View Full Version : hoor zoveel slechts over de T5, maar....
Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van een VW transporter T5.
Wat zijn mijn eisen:
- 2.5 TDI motor
- dubbele cabine
- elektrisch pakket
- trekhaak
- lange uitvoering i.v.m beenruimte achterbank
- airco
- leuke kleur en nette auto met kloppende NAP
:shake: Maar nou hoor ik verschillende nadelen van deze auto:
-2.5 TDI (174 pk) gaan de autmaatbakken stuk.
-2.5 TDI (130 pk) gaan de vliegwielen en aandrijfassen vaak stuk.
Wie heeft er ervaring met deze auto's en waar moet ik beslist op letten bij aanschaf ?
Bvd Jeroen
caddy1987b
29-01-2012, 19:33
geen automaat pakken en geen 130 pk de lichtere ook niet trekken geen pakje boter van tafel . heb een automaat gehad iedere week in de garage vanwege storingen auto gelukkig uitgebrand.
een 130 pk twee keer vliegwiel kapot en de nodige andere schade.
en de laatste was een standaard uitvoering en trok geen pakje boter van tafel ben blij dat ik geen transporter t5 meer heb in drie woorden nooit aan beginnen!!!!!!!!!!!!
t5
gaan vaak de pomp verstuivers van stuk bij alle motoren
vandaar dat vw is over gestapt naar de 2.0 tdi motoren
deze zijn beter maar helaas geen 5 cilinders meer
nooit aan een automaat beginnen die zijn slecht
veder maakt niet uit welk motor je pakt 130 of 174 pk uitvoering
gaan meestal stuk rond de 2 ton
maakt niet uit als je rustig rijd of ruig
de pomp verstuivers gaan frikken in je kop waar door speling ontstaat dus lekkage
ze persen er wel een bussen in maar dit is nog niet echt de oplossing
vandaar dat ik geen t5 heb gekocht
ook om de prijs wat ze zo moeten kosten
mvg Henrie
corrado-usa
29-01-2012, 19:52
kan je beter de oudere t4 paken zijn veel beter. :thumbup:
Erwin G60
29-01-2012, 19:55
De 174 pk zijn de handgeschakelde 6 bakken ook slecht en gaan bij 2 ton ook vaak kapot
Godskolere, wat is er wel goed aan een T5 ?
Hmmmm, toch maar naar iets anders op zoek ?
Audi1981
29-01-2012, 20:24
Kameraad van mij rijdt een T5 met 100pk 4 cilinder TDI als begeleidingsauto bij motor rijlessen en B-E lesauto. (aanhanger dus) Dit is heel zwaar werk, continu in de stad remmen, optrekken, remmen, optrekken. Daarbij ontziet hij het materiaal niet. :screwy::screwy::screwy:
Bij 132dkm was de koppeling aan vervanging toe, het 2-massa vliegwiel ook. Door eigenwijsheid is dit nog 10dkm blijven zitten (2-massa wiel) waarna de complete zwik er weer van onder kon en nu dus wéér de koppeling mee vervangen kon worden plus de lagers van de bak. Kostelijk grapje, deels eigen schuld. Op 2x een kapotte kachelmotor weerstand na, alleen regulier onderhoud.
Ter vergelijking; de koppeling van z'n T4 kon er bij 100dkm al uit.
Mijn ervaringen met de T5 vallen dus mee :thumbup:
golf1-gtd
29-01-2012, 20:32
Hallo,
Heb zelf 3 jaar een t5 gehad 2,5 liter 130pk handgeschakeld heb hem nieuw gekocht en heb hem weg gedaan omdat die te klein was voor mij en ik heb er 130.000km mee gereden en echt nooit wat mee gehad en hij was bij niet bepaald op visite ik ben niet zuinig op mijn bedrijfswagen ik heb deze bus gewoon mishandeld en was niet stuk te krijgen was er zeer tevreden over.
Hallo,
Heb zelf 3 jaar een t5 gehad 2,5 liter 130pk handgeschakeld heb hem nieuw gekocht en heb hem weg gedaan omdat die te klein was voor mij en ik heb er 130.000km mee gereden en echt nooit wat mee gehad en hij was bij niet bepaald op visite ik ben niet zuinig op mijn bedrijfswagen ik heb deze bus gewoon mishandeld en was niet stuk te krijgen was er zeer tevreden over.
Beter, maar ik koop hem 2e hands :mad:
Weet iemand nog een dikke T4 met een wijs neusje ? :D
Maat van me heeft een T5 4 cil TDI gehad, maar vanwege het zwaardere werk (iedere dag een tandemasser met een ton zand erop) heeft hij die ingeruild op een identieke T5 maar dan een Edition met een 5 cil TDI....en tot dusver geen enkel probleem gehad. Dit is een handgeschakelde 6-bak en is gechipt. Vooral als je met zware aanhangers rijd is de 6-bak handig omdat de versnellingen wat korter zijn.
