voldoende is. Ik heb dus de onderkant van het luchtfilter van een diesel gepakt. Hier zit een extra aansluiting op die goed te gebruiken is voor een extra inlaatslang. ![]() ![]() En een luchthapper voor achter de grille. Bij de 150pk versies zit hier de aanvoerbuis op aangesloten van de inlaat, maar bij de S3 is dat i.v.m. de intercooler niet mogelijk. Met wat passen en meten werkt dit prima:D ![]() ![]() ![]() Overigens ook een gebruikte OEM turbodruk actuator aabgeschaft. Ik was eigenwijs en wilde de Forge actuator werkend maken, maar dit is gewoon geen optie zonder de auto te laten tunen. ![]() |
Paps is weer goed bezig geweest! Netjes :thumbup:
|
Zo, weer wat meters gemaakt.
Stuurhuis voor de 2e keer gereviseerd. Op de zuigerstang waren duidelijk weer krassen te zien. Ondanks dat ik alles zo goed mogelijk schoon gemaakt had was er toch rommel blijven zitten in het systeem. Dus om dat te voorkomen heb ik een nieuw reservoir en een filter tussen de retourleiding geplaatst zodat dit niet nog een keer kan gebeuren. (Duur) lesje geleerd :redface: ![]() ![]() ![]() Achteraf zat er in het oude reservoir toch nog best wel wat rommel verstopt toen ik hem open maakte; ![]() Nieuwe blindklinkmoer in het subframe, een M10 tang was lastig te vinden maar het is uiteindelijk toch gelukt. ![]() De kokers zijn ook weer klaar, aan de binnenkant vol met Valvoline wax, buitenkant vol met bitak. Aan de buitenkant heb ik vantevoren een laag roestpreventie aangebracht. Dit is vloeistof die je op het kaal geborstelde metaal spuit (waar lichte roest zit) en dat vreet zich vervolgens in de roest en lost het op. Schijnt erg goed te werken dus ik dacht laten we het eens proberen. ![]() ![]() ![]() De zijskirts zijn ook weer mooi gespoten, een deel wat je eigenlijk bijna niet ziet maarja.. details hé ![]() ![]() Links was de instaplijst ernstig beschadigd en om een nette te vinden was echt wel een aardige opgave maar het is gelukt. ![]() ![]() ![]() Ook heb ik een tijdje terug heel toevallig een armsteun gevonden in het onyx grijs, meestal zijn ze een andere kleur maar deze was super netjes (en maar €20:D). Wel stof dus ik heb het met leer laten bekleden. Maar bekleders... ik heb er nu 3 of 4 gehad en het is altijd wel iets.. duidelijk de kleur aangegeven, zelfs mijn stoelen nog in het echt laten zien zodat het zeker goed kwam en wat denk je, is hij grijs. Maarja ik ga het zelf wel verven want wordt er een beetje moe van. Spuiten, onderdelen leverancier enz. Heb ik allemaal goede gevonden, maar een goede bekleder vinden blijkt lastig te zijn. Even de middenconsole bijgetrimt ![]() ![]() En wat betreft het boost probleem. Ik heb het even een aantal weken rust gegeven want ik werd er knettergek van. 90° van de chargepipe vervangen voor een nieuwe omdat de oude forge zovaak los is geweest dat hij niet meer afdichtte. Vervolgens begint de samco aanzuigbuis naar de turbo toe te lekken (wat hij nog nooit gedaan heeft) en krijg ik hem hoe hard ik het ook probeer niet afgedicht. Ik weet dat er geen druk op te staan komt normaliter maar om het boost systeem op lekkage te testen moet ik hem daar op aansluiten. Er zit ook geen lip op de aansluiting van de turbo dus het is lastig om hem te laten afdichten. Ik ga denk ik een rubber strip in die sleuv leggen en hem daarna vastklemmen. Wellicht helpt dat. ![]() Dus.. even de moed verzamelen om daar weer aan te beginnen De verlichting van de auto knippert momenteel ook, lichtjes maar toch.. ik heb geen idee wat voor effect dat op mn klopsensoren etc. Heeft dus wil dat eerst opgelost hebben. Dit is waarschijnlijk de spanningsregelaar op de dynamo. Zucht.. Audi's, soms vraag ik mezelf af waarom ik het mezelf aandoe |
Quote:
Moet je nagaan als je een Lancia Delta ofzo had gehad. :D :screwy: |
Quote:
Breng me niet op ideeën... :D :D |
Klein stukje verder weer..
