![]() |
Mooi spul die remmerij. Ben je niet bang dat zulke mega remmen geen overkill is op een MK1? Met name op de achterzijde.
|
Heb ze ook voor de mini de 18z en 4 pots achter. Enige dat mijn wenkbrauwen deed fronsen, waren de gele klauwen en met name de gele zuigers en stofhoezen. Bewust meegesproken en gebakken?
|
Bedankt iedereen! Ben ook benieuwd! Het is inderdaad iets te veel van het goede, maar laat hem afstellen op de remmenbank bij the autosport company op de bank, gaat helemaal goed komen.
De rubbers en zuigers had ik wel afgeplakt voor het stralen, ik moet ze rondom nog los maken en schoon maken! Komt goed mannen! |
Naja, ik kan me nog een topic herinneren op Driving Fun van iemand die ondanks remdrukbegrenzing tóch teveel remkracht had op de achterzijde. Ik kan me voorstellen dat jij dit probleem ook gaat krijgen, met name door de keuze van de remblokken achter. Misschien was het beter om aan de achterzijde een originele blok te plaatsen ipv een DS2500, zodat je remblok aan voorzijde agressiever is dan die aan de achterzijde.
Maar dat is mijn gevoel erbij iig.....we zullen het zien :) |
Overkill kwa remmen doet hier 90% van de project bouwers.
Sommige hebben grotere remmen dan mijn 11ton fennek voertuig op me werk. |
Quote:
Ditzelfde las ik inderdaad ook op het ClubGTI forum, die had achter daarna een blok geplaatst met een hogere temperatuursbestendigheid maar met een frictiecoefficient als een standaardblok. Maargoed het kan hier ivm met de 4wd (o.a. gewicht achter) weer net even anders zijn en je weet het toch pas als je er mee rijd :thumbup: |
Quote:
Snelle auto is remmerij prio nummero uno.... je had s een rondje in de VRT moeten doen met standaard remmerij... :screwy: :D |
Quote:
Zo lang je topsnelheid of je gewicht niet toe neemt, zie ik de noodzaak eigenlijk niet. Remmen bij 100 km/h is voor een 170 pk VR6 of een 500 pk VRT namelijk gelijk. |
Quote:
:screwy: :screwy: :screwy: Acceleratie vergeet je zeker.... in de tijd dat een VR6 op 120 zit , rijdt ik 200... is nogal een verschil hoor. Binnendoor weggetje hoef ik hem niet open te gooien , gaat gewoon te raar... Standaard remmerij en blokje vegen was gewoon levensgevaarlijk....maarja als je alleen maar langzaam spul gewend bent dan maak je bovenstaande opmerkingen dus :screwy: |
Acceleratie heeft niks met remmen te maken. Dat doe je namelijk nooit tegelijk.
|
het probleem zit hem, mijns inziens, met name in het feit, dat je vaker vanaf hogere snelheden gaat moeten remmen, simpelweg omdat je ze sneller, en daarom vaker gaat bereiken.
Vanaf hogere snelheid afremmen betekent meer energie in de remmen verbraden... en dan heb je grote remmen nodig om fading te voorkomen, ook al zouden kleinere voldoende zijn als het om remkracht gaat :thumbup: Als refferentie pak ik maar een Opel Corsa A met 220 PK ... Wij hebben zware remschijven er op moeten zetten, en uiteindelijk zware blokken... omdat GreenStuff gewoon na 2 weken op was, en na enkele flinke remmingen overduidelijk ging faden. Nu wordt er met RedStuff gereden. |
Naar mijn idee is het plaatsen van mega-remmensets ook vaker een tikkie show, aangezien je vaak ook gewoon een goed remblokje kan nemen. Helemaal voor op de openbare weg. Tuurlijk wordt de remmerij van zo`n snel beest meer gebruikt dan wanneer je je altijd netjes aan de snelheid en regels houdt, maar ik dénk dat je met bijvoorbeeld een Golf 3 VR6T die niet wordt gebruikt op het circuit, maar puur stampen op de openbare weg gerust bijvoorbeeld Ferodo DS2500 kan plaatsen op de originele remmen. Desnoods icm een setje Goodridge remslangen
Maargoed..ik heb er geen ervaring mee, dus misschien heb ik het wel mis.... |
en doe daar ook maar remvloeistof met een hoger kookpunt bij :rolleyes:
ik weet het ook niet allemaal zeker. Te weinig geexperimenteerd, wat dat betreft... |
Dat kan inderdaad ook geen kwaad. Mega klauwen en schijven monteren zou voor mij in ieder geval een laatste optie zijn. Liever zo klein mogelijk en zo licht mogelijk.