Mijns inziens kun je gerust een T5 aanschaffen, collega van me heeft een T4 automaat en die bak heeft inmiddels al bijna de dagwaarde van de bus ingehaald aan kosten...
Godskolere, wat is er wel goed aan een T5 ?
Hmmmm, toch maar naar iets anders op zoek ?
Er zijn zat goede T5's alleen degene die stukken hebben hoor je klagen.
Ooit al een uitgezocht hoeveel T5's er rondrijden?
Ik zie ze dagelijk's, en de meeste probleem auto's zijn ingevoerd en blijken meer km's gelopen te hebben dan op dat mooie klokje staat.
(maar hij was wel goedkoop toen ik hem kocht zei de koper)
p.s. Volkswagen is nog altijd nr. 1 op het gebied van bedrijfswagens.
Met name in het segment caddy en transporter. :thumbup:
Vergeet niet de waterpomp van de 5-cilinders, moet iedere 130d km (geloof ik) al en is een aardig karwei. Daarnaast aandrijfassen schijnen er ook snel genoeg doorheen te gaan...
Slecht of niet, over het algemeen zijn het werkpaarden en worden ze veel afgebeuld. De gemiddelde bouwvakker kijkt nergens naar als het om werkauto's gaat. Bus afgeladen vol, tandemasser aanhangwagen (welke op z'n minst net zo zwaar is als de auto zelf) erachter en het rechtse voetje onderin. Gek dat het kapot gaat :)
Audi1981
29-01-2012, 22:35
Zullen we het eens over de Hyundai H-serie hebben :D:D:D ?
Vind wel opvallend dat de T4 stukken "duurder" is als een T5.
Maar idd : er rijden wel heel veel T5 busjes rond.
Ik snap alleen niet waarom mensen een 174 pk verkiezen boven een 130 pk, doe je toch niet om te knallen op de snelweg lijkt mij ?
Eigenlijk zou ik een T5 moeten kopen die niet voor het sleep en trekwerk is gebruikt, maar van kantoormensen oid ( goed als je de onpartijdige gebruiker kan vragen naar zijn bus)
Morgen mensen in de file maar geld gaan bieden voor hun bus ?
Heb net ff zitten zoeken naar een dikke T4, maar die zijn er niet veel
Er zijn zat goede T5's alleen degene die stukken hebben hoor je klagen.
Ooit al een uitgezocht hoeveel T5's er rondrijden?
Ik zie ze dagelijk's, en de meeste probleem auto's zijn ingevoerd en blijken meer km's gelopen te hebben dan op dat mooie klokje staat.
(maar hij was wel goedkoop toen ik hem kocht zei de koper)
p.s. Volkswagen is nog altijd nr. 1 op het gebied van bedrijfswagens.
Met name in het segment caddy en transporter. :thumbup:
Breek me de bek niet open over een Caddy, als ik die als maatstaaf moet nemen zal het idd een Japans busje worden. Wat een kl.te auto is zo'n Caddy
MartijnCR
29-01-2012, 23:08
T5 prima bussen dingen die ik vaak tegen kom: veerpootlagers, af en toe waterpomp
dingen die tegen kom bij gechipte t5: verstuivers kapot en cilinderkop beschadigd door pv, turbo lekkage
En ja de automaat bakken zijn geen goede dingen maar heb zelf weinig te klagen over tansporters werk er zelf regelmatig mee.
T4 dat zijn rampen bussen: fuseekogels, stuurkogels, kineethoesen, olie lekkage, rare geluiden bij tandriem door aanlopen.
Het ligt er natuurlijk ook maar aan hoe je er mee omgaat niet iedereen is even zuinig op zijn spulletjes
Tiki Madness
29-01-2012, 23:20
Ik heb 2 T5 bussen van nieuw naar 2 ton getrapt en daarbij nooit 1 probleem gehad. Ik rij niet rustig en de bus ligt altijd vol.
Rij nu de nieuwe T5 dsg automaat en heb er nu in 4 maanden 20.000 opgezet en ook deze rijdt als een zonnetje en is voldoende snel zelfs met een ambulance met auto erop.