Stuurhuis is nogsteeds dicht! Gelukkig. Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd aangezien die het begeven had. (Ik vraag me achteraf ook af of dit niet wat temaken had met de knock die hij registreerde) ![]() Bosch dynamo die pas een jaar oud is maar vooruit. Kan altijd gebeuren natuurlijk. Verder de voorste draagarmrubbers vervangen voor camber verstelbare van powerflex. Heb nu eindelijk mijn camber aan beide kanten netjes af kunnen stellen op -1.3 Nu achter nog want die staan op -4,1 :shake: verstelbare armen zijn onderweg dus die zijn binnenkort aan de beurt. Dan kan ik eindelijk de auto op de rijhoogte gaan brengen zoals het precies goed is voor mij en nog wat spelen met spacers om de ideale fitment te krijgen. Ook heb ik het stuurhuisrubber vervangen voor een powerflex black series, helpt misschien net nog wat extra met het sturen. mijn Febi fusseekogels waren al versleten na 1 jaar. Was ik eigenlijk wel door verrast want normaal gesproken ben ik erg te spreken over febi. Maar goed, nu Meyle eronder gezet (duur, maar dan weet ik tenminste zeker dat het goed is) ![]() De rubbers in de schakelbeugel heb ik ook even vervangen door aluminium bussen. Wist in eerste instantie niet zo goed wat ik ervan moest verwachten maar ben erg blij dat ik het toch gedaan heb. Als je gas loslaat voel je dat gewiebel niet meer in de pook. Zéér waardige upgrade voor weinig geld. ![]() ![]() Helaas ook wat minder nieuws, lang geleden is het dak ooit overgespoten (waarschijnlijk vanwege de roest in de dakrails wat nogal vaak voorkomt) en nu sinds afgelopen winter zit er een doffe waas overheen. Heb het geprobeerd om weg te polijsten, waardoor het iets beter werd. Maar niet optimaal dus ik denk dat mn blanke lak aan het hemelen is. Heerlijk, spuitwerk. Daar ben ik al zo dol op.. not ![]() ![]() ![]() Maargoed, het hoort er allemaal bij. |
Lekker bezig geweest hoor!
|
Zo, het is ff stil geweest maar we zijn weer wat verder. De problemen bleven maar aanhouden en ik wist niet meer waar ik het moest zoeken. Dus besloten om het spruitstuk en de turbo te vervangen samen met de brandstofpomp.
![]() ![]() En toen kwam ik erachter dat het allemaal niet voor niets was. Serieuze scheur in het spruitstuk bijna helemaal rond. Ook was de pakking tussen turbo en spruitstuk gescheurd. ![]() Turbo zelf ook een lichte scheur (nog niet helemaal door maar dat had niet lang geduurt) ![]() ![]() ![]() Alles nieuw erop: ![]() ![]() Auto loopt 10x beter nu, koude start is beter, trekt harder en loopt over het algemeen gewoon veel rustiger. Binnenkort naar JD om hem opnieuw af te laten stellen en hopen dat het dan eindelijk goed is. Wordt vervolgd... |
Mooi werk! Zou dit de oorzaak zijn van de onverklaarbare probleempjes die je al een tijd hebt?
|
@Tim,
Ik vermoed dat dat het uiteindelijk wel is geweest ja, maar nu is alles nieuw dus als het goed is ook goed:D 2 weken geleden net na het monteren van de turbo 4,5 uur duitsland in gereden voor een paar ILR Carbon sierlijsten voor de S3. Aangezien de prijs gunstig was en mijn originele lijsten echt vergaan waren ben ik er maar meteen heen gereden en ze opgehaald. Ik moest in het begin ff wennen maar vind het nu erg tof! ![]() ![]() En vandaag naar JD geweest. Helaas niet het resultaat waar ik op hoopte, maar gelukkig een paar pk's extra en nu weet ik dat hij ook echt perfect loopt. Martijn van JD gaf ook aan dat de APY over het algemeen wat slechter presteert als de nieuwere AMK/BAM motoren. Ook heeft hij in gedachte gehouden dat ik er veilig dagelijks mee wil kunnen blijven rijden. In eerste instantie was ik bang dat ik dadelijk €800 moest afrekenen voor de afstelling maar gelukkig was dat uiteindelijk maar €175 omdat de tune redelijk netjes was. Hij kon hem wel helemaal opnieuw doen en er dan misschien nog 10 extra pk's uithalen maar dat was voor het geld niet de moeite. Ik kreeg het advies om er bio ethanol bij te gooien, hiermee haal ik die 10 extra pk's ook. ![]() ![]() Als ik iets geleerd heb is het wel dat je geen bergen extra vermogen moet verwachten met alle mods zoals uitlaat, intercooler etc. ![]() En een filmpje, vind het jammer dat je niet bij de dyno kunt filmen maar natuurlijk wel begrijpelijk. https://youtu.be/3SP68HamE4E Verder ook de remmen terug van de poedercoater. Ik zit nog te wachten op de stickers, de remschijven komen als het goed is volgende week binnen (LTEC) en maandag nog even Pagid remblokken bestellen. Dan in elkaar zetten en dan de nieuwe ankers testen:D ![]() |
In welke verhouding moet die Bio-ethanol erbij dan volgens JD? René doet dat ook altijd namelijk.