|
Hoe is t met je 20v project Rene.. ;) :D Praten we dan wel weer eens over remmen ( had je ook niet een 312 ombouw op de golf)
Ik heb op al mijn wagens altijd remmenombouw gedaan, waarom? Omdat standaard gewoon niet voldoet. Een 1 of 2 zuigertje ook met een ds2500 met een 288 schijfje werkt niet voor mij. Had op de Audi een brembo 993 big red, maar achteraf was me dat nog te weinig. Als je vaak in de ankers gaat en je op hoge snelheid snel en goed stil staat is dat niet alleen fijn, maar ook een must. Net zoals Paulus meld, als je snel optrekt kom je ook sneller in de hevig remmen situatie dan dat je langzaam optrekt. Als je een rondje ring pakt merk je al snel fading bij je kleine remmen. Daarnaast.. T staat ook nog mooi. :thumbup: |
Dan heb ik toch een vraag;
Ik heb voor mijn project 1.6 GTI naar 1.8 G60 de VWII klauwen vervangen voor G60 klauwen. Had dit dan niet gehoeven? Deze winter ben ik van plan om de trommels te vervangen voor schijven alleen hiervan weet ik dat het puur voor het bouw plezier is.. |
Quote:
Knap onderbouwde opmerking... Vraag dan gelijk ook even alle autofabrikanten waarom ze op de snellere modellen dikkere remmerij zetten. :screwy: Maarja als je een 150 pk G40 " iets echts snels" vindt... tja :D Je kunt remblokken van goud in de standaard VR6 klauw proppen,maar met een vermogen van +-450 pk en een zware rechtervoet, duurt het niet lang voordat je met kokende remmen in de bomen ligt. Ik wil 100% kunnen vertrouwen op dat mijn remmen daadwerkelijk ook werken, heb nu remklauwen die normaal iets moeten remmen van 2355 kilo...nu 1100 kilo... misschien overkill... maar better safe then sorry... @ Yuli, heeft alles te maken met je rijstijl.. |
Quote:
De 20VT Golf is nog niet klaar, maar dat wist je wel ;) Ik heb inderdaad een 312mm Audi TT set gehad, die pasklaar gemaakt was voor de Lupo, maar ook die set was erg zwaar in gewicht. Daarom heb ik die remmenset verkocht en heb ik voor de Golf een set G60 remmen gekocht (280mm). Hiervoor ga ik een set remblokken kopen die beter zijn dan origineel. Ik ga beginnen met EBC yellowstuff..en mocht dat niet voldoende zijn, ga ik betere blokken kopen. Misschien ligt het ook wel aan de remtechniek van mensen dat de oorzaak is van het blijven faden van de blokken. Hard en kort remmen is de truc....zodat je ze kort maximaal belast en daarna dus weer op het gas kan waarna ze de kans krijgen om af te koelen. Maargoed...ik neem aan dat de meeste dat wel weten? Nogmaals, ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan het me niet voorstellen dat men met zulke remmensets en goede blokken last blijft houden van fading. En inderdaad...het lijkt wel altijd mooi zo`n gevulde velg. Maar dat is niet de hoofdreden om een upgrade te doen hoop ik ;) |
kan me inderdaad wel vinden bij wat bovenstaande mensen
ik heb weinig ervaring.. maar op de 16vG60 hier ben ik van van compleet standaard G60 want dat remt gewoon niet afdoende.. naar een deftig setje brembo schijven gegaan met ferrodo ds2500 blokken icm goede remvloeistof maar vind het in sommige situaties nog steeds niet voldoende. achter heb ik er een begrenzer tussen zitten en alles nog orgineel dat valt me alles mee. maar aan de voorzijde gaat er toch een deftig porsche klauwtje komen oid :) |
Quote:
Ik begrijp jou argumentatie wel,maar het wil niet zeggen dat een remklauw die gebouwd is voor een auto van 2200 plus kilo's per definitie in een auto van 1100 kg hetzelfde presteren,het kan zomaar zijn dat dit niet werkt omdat het voertuig hier dan weer te licht voor is Afgezien van het feit dat het onafgeveerde gewicht behoorlijk omhoog gaat met die dikke 30pots klauwen met 15 inch schijven ;) ,dit benadeelt dus ook het bochten gedrag Als je een goede set 4 pots met een 300 a 320mm schijf hebt komt ie ook heel goed tot stilstand Ik ben aan het kijken voor schijven van Freno uit Engeland deze zijn uit carbon gemaakt maar met een andere legering waardoor je niet het gezeik krijgt dat ze eerst goed heet moeten zijn om goed te kunnen presteren http://frenocarbon.com |
Quote:
maar waarom wel een upgrade naar g60 remmen? Heb hier een achterbuurman die met zijn m1 de bmw performance schijven en klauwen binnen 2 dagen in de fik had op straat gebruik. Ik zal hem je tip meegeven.. ;) als je snel accelereert wil je ook snel de-accelereren. en als je dan hard remt ( ja dat weten de meeste hier wel ;)) dan is het na een paar keer gewoon op met het standaard spul. Ik zou zeggen probeer het eens ( rijd eens met een wagen met grote remmerij) en vorm dan je mening. Want heb het idee dat de mening nu gebaseerd is op je eigen ervaring met standaard spul. |
Quote:
maar je hebt het al over ander materiaal.. :thumbup: |
Idd heb het over totaal andere producten,maar het hoeft echt niet de wereld te kosten mijn Alcon klauwen heb ik op racecarsdirect van iemand overgenomen
Ik denk qua prijs net zo duur als een set dikke 30pots porsche cayenne klauwen Wat velen ook wel vergeten is dat je toch ook je rembooster zal moeten vergroten met die enorme klauwen |
Ik heb een golf 3 75 pk, maar probeer er altijd het maximale uit te halen uiteraard, als ik over een dijk oid knal rem in behoorlijk bij met links. Maar dan zijn de 239 ongeventileerd toch ook echt wel drama icm ds2500. Als ik echt me best doe komen de vonken van de schijven af en kookt de remvloeistof. Ik heb achter wel originele trommels, maar de remkracht begrenzer zo afgesteld dat hij hard remt achter. Dit is meer dan voldoende, want bij hard remmen wordt hij best zenuwachtig...
Dat je vonken eraf vliegen is niet zo gek toch? En als het drama is..en je zegt dat je remvloeistof kookt...waarom vervang je deze dan niet voor een type met een hoger kookpunt? |
Quote:
De keuze voor upgrade naar G60 remmen heb ik gedaan, ook omdat ik de versnellingsbak, aandrijfassen en fusees heb gebruikt van een G60. Ook had ik hier nog klauwen, revisiesetjes en schijven van liggen. Ik probeer zo klein en licht mogelijk te beginnen, zodat ik ook een zo klein mogelijke velg (15" nu) kan nemen..dit allemaal om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Ook de banden zijn goedkoper...is ook weer een voordeel. Omdat ik inderdaad nog geen ervaring heb met remupgrades mbg grotere schijven/klauwen en ook zelf wil ervaren wanneer ik het nou toe heb aan een grotere klauw/schijf. Enige ervaring die ik hierin heb is dat ik toen voor de Golf met zijn originele 1.6 met Weber een setje geventileerde schijven + EBC Yellow gekocht en was hier meer dan tevreden over. Ik zeg overigens ook niet dat een remupgrade iets slechts is hè...integendeel. Maar dit topic komt voor uit het topic waarin iemand een Golf 1 aan het verbouwen is met een remmenset waar een V8 Scania jaloers op is ;) Het gaat mij om de overkill.... |
Quote:
6 pots hoor.. Rembooster van e90 m3 op de mini. Je hebt het ook over upgrade remmen, grotere zuiger, meer remoppervlakte, andere remolie etc.. Mij ging de discussie meer om enkel een andere rempad tegen een remupgrade. :thumbup: |
Quote:
F= m*a oftewel a = F/m F zijn de pk's die je auto levert. m is de massa van de auto, a is je acceleratie. Hoe groter F, hoe groter a. Maw hoe meer pk's hoe harder je optrekt, maar dat snapte jij ook nog wel. Hoe kleiner m, hoe groter a. Dit geldt ook voor negatieve a, dus hoe kleiner de massa van de auto, hoe meer effect de F van je remklauwen hebben op a negatief. Op het moment dat je gaat remmen haal je je voet van het gas, en ga je van acceleratie naar de-acceleratie. Daartussen is je acceleratie (a) dus 0 m/s^2, dus een constante snelheid (v). a = dv/dt (in gewoon nederlands, acceleratie is de verandering van snelheid) v(t) = v(0) + a*t Wanneer a dus 0 is, houdt je een constante snelheid over. Met andere woorden, wanneer je gaat remmen, heeft het vermogen geen invloed meer. Quote:
Misschien wel omdat die auto's een hogere topsnelheid hebben? En omdat wat in dit topic wel terecht wordt opgemerkt, ze waarschijnlijk ook zwaarder belast worden, en dus robuuster moeten zijn. Dan nog heeft het niks met acceleratie te maken, maar het aantal keren dat je hard en/of van een hogere snelheid remt. Quote:
Het verhaal van de G40 moet je in de context van dat topic zien, maar dat interesseert jou toch niet, aangezien jij het liefst zo veel mogelijk negatieve smileys plaatst en andere mensen erop wijst dat ze blijkbaar geen kennis hebben omdat ze geen 5000 Euro hebben uitgegeven voor een 400 pk auto. :thumbup: Houdt mensen alsjeblieft in hun waarde, en stel het op prijs dat er een interessante discussie wordt aangeslingerd in plaats van het eindeloze gekopieer wat op veel forums plaatsvind. Wat denken de heren in dit topic van rem-upgrade door middel van gewichtsreducering? Ik wil mijn auto (in eerste instantie) niet te ver opvoeren, maar wil het gewicht wel zo veel mogelijk verminderen. De remmerij wil ik dan redelijk standaard houden. Ook ben ik wel benieuwd wat die enorme remmen doen met het onafgeveerde gewicht, en dus wegligging, ik heb hier namelijk geen ervaring mee, maar ik kan het verschil tussen mijn zomer- en winterwielen (5 kg verschil) op mijn dagelijkse auto heel goed merken. |
Voordat ik m'n vr6 helemaal had aangepakt reed ik met Zimmerman rondom en ferodo 2000 blokken. Ben niet echt een rustige rijder en ergerde me regelmatig aan die klote remmen. Als je een paar rotondes pakt en laat remt ben je al klaar, echt wat een troep en zwaar onderbemeten voor zo een auto.
Nu met de Porsche 4 pots voor 310mm schijven en r32 256mm achterop is het echt top! Er zit een Golf 4 hoofdremcilinder op en staal ommantelde remslangen. Pedaalslag is mooi kort en remt echt sterk, je hoeft niet hard te trappen. Met de W8 idem. De originele 2 zuiger klauwen remmen echt ruk, 1x van 200+ naar 100 gemoeten en was niet onder de indruk. Nu met de 6 pots brembos remt hij fijn zonder volgas het pedaal te hoeven intrappen. Mijn mening: met wat opgevoerde remblokjes ben je er echt niet of je rijdt nooit op het randje :) |
Ik weet niet of je op mij doelt erdem, maar even voor de duidelijkheid. Ik ben deze discussie niet gestart omdat ik van mening ben dat een remupgrade maar flauwekul is en dat men beter alleen een ander remblok kan monteren.