Michael
Tiki Madness
29-01-2012, 23:26
Rij anders eens in een vito dan wil je zeker een vw
Rij anders eens in een vito dan wil je zeker een vw
Hou het netjes Michael. Niet gaan vloeken ;)
Jan de Tuinman
30-01-2012, 05:42
Heb een t5 met 174 pk jd gechipt (nu dus ruim 200pk en 500nm) en rij alle dagen met een aanhangwagen en voldoed voor mij prima. Lekker snel. Automaat werd mij door de dealer afgeraden en heb dus een handbak.Nu bijna 4 jaar oud en hij moet het nog een paar jaar volhouden voor er weer een nieuwe komt.
MartijnCR
30-01-2012, 07:14
Of probeer een crafter dan wordt je ook niet blij
Als je nieuw kan rijden is het mooi meegenomen, maar dat heb ik er niet voor over.
Toch maar een stealer onderhouden bus zoeken, dan is de km stand meestal wel kloppend. Heb meerdere vrienden bij VW werken en zal eens een balletje opgooien.
Mooie ex lease auto overnemen
Waar ik vaak naar kijk is "my review" van autoweek.nl. Daar houden eigenaren van hun voertuigen hun ervaring bij...denk dat dat heel wat betrouwbaarder is dan mensen die alleen een keer wat gehoord hebben en dat gaan rondbazuinen zonder er ervaring mee te hebben.
Audi1981
30-01-2012, 16:13
Waar ik vaak naar kijk is "my review" van autoweek.nl. Daar houden eigenaren van hun voertuigen hun ervaring bij...denk dat dat heel wat betrouwbaarder is dan mensen die alleen een keer wat gehoord hebben en dat gaan rondbazuinen zonder er ervaring mee te hebben.
+1 :thumbup:
Weet nu al dat de problemen met de automaat t/m 2006 zijn geweest, dus het moet er een van 2007 worden of jonger
Waar ik vaak naar kijk is "my review" van autoweek.nl. Daar houden eigenaren van hun voertuigen hun ervaring bij...denk dat dat heel wat betrouwbaarder is dan mensen die alleen een keer wat gehoord hebben en dat gaan rondbazuinen zonder er ervaring mee te hebben.
alleen maar positief :thumbup: over de T5
G60variant
30-01-2012, 21:56
als je een T5 wilt die nooit zwaar te trekken heeft gehad, koop er 1 zonder trekhaak!
weet je zeker dat er nooit n tandemasser met zand/puin of n auto ambulance achter heeft gehangen
verder.. tuurlijk heeft een t5 zn kwaaltjes.. maar dat hebben alle bussen!!
tip. controleer je rechter aandrijfas. en smeer de spie-banen (aaan de bakkant) in met loctite. doordat ze affabriek droog in elkaar zijn gezet komt hier naar verloop van tijd speling op. en die wordt erger tot de spie-banen rond getrokken zijn door al het vermogen;-)
Godskolere, wat is er wel goed aan een T5 ?
Hmmmm, toch maar naar iets anders op zoek ?
Hey Jeroen,
Heb je al eens aan een T5 3,2 V6 gedacht? Misschien weet je het nog wel, maar toen ik bij jou aan het eind van de straat woonde had ik een beige lange T5 met een 3,2 V6 Automaat.
Heerlijke combi en ook heel zuinig te rijden (voor 2250 kg dan.)
Motor had altijd voldoende kracht, automaat schakelde boterzacht, super 6 cilinder geluit...ook met normaal uitlaat systeem en nooit problemen.....op 1 na dan; Het uitrekken van de distributie ketting! Dat was het enige wat ik ooit gehad heb, maar was een kwaal bij die dingen. Melding in de computer was: onlogische nokken-as stand. Revisie met verbeterde materialen kostte ongeveer toen € 690,- incl coulance/ garantie. Melding begint sporadisch en komt bij warmte vaker voor.
Ik heb er altijd plezier mee gehad. Zeker toen ik er een open RVS uitlaat onder gooide. Superrrrr geluid!!! EN...iets meer dan 210 km/h op de teller. 202 Km/h op de tomtom mocht je dat willen.
In Duitsland heb je ze veel als personen uitvoering.....wellicht hebben ze dan minder getrokken dan de dichte broertjes en de ketting modificatie ook al gehad hebben.
Ik zou echt voor een T5 gaan. Onderhoud en reparaties heb je altijd en volgens mij kun je aardig zelf sleutelen :thumbup:
Hey Jeroen,
Heb je al eens aan een T5 3,2 V6 gedacht? Misschien weet je het nog wel, maar toen ik bij jou aan het eind van de straat woonde had ik een beige lange T5 met een 3,2 V6 Automaat.
Heerlijke combi en ook heel zuinig te rijden (voor 2250 kg dan.)