|
Quote:
Martijn zei tegen mij om het 1 op 10 te mengen. Dus 55 liter tank is 5,5 liter bio ethanol. Ik dacht dat dat ook is wat rené doet. Maar zeker weten doe ik het niet |
Quote:
Zo doe ik het inderdaad altijd. 4 liter bio erin en dan 40 liter octaan 98 erboven op tanken :thumbup: ![]() We hadden al ff contact gehad via de app, maar mooi dat het nu is opgelost..dat je nu met zekerheid een veilige tune hebt icm frisse, nieuwe hardware. Ding kan weer heel wat km`s mee zo! |
Vandeweek het raammechanisme links vervangen. Een tijdje terug heb ik er al een keer een in gezet van Valeo maar die rammelde, kraakte, liep niet soepel. Dus dat is de laatste keer geweest dat ik ooit een niet origineel raammechanisme erin gezet heb.
Want de originele was wel 2x zo duur, maar gaat soepel naar boven en beneden en geruisloos. ![]() ![]() Brembo's zijn ook gemonteerd:D hij remt weer super. HEL Remleidingen, 323mm Mtec schijven in combinatie met Pagid RS4-2 remblokken net als achter en ik verlies nu met het remmen eerder grip door de banden dan door de remmen😂 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het enige wat vreemd is, is dat ik voor het monteren al een tijdje last had van een trillend stuur boven de 100km/h (niet met remmen). En nu de nieuwe schijven erop zitten die nog groter zijn dan origineel (312mm ten opzichte van 323mm) is het erger geworden. Ik zit me dus echt af te vragen of het een kromme naaf is .. maar dan zou hij met remmen ook moeten trillen en dat doet hij niet. Het zouden ook de spacers nog kunnen zijn maar zonder merk ik geen verschil. En die dikte is niet veranderd dus dat kan niet echt verklaren waarom het nu erger is geworden. Het zijn dezelfde spacers nu als voor de nieuwe remmen. Verder is zowat alles nieuw dus ik heb geen idee wat het anders nog zou kunnen zijn. |
Gisteren een poging gewaagd om de cruise control werkend te krijgen. Af fabriek zat dit er niet op maar iemand had wel de hendel erop gezet. Toen ik hem kocht was het verhaal "je hoeft hem alleen maar te coderen" wat een leugen was natuurlijk.
Dus bij Kufatec een setje gekocht, en begonnen. Het was een aardige klus maar het is me in een dag gelukt en het werkt nog ook! ![]() Het hele proces is eigenlijk vrij simpel, maar je moet o.a. de stekker van de ecu openhalen en dan is het toch wel vrij secuur werk. ![]() Doorvoer in de waterbak, bij de zwarte stekker moeten er een paar toegevoegd worden, Vanaf de stengel. En een aansluiting ervan moet naar de zekeringkast voor een geschakelde plus. ![]() ![]() ![]() Netjes door de rubber gevoerd zodat hij niet kan gaan lekken Paar nieuwe pinnen toegevoegd op de ecu, wat een gefrot is dat😂 mijn geduld werd even goed getest. ![]() ![]() Binnenkort eens kijken of ik dat gedoe met de spiegelverwarming uitgevogeld krijg, want daar loop ik ook al jaren mee te kloten. Het schijnt dat sommige S3's het niet hadden en dan loop de kabelboom er wel in de deur maar vanaf de A stijl stopt het. Dus ik ben benieuwd |
Paar weken geleden besloegen de ramen elke keer bij het aanzetten van de verwarming en rook het naar koelvloeistof in de auto en toen werd de grootste nachtmerrie werkelijkheid :redface:
![]() Het is niet makkelijk te zien maar als je goed kijkt zie je een druppel hangen.. En achteraf moet ik zeggen dat ik niet weet wat k*tter is.. dit of het vervangen van de koppeling bij een S3. Ik denk een gedeelde eerste plaats :mad: ![]() ![]() ![]() En de boosdoener... ![]() ![]() En de airco condensor ook maar gelijk vervangen als ik toch bezig ben... ![]() En nu ik toch bezig was met koelvloeistof gerelateerde dingen ook de thermostaat vervangen, aangezien ik die nog nooit vervangen had. ![]() En aangezien mijn olie temperatuur en druk meter streken vertoonden heb ik een olietemp. Sensor en drukmeter besteld.. hopen dat dat het fixt. ![]() |
Tering, das inderdaad een klus waar je niet op zit te wachten. Weet nog hoeveel gepruts dat in de golf mk2 was en daar zit maar de helft aan rommel in plus is het mogelijk om het dashboard te laten zitten..
