PDA

View Full Version : toerenteller werkt niet meer na uit en in bouwen.


golf2 abuh
24-04-2012, 17:43
hallo,

mijn volgend probleem is dat de toerenteller en mfa verbruik niet meer werkt na dat ik de teller uit elkaar heb gehaald om het groene folietje achter het mfa display te verwijderen, i.v.m. het inbouwen van blauwe leds. de mfa verbruik geeft nu .1 aan (vacuumslangetje zit gewoon weer aangesloten) toerenteller doet niks...

iemand hier ervaring mee?

NickyMKII
24-04-2012, 17:48
Blauwe leds? Zonde..........heb je toch iets aan de flexibele printplaat beschadigd denk ik.

golf2 abuh
24-04-2012, 17:56
ieder zijn eigen smaak he ;) waar had je dan voor gekozen?? en de kanaaltjes vab de flexibele printplaat zijn nog allemaal intact.

RamonR
24-04-2012, 18:25
ieder zijn eigen smaak he ;) waar had je dan voor gekozen?? en de kanaaltjes vab de flexibele printplaat zijn nog allemaal intact.


Gewoon Mooi Groen ;) haha maar idd iedereen z'n smaak!
Ik denk ook dat je de printplaat heb beschadigd, hij is dan wel flexibel maar na al die jaren dat ze al oud zijn is het plastic ook niet meer wat het geweest is, een keer te ver buigen en het is kapot!
Ik zou ff een ander blauw printplaatje scoren op de sloop voor zo'n zelfde klok :thumbup:

golf2 abuh
24-04-2012, 21:52
oke, ja ik persoonlijk had t wel n beetje gehad met de groene verlichting, beetje oudbollig :p haha. ik heb dus ook alles veranderd. ik zal de printplaat nog eens nakijken, en evt het toerenteller gedeelte nog eens demonteren en nakijken. en anders ander printplaatje scoren. (alleen zover heb ik m niet eens gebogen, want had de gehele printplaat gedemonteerd) kan ik niet op n punt van de witte stekker stroom nameten, die voor de toerenteller is?

golf2 abuh
24-04-2012, 22:11
welke kabels van welke stekker dienen voor de toerenteller? kan het probleem van het mfa verbruik, hier ook mee samen hangen ?..

golf2 abuh
25-04-2012, 01:05
ik heb de printbaantjes van het stekkertje wat achter op toerenteller zit doorgemeten, en ze zijn nog allemaal gewoon intact.... van waaruit loopt de kabel voor toerenteller vanuit de motor??

golf2 abuh
25-04-2012, 16:18
net tellerhuis nog maar eens nagekeken, terug in elkaar gezet en weer in de auto gezet. toen na wat gefrot aan de stekkertjes bij dynamo en bobine deed de toerenteller het toen ik de auto starte. hij deed het zon 15,min goed, en na een paar hobbelweggetjes viel ie weg, en nu doet ie het stationair redelijj goed, maar zogouw ik gasgeef valt de wijzer als het ware, naar onder als ik boven de 2000 toeren kom. waar zal het probleem m dan in zitten?

golf2 abuh
25-04-2012, 17:18
ik heb het idee dat hij de toerenteller aanstuurt vanaf de bobine, aangezien ik wel wat aan de kabels heb getrokken. kan het zijn dat het dan aan de rood zwarte draad ligt, die met een stekkertje op de bobine zit?..

RamonR
25-04-2012, 20:56
ik heb de printbaantjes van het stekkertje wat achter op toerenteller zit doorgemeten, en ze zijn nog allemaal gewoon intact.... van waaruit loopt de kabel voor toerenteller vanuit de motor??


Goh ik zou niet weten wat waar zit, als het goed is dan is de stekker onder je toerenteller voor die kant maar welk pinnetje nou wat is ?
Misschien staat er iets op: www.doppel-wobber.de

RamonR
25-04-2012, 21:02
ik heb het idee dat hij de toerenteller aanstuurt vanaf de bobine, aangezien ik wel wat aan de kabels heb getrokken. kan het zijn dat het dan aan de rood zwarte draad ligt, die met een stekkertje op de bobine zit?..