Motor had altijd voldoende kracht, automaat schakelde boterzacht, super 6 cilinder geluit...ook met normaal uitlaat systeem en nooit problemen.....op 1 na dan; Het uitrekken van de distributie ketting! Dat was het enige wat ik ooit gehad heb, maar was een kwaal bij die dingen. Melding in de computer was: onlogische nokken-as stand. Revisie met verbeterde materialen kostte ongeveer toen € 690,- incl coulance/ garantie. Melding begint sporadisch en komt bij warmte vaker voor.
Ik heb er altijd plezier mee gehad. Zeker toen ik er een open RVS uitlaat onder gooide. Superrrrr geluid!!! EN...iets meer dan 210 km/h op de teller. 202 Km/h op de tomtom mocht je dat willen.
In Duitsland heb je ze veel als personen uitvoering.....wellicht hebben ze dan minder getrokken dan de dichte broertjes en de ketting modificatie ook al gehad hebben.
Ik zou echt voor een T5 gaan. Onderhoud en reparaties heb je altijd en volgens mij kun je aardig zelf sleutelen :thumbup:
Aan het eind van mijn straat ?????? :wow:
6 cillinder is te duur rijden voor mij, moet echt een diesel zijn.
Kettingverlenging : de Golf V5 heeft daar ook last van.
als je een T5 wilt die nooit zwaar te trekken heeft gehad, koop er 1 zonder trekhaak!
weet je zeker dat er nooit n tandemasser met zand/puin of n auto ambulance achter heeft gehangen
verder.. tuurlijk heeft een t5 zn kwaaltjes.. maar dat hebben alle bussen!!
tip. controleer je rechter aandrijfas. en smeer de spie-banen (aaan de bakkant) in met loctite. doordat ze affabriek droog in elkaar zijn gezet komt hier naar verloop van tijd speling op. en die wordt erger tot de spie-banen rond getrokken zijn door al het vermogen;-)
Ging ook al door mijn gedachten.
Zijn er maar weinig zonder trekhaakje had ik al gezien :D
MartijnCR
31-01-2012, 22:58
als je een T5 wilt die nooit zwaar te trekken heeft gehad, koop er 1 zonder trekhaak!
weet je zeker dat er nooit n tandemasser met zand/puin of n auto ambulance achter heeft gehangen
verder.. tuurlijk heeft een t5 zn kwaaltjes.. maar dat hebben alle bussen!!
tip. controleer je rechter aandrijfas. en smeer de spie-banen (aaan de bakkant) in met loctite. doordat ze affabriek droog in elkaar zijn gezet komt hier naar verloop van tijd speling op. en die wordt erger tot de spie-banen rond getrokken zijn door al het vermogen;-)
Voor zover ik weet zijn de spiebanen standaard dus fabriek-af met speciaal hoogwaardig vet geleverd en bij vervanging wordt er ook een tube bijgeleverd
Jetta-GTI-16v
04-02-2012, 17:06
Toevallig hebbe we een 2.5 op het werk staan....
grote stront heb ik nog niet gezien automaat bak revizie gehad nieuwe aandrijfassen en nog niet lopen.
Wat blijkt er nu dat de cil kop aan zen eind is ( komt door de verstuivers ) die gaan rammele en dan gaan de gate waar die inzitte uitslaan dus die worde ovaal en dan begint de motor te rammele
motor heeft pas 180xxx gelopen en nooit echt zwaar hoeve trekken
Dus ik raad je aan om te kijke voor wat anders want het kan duur in de papiere gaan lopen
MartijnCR
04-02-2012, 18:18
Hoeveel pk is die bus? Is die gechipt? Altijd met kar gereden?
Jetta-GTI-16v
04-02-2012, 20:47
174 pk niet gechip nooit met aanhanger gerede ;)
Black Devil
04-02-2012, 21:36
Voor zover ik weet zijn de spiebanen standaard dus fabriek-af met speciaal hoogwaardig vet geleverd en bij vervanging wordt er ook een tube bijgeleverd
Er zijn een aantal series die droog zijn gemonteerd en dan gaat het dus stuk. Dat speciale vet moet er echt tussen
GEEN LOCKTIDE EROP!!
Toevallig hebbe we een 2.5 op het werk staan....
grote stront heb ik nog niet gezien automaat bak revizie gehad nieuwe aandrijfassen en nog niet lopen.
Wat blijkt er nu dat de cil kop aan zen eind is ( komt door de verstuivers ) die gaan rammele en dan gaan de gate waar die inzitte uitslaan dus die worde ovaal en dan begint de motor te rammele
motor heeft pas 180xxx gelopen en nooit echt zwaar hoeve trekken
Dus ik raad je aan om te kijke voor wat anders want het kan duur in de papiere gaan lopen
Is daar geen modificatie van geweest ?