Deden zowel de oliedruk als olietemperatuursensor het beiden plots niet meer of gingen ze los van elkaar kuren vertonen? Als het tegelijkertijd is zou ik eerder een bedradingsprobleem dan een sensorprobleem vermoeden. |
Zo, ook hier maar weer eens een update plaatsen. De S3 heeft op een wat lager pitje gestaan de afgelopen tijd in verband met de Polo en drukte in het algemeen, maar dat gaan we nu weer goedmaken:D
eigenlijk heeft hij het afgelopen jaar gewoon goed zijn werk gedaan en heb ik nagenoeg geen gekke dingen meegemaakt (mag ondertussen wel, bijna heel de auto is nieuw hahaha) de meters in het interieur zijn weer gefixt, het probleem zat hem in zowel de oliedruksensor als de temperatuursensor. deze waren ook al wat ouder dus die hebben de geest gegeven. Ik heb een wat oudere koellekkage opgelost, het was een leiding die van de turbo naar de elektrische waterpomp liep. deze had ik al een keer gemaakt met een soort T-stuk ertussen en hield het lang, maar nu was het echt klaar. alleen was deze leiding niet meer nieuw te krijgen en heb ik hem uiteindelijk met veel geluk van iemand over kunnen nemen die er nog een nieuw had liggen maar niet meer nodig had. ![]() terwijl ik hier mee bezig was ontdekte ik dat ik nog een andere koellekkage had op een slang onder het verdeler T-Stuk wat aan de zijkant van het blok zit. dat was nu de 5e keer dat ik een gescheurde of lekkende slang had. dus maar de stap genomen om de Forge Siliconen koelslangen set te bestellen. kost een smak geld maar ik heb geen zin in al die koellekkages elke keer. plus dat ik ze met nieuwe slangen van de dealer kan vervangen (gebruikt heeft geen zin het is allemaal 20+ jaar oud) en dan zou ik met deze een kapotte slang al over de helft van de kosten van de complete forge kit zitten. Dus dan maar een keer goed investeren. Dus die set zal een deze weken binnenkomen. Ook heb ik een handgreep aan de bestuurdersdeur vervangen, deze bleef open staan en was binnenin afgebroken. ![]() en de S3 heeft ook zijn beurtje weer gehad voor dit Jaar ![]() Verder heb ik recent eindelijk de set wielen aangeschaft die ik vanaf het begin al wilde hebben. ![]() Het betreffen BBS CH014 5x100 et-35 en 9J breed (als ik het goed heb zo uit mn hoofd). Helemaal compleet opnieuw gericht, gecoat en opgemaakt door Retrowheelz. Kwa bandenmaat komt er 235/35R19 op en ik denk dat ik weer ga voor De Dunlop Sportmaxx of misschien toch een keertje Michelin PS4's Maar nu de grootste klus, de S3 staat as we speak bij de spuiter:D ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() In eerste instantie was het alleen de bedoeling om het dak te laten spuiten. Zoals eerder genoemd was dat helemaal dof uitgeslagen en werd het echt tijd om dat eens aan te pakken. Ook had ik al bijna een jaar een scheur in de ruit en leek het mij het beste om de ruit tegelijk te vervangen zodat ze ook onder de rand konden spuiten. Met veel geluk heb ik nog aan een originele Audi ruit kunnen komen, dus die kan er na het spuiten ook in. maar, van het een komt het ander en nu wordt er uiteindelijk het volgende gespoten - Dak - Voorbumper - Achterbumper - rechter deur - Beide voorschermen - Motorkap - Zijskirt hoekjes achter - Koplampglazen - nieuwe askbak in hooglans zwart of terwijl een halve restauratie hahaha. Rechtsvoor had ik even een nieuw scherm nodig, want de oude was me iets te ver heen om nog te repareren. ![]() ![]() Op het dak kwam er onder de lak toch nog wat roest vandaan, en ook op het randje bovenaan bij de voorruit zat een beginnend plekje. we waren er optijd bij dus. op het moment staat hij in de grondlak en laten ze hem even een paar weken uitharden zodat de lak straks niet inzakt nadat de kleur erop zit. nu de koplampglazen toch gespoten worden leek het mij een goed idee om de verlichting eens even aan te pakken, want de xenons gaven niet echt heel veel licht meer, Dus een tijdje geleden