PDA

View Full Version : Circuit golf.


vwmk2driver
04-12-2011, 23:11
Hallo,

Mijn golf is onder vele al wel een bekende, er was al een topic over de golf, maar heb een nieuwe gemaakt aangezien het oude topic voorzien is van veel verschillende verhalen.

Ik heb mijn golf hoofdzakelijk gemaakt voor slalom wedstrijden, maar rijd zo nu en dan ook eens een rondje op zandvoort en assen.
Het leukste is het racen, de adrenaline die daarbij vrij komt is fenomenaal, maar ook het door ontwikkelen/ het bouwen van diverse constructie's en de ervaring die je opdoet tijdens het "circuit rijden" is erg leerzaam.

http://94.100.120.119/924300001-924350000/924344501-924344600/924344525_6_Px3q.jpeg

Stukje geschiedenis,

Het bouwen van de auto is in juni 2008 begonnen, toen reed ik nog in een beginners klasse waarbij aanpassingen bijna niet toegestaan waren.
Het rijden in deze klasse verging me zeer goed en ik wilde al snel meer, het daarop volgende seizoen ben ik gestart in de hogere klasse, in de winterstop van 2009 is er dan ook een hoop verbouwd en gesleuteld, de seizoenen 2008 en 2009 reed ik met een originele kr motor (1.8 16v benzine), maar na deze seizoenen en 240.000 straat kilometers was de motor toch wel af en wilde ik meer.

In de winterstop van 2009 is er weer een grote stap gemaakt, de 1.8 benzine zou ingeruild worden voor een 1.6 turbo diesel motor.
Reden hiervoor was de interesse in het bouwen van een diesel race motor, voor de 1.6 werd gekozen omdat de enigste restrictie in die klasse was, dat er een motor in het voertuig moest zitten die origineel ooit geleverd was in het voertuig.

De motor werd volledig in eigen beheer gebouwd, wel met extra informatie van derde.
Ook de versnellingsbak onderging weer een aanpassing, tandwielen en eind overbrenging werden gewisseld aan gezien het vermogen en de toeren gebieden aanzienlijk veranderde tenopzichte van de oude situatie.

Het seizoen 2010 bracht na 2 wedstrijden met zich mee dat het onderblok van de nieuwe race motor gescheurd was, het 3mm in diameter uitboren van de cilinders en de krachten die er ontstonden werden het gietijzer te veel, er zat een scheur van ruim 5 cm in cilinderwand 4.

Na dit heeft de golf zeker een jaar stil gestaan, ook i.v.m het aankopen van mijn eigen woning en de verbouwing die dat met zich mee bracht.

Nu eind 2011 zijn er weer plannen gemaakt en zal de golf weer onderhanden genomen worden, om seizoen 2012 weer volgas mee te rijden. :D

vwmk2driver
04-12-2011, 23:13
Even wat foto materiaal bij het praatje,

De golf zoals ik er in 2008-2009 mee reed.
http://www.autofotos.nl/2008/M0816_RSZ_Zand/2%20-%2020-40%20Sessies%202,5,8,11/images/M0816-0125.jpg

De verbouwing in 2009.


http://18.media.hyves-static.net/858253817/6/W2Ll/0/img858253817.jpeg
versnellingsbak aangepast,

http://img413.imageshack.us/img413/6140/racegolf103wc6.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/6725/racegolf105ap0.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/9055/racegolf115.jpg
http://img118.imageshack.us/img118/8075/racegolf118.jpg
Aanbouw rolkooi.

http://img9.imageshack.us/img9/8784/racegolf125.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/3803/slalomgolf.jpg
De golf 2009.

http://img190.imageshack.us/img190/6258/racegolf024.jpg
http://94.100.116.12/1252800001-1252850000/1252836201-1252836300/1252836232_6__fQ5_1.jpeg
http://94.100.122.97/924300001-924350000/924344501-924344600/924344532_6_aYBz.jpeg
v.d stoop en kruijer
http://94.100.118.181/898050001-898100000/898052701-898052800/898052768_6_9kgy.jpeg
De golf na het uitbouwen van de spatborden en het verbreden van de wielophanging met 12cm. :thumbup:

http://94.100.127.153/865250001-865300000/865269601-865269700/865269661_5_ETGx.jpeg
http://img716.imageshack.us/img716/705/86526974551rtw.jpg
http://img98.imageshack.us/img98/9139/8980530185mkaj.jpg
http://img4.imageshack.us/img4/2289/8980531025jec0.jpg
http://94.100.118.44/898050001-898100000/898052801-898052900/898052822_6_HY4H.jpeg

De golf 2010.

