View Full Version : welke koppeling?
vwmotorsport
25-01-2012, 16:30
ik heb een vraag ik heb vandaag mijn sachs race engineering koppelingsplaat eruit gehaald. plaat is na nog geen 30000 km versleten alleen deze plaat kostte 400 euro en is van organisch materiaal met 6 veren. nu is mijn vraag wat is een goede koppelingsset biesheuvel zegt dat wat zei leveren (Helix) veel beter is. ik had er nog nooit van gehoord. de originele g60 koppeling was bij mij na 18000 km al versleten.
vwmk2driver
25-01-2012, 18:56
Ik rijd met mijn diesel, met een 02a sinterbrons plaat met vast hard van 150,- verder ori druk groep en vliegwiel.
Het hardste wat bij mij slijt is het vliegwiel, de koppelingsplaat zelf eigenlijk haast niet.( meet het elke winter na)
Heb een 400 nm en slipt niet.
Bij mij in de buurt zit een bedrijf die eventueel een originele drukgroep kan verzwaren middels het plaatsen van een zwaardere diafragma veer.
kosten geloof ik 100,-
vwmotorsport
25-01-2012, 20:29
mijn drukgroep is al erg zwaar, en om nou meteen met zo,n sinterbronsplaat te gaan rijden.. hoe rijdt dat? dat hakt er toch enorm in het moet wel een beetje comfortabel blijven
gti_power
25-01-2012, 21:28
Kijk eens op www.clutchnet.comdaar hebben ze sterke koppelingen voor een goede prijs.
vwmotorsport
25-01-2012, 21:47
ok bedankt ik zie wel op ebay dat zo,n sachs sintermetaalplaat in mijn sachs verzwaarde drukgroep past. zijn er hier meer die ervaring hebben met zo,n sintermetaal koppelingsplaat??????? en hoe houdt het vliegwiel en drukgroep zich????
Audi1981
26-01-2012, 17:09
Wat Frank (VWMK2DRIVER) zegt....Het is en blijft een trade-off tussen comfort en levensduur, hard rijden kost geld :D
2 platen versleten?
Het kan ook aan je linker voet liggen. :D
vwmotorsport
27-01-2012, 08:57
via mijn werk een mailtje naar sachs verstuurd ben benieuwd!!! of er nog een korting vanaf kan
bobby-digital
27-01-2012, 08:59
Heb bij biesheuvel ook koppeling van helix gekocht voor de G60
vwmotorsport
27-01-2012, 10:46
en hoe bevalt dat, het is zo,n onbekend merk dat ik het niet aandurf.. je zou denken dat sachs met de jarenlange ervaring die ze hebben beter is. ik heb een auto met enorm veel koppel zelf de dure sachs racekoppeling is na 25000 km compleet versleten. Ik houdt altijd rekening met de koppeling laat hem nooit slippen (lukt ook niet met zo,n zware drukgroep) als ik bij 120 vol gas geven spinnen de voorwielen (snelweg) dit voor het idee hoe groot het koppel is.
bobby-digital
27-01-2012, 10:46
moet alles nog inbouwen.. kan je nu helaas geen ervaring melden..
vwmotorsport
27-01-2012, 10:49
ok begrepen.
oettinger_18
27-01-2012, 12:18
zo'n sachs koppeling wat jy hebt heb ik ook maar dan niet met zoveel koppel myn koppeling was ook vesleten en heb hem opgestuurd na een bedryf die heeft de drukgroep weer op druk gezet en plaat geresiveerd. Koste 200 euro heb ergens nog wel een bon
vwmotorsport
27-01-2012, 13:54
de drukgroep mankeerd niets aan alleen de plaat is versleten, gaffel was afgebroken (jammer dat ze die ook niet in een stevigere versie leveren) kun je zo,n plaat laten bekleden met een slijtvaster materiaal kevlar ofzo???
Turbo-Variant
27-01-2012, 14:10
Die gaffel krijg je wel versterkt. Krijgt ook inlasplaatjes om je eigen gaffel te versterken.