174 pk wil ik zowiezo niet, wat moet ik met zoveel pk ? Kan alleen maar stuk gaan.
Kan beter een T5 kopen van het laatste model geloof ik
Is daar geen modificatie van geweest ?
nope,maar zoals diegene zegt gaat dat echt niet.
ik denk dat ik inmiddels zo'n 200 t5's onder het mes gehad heb,mijn conclusie,alles wat bij ons is geweest was afgeragde zooi.een nette schadevrije bus heb ik nog nooit aan gewerkt.wat betekent dat er veel te ruig mee om word gesprongen.heb meerdere kennissen die er zuinig op zijn,2 ton zonder problemen met een 174pk is dan ook geen uitzondering.ik vind het superbussen,heerlijk comfy[voor bedrijfsautonormen] en met de 2,5ltr diesels echte beulen.wel eerst warmrijden ;)
MartijnCR
05-02-2012, 16:38
Volgenmij zijn vanaf 2008 beste de 96kw zijn echt wel goede dingen rijden denk ik ook meeste mee rond. Als je maar zuinig op je spullen bent en er goed verzorgd mee omgaat kan je dat een boel geld besparen. Hebben thuis ook een t5 96kw dubbel cabine verlengd rijden er altijd rustig mee dat ding trekt wel elke zaterdag een kar van 3500kg :screwy: van z'n plaats en hebben er bewust voor gekozen om handgeschakeld te nemen want die automaatbakken vinden dat helemaal niet leuk. Nu heb je het zelf in de hand.
Hiervoor trouwens een t4 gehad volgensmij een 2.5 ic 101 pk? Ofzo dat ging ook goed met kar erachter :D
Hier heb ik zeker wat aan.
Het mooiste zou zijn als ik de oude eigenaar van de ( aan te schaffen) bus zou kennen of kunnen spreken, daar heb je meer aan als een verkooppraatje van zo'n verkoper ( heb nog nooit een verkoper gesproken die zegt: ja der hing altijd een aanhangwagen van 4 ton achter en de bestuurder versliep zich nogal eens en had altijd haast om bij huis weg te gaan). Eigenlijk moet ik de auto overnemen van een beginnende zelfstandige die met zijn eigen centen de bus heeft aangeschaft en er dus vaker wat zuiniger op is geweest als de gemiddelde lease rijder.
Warmrijden: tja dat moet je eigenlijk altijd doen.
Jetta-GTI-16v
05-02-2012, 19:36
Er is wel een soort van modificatie geweest ja :)
in de kop van dat model wat wij hebben staan zitte de verstuivers met 1 bout vast naderhand zijn ze over gegaan naar 2 bouten zodat de verstuiver niet meer kan uitslaan in de kop ( zoals ik te horen heb gekregen )
Er is wel een soort van modificatie geweest ja :)
in de kop van dat model wat wij hebben staan zitte de verstuivers met 1 bout vast naderhand zijn ze over gegaan naar 2 bouten zodat de verstuiver niet meer kan uitslaan in de kop ( zoals ik te horen heb gekregen )
dit klopt zijn toen 2.0 motoren geworden
veder is er geen modificatie gedaan
Audi1981
05-02-2012, 21:04
Dus als ik het goed begrijp levert de 2.0 TDI common rail betrouwbaarder 170pk dan de 2.5TDI pompverstuiver ?
T kan raar lopen :screwy:
MartijnCR
05-02-2012, 22:04
Zou nog ff 3-4 jaar wachten met die 2.0 174 pk deze heeft 2 turbo's en vraag me toch af hoe dit gaat met 150.000km op klok. Zoiezo zo ik niet snel voor een 174 pk transporter gaan helemaal niet als het niet nodig is.
Jetta-GTI-16v
05-02-2012, 22:14
dit klopt zijn toen 2.0 motoren geworden
veder is er geen modificatie gedaan
Of het 2.0 geworden zijn durf ik niet te zegge maar ik vind die T5 toch een aardige grote flop
automaat bak kapot bij 180.xxx aandrijfassen en dan nu ook nog eens de kop
zou niet moete kunne het is geen busje van 10.000 ;)
Audi1981
05-02-2012, 23:05
Zou nog ff 3-4 jaar wachten met die 2.0 174 pk deze heeft 2 turbo's en vraag me toch af hoe dit gaat met 150.000km op klok. Zoiezo zo ik niet snel voor een 174 pk transporter gaan helemaal niet als het niet nodig is.
