PDA

View Full Version : Golf V 2.0 TDI houdt in bij optrekken boven 80 km/h


brianp
18-01-2012, 12:40
Mijn Golf V heeft de laatste problemen dat bij het optrekken in de 6 bij 80 km/h de auto in houdt/schokt.
Eerder had ik hier nooit problemen mee.
Het probleem lijkt alleen bij een warme motor zich voor te doen.
Iemand enig idee waar dit in zou kunnen zitten?

Johan1982MK1
18-01-2012, 14:07
als ie verder geen foutmeldingen geeft, waarschijnlijk Luchtmassameter.

Black Devil
18-01-2012, 20:05
als ie verder geen foutmeldingen geeft, waarschijnlijk Luchtmassameter.


Bij de nieuwere Tdis heb ik de LMMs nooit stuk zien gaan, bij 2l Tdis nog nooit vervangen. Dus dat lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk.

Het mooiste is om de auto uit te lezen, mocht hij storingsvrij zijn dan een rit maken met de testkast eraan en dan de klacht opwekken, dan kijken in de meerwaarden of er afwijkingen zijn.

Audi1981
18-01-2012, 21:41
Even TDI-wiki (http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen) raadplegen;

2.0 liter TDI 140 pk pd

de turbo (http://wiki.tdiclub.nl/Turbo) gaat nog wel eens kapot;
bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR (http://wiki.tdiclub.nl/EGR) buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.
de EGR(koeler) wil nog wel eens lekken, waardoor er koelvloeistof verloren gaat.
loslopende pompverstuivers komt sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en die boring wordt dan ovaal. Dat wordt dat een nieuwe cilinderkop.
niet mooi stationair lopen, schudden. link (http://www.langzeittest.de/vw-touran/faq/motor-ruckeln.php)
haarscheurtjes in de cilinderkop. Niet in elke BKD, maar de kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Het is een gietfout. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer, maar anno eind 2009 zal dat wel niet veel meer voorstellen). link (http://www.langzeittest.de/vw-touran/faq/motor-zylinderkopf.php) link (http://www.motor-talk.de/forum/audi-a3-8p-bkd-motor-haarrisse-im-motorblock-t1540893.html) links in google (http://www.google.de/search?hl=nl&q=Haarrisse+bkd&meta=cr%3DcountryDE) verschijnselen (http://video.google.de/url?docid=-3371968619778566572&esrc=sr1&ev=v&q=audi%2Ba3%2B2.0%2BTDI%2Brauch&srcurl=http%3A%2F%2Fvideo.google.de%2Fvideoplay%3Fdocid%3D-3371968619778566572&vidurl=%2Fvideoplay%3Fdocid%3D-3371968619778566572%26q%3Daudi%2Ba3%2B2.0%2BTDI%2Brauch%26total%3D1%26start%3D0%26num%3D50%26so%3D0%26type%3Dsearch%26plindex%3D0&usg=AL29H21vhpbAUSei-ilEiOWtJEqa9BlYsQ)

als de kop vervangen is zit er een sticker aan de distributiezijde. Onbekend of deze sticker te zien is als je de kap boven verwijdert van de distributieriem. Op de sticker staat een jaartal hieraan kan je zien of hij ooit vervangen is.
als de kop vervangen is dan kan hij gerust nog een keer kapot gaan. Ik heb ze al gezien met de 3e nieuwe.

slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
de kat eruit halen (of leeg kloppen) zorgt bij een BKD voor veel bijgeluiden (sissen, schrapen, blazen) en ook een hoger brandstofverbruik wordt gemeld.
Sachs heeft een vast vliegwiel voor dit blok, maar dat wordt eigenlijk alleen op het circuit gebruikt ivm bijgeluiden.
de meeste Passat's (3C) hebben Siemens verstuivers (en ECU),

die Siemens verstuivers geven nogal eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
die Siemens verstuivers gaan nog al eens kapot (450 euro per stuk, ex montage).

alle 2.0 tdi pd motoren in de Passat hebben problemen met de oliepomp/balansassen. Dit kan zich op een minder leuke manier gaan uiten dan alleen verstuivers die er mee ophouden. Het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijd natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit.

2.0 liter TDI 170 pk pd

alle 170 pk pompverstuivers hebben Siemens verstuivers (en ECU).

die Siemens verstuiver-elementen geven nog al eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
die Siemens verstuiver-elementen gaan snel stuk (per stuk ca. 450 euro ex montage).

het roetfilter systeem is niet echt storingsvrij.
de egr veroorzaakt soms de meest vreemde storingen, over het vermaarde DPF zullen we het maar niet hebben.


Even jouw klacht rood gearceerd :thumbup:

Tis geen gegarandeerde oplossing, maar in ieder geval een richting om te zoeken, mijn ervaring met de 2.0TDI (en die is beperkt) ondersteund dit wel.

Suc6 :thumbup:

Johan1982MK1
18-01-2012, 21:43
Kan ook egr probleem zijn.
Eerste typen hebben daar last van, maar dat is meer het schokken van de motor en niet zozeer inhouden.

Het mooist is zoals hierboven al gezegd is ff de laptop eraan en rijden, anders blijf je gissen.

Audi1981
18-01-2012, 22:28
>aanvullend<

Ik weet niet wat de kilometer stand is, maar je 2-massa vliegwiel / koppeling al eens vervangen ?

brianp
23-01-2012, 12:17
>aanvullend<

Ik weet niet wat de kilometer stand is, maar je 2-massa vliegwiel / koppeling al eens vervangen ?

Massa vliegwiel is kortgeleden vervangen.
Er kwam nog iemand bij mij met de tip dat het de verstuivers kunnen zijn. En dus even met wynn's of zo tanken zou moeten helpen.
Dit is volgens mij het proberen wel waard.

Audi1981
23-01-2012, 21:42
Als brandstofreiniger zou ik Forté pakken :thumbup:
Benieuwd of het wat opbrengt, er zijn wel een paar bedrijven die je egr eruit kunnen programmeren hoor :thumbup:

brianp
25-01-2012, 13:22
Als brandstofreiniger zou ik Forté pakken :thumbup:
Benieuwd of het wat opbrengt, er zijn wel een paar bedrijven die je egr eruit kunnen programmeren hoor :thumbup:

En waar haal ik forte vandaan? En waar vind ik zo'n bedrijf in groningen?

Audi1981
25-01-2012, 18:15
Forte kun je bij de veel garages krijgen, je kan altijd de rayonmanager even mailen;
minne.de.vries apestaartje forte-nwe.com

En je EGR dichtzetten? even google-en!

brianp
24-04-2012, 14:37
Helaas nog geen oplossing gevonden voor mijn probleem, nu zou het dichtzetten van de EGR klep een oplossing kunnen zijn. Is er misschien iemand in de buurt van Groningen hier die dat voor me zou kunnen doen om te kijken of dit de oplossing is?

Johan1982MK1
24-04-2012, 15:19
Theo kloosterman misschien eens proberen?

brianp
13-08-2012, 13:55
Ben eigenlijk nog steeds op zoek naar iemand in de buurt van groningen die voor mij de EGR klep dicht kan zetten om eens te testen of hier het probleem inderdaad vandaan komt.
Heb ook ergens gelezen dat het de tandempomp kan zijn? klopt dit?

FEMME
14-08-2012, 07:35
Zoals al eerder hier boven is aangegeven even contact met Theo Kloosterman opnemen. Hij kan je vast verder helpen.
Theo Kloosterman 06-53205691 Hij zit in de Triemen dat is een half uurtje vanaf Groningen