Staan o.a. op Ebay Duitsland.
gti_power
27-01-2012, 19:31
Ik heb met sinterbrons gereden op mijn diesel,rijdt goed maar het is ontkoppelen of loslaten,filerijden is lastig.Dit soort koppeling pakt meteen.
vwmotorsport
28-01-2012, 08:13
de gaffel haal ik via ebay uit duitsland. ik denk dat ik weer voor sachs ga want dat ontkoppeld wel goed.
Audi1981
28-01-2012, 19:01
als ik bij 120 vol gas geven spinnen de voorwielen (snelweg) dit voor het idee hoe groot het koppel is.
Dan denk ik dat je met 25dkm het nog heel netjes doet :thumbup:
vwmotorsport
29-01-2012, 09:13
tja en met 1500 km per jaar momenteel kan ik nog heel wat jaartjes door
Rallye-VR6t
29-01-2012, 13:18
"als ik bij 120 vol gas geven spinnen de voorwielen (snelweg) dit voor het idee hoe groot het koppel is."
Maar daar gaat een koppeling nou net niet van stuk.
Je maximale koppel bij 120km/u in de 3e versnelling is vele malen lager dan in de 1e versnelling.
In de VR6T had ik ook een Helix sinterplaat, die kreeg pas koppel voor z'n kopjes. 4wd spin :D
Het hangt helemaal af van je linkervoet of ze hebben je rommel aangesmeerd!
vwmotorsport
29-01-2012, 14:17
ik heb de dure sachs race engineering koppeling 800 euro complete set met versterkt druklager drukgroep en versterkte organische plaat alleen die plaat kost op ebay 280 euro alleen vind ik hem niet slijtvast genoeg. Ik reed hiervoor met de originele g60 koppeling als ik dan 100 in zijn 5 reed slipte die door wat steeds erger werd. de sachs koppeling gaat wel zwaar maar werkte goed. ik heb nu via het werk (ze bestellen hier gemiddeld 2000 sachs koppelingen per week) dus misschien valt er wat te regelen anders ga ik bij biesheuvel langs.. Sachs spreekt zelf ook nog over een plaat versterkt met kevlar maar die vind ik nergens.... Iemand????
Audi1981
29-01-2012, 14:25
Leuke redenatie, maar die klopt niet helemaal.
Het maximale koppel aan de wielen is inderdaad groter in de eerste versnelling als in b.v. de 3e. Het zwaarst voor een koppeling is echter in de hoogste versnelling accelereren vanaf het punt dat het koppel piekt tot aan het punt dat het vermogen piekt. Dan is de weerstand die de motor ondervindt om de auto te laten versnellen, (zoals de luchtweerstand, rolweerstand) het grootst. Als je dan nog vermogen en koppel genoeg hebt om je wielen te laten spinnen, heb je genoeg :thumbup:
Audi1981
29-01-2012, 14:27
Sachs spreekt zelf ook nog over een plaat versterkt met kevlar maar die vind ik nergens.... Iemand????
Misschien hebben deze mannen iets voor je:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/
Rallye-VR6t
29-01-2012, 20:09
Leuke redenatie, maar die klopt niet helemaal.
Het maximale koppel aan de wielen is inderdaad groter in de eerste versnelling als in b.v. de 3e. Het zwaarst voor een koppeling is echter in de hoogste versnelling accelereren vanaf het punt dat het koppel piekt tot aan het punt dat het vermogen piekt. Dan is de weerstand die de motor ondervindt om de auto te laten versnellen, (zoals de luchtweerstand, rolweerstand) het grootst. Als je dan nog vermogen en koppel genoeg hebt om je wielen te laten spinnen, heb je genoeg :thumbup:
We hebben het over een Golf 2 gti 16v met een 16VG60 motor. Een gewone koppeling kan het eenvoudig 200.000km volhouden. Ken genoeg die met veel meer vermogen rijden dan een 16VG60 ooit zou kunnen halen. Die geen last hebben van extreme koppeling slijtage <20.000km en ook met Sachs Racing rijden. Of hij moet een bak hebben die olie lekt waardoor de handel stuk gaat.
De echte Sachs Racing, en die kost idd rond de 800euro, kan heeeeel wat hebben.
Rijden met voet op de koppelingspedaal? Zie je bij oudere mensen nog al eens gebeuren.
