Log in

View Full Version : kachelradiateur vervangen


mark89769
20-02-2012, 10:35
Mn kachelradiateur is lek van mijn MK1. Wat is de makelijkste manier om de kachelunit eruit te halen? Of moet het hele dashboard eruit :mad: ?

Johan1982MK1
20-02-2012, 11:08
dash er ff uitpakken. zit maar met een paar schroeven vast.

mark89769
20-02-2012, 11:59
ik dacht ff voor nood de kvs slangen in de motorruimte te verbinden aan elkaar maar moet ik een koppelstuk van 180 graden hebben bestaat dit?

g-men
20-02-2012, 23:41
Toevallig vorige week ook gedaan. hoeft alleen onderdeel links van je dashboard weg te halen. vrij gemakkelijk. In de motorruimte dan klem op je slangen zetten (lijmtang) en beide slangen losdraaien. Natuurlijk komt er wel koelvloeistof uitzetten vanuit de kachel maar bakje onder en opvangen. als je je linkeronder gedeelte dash dan weg hebt even je bestuurdersstoel eruit en stuur zodat je er goed bij kan. Dan zie je de grote plastic unit waar de radiateur en fan inzit. Steekt een rechthoekige kap uit, die kun je losklikken. Trek de slangen naar binnen en dan kun je de radiateur er zo uit pakken.

Succes. En is wel weer lekker een kachel!

roy-mk1
20-02-2012, 23:47
Je hoeft niet perse een 180 graden bocht te hebben, je kan er gewoon een pijpje tussen steken van de zelfde dikte.

Wat koste die kachelradiator G-Men?

g-men
20-02-2012, 23:48
Je hoeft niet perse een 180 graden bocht te hebben, je kan er gewoon een pijpje tussen steken van de zelfde dikte.

Wat koste die kachelradiator G-Men?

Niks, mijn broer en ik hebben nog een berg onderdelen liggen en daar lag nog een unit die goed bleek.

KennyH
21-02-2012, 12:06
Zeer nuttige info g-men!!

Alleen die laatste post van je heeft desbetreffende topic starter niets aan.

roy-mk1
21-02-2012, 12:27
Dat was ook een antwoord op mijn vraag.

mark89769
21-02-2012, 21:38
Toevallig vorige week ook gedaan. hoeft alleen onderdeel links van je dashboard weg te halen. vrij gemakkelijk. In de motorruimte dan klem op je slangen zetten (lijmtang) en beide slangen losdraaien. Natuurlijk komt er wel koelvloeistof uitzetten vanuit de kachel maar bakje onder en opvangen. als je je linkeronder gedeelte dash dan weg hebt even je bestuurdersstoel eruit en stuur zodat je er goed bij kan. Dan zie je de grote plastic unit waar de radiateur en fan inzit. Steekt een rechthoekige kap uit, die kun je losklikken. Trek de slangen naar binnen en dan kun je de radiateur er zo uit pakken.

Succes. En is wel weer lekker een kachel!

Bedankt!, van de week maar is ff een nieuwe kachelradiateur halen heb nu met succes de slang in de motorruimte aan elkaar verbonden :)

mark89769
22-02-2012, 11:04
Ik heb de kachel doorverbonden met een doorzichtige slang maar wanneer de golf op temperatuur is zie ik geen kvs door de slang geen lopen??

Als ik reservoir opendraai komt er wel een pisstraaltje uit de dunne slang.

Ik heb nu zon 60km gereden dus systeem zal wel ontlucht moeten zijn of is de thermostaat kapot??

Rooney GTI 83
22-02-2012, 21:22
Je hebt er nog een luchtbel in zitten

loadone
06-09-2019, 09:05
Winter is coming!

Dus tijd om een lekkende radiateur te vervangen tochmaar..

in de how to van G-men staat: hoeft alleen onderdeel links van je dashboard weg te halen. vrij gemakkelijk

Geld dit ook voor een MK1 benzine uit 1977?

en zoniet kan ik dan ''de easy way'' doen zoals op deze how to: http://www.driversfound.com/scirocco/techtips/body/heatercore/


of is dit niet van toepassing op de Mk1 ?

Roy16VG60
06-09-2019, 17:52
Is het serieus een optie voor je om je kachelhuis aan stukken te zagen? :screwy:

Met nog geen kwartier schroeven ligt je complete dashboard naast de auto en pak je de complete kachelunit er zo uit... ;)

HotWheels
06-09-2019, 20:11
Is het serieus een optie voor je om je kachelhuis aan stukken te zagen? :screwy:

Met nog geen kwartier schroeven ligt je complete dashboard naast de auto en pak je de complete kachelunit er zo uit... ;)

:goodpost:

loadone
10-09-2019, 11:53
Volgens een filmpje, is bij de Mk1 voor 1979 voorzien van een afdekkapje die met lipjes vastzit links in het kachelhuis, dus zou het zagen niet hoeven.

Als je de blower loshaalt boven in de parafaan met de vier schroeven rondom kan je dmv de middenconsole een beetje te draaien, de radiateur uit het kachelhuis schuiven..

Hiermee bespaar je de demontage van het dashboard of zie ik iets over het hoofd?

René
10-09-2019, 12:30
Dashboard hoeft er sowieso niet uit. Ik heb zojuist de kachel van onze mk1 (cabrio) vervangen. Deze heeft ipv de onderste delen van het dashboard een kniebalk...maar het is goed te doen hoor. Als je de middenconsole en de eventueel onderste delen van het dashboard weghaalt, is het nog een kwestie van wat stekkers los, paar kabels voor de bediening los en nog wat schroefjes (4x in paravaan en eentje in de luchtgeleiding van het voorraam). De slangen onder de kap ff lossen en evt leegblazen ivm knoeierij.

Gewoon aan beginnen..het wijst zichzelf wel als je een beetje handig bent

loadone
11-09-2019, 11:07
ik ga ook de twee rubbers en de doorvoerrubber vervangen ..
moet ik nog afzuigfoam aanschaffen of hoeft dit niet vervangen te worden?

Mijn garage heeft er rode KVS in gedaan.. kan ik dit beter vervangen naar de blauwe variant, wat er altijd inzat?

Roy16VG60
11-09-2019, 13:44
De rode is een verbeterde versie. Deze mag je gewoon gebruiken maar niet meer mengen met de oude. Voortaan dus bijvullen met de rode G12+

golfcabriolet
11-09-2019, 18:01
wel invoeren of de (koppakking) er wel tegen kan met rode G12+

Roy16VG60
11-09-2019, 18:26
G12+ kan overal in en is veel minder corrosief dan G11 wat er standaard in zit.

golfcabriolet
12-09-2019, 11:52
niet in oudere motoren koppakking kan stuk gaan