Log in

View Full Version : Koppeling slipt van dx motor met 5bak


acpvannunen
28-03-2012, 19:59
Goedeavond

Ik heb een vraagje :D Ik merkte vanavond dat mijn koppeling doorslipte van mijn golfje maar hij schakelt verders gewoon nog goed.

Nu heb ik het idee dat het aan een paar dingen kan liggen :screwy:

Aan de versnellingsbakkant lekt hij iets olie op de aansluiting van de aandrijfas van de chauffeurskant dus hij zou ook aan de binnenkant kunnen lekken en dat de koppeling onder de olie zit een daardoor doorslipt !

Of de koppeling kan het vermogen van 140 pk niet aan en slipt daardoor door.

Wie ow wie heeft advies voor mij ?

En wat voor koppeling zou ik het beste kunnen kopen voor de 140 pk motor mocht ik een nieuwe nodig hebben ?

Alvast bedankt.

Groeten peter.

staande golf
28-03-2012, 20:07
De kabel kabel goed afgesteld?

acpvannunen
28-03-2012, 20:09
Weet ik niet ! hoe stel je zoiets af dan ?

Groeten peter

Johan1982MK1
28-03-2012, 20:19
kan ook de krukaskeerring zijn of de drukgroep.

acpvannunen
28-03-2012, 20:31
Oke en is zoon krukaskering of die kering in de bak makkelijk te vervangen ?

Gr peter

jettaracing
28-03-2012, 20:32
Lijkt mij dat de keerring van de hoofdas van de versnellingsbak lekt .
Daar loopt namelijk een dunne as door die de koppeling bedient , en die keering , tezamen met het bronzen/koperen lagerbusje dienen bij vervanging van de koppeling ook te worden vernieuwd .
Vaak is de bronzen/koperen lager bus van deze koppelingsas versleten en dan gaat het kleine keeringetje ook stuk ,waardoor en olie bij de koopeling kan komen vanuit de bak,met slip in de koppeling als gevolg .

staande golf
29-03-2012, 12:33
Als je je kabel toch TE kort maakt, zal die toch niet volledig meer kopelen of zie ik dat fout?

jettaracing
29-03-2012, 17:24
Klopt helemaal ,een te strakke kabel betekend dat de koppeling niet helemaal word ontspannen , waardoor hij zeker wel kan slippen !

Mk1driver
29-03-2012, 21:28
Lijkt mij dat de keerring van de hoofdas van de versnellingsbak lekt .
Daar loopt namelijk een dunne as door die de koppeling bedient , en die keering , tezamen met het bronzen/koperen lagerbusje dienen bij vervanging van de koppeling ook te worden vernieuwd .
Vaak is de bronzen/koperen lager bus van deze koppelingsas versleten en dan gaat het kleine keeringetje ook stuk ,waardoor en olie bij de koopeling kan komen vanuit de bak,met slip in de koppeling als gevolg .

Kijk dit idd maar eens na, 9 van de 10 keer is het dat. Voor 19 euro ben je klaar, keerring en bronzen busje. Tja, helaas is de koppelingsplaat wat duurder :rolleyes:

acpvannunen
03-04-2012, 18:42
Goedeavond

Ik heb zojuist de versnellingsbak gedemonteerd en de grote kering van de priesas lekte.

vandaag bij de dealer een nieuwe grote en kleine kering besteld voor de priesas en het kopperen busje.

Nu moet ik alleen nog de koppeling eraf halen om te kijken hoe dat eruit ziet.

Moet dan gewoon die 12kantige bouten op die drukgroep losdraaien he ?

En hoe haal ik die oude keringen eruit en hoe kan ik het beste de nieuwe monteren ?

Groeten peter

Nyts2005
03-04-2012, 20:53
Inderdaad gewoon de (9? ) 12 kantige boutjes losdraaien. Beetje gelijkmatig dan drukt de boel niet krom bij de laatste.

acpvannunen
04-04-2012, 20:00
Goedeavond

Ik heb zojuist alle keringen vervangen van de versnellingsbak en het koperenbusje waar iemand het over had en ik denk dat nog wel het belangrijkste was omdat er aardig speling op zat vergeleken het nieuwe koperen busje.

Nu nog even de koppeling nakijken maar denk dat ik daar ook maar gelijk een nieuwe in doe.

Die auto heeft nu toch al zat gekost :D

Groeten peter

acpvannunen
06-04-2012, 18:46
Goedeavond

Hier mag een slotje op.

Vandaag de bak er weer netjes ondergebouwd en de auto rijd weer super zonder slippende koppeling

Bedankt voor alle info.

Groeten peter