De motor die in 2010 gebouwd is, had de volgende specificatie's

-Onderblok opgeboord naar 1744cc.
-Cilinderkop volledig eigen handig bewerkt.
-Custom made inlaatspruitstuk.
-vnt 17 turbo.
-water/air intercooler.
-12mm plunjer diesel pomp.
-G nozzle verstuivers.
-Methanol injectie.

geschat vermogen rond de 180 pk / 400nm zonder methanol.

René
05-12-2011, 00:08
jaja daar is hij weer! Mooi dat je weer een topic hebt aangemaakt...was altijd leuk om het te volgen:)

Ga je weer met een diesel rijden? Of toch weer benzine?
Hou ons op de hoogte! :thumbup:

vdWal.
05-12-2011, 06:52
benieuwd naar de vorderingen, interieurtje ziet er lekker racey uit :)

Nick_J
05-12-2011, 10:24
Dit is wel een leuk project.Circuit Golf MK2 Diesel.
Blijf deze zeker volgen. :thumbup:

vwmk2driver
05-12-2011, 12:19
De nieuwe motor word zeker weer een diesel !

De cilinder inhoud is nu inmiddels wel wat aangepast,

Melvin
05-12-2011, 14:24
Hoe heb je de wielophanging destijds verbreed?

B-ram
05-12-2011, 14:59
filmpjes van die dikke diesel? Vet man!

vwmk2driver
05-12-2011, 19:22
filmpjes van die dikke diesel? Vet man!

Weinig alleen van stationair draaien en opspoelen van de turbo. hij is maar kort in actie geweest toen ging de motor al stuk.

De Pul
05-12-2011, 20:27
mooi topic,ben benieuwd hoe het verder gaat....

Gijs
05-12-2011, 21:32
Mooi om te zien dat dit project weer opgepakt wordt! :)

knarfmk1
05-12-2011, 21:38
top Frank, ben benieuwd naar de ontwikkelingen

vwmk2driver
06-12-2011, 23:19
Ik zal jullie zo goed als mogelijk op de hoogte houden !

momenteel wacht ik nog op nieuwe zuigers, als deze er zijn dan kan het blok geboord worden en dan is het opbouwen geblazen, het motor concept is er al voor 95% dus het moet snel kunnen gaan.

Heb eigenlijk in de planning staan om halverwege januari de golf weer draaiend te hebben.

Mtdi
07-12-2011, 01:16
Vlakke zuigers of holle zuigers?

Herm Schreurs
07-12-2011, 06:36
:thumbup:

Gaaf frank!

vwmk2driver
08-12-2011, 12:32
Jan, ik ga rijden met vlakken zuigers ;)

Herm bedankt. :thumbup:

DUBbeltje
08-12-2011, 12:36
goed bezig! Keep up the good work ;)

vwmk2driver
17-12-2011, 08:39
Vrijdag het onderblok weg gebracht voor de revisie werkzaamheden.

Maandag avond hopenlijk weer ophalen, dan kunnen we aankomende week starten met de definitieve opbouw. :D

Eindelijk er zit weer vooruit gang in het project, na een 16 maanden stil staan.
Het begon toch wel erg te kriebelen na zon lange tijd. :rolleyes:

vwmk2driver
17-12-2011, 17:47
Ik weet nog dat het somer's erg warm kon worden in de race auto, daarom vandaag maar eens creatief geweest met een stukje polycarbonaat (lexan) en een fohn.

http://img502.imageshack.us/img502/1610/foto0094t.jpg
.
http://img804.imageshack.us/img804/1051/foto0095i.jpg
.
http://img846.imageshack.us/img846/49/foto0096d.jpg

ook gelijk een extra plaatje gemaakt zodat ik hem ook nog dicht kan maken, met regen of vries koud.

vw roadwarrior
18-12-2011, 09:20
Ziet er allemaal goed uit! :)

vwmk2driver
19-12-2011, 23:59
Vandaag het onderblok weer opgehaald, gelukkig was hij nog in prima staat, er zat praktisch geen ovaliteit in, dus even opnieuw laten honen en laten vlakken, laten borstelen en de hulp as lagers laten vervangen.