Ik probeer in beeld te krijgen wanneer een remupgrade nou overkill is en wanneer niet. En of men ook alles heeft geprobeerd voordat met kiest voor een grotere set . Denk aan andere remblokken, remslangen, vloeistof, etc. En wat betreft jouw Passat variant W8...daar móeten ook vrachtwagen remmen onder ;-) |
ik weet hier dan misschien nog niet zo superveel vanaf, maar ik weet wel waarom op snellere, duurdere en vooral zwaardere auto´s vaak dikkere remmerij gezet word. ze maken de schijven + klauwen/blokken groter en breder, omdat de auto zwaarder is. wanneer je remt is het oppervlak waarop je remt bij de remschijf dus groter en sta je sneller stil, zo is dat ook met het aantal pots op een remklauw. hierbij word het oppervlak waarop de remvloeistof de druk uit kan oefenen groter, waardoor je dus automatisch meer kracht kunt uitoefenen op de blokken
hierdoor kun je dus meer kracht op een groter oppervlak overbrengen en komt de auto sneller tot stilstand. de warmte kan dus ook afgevoerd worden doordat de oppervlakte groter is, hierdoor heb je ook minder last van fading omdat je schijven en blokken een stuk minder warm worden. je hebt dus een win,win,win situatie bij lichtere auto's zoals bij een hot hatch lijkt me dit juist meer alleen om de warmte af te voeren, je hebt de grotere oppervlakte niet echt nodig omdat de auto niet zwaar is, maar je kunt er wel nog steeds sneller de warmte mee afvoeren om ook weer fading te voorkomen de vertraging (remmen) van een auto heeft meer te maken met de massa en de remkracht van de auto, niet de snelheid. just my 2 cents.. :D |
Ik doelde niet specifiek op jou René maar in het algemeen. Ben het wel eens dat hele grote remmen op de achterzijde echt zinloos is, heb er alleen GEEN ervaring mee.
Die W8 hahaha heb je ook groot rijbewijs voor nodig ;) |
denk dat het ook allemaal wat met gewicht te maken heeft
verschillende polo's in de bergcup en youngtimer races rijden met originele klauwen maar dan met upgrade schijven en blokken neem aan dat ze daar toch wel regelmatig tot op het randje gaan :) |
Quote:
Bercup is een sprintklasse. Voor degene die het interessant vinden: http://www.technisch-specialist.nl/...racht-remkracht |
Ik heb even het 1 en ander op een rijtje gezet om globaal uit te leggen hoe ik er over denk, heb geleerd en heb ondervonden. Het is alleen wat meer text geworden dan ik mij had voorgenomen en dan nog heb ik het oppervlakkig gehouden :D
Remmen zijn afhankelijk van het gewicht van de auto. De remmen zetten deze energie die vrij komt om in temperatuur. Harder remmen dan dat de wielen komen te blokkeren gaat niet. Tegenover wat veel mensen denken is dat bv de trommelremmen net zo goed kunnen remmen als de schijfremmen, maar deze kunnen de temperatuur heel moeilijk kwijt waardoor deze al snel problemen krijgen na een paar keer achter elkaar te remmen. Auto's die een hele hoge snelheid kunnen behalen kunnen nog steeds niet harder remmen dan dat de wielen komen te blokkeren, maar door dat er veel meer energie moet worden opgevangen door van een hoge snelheid tot stilstaand te komen, moeten deze remmen groter of beter van kwaliteit zijn voor het op kunnen vangen van deze grotere hoeveelheid energie. Een race- of rallyauto heeft geen grotere remmen omdat de kleinere niet goed genoeg werken, maar omdat deze auto's vaak achter elkaar moeten remmen en dit zo laat mogelijk doen om tijd te winnen. Normale remmen zouden naar een paar keer remmen de warmte niet kwijt kunnen waardoor er problemen ontstaan zoals dat de remblokken verglazen en de remolie te heet word enz. Om veel warmte/energie te kunnen absorberen worden er grotere remmen gemonteerd. Ook is de koeling van groot belang en kan op verschillende manieren gedaan worden. Zo kan er met luchtslangen rijwind naar toe geleid worden, maar ook de vorm van de velg kan hier een rol in spelen. Denk hierbij aan de koelkappen die vooral in het verleden werden gebruikt en aan de buitenkant van de velg word gemonteerd. Ook zijn er remklauwen die watergekoeld zijn en/of de remvloeistof kan worden gekoeld wat vaak te zien is bij de rally (Asfalt) auto's. Omdat de remmen erg heet worden tijdens het racen, zijn bijna alle