Bij retrofitlab een BI-Xenon kit besteld voor de S3. En ik moet zeggen dat het echt goede kwaliteit is en goed past. Ik ben benieuwd naar de lichtopbrengst straks. ![]() ![]() Er is ook een lading met spullen onderweg vanuit Audi tradition (uien in mijn portemonnee op dit moment) maar dan is de Audi straks weer helemaal fris en kan ik er weer voor een langere tijd tegenaan. Ik heb ook nog een dwarsbalk besteld van een TT 3.2, deze heeft niet de buis voor de intercoolers erdoorheen lopen. dus als ik alle beugels eraf slijp heb ik een nette beugel die een stuk minder ruimte in beslag neemt aangezien ik nu toch de wagner intercooler heb. ![]() ook heb ik de honinggraat roosters even opnieuw gedaan, de laatste keer had ik PP plastic gebruikt en de roosters zelf waren ABS. dit krijg je op geen enkele manier goed aan elkaar vast dus het liet overal los. nu is het beide ABS en kan ik het aan de achterkant gewoon met de soldeerbout aan elkaar vast smelten. ![]() Wat er hierna nog meer op de planning staat is: - Elektra probleem verhelpen, Bij stationair draaien knippert al mijn verlichting heel licht en wanneer ik wat meer gas geeft gaat sneller knipperen maar niet weg. Ik krijg tot nu toe maar niet gevonden waar hem dat in zit. De dynamo is pas 1 jaar oud, Accu is pas 1 maand oud, spanningsregelaar al 2x vervangen en elke keer is het er toch weer.. - Catchcan systeem aanpassen (ben er niet helemaal tevreden over) - Hemel, Stuur en A-stijl panelen opnieuw laten bekleden (slecht gedaan de laatste keer) - Fluidampr monteren (het rammelen van de bak door het enkelmassa vliegwiel kan hierdoor verminderd worden) - Shortshifter kit Binnenkort meer! |
Flinke upgrades weer Wessel!
En ik stem voor de Pilot Sports! Ik heb ze op de 911 ook en dat is echt wel de beste band die ik ooit gehad heb. |
Quote:
Welke heb jij precies dan? Ik ben namelijk aan het zoeken geweest maar ik zie zo ontzettend veel verschillende versies :redface: (en prijzen ahum..) Pilot sport 4, 4S, S, PS2, er is zoveel verschil in? |
Ik heb 4 PS2's. Maar die keuze was voornamelijk vanwege het feit dat deze beschikbaar waren en de Porsche codering hadden. Denk dat alles uit de Pilot Sport familie goed is.
|
@Veedubber: Oke, dan denk ik dat ik misschien maar eens een keer Michelins ga uitproberen :D
Even wat foto's gemaakt van alles wat ik klaar heb liggen om te monteren als de auto terug is van de spuiter. Allereerst heb ik 4 nieuwe originele wielkuipen besteld, koste me een godsvermogen maar degene die ik eronder had zitten waren gescheurd en afgebroken. ![]() ![]() ook allerlei nieuwe dopjes en boutjes, 2 nieuwe raamgeleiders voor in de deur en 2 nieuwe ruitensproeiers. van een was de verwarming kapot en ze zitten allebei redelijk dicht met troep waardoor ze niet supergoed meer af te stellen zijn. ![]() En ook wat nieuwe interieurdelen en nieuwe sierlijsten voor langs de voorruit ![]() Nieuwe ruitenwissers en Motor afdekkappen. Deze waren na bijna 25 jaar ook op diverse plekken gescheurd. ![]() De Forge slangenset met daarbij ook een setje aluminium t-stukken etc. ![]() De nieuwe honing-graat grillen zijn ook gespoten en klaar. Ik moet alleen de emblemen er nog even op lijmen. ![]() Overigens wordt de rand die normaliter chroom is rondom de grille zwart. deze heb ik even een paar weken in Bleek laten weken zodat het chroom oplost, ik heb er namelijk een hekel aan om de grille zwart te spuiten en dat de lak niet houdt of dat je heel snel door steenslag weer van die chroom spikkels erdoorheen krijgt. dus nu is het gewoon blank plastic. ![]() En de koplampen zijn ook zo goed als klaar, nu alleen nog even wachten op de koplampglazen. ![]() En ik heb ook de Verstevigingsbuis kaal gemaakt zodat ik hem kan passen en als hij past daarna kan laten poedercoaten. ![]() |
All times are GMT +1. The time now is 23:44. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.