Spullen zijn besteld en donderdag ga ik starten met opbouwen. :thumbup:

René
20-12-2011, 00:09
:thumbup:

vwgolfjeII
20-12-2011, 18:00
Ga je volgend jaar weer meedoen metde slalom bij wimedo?? Ik doe het sins dit jaar ook met het bedrijf. Hebben nu twee e36 staan die afgehoerd kunnen worden :-)

vwmk2driver
20-12-2011, 22:31
JA is wel de bedoeling !

Welke klasse rijden jullie ?

vwmk2driver
28-12-2011, 23:33
Na een paar weken geen tekst, toch maar weer eens een update.

Ik heb zeker niet stil gezeten, samen met een aantal versnellingsbakken en huishoudelijke dingen, heb ik de motor zo goed als klaar weten te krijgen.
Alles is compleet en draaid weer rond, A.s zaterdag staat op de planning om de motor in de golf te takelen en aan te sluiten, wellicht zaterdag dan wel weer een proef ritje ! :thumbup:

foto's volgen nog ! :D

De Pul
29-12-2011, 01:10
ben benieuwd frank,succes.

vwgolfjeII
30-12-2011, 20:00
ik weet niet welke klasse we rijden frank. wij schrijven ons elke keer in en dan rijden we gewoon puur voor de lol. Maar ben wel benieuwd wat je roetboot gaat doen over het cicuit ;-)

vwmk2driver
31-12-2011, 18:31
ik weet niet welke klasse we rijden frank. wij schrijven ons elke keer in en dan rijden we gewoon puur voor de lol. Maar ben wel benieuwd wat je roetboot gaat doen over het cicuit ;-)

"roetboot " even netjes he' ;)
Ik ben ook benieuwd, ik weet wel wat de vorige motor deed en dat ging belachelijk hard, heb er helaas te kort van kunnen genieten.

vwmk2driver
03-01-2012, 06:59
Goed nieuws !
De golf is op 2-1-2012 herboren, Na alles aangesloten te hebben en de pomp ontlucht te hebben, was het tikkie lopen.
Uiteraard is hij nog niet helemaal rijklaar, maar daar word deze week weer hard aangewerkt. :thumbup:

Een paar plaatjes, helaas wel hele slechte kwaliteit.

http://img444.imageshack.us/img444/7/foto0109m.jpg
http://img862.imageshack.us/img862/5719/foto0103c.jpg
http://img412.imageshack.us/img412/4492/foto0105v.jpg

René
03-01-2012, 12:08
Dik roetmobiel!!

martinus83
03-01-2012, 20:01
kijk, topic van onze Frank. Blijf posten, ben erg benieuwd. Filmpjes zouden helemaal leuk zijn!

Sjon
04-01-2012, 19:58
.

vwmk2driver
15-01-2012, 22:50
Vandaag op zondag eindelijk weer eens wat uurtjes gevonden om verder te gaan aan de golf ! :D

Ik ben vandaag begonnen met letterlijk een frisse dag, heb eerst de stof die er na anderhalf jaar oplag maar eens afgewassen, daarna verder gegaan met het afwerken van het lijstje "things to do"

wat is er vandaag allemaal gebeurd ?
-remmen rondom even los gehaald, gesmeerd, gereining en de vloeistof ververst.
-schokdempers en wieluitlijning nagelopen en afgesteld op de komende koudere race dagen.
-koelsysteem van de motor aangepast, onder andere de radiateur iets verplaatst, zodat mijn nieuwe olie koeler hier straks voor kan komen te hangen.
-diversen bouten nog even nagetrokken.

kortom een hoop kleine dingetjes en geen grote update's, maar onderhoud is minstens zo belangrijk !

komende dagen staat in het teken van nogmaals gewicht verlagen en verbeteringen aanbrengen op het gebied van de aerodynamica.