Wat Gerben zegt; zoals er mee omgegaan wordt, zo lang gaat het mee...De tijd van 80pk uit 4 liter motoren is voorbij en daarmee ook de absolute kogelvrijheid van het mechaniek...aan de andere kant; ook weer brood voor zijn vakgebied :thumbup:
Er is wel een soort van modificatie geweest ja :)
in de kop van dat model wat wij hebben staan zitte de verstuivers met 1 bout vast naderhand zijn ze over gegaan naar 2 bouten zodat de verstuiver niet meer kan uitslaan in de kop ( zoals ik te horen heb gekregen )
alleen de 16v koppen hebben de dubbele bevestiging,en ook daar gaat het naar de knoppen bij lomp gebruik.alles staat of valt met hoe ermee word omgesprongen en dat is eigenlijk altijd zo.
Wat Gerben zegt; zoals er mee omgegaan wordt, zo lang gaat het mee...De tijd van 80pk uit 4 liter motoren is voorbij en daarmee ook de absolute kogelvrijheid van het mechaniek...aan de andere kant; ook weer brood voor zijn vakgebied :thumbup:
dat bedoel ik dus :thumbup:
alleen de 16v koppen hebben de dubbele bevestiging,en ook daar gaat het naar de knoppen bij lomp gebruik.alles staat of valt met hoe ermee word omgesprongen en dat is eigenlijk altijd zo.
zo is het maar net
ik weet wel dat vw de 2.5 koppen op het moment slecht kan leveren
en dat div motor rev bedrijven al aan het zoeken zijn voor een aanpassing
maar dat nog niet echt wil lukken
maar dan nog het is veder wel een goede bus
rij nu zelf een trafic 2.5
deze heb ik gekocht omdat mij een t5 te duur was
maar kan je wel zeggen
de volgende wordt toch weer een VW
zo is het maar net
ik weet wel dat vw de 2.5 koppen op het moment slecht kan leveren
en dat div motor rev bedrijven al aan het zoeken zijn voor een aanpassing
maar dat nog niet echt wil lukken
maar dan nog het is veder wel een goede bus
rij nu zelf een trafic 2.5
deze heb ik gekocht omdat mij een t5 te duur was
maar kan je wel zeggen
de volgende wordt toch weer een VW
klopt,sterker nog,wij verkopen de aftermarket koppen sinds een tijdje aan de dealer haha.wij hebben ons nog nooit beziggehouden met dat modificeren,weet wel dat een paar bedrijven dat geprobeerd hebben maar er giga mee op de bek zijn gegaan.simpelweg omdat ze dan met andere metalen gingen werken>uitzettingscoefficient etc.komt niks van terecht en moet je ook niet willen,ik noem het lapperij.
Audi1981
06-02-2012, 00:02
klopt,sterker nog,wij verkopen de aftermarket koppen sinds een tijdje aan de dealer haha.wij hebben ons nog nooit beziggehouden met dat modificeren,weet wel dat een paar bedrijven dat geprobeerd hebben maar er giga mee op de bek zijn gegaan.simpelweg omdat ze dan met andere metalen gingen werken>uitzettingscoefficient etc.komt niks van terecht en moet je ook niet willen,ik noem het lapperij.
Het was vroeger met de rotatiepomp DI diesels bij Fiat/Citroën/Peugeot al bal; die verstuivers zaten ook met 1 bout vast, die vrolijk de kop uit kwam zetten :screwy:
Nu zitten we op gemiddelde effectieve drukken van 18 bar en hoger en dan gek vinden dat het materiaal het op een gegeven moment het laat af weten?
MartinGT
07-02-2012, 15:07
Hier nog een tevreden T5 5 cilinder rijder!
1 maal T5 130 pk van nieuw naar de 160.000 km gereden. Probleemloos.
1 maal T5 130 pk van nieuw naar 180.000 km gereden en nog steeds in bezit. 1 maal opvoerpomp vervangen maar verder geen problemen gehad.
Beide bussen rijden met max 500 kilo belading voornamelijk snelweg kilometers. Bij uitzondering hangt er een kar achter, maar verder weinig belasting. Wel word er stevig mee gereden, vorige week nog 2000 km erbij op gezet waarbij ik regelmatig boven de 160 gereden heb. Geen centje pijn, heerlijke auto's met een geweldige roffel. :thumbup:
Ik kijk ook naar hoeveel eigenaars de bus gehad heeft, als ie al te vaak over gegaan is in zijn jonge leven zegt mij dat wel genoeg.
Koop hem liever van de eerste eigenaar.
Demolitionman
08-02-2012, 09:38
Hou er ook rekening mee dat er 2 versies zijn van de T5 . (en dan bedoel ik NIET de T5GP)
De oorspronkelijke versie vd T5 was er van 2003 tot +/- halverwege 2007
De update versie van de T5 is er gekomen vanaf de tweede helft van 2007
Uiterlijk is er niks aan gewijzigd , onderhuids wel .