race-remmen niet voorzien van de stofhoezen die om de remzuiger zit. Deze zullen stuk gaan (smelten) waardoor deze worden weg gelaten. Nadeel is dat deze remmen na elke race weer opnieuw moeten worden schoon gemaakt en in het vet worden gezet bij het tijdelijk aan de kant zetten van deze auto. Na dit alles is de wieldruk ook van belang. Bij een lichte auto zullen de remmen sneller blokkeren dan bij een zware auto. Dit geld ook voor de balans tussen de voor en achter remmen. Het juiste balans is meestal zo dat de remmen maximaal hard kunnen remmen zonder dat de voor of achter remmen eerder komen te blokkeren. Bij het remmen verplaatst het meeste gewicht naar voren waardoor er ook grotere remmen op de vooras zijn gemonteerd. Bij bv een Porsche die de motor achterin heeft zitten heeft zijn de remmen aan de achterzijde groter uitgevoerd dan de auto met de motor voor in door de grotere wieldruk aan de achterzijde. Een auto die slap in de veren hangt duikt de auto aan de voorzijde waardoor er meer gewicht verplaatst word naar de voorwielen waardoor er in de meeste straatauto's een remdrukregelaar zit gemonteerd die de druk naar achteren verminderd met het uitveren van de auto aan de achterzijde zodat deze achterremmen niet komen te blokkeren. Bij een race, rally of andere verlaagde auto die voorzien is van stuggere veren etc, blijft er achter meer druk op de achterwielen omdat deze minder duikt bij het inremmen. Hierdoor kan er aan de achterzijde harder geremd worden waardoor deze auto in zijn geheel eerder stil te staan dan bij een slap-geveerde straatauto. De veerpoten hebben dan ook een hele grote invloed op het remgedrag van de auto. Te grote remmen werken negatief. De remmen hebben een bepaalde werktemperatuur nodig die met te grote remmen niet behaald word. Dit leid tot groeven en het verglazen/poleisten van de remblokken. Ook werken te grote remmen negatief op de rijeigenschappen van de auto door het hogere onafgeveerde gewicht. Ook de remschijven werken als vliegwielen wat nadelig is op de handeling van de auto. Zoek daarom altijd de juiste remmen voor wat je met de auto wil gaan doen. Daarbij is er ook al veel te verbeteren met de juiste remschijven en remblokken. Veel mensen denken dat de geboorde schijven racy zijn, maar het tegendeel is waar. Deze zijn sneller stuk door dat deze te snel scheuren tussen deze geboorde gaten. Bij de meeste race-auto's worden deze dan ook vervangen voor de normale remschijven. |
Quote:
Mee eens, zie de formule a = F/m, a is de vertraging, F de frictie tussen remschijf en remblok, en m de massa van de auto. @Dutchbuild: Dank voor je reactie, zoals gewoonlijk, weer mooi verwoord. :thumbup: |
Quote:
:thumbup: Het maakt ook niet uit of je 120 rijd met een 174pk sterke vr6 of 500pk, als de basis (gewicht, remmen enz.) Hetzelfde blijft remmen ze allebei goed genoeg, de schijven en blokken zijn er op gemaakt om de auto tot aan de fabrieks opgegeven topsnelheid tot stilstand te brengen met bijv. Een noodstop, ga je daar overheen dan zul je wel andere schijven en blokken nodig hebben ( denk ik) |
Probeer eens met je standaard remmen een rondje vol over de Nordschleife te gaan...
Heb zelf ervaring met dikke remmen op de achteras maar dit geeft alleen maar ellende! Afstellen op een remmenbank heeft hier absolute niets mee te maken zoals eerder vermeld. Er zit ook heel veel verschil in de rijder, heel vaak (te vaak) "slepend" zachtjes remmen brengt vaak nog meer temperatuur in de remmen dan kort maar krachtig remmen. Echt hard remmen is vaak nog heftiger dan accelereren, op het randje van blokkeren of gewoon constant in de ABS trappen is echt heftig maar de meeste remmen kunnen daar echt niet tegen! Heb zelf G60 remmen op de race golf2 en dit gaat met 200 PK op bv Zandvoort erg goed. Maak daar 300 PK van en je hebt wel een probleem... |
Welke remblokken gebruik jij op de Golf 2 Roy? :)
|
Dacht ds2500 maar weet het nu ff niet zeker....
|
Okee, thanks!
Goed om te lezen dat je met 200pk in een Golfje 2 op het circuit voldoende hebt aan G60 remmen :thumbup: Achterremblokken gewoon origineel? |
All times are GMT +1. The time now is 20:53. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.