Als alles een beetje loopt zoals geplant, dan wil ik zaterdag 21 januari gaan testen op zandvoort, even de motor inrijden/afstellen en testen.

De Pul
15-01-2012, 22:54
goed bezig frank!

Jel Golf 2 GTI
15-01-2012, 23:13
Ziet er netjes uit, ben benieuwd naar filmpjes als je terug begint te rijden :thumbup:

vwmk2driver
15-01-2012, 23:30
Dankje wel allemaal !

Filmpjes gaan er zeker komen ! ben al aan het snuffelen voor een onboard camera, en het is voor mij zelf altijd hopen dat andere mensen actie foto's en filmpjes maken ;)

vwmk2driver
22-01-2012, 14:53
Vandaag mijn oude telefoon maar eens van zolder gehaald, deze heeft een 5.4 camera en van mijn nieuw telefoon een 3.3 zeer slechte kwaliteit dus.

heb mijn oude telefoon geupgrade tot onboard camera, heb nu 6.0gb aan geheugen kaarten dus kan straks lekker filmen,

van het weekend mijn nieuwe olie koeler gemonteerd, even wat steuntjes gemaakt, en slang laten persen.
ook heb ik de uitlaat verbouwd, dempers zijn er onder vandaan, scheelt me weer 6 kg, en de diesel maakt toch totaal geen herrie met die turbo erop.

Ook ben ik van de week druk bezig geweest met het maken van een achterklep spoiler, lang leven polyester.
Ook het dak/motorkap en zijschermen zullen waarschijnlijk van polyester worden, in het kader van gewichts besparing.

hier wat foto's

http://img338.imageshack.us/img338/1302/07112008292.jpg
Uiteraard moet het nog wel even in de kleur gezet worden.

http://img41.imageshack.us/img41/3635/07112008294.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/4057/07112008296.jpg

Mtdi
22-01-2012, 15:05
Polyester stinkt Frank,ik werk met epoxy,kun je in verschillende diktes en uithardings tijd krijgen.
Heb geoefend op een oude boot,met zowel kevlar als carbon en glasvezel.
Je moet er geduldig bij blijven voor een geweldig resultaat. :thumbup:
http://www.hp-textiles.de/

Shon
22-01-2012, 16:02
:thumbup: Goed bezig !
Ik wil wel een filmpje zien van dat diesel circuit monster :D

VWStatic
22-01-2012, 21:48
lekker zo'n roet racer
ben er ook 1 aant bouwen
ik hou je project in de gaten

knarfmk1
22-01-2012, 21:49
lekker bezig Frank!

vwmk2driver
22-01-2012, 22:41
Polyester stinkt Frank,ik werk met epoxy,kun je in verschillende diktes en uithardings tijd krijgen.
Heb geoefend op een oude boot,met zowel kevlar als carbon en glasvezel.
Je moet er geduldig bij blijven voor een geweldig resultaat. :thumbup:
http://www.hp-textiles.de/

Stinken kan het zeker inderdaad ! ;) de motorkap kan ik zo laten maken, de schermen wil ik in de tijd zelf doen, en het dak wellicht ook, maar dat staat nog op losse schroeven.
Moet daar eigenlijk eens een handige hobby'ist voor vinden die hier in de schuur mijn dak gaat maken. ;)

Audi1981
25-01-2012, 20:39
Hoe is het de 23e verlopen? :thumbup::thumbup::thumbup:

vwmk2driver
25-01-2012, 23:24
Ik ben nog niet zo ver gekomen dat hij al klaar is, de 23ste werd dus niks. ;)

Heb eigenlijk alweer te veel plannen gemaakt, die nog uitgewerkt moeten worden voordat ik wil gaan testen en afstellen.

vwmk2driver
01-02-2012, 22:31
Vandaag de prijzen kast maar weer eens afgestofd, en plaats gemaakt voor seizoen 2012.