Audi1981
29-01-2012, 20:18
Daar heb jij meer ervaring mee dan. :thumbup:
Ik vindt 25dkm met een frictie set nogal weinig en zou toch naar een ander merk gaan zoeken dan.
Helix is niet echt een onbekend merk, is een al heel lang bestaand bedrijf wat vooral veel in de racerij doet. Met een organische plaat hou je altijd veel slijtage bij stevig gebruik, ik zou gewoon een sintermetaal plaat gebruiken. Blijf vooral weg van goedkope amerikaanse koppelingsrommel zoals Spec ed.
Audi1981
29-01-2012, 20:45
Ik heb alleen ervaringen met Raybestos powertrain, maar da's voor Amerikaanse opgevoerde V8-en :thumbup:
Ik gebruik zelf Tilton 3 plaats koppelingen, ook amerikaans maar helaas niet goedkoop.
vwmotorsport
30-01-2012, 10:11
er is mij verteld dat ik ongeveer 350nm koppel heb ik had het probleem met originele koppeling (nieuw) dat ik bij veel te lage snelheid in zijn 5 (lange 5)en vol gas ging slippen op de koppeling toen dit een x of 10 was gebeurd op de snelweg werd het ook steeds erger en niet rijdbaar. ik hoor van die sinterplaat dat dan je vliegwiel als een gek gaat slijten dat vind ik ook niks. ik wacht mijn werk even af als dat niet lukt probeer ik wat anders met kevlar
vwmotorsport
30-01-2012, 10:13
en rallye vr6t het koppel van zo,n turbo zet veel later in dan met een glader.
vwmotorsport
30-01-2012, 20:37
ik zou graag wat info willen over ervaringen met koppelingsets..
vwmotorsport
30-01-2012, 21:00
heb net een mailtje naar sachs in duitsland gestuurd met de vraag of ze iets beters hebben ipv troep
Anders even een belletje met Jeroen Dik....hij heeft een bult ervaring met snelle 16VG60`s en zal jou ook wel een koppelingsset kunnen adviseren én leveren.
vwmotorsport
31-01-2012, 11:31
die had ik al gebeld maar stuurde mij door naar een collega volgens mij een oud werknemer die voor zichzelf begonnen is. vind het wel vervelend dat zo,n koppeling zo gauw is versleten. en ik doe er altijd voorzichtig mee nooit slippend rijden enz.
Jan de Tuinman
01-02-2012, 17:19
En die "oud werknemer" weet toeval echt wel wat je moet hebben.
Rallye-VR6t
01-02-2012, 18:07
en rallye vr6t het koppel van zo,n turbo zet veel later in dan met een glader.
Dat was vroeger tegenwoordig met de twin scroll turbo's en variabele kleptiming schrik je van het koppel onderin. Dat is vele male hoger en agressiever dan met een Glader. Zelfs zo dat bv. Jeroen Dik het koppel verloop aanpast om je versnellingsbak niet te slopen. (de 3 bij een 02A/02C gaat heel eenvoudig stuk)
Heb je een uitdraai van je motor, dan kun je er eentje van een moderne TFSI of 20VT overheen leggen. Zie je het zelf. Alleen bij deze turbo motoren gaat het koppel ver boven die 350nm door.
Weet een 2.0 20VT die gaat dus over de 650nm. Mel zijn motoren drukken daar nog een keer overheen. En dit zijn motoren die heel hard voor koppelingen zijn.
Wat heel goed kan is dat jouw koppelingscilinder remolie zweet waardoor je plaat vettig wordt. Dan is het heel snel over en uit.
vwmotorsport
01-02-2012, 18:07
haha wat dan??
vwmotorsport
01-02-2012, 18:09
ik had geen olie lekkage zag er allemaal erg schoon uit wel veel stof van de plaat onderin het koppelinghuis
vwmotorsport
01-02-2012, 18:12
en het leven van de nieuwe plaat word alleen nog maar zwaarder omdat Stef vd B een aangepaste bak samengesteld heeft.
vwmotorsport
01-02-2012, 18:13
moet wel zeggen dat die sachs race eng koppelingen heerlijk koppelen beetje zwaar maar wel comfortabel
Die oud werknemer is zeker Hans Sloot? Moet je die maar ff bellen denk ik :)
http://www.autotechniekhanssloot.nl/
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.