PDA

View Full Version : Functie+eventueel oorzaak kapot onderdeel 1.3 NZ (foto)

henkwassenaar
14-02-2012, 21:35
Functie+eventueel oorzaak kapot onderdeel 1.3 NZ (foto)

Bij deze heb ik een vraag over het volgend onderdeel op onderstaande foto van een 1.3 NZ motor.

Afgelopen weekend had ik het kleppendeksel opnieuw gespoten waarbij ik gister bij het starten van de motor opeens een tikkend geluid hoorde, en de motor heel even onregelmatig hoog-laag in toeren liep.

Voorheen nooit ergens last van gehad.

De motor loopt altijd al stationair iets te hoog in toeren ipv hoe deze origineel hoort te lopen. (maar dat is af te stellen)

Na een 10min. stationair gelopen te hebben was, en is tot op heden alles weer goed en nergens weer last van gehad.

Nu volgende ik gister de vacuumleiding die vanaf het kleppendeksel naar beneden loopt, en links achterin onder het blok uitkomt bij het oliedrukventiel/oliescheider.

Nu is het volgende het geval:

- Rood: Hier zat onder het schuim in de rubber een snee in de leiding waardoor er allemaal witte smurrie in zat wat je ook wel ziet op de binnenzijde oliedop als er weinig of korte afstanden mee gereden wordt.

- Groen: Bij het laatste stuk van de leiding zat ook een snee in het rubber.

- Blauw: Hoe zit deze vacuumleiding aan het einde vast onder het schuim?
Aan een nippel zodat je hem los kan trekken, en gewoon kan vervangen of niet?

Na mijn weten zit de witte smurrie, en scheuren in de leidingen er al langere tijd en heb hier nog geen last van gehad.

Vraag 1: Kan dit eventueel nadelige gevolge hebben, omdat ik er nu namelijk niks van merk?

Vraag 2: Wat is de functie hiervan?

Alvast bedankt.........................................

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3MDX8UEP.jpg

tim_j
14-02-2012, 22:06
Het is de carterontluchting. deze voert de oliedampen terug het kleppendeksel in.

Deze moet wel gesloten zijn.

johan8vplus
15-02-2012, 17:19
typ maar eens bij google ..."sludge" in,er is wat tegen te doen.
sludge kan je oliekanalen verstoppen en de druk zal toch ergens heen moeten,misschien daarom de scheurvorming???

henkwassenaar
15-02-2012, 22:51
Thanx allemaal en heb al wat info opgedaan...................

Nu heb ik alleen nog de volgende vraag:

Wie kan mij vertellen dat de blauwe cirkel 1 geheel is, en deze vast zit aan het rechter gedeelte onder het schuim rubber.

Als ik er met de vinger onder het schuim er door heen ga lijkt het 1 geheel, en kan ik de dunnere vacuumslang er niet uittrekken of het moet al heel vast zitten.

Volgens mij geven beide pijlen aan dat dit 1 geheel is? Kan dat kloppen?

Omdat de groene lijn de scheur aangeeft kun je helaas niet een stuk slang vervangen omdat het precies op de splitsing/aansluiting zit met de andere slang.

Er zit namelijk geen nippel aan en lijkt mij vast te zitten in de andere dikkere rechter slang.

tim_j
15-02-2012, 23:00
de boel komt vanuit onderkant blok. split daarna met 1 slang naar het kleppendeksel.
de andere loopt uit op de Olie afscheider. de naam zegt het al, deze vangt de olieprut op die meekomen met de dampen.
Na de afscheider komt deze uit op de inlaat.

De rede dat die gescheurd is kan zijn dat het potje verstopt zit na x jaren olietroep opvangen, dan kan je deze reinigen met benzine/remmenreiniger oid.
Of de slang zit dubbel/verstop onder het schuim.
Het schuim dient denk ik als bescherming tegen de warmte van het blok.

het deel onder de Olie afscheider is 1 geheel met een splitter erop. deze is nog te koop bij de delaer voor ongeveer 20 euro.

JohanV
16-02-2012, 21:50
Is inderdaad één geheel met een aftakking. Nummer 7 is het, en die heeft VAG nummer 030 103 493 P:

http://www.numcat.ru/img/HEQdCFJOLAZeVARECFdHQgJGXlhGUQcIAxwYFF4,

henkwassenaar
16-02-2012, 21:53
Dus toch bestaande uit 1 geheel.

Bedankt voor je reactie en bevestiging............. :thumbup:

Audi1981
16-02-2012, 21:59
Het schuim dient denk ik als bescherming tegen de warmte van het blok.

Meer als isolatie, als carterdamp afkoelt condenseert het vocht er in en dat is sludge :screwy:
VW heeft er nooit echt werk van gemaakt ( met kapot gevroren carterventilatie systemen tot gevolg ) maar bij de jappen is het normaal om een dun koelwaterslangetje langs de carterventilatiebuis te laten lopen; blijft alles lekker warm en vrij :thumbup:
Heb wel een aantal 1.6 en 2.0 8v's die op lpg liepen van deze truc voorzien en dat werkte prima :D

JohanV
16-02-2012, 23:33
Bij de eerste NZ blokken had je een verwarmingselement bovenin de buis van de carterventilatie zitten en geen hitteschild op het uitlaatspruitstuk waardoor de aanzuiglucht voorverwarmd wordt.

Ik geloof dat de carterontluchtingen met dat oude systeem wel gemakkelijk konden bevriezen, maar met het hitteschild vrijwel niet meer.

henkwassenaar
21-02-2012, 11:30
Voorzien van een compleet nieuw onderdeel.......