Het ere metaal wat ik in de jaren 2008 en 2009 al verzameld heb.

http://desmond.imageshack.us/Himg198/scaled.php?server=198&filename=17112008300.jpg&res=medium

knarfmk1
01-02-2012, 22:50
dat er maar een hoop bij mogen komen! :thumbup:

Richard
01-02-2012, 23:03
hahaha, had je wel even kunnen laten zien.. succes dit seizoen

René
01-02-2012, 23:22
Mooi man! Wanneer heb je je 1e race van `t seizoen?

vwmk2driver
01-02-2012, 23:23
hahaha, had je wel even kunnen laten zien.. succes dit seizoen

Dat je je eigen voorstelde aan me vriendin, stond je er een meter bij vandaan ;)

vwmk2driver
01-02-2012, 23:24
Mooi man! Wanneer heb je je 1e race van `t seizoen?

Datum's zijn nog niet bekend, maar vermoed begin maart.

vwmk2driver
18-02-2012, 19:28
Alweer een tijd stil geweest, maar heb zeker niet stil gezeten.

heb onder andere aan de aerodynamica gewerkt, hier en daar wat plastic beplating aangebracht om de luchtstroming onder de auto te optimaliseren.
ook nog wat gewichts besparende maatregelen genomen, er was al weinig overtollig metaal in de auto, maar heb toch nog delen gevonden.
Totaal een 22 kg verwijderd.

Vandaag ben ik bezig geweest met het uitwegen van de auto, de auto is nu op de meeste fronten ideaal gemaakt.

huidige gewichts verdeling :
L.V 292.2 kg------R.v 292.4 kg
L.A 137.8 kg------R.A 137.4 kg

totaal een 860kg incl bestuurder a 75 kg.

Ook is er de afgelopen dagen werk gemaakt aan de afstelling van de nieuwe motor, we hebben hem momenteel iets terug gehaald aan vermogen, gezien het vorige blok wel erg snel stuk was, en ik dit jaar gewoon lekker wil rijden.

vwmk2driver
01-04-2012, 22:41
Weer een tijd verder !

Inmiddels 2 wedstrijden verder, hier de verhalen !

-Eerste wedstrijd , spanning was inmiddels weer hoog opgelopen, een nieuwe motor weer een aantal veranderingen aan de golf en een pause van 2 jaar, Hoe zou dat uitpakken?
De eerste indruk was verrassend, na enig afstelwerk trok de golf goed, vanuit onderin de toeren pakt alles mooi op en trekt gelijdelijk op, de pomp had ik wel vlink geknepen, had zoiets van niet gelijk weer te hard gaan, straks maken we nog brokken en de motor moest ook nog een beetje inslijten.
De dag liep verder goed, tot dat ik op zekere hoogte een besluit kreeg om er voor die dag mee te stoppen, de versnellingsbak rammelde namelijk al de heledag en ik wist niet precies wat dit was, het zekere voor het onzekere genomen en ik ben gestopt, uit eindelijk toch nog 4de geworden op de dag.

In die resterende week de bak gelijk los gehaald en uit elkaar gehaald, mijn vermoeden ging uit naar klapperende tandwielen aangezien ik nu een diesel heb en ik rijd met een vast vliegwiel en starre koppelingsplaat.
Na een grondige inspectie heb ik niks kunnen vinden en wat ik al vermoeden bleek toch waar, het achteruitrij tandwieltje klapperd gewoon op de prise as.

-Dag 2, was afgelopen zaterdag, het weer was de hele dag wisselvallig, begon nat, toen weer even droog en weer wat regen, dat ging eigenlijk de hele dag zo door, wel met een gure wind.
De baan was dit keer gericht op hoge snelheid en langere vlouwen bochten ( eigenlijk net het parcours wat ik net niet wilde zo in het begon van mijn her start, moest die dag een aantal keer even goed mijn verstand op 0 zetten en me zelf over de angst grens heen zetten om toch nog harder te gaan, dit heb ik meerdere keren gedaan, en heb ook halverwege de dag de dieselpomp meer open gedraaid, en het vermogen en vooral koppel bleef nu langer aanwezig ( zo tot de 4000 rpm) dus kon veel langer door trekken nu, me snelheids meter log heeft de 143 gedetecteerd en dat optrekkend in een lange vlouwen bocht tussen pilonnen door !
Rond een uur of 2 reed ik tot dan de snelste tijd en stond 1ste in mijn klasse, dit bleef zo tot 4 uur, rond 4 uur ging ik baanposten en ging in eens de zon volop schijnen, mijn collega rijders maakte hier greetig gebruik van, en mijn tijd werd voorbij gereden, gelukkig heb ik ook nog gebruik kunnen maken van deze zon, en heb ik ook mijn oude tijd weer voorbij gereden, de eerste prijs zat er helaas niet meer in,ik zat net 11 honderste achter de toen nummer 1.