De motoren zijn toen "vernieuwd" , en hebben toch wel nogal wat wijzigingen ondergaan , en zijn toen ook wel verbeterd tegenover de eerste versies. (dit zijn de versies die af fabriek een DPF hebben , en waterkoeling op de EGR)
De "update" versie is beter geworden , maar nog steeds niet zo betrouwbaar als een T4 .
Ik rijd zelf ook een T5 (10/2007) (is reeds mijn tweede T5) , en ik heb ook meerdere T4's lopen .
Mijn T5 is een 130PK versie , manueel geschakeld , en diegene die zegt dat die motoren geen trekkracht hebben , die mag met mijn T5 eens meerijden .
Ik gebruik mijn T5 heel veel om (zware) aanhangers te trekken , en daar heeft hij totaal geen moeite mee , het ESP grijpt heel vaak in bij het optrekken wegens het hoge koppel .
-Na 130.000km heb ik bij mijn T5 net de koppeling + 2massavliegwiel vervangen (dat komt vooral door het trekken vd de zware aanhangers)
-En de rechter aandrijfas vervangen . (Het is de vertanding aan de binnenzijde die uitslijt omdat deze "droog" loopt . Er is nu ook een "heavy duty" (aftermarket) uitvoering verkrijgbaar om dit te verhelpen)
-De automatische regeneratie van het DPF gebeurt wel vaak vind ik (ongeveer 1x per tank)
-Automaatbak moet je zowieso laten voor wat het is , zowel bij de T4 als de T5 : ze gaan allemaal kapot . Diegenen die 200.000km halen zonder schade zijn zeldzaam.
Het voordeel van een T5 tegenover een T4 is voor mij het hogere sleepvermogen (2500kg bij de T5 tegenover 1820-2000kg bij de T4) .
Het voordeel van een T4 tegenover een T5 : T4 rijd prettiger en is betrouwbaarder (4-500.000km is totaal geen probleem voor de TDI's)
Hou er ook rekening mee dat er 2 versies zijn van de T5 . (en dan bedoel ik NIET de T5GP)
De oorspronkelijke versie vd T5 was er van 2003 tot +/- halverwege 2007
De update versie van de T5 is er gekomen vanaf de tweede helft van 2007
Uiterlijk is er niks aan gewijzigd , onderhuids wel .
De motoren zijn toen "vernieuwd" , en hebben toch wel nogal wat wijzigingen ondergaan , en zijn toen ook wel verbeterd tegenover de eerste versies. (dit zijn de versies die af fabriek een DPF hebben , en waterkoeling op de EGR)
De "update" versie is beter geworden , maar nog steeds niet zo betrouwbaar als een T4 .
Ik rijd zelf ook een T5 (10/2007) (is reeds mijn tweede T5) , en ik heb ook meerdere T4's lopen .
Mijn T5 is een 130PK versie , manueel geschakeld , en diegene die zegt dat die motoren geen trekkracht hebben , die mag met mijn T5 eens meerijden .
Ik gebruik mijn T5 heel veel om (zware) aanhangers te trekken , en daar heeft hij totaal geen moeite mee , het ESP grijpt heel vaak in bij het optrekken wegens het hoge koppel .
-Na 130.000km heb ik bij mijn T5 net de koppeling + 2massavliegwiel vervangen (dat komt vooral door het trekken vd de zware aanhangers)
-En de rechter aandrijfas vervangen . (Het is de vertanding aan de binnenzijde die uitslijt omdat deze "droog" loopt . Er is nu ook een "heavy duty" (aftermarket) uitvoering verkrijgbaar om dit te verhelpen)
-De automatische regeneratie van het DPF gebeurt wel vaak vind ik (ongeveer 1x per tank)
-Automaatbak moet je zowieso laten voor wat het is , zowel bij de T4 als de T5 : ze gaan allemaal kapot . Diegenen die 200.000km halen zonder schade zijn zeldzaam.
Het voordeel van een T5 tegenover een T4 is voor mij het hogere sleepvermogen (2500kg bij de T5 tegenover 1820-2000kg bij de T4) .
Het voordeel van een T4 tegenover een T5 : T4 rijd prettiger en is betrouwbaarder (4-500.000km is totaal geen probleem voor de TDI's)
Heel duidelijk en dit is waarschijnlijk de modificatie wat ik gehoord heb.
Persoonlijk vind ik de T5 stukken mooier dan de T4, dus als ik dan zo'n klap geld moet uitgeven voor een bus liever de T5. Een mooie T4 is ook best zeldzaam, heb er nog maar 1 gevonden.