En je schakelprintplaatje in je klok is goed ?
Deze stuurt namelijk ook je toerenteller aan ;)
Als het goed is zit hij bij jou aan de module met je toerenteller, of een kapotte spanningsregelaar deze zit achter op je felxibeleprintplaat als deze meer dan 10,5 volt of minder dan 9,5 volt aangeeft is deze defect.

RamonR
25-04-2012, 21:14
ik heb het idee dat hij de toerenteller aanstuurt vanaf de bobine, aangezien ik wel wat aan de kabels heb getrokken. kan het zijn dat het dan aan de rood zwarte draad ligt, die met een stekkertje op de bobine zit?..


Als dat stekkertje er gewoon goed opzit lijkt het me dat het goed moet wezen of het moet flink geccorodeerd wezen ?

golf2 abuh
25-04-2012, 21:49
heb de bobine losgehad, srekkertjes nagekeken, paar draden opnieuw gestript en stekkertjes aangezet. maar probleem is nog niet weg. de rood zwarte draad is zover ik weet de signaal draad, en deze komt uit op de aansluiting van de kant van de toerenteller. ik zal even een fototje zoeken van de spanningsregelaar en schakelprintplaatje, en evt de spannings regelaar doormeten. die moet dus continu tussen de 9,5 en 10,5 volt zitten.

afentoe doet doet de toerenteller het wel goed en afentoe slaat ie terug naar 0 als ik gas geef boven de 2000 toeren.. en pakt m dan weer op als ik gas loslaat of onder de 2000 toeren kom. dan zou het dus inderdaad aan de spanningregelaar kunne liggen, aangezien de dynamo meer stroom geeft als ik meer gas geef, en dus harder gaat draaien.. of denk ik nu verkeers?..

golf2 abuh
26-04-2012, 14:07
iemand?.. en misschien iemand een foto van hoe deze spanningsregelaar eruit ziet? en het schakelprintplaatje? kan het op internet niet echt vinden..

Erik Baas
26-04-2012, 14:36
iemand een foto van hoe deze spanningsregelaar eruit ziet?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/SpanningsregelaarCopyofIM015555cropped.JPG
(Golf II CLD 1984, jouw tellerunit kan er iets anders uitzien)

golf2 abuh
26-04-2012, 16:08
mijne ziet er idd net wat anders uit. ik dacht al dat da de spanningsregelaas was, maar was er niet zeker van. kan die plotseling kapot gaan? er is namelijj geen kracht op gekomen.. heb hier een filmpje van de ontspoorde toerenteller.
http://m.youtube.com/watch?v=E--02OivctM . kan ik zo'n spanningsregelaar los vervangen als deze kapot zou zijn? en hoe kan ik precies meten of deze spanning geeft tussen de 9,5 en 10,5 volt.

RamonR
26-04-2012, 18:44
mijne ziet er idd net wat anders uit. ik dacht al dat da de spanningsregelaas was, maar was er niet zeker van. kan die plotseling kapot gaan? er is namelijj geen kracht op gekomen.. heb hier een filmpje van de ontspoorde toerenteller.
http://m.youtube.com/watch?v=E--02OivctM . kan ik zo'n spanningsregelaar los vervangen als deze kapot zou zijn? en hoe kan ik precies meten of deze spanning geeft tussen de 9,5 en 10,5 volt.


Spanningsregelaar kan je meten door de plus en de min van de meter door te meten als hij er op zit ;)
Deze kan je los vervangen te koop bij de dealer of de automaterialen zaak.

golf2 abuh
26-04-2012, 18:58
de plus en min van het spanningsregelaartje bedoel je dan?

RamonR
27-04-2012, 18:23
de plus en min van het spanningsregelaartje bedoel je dan?


Jep ;) je kan hem doormeten op de pootjes die uitsteken eehj :thumbup:

gj-x8rs
27-04-2012, 19:53
http://freedatasheets.com/blog/uploaded_images/lm7812_pin_assignment-785335.PNG

Dit is de pinout van de regelaar. De regelaar moet ten opzichte van de GND en de Output ongeveer 10 Volt leveren.