Dus dag 2 eindige voor mij op de 2de plaats, en dat is zeker niet slecht al zeg ik het zelf, de nummer 1 was namelijk al een "oude rot" in het slalom werk, die zeker al een jaar of 8 standaard aanwezig is.

nu nog even wat plaatjes bij het praatje !

http://3.media.hyves-static.net/1483978010/6/IU5C/0/img1483978010.jpeg
http://4.media.hyves-static.net/1483978027/6/lcI5/0/img1483978027.jpeg
http://8.media.hyves-static.net/1483978039/6/koXP/0/img1483978039.jpeg
http://3.media.hyves-static.net/1483978050/6/OFSG/0/img1483978050.jpeg

Theowob
01-04-2012, 22:48
goed bezig Frank.

René
02-04-2012, 16:48
Mooi resultaat Frank! Heb je ook een close-up van het dashboard? :)

vwmk2driver
02-04-2012, 22:09
Dankje wel Theo en rene !

hier een dashboard overzicht ;)
http://94.100.118.44/898050001-898100000/898052801-898052900/898052822_6_HY4H.jpeg

knarfmk1
02-04-2012, 22:20
mooi werk Frank!

vwgolfjeII
04-04-2012, 17:33
Hey frank je golf ging echt als een malle over de baan, erg leuk om te zien.
Wie was er eerste geworden die bmw?? of de C kaddet?

Wij hielden het dit keer erg snel voor gezien helaas.
Nog bedankt voor het lenen van je ringsleutel 10 :thumbup: . Bleek water in de 5e bougiegat te zitten :( en daardoor hield ie op 5cilinders :shake:

De Pul
04-04-2012, 17:58
kicke bak van binnen:):)

vwmk2driver
04-04-2012, 21:17
Hey frank je golf ging echt als een malle over de baan, erg leuk om te zien.
Wie was er eerste geworden die bmw?? of de C kaddet?

Wij hielden het dit keer erg snel voor gezien helaas.
Nog bedankt voor het lenen van je ringsleutel 10 :thumbup: . Bleek water in de 5e bougiegat te zitten :( en daardoor hield ie op 5cilinders :shake:

Dankje wel ! :thumbup:

Ik hoorde het al van je kameraad met die rode jas !
rode bmw ( theo bom) was eerste geworden, maar die man kan ook onwijs rijden, dus het is niet vreemd.

Die blauwe c kadett was ook sneller, maar die zit niet in mijn klasse, die man gaat altijd snoei hard, is eigenlijk ook altijd de snelste op de dag, even die skelters ( caterhams etc) weg genomen, maar dat valt ook niet te vergelijken met een personen auto.

vwmk2driver
30-04-2012, 09:00
21 Maart was weer een race dag !

We hadden die dag en soort gelijke baan als de vorige wedstrijd, met wat kleine aanpassingen.
De dag was weer erg wisselvallig, soms een zonnetje met een droge baan, en daarop volgend weer een stortbui van 15 minuten.
Het laatste uurtje bracht ons lange tijd zon en de baan was erg droog geworden, dit was natuurlijk bij uitstek de tijd om eens vlink wat secondes weg te rijden.

De golf deed het weer erg goed, en hij trok weer een hoop "verbazende gezichten " je hoort iedereen over dat bizarre koppel wat hij heeft direct uit de bocht vandaan.

al met al was het een behoorlijk enerverende dag, waarbij spanning en sensatie garant stond.

Deze dag liep zo goed, en ik kon meerdere malen mijn angst grens verhogen, waardoor ik die dag voor het eerst in mijn "race carreëre " een 1ste podium plek wist te behalen.
Het scheelde welliswaar niet veel op de 2de plaats, maar het is toch de eerste plaats!

verdere updates zijn er ook nog te noemen, ik heb deze week weer wat onderzoek gedaan naar mijn wielophanging, en heb wat punten gevonden die het bochten gedrag totaal niet verbeteren, hier ga ik de komende weken mee aan de slag, en dan hoop ik dat ik nog veel harder door de bochten kan !