Zilvergrijze of zwarte verlengde T5 met deurtjes en leer, cruise control, luxe dubbele cabine en wat andere elektrische snufjes ( standkachel, elektrische ramen) is mijn wens.
Bedankt voor de info :thumbup:
die modificatie stelt niet veel voor,er is een dieselpartikelfilter gemonteerd[+een andere nokkenas met gewijzigd pde-profiel om regeneren mogelijk te maken en wat vloeiender te laten verlopen] en een ander systeen waar de turbo aan/op word gemonteerd.mijn visie op de 'gemodificeerde' t5,ze zijn er onzuiniger van geworden,er is weer meer kwetsbare elektronika toegevoegd en weliswaar gebeurt het nu minder dat ie uitlaatgassen gaat lekken,maar daar tegenover lekt het nieuwe ophangsysteen altijd olie.oftewel,zoek een knappe bus van voor de modificatie.
MartijnCR
08-02-2012, 22:03
Jep en als het goed is zijn (correct me of i'm wrong) zijn de B motorcode's (BNZ enz.) Met roetfilters en de A motorcodes (AXD? enz.) Zonder roetfilter. Tenminste dit heb ik wel eens gehoord.
Demolitionman
09-02-2012, 07:58
Jep en als het goed is zijn (correct me of i'm wrong) zijn de B motorcode's (BNZ enz.) Met roetfilters en de A motorcodes (AXD? enz.) Zonder roetfilter. Tenminste dit heb ik wel eens gehoord.
Dat is correct
Demolitionman
09-02-2012, 08:06
.oftewel,zoek een knappe bus van voor de modificatie.
Hmmm , rare raadgeving ...
iedereen die ik ken (van de Transporterclubs , waaronder enkele bevriende VW monteurs) raad aan de update versie te kopen vanaf mid 2007 , daar zijn veel minder motorproblemen mee dan de eerste versies , want die zaten vol met "kinderziektes" . Van die eerste versies zijn ook héél veel blokken in de soep gedraaid .
Van de update versie hoor ik veel minder klagen op motorisch gebied (aandrijfasprobleem bestaat wel nog , en het te veel regenereren is ook een voorkomend probleem bij deze motoren)
Is er geen speciaal T5 /T4 forum, kan ik daar wat ideeen opdoen of kijken of er een liefhebbers auto te koop staat ?
Niet aanvallend bedoeld,maar waarom zou de eerste generatie vaker in de soep lopen als de internals van het onderblok ongewijzigd zijn? Ook de cilinderkop is exact hetzelfde.
Demolitionman
09-02-2012, 12:38
Niet aanvallend bedoeld,maar waarom zou de eerste generatie vaker in de soep lopen als de internals van het onderblok ongewijzigd zijn? Ook de cilinderkop is exact hetzelfde.
Geen idee , ik heb zelf een T5 blok nog niet open gehad .
Is er geen speciaal T5 /T4 forum, kan ik daar wat ideeen opdoen of kijken of er een liefhebbers auto te koop staat ?
http://www.weetjewel.com/
:thumbup:
Audi1981
09-02-2012, 20:34
Geen idee , ik heb zelf een T5 blok nog niet open gehad .
Iets zegt me dat Gerben ze wel kan dromen ondertussen :D
De laatste mods aan de 5 pitters bestonden dus alleen uit wat onderdelen en software? Ik ben zelf meet en regeltechnicus, maar hoe minder hoe beter (in je auto dan :D )
Correct:thumbup:en dromen doe ik er niet van,ga nu wel even proefrijden met de axd waar ik vandaag het volgende opgeschroefd heb;waterpomp,cilinderkop,5nieuwe pd's,mokkenas en klepstoters.
Bizar: had een mooie blauwe T5 gezien in Zutphen,en nu is ie gestolen.
Begrijp nog steeds niet waarom mensen : toon op kaart niet uitschakelen.
Met grote regelmaat worden ze na een advertentie plaatsen gejat, echt geen toeval meer.
Nou ik heb er een gekocht 2 weken geleden.
-Zilvergrijze t5 uit 2009
-34.000 km
-Geen trekhaak ( zit er nu wel op )
-131 pk (chippen doen we later bij JD)
- pakeerhulp voor en achter
- elektrisch pakket
-glas panelen achterzijde
-lichtmetalen wielen
- comfort stoelen (geen leer,wel donkere stof)
- klasse 3 alarm bouwen ze volgende week in
-dubbel DIN navigatie met afneembaar scherm
- vol jaar totale garantie op alles.
Foto's volgen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.