De spanningsregelaar is van het type LM7810, deze kan je het beste bij een elektronicaboer halen. Kost ongeveer een euro. ;)

golf2 abuh
27-04-2012, 20:50
oke,thx! dus even tellerbak weer losnemen, dan stekkers aansluiten, en meten op gnd en output... :thumbup: . ga ik dat ik dat morgen eens testen. moet de toerenteller nog wel altijd wat bewegen als dat regelaartje kapot is? of kan het ook zijn dat ie niks meer doet..

Erik Baas
27-04-2012, 21:42
Kan allebei: een defecte 7810 zal meestal 0 of 14 Volt afgeven, maar een willekeurige (en instabiele!) waarde daartussenin kan ook.

golf2 abuh
28-04-2012, 18:27
okee, thx want afentoe doet hij helemaal niks, en afentoe half zegmaar,.

ik heb bij conrad een nieuwe besteld (aangezien ik er hier in de buurt niet aan kon komen), hier werd ie echter wel vermeld als:

78 s 10 , 10v , 2a. en TO-220 is van het omhulsel volges mij.
maar het lijkt me de juiste aangezien die 10v levert...

alvast bedankt voor alle info, ik laat jullie weten of het is opgelost als ik m binne heb en gemonteerd heb.

Erik Baas
28-04-2012, 19:38
TO-220 is goed. Trouwens: elke electronicaonderdelenhandelaar heeft dit ding in voorraad, radio-tv-reparateurs meestal ook wel (en dat kost veel minder).

golf2 abuh
29-04-2012, 14:46
hmm, ja ik heb hier in de buurt verschillende gebeld, maar hadden het niet.. maar waar ik ze nu heb besteld, waren ze ook maar € 0,60 cent. dus dat is het probleem niet :cool:

golf2 abuh
29-04-2012, 20:05
http://freedatasheets.com/blog/uploaded_images/lm7812_pin_assignment-785335.PNG

Dit is de pinout van de regelaar. De regelaar moet ten opzichte van de GND en de Output ongeveer 10 Volt leveren.

De spanningsregelaar is van het type LM7810, deze kan je het beste bij een elektronicaboer halen. Kost ongeveer een euro. ;)

ik heb net de spanning gemeten van de regelaar. maar ik krijg op de 1 (input) rond de 10v en op 3(output) 12v en opbt begin 0 :confused: dat zou normaal dus juist andersom moeten zijn...

Erik Baas
29-04-2012, 21:45
Volgens http://www.motor-talk.de/bilder/corsa-b-tanknadel-rauf-und-runter-g13372749/pinouts-tca700-lm2940-78s10-i203180208.html zitten de pennen bij de 78S10 inderdaad precies andersom; maar ik vind het nu ook verwarrend worden, want de TCA700 zou qua aansluitingen wél overeenkomen met de LM7810 ? Ik probeer nog uit te zoeken hoe het precies zit. Tot dan: niets meer aan doen, 10 Volt is goed (als die stabiel is).

golf2 abuh
30-04-2012, 09:38
even voor de duidijkheid: ik heb er nog geen andere opzitten. hij blijft op de 10 volt wel stabier, maar dat op de input...

edit:,ik snap m al idd. dus dat klopt dan wel. alleen als de output dan dus 10v geeft, doet de toerenteller nog niks.

Erik Baas
30-04-2012, 12:12
Kortom, een dwaalspoor... :-(
Ik denk dat we gewoon vaker eerst moeten meten en testen voordat we nieuwe onderdelen gaan monteren! In een andere thread las ik dat iemand zijn clignoteur- en alamlichtschakelaar vervangen had, zonder resultaat: ook geld weggegooid, jammer. Gister tuinde ik er zelf bijna in: de sensor van de radiator leek toch echt stuk te zijn, maar ik vond nog net op tijd een kapot draadje in een connector.

golf2 abuh
30-04-2012, 12:35
daar heb je inderdaad wel gelijk in! Meten is weten :P, maar ja zon regelaartje is maar 50 cent ofzo, dus we zullen zien of het misschien wel helpt als ik m vervangen heb.

maarja afentoe doet de toerenteller het dus wel(niet correct) en afentoe niks.. ik zal de dynamo nog even nameten of die nog genoeg spanning levert , aangezien mn auto efentoe niet start (niks doet als ik contact omdraai) terwijl accu indicatie nog op groen staat..