Jullie zijn hier later nog wel wat updates over !

Ook heb ik mij zelf deze week getracteerd om 6 michelin s9b slicks, voor de warme dagen.

Audi1981
30-04-2012, 09:41
Gefeliciteerd! :thumbup:
Super voor je die 1e stek :cool:

Gijs
01-05-2012, 09:07
Gefeliciteerd Frank! :thumbup:
Zijn er toevallig ook filmpjes gemaakt van je acties op het circuit? :)

vwgolfjeII
01-05-2012, 17:14
Hey Frank super man dat je gewonnen hebt. Toch een soort beloning van al je werk, dat in de golf is gegaan.
Wij gaan als het goed is 12mei weer, als de rest ook kan.

René
01-05-2012, 22:01
Gefeliciteerd!

vwmk2driver
01-05-2012, 22:26
Dankje wel iedereen !

Er zijn geen filmpjes, ik heb nu wel en onboard camera liggen, maar die moet er aldoor nog eens in gebouwd worden.

vwmk2driver
13-05-2012, 11:05
12-05-2012

De dag begon hectisch, ik moest thuis nog van alles doen aan externe zaken, en de heen reis begon dus ook wat later.
In lelystad was het weer beduidend anders dan in noord holland, de zon was weg en er stond een fris windje.
De nieuwe slicks banden zaten inmiddels om een set velgen, en deze waren uiteraard mee.
Het was een dag met frisse wind en af en toe een zonnetje, de slicks waren even wennen, het warm rijden van slicks is echt vereist, zonder warmte is er totaal geen grip om uberhoubt binnen de pilonen te blijven of om te remmen, dit was natuurlijk wel even wennen in de eerste bocht ! :D Ik had verwacht koud een grip te hebben die vergelijkbaar is met een standaard straat band, maar die vermoedens vielen al snel af, een paar ronde slippen en glijden brachten wel de nodige warmte, waarmee de grip ook echt stukken verbeterde, helaas was het niet zo heel warm en het asfalt was ook redelijk koud.

Vooraf aan de race had ik thuis al de nodige inspanningen gedaan om nog meer te weten te komen over de uitlijnen van de auto, ik heb wat aanpassingen gedaan in de afstelling, en dit moest uiteraard getest worden, van een vooruitgang was weer te spreken !

Na het lezen van dit verhaal denken jullie natuurlijk, en slicks banden en betere aanpassingen dat word weer een dikke eerste plaats, maar helaas ik kon gisteren niet verder komen dan een 3de plaats, ook even goed niet slecht vind ik zelf, en ben ook blij met mijn uitslag.

De baan was dit keer zo aangelegd dat de achterwiel aandrijvers erg in het voordeel waren, lange stukken acceleren.
Bij de start heb ik ook steeds de meeste tijd laten liggen, ik kon hier slecht weg komen.

Audi1981
03-11-2012, 16:46
Hoe is het met project Golf?

vwmk2driver
17-12-2012, 12:44
Het is erg goed gegaan in 2012, heb niet alles meer up to date gehouden maar de vorderingen zijn zeker niet achter gebleven.

Ik heb vele 1ste plaatsen in de wacht gesleept dit jaar, en al deze 1ste plaatsen maakt mij ook kampioen 2012 in mijn klasse, een prestatie waar ik zelf enorm blij mee ben.

De golf gaat momenteel erg hard, de motor de versnellingsbak en de wielophanging is prima op elkaar afgestemd, het heeft in het begin nog aan mij gelegen, simpel weg omdat ik angstig was voor de snelheden die behaald werden, naar mate het jaar vorderde werd dit steeds beter.

Er zijn inmiddels ook wat films en foto's gemaakt, ik zal deze op kort termijn eens plaatsen ! :D

René
17-12-2012, 12:45
Op kort termijn betekent dat ze er vanavond op staan? :D

Audi1981
17-12-2012, 12:52
Gefeliciteerd lijkt me meer op z'n plaats!!! :thumbup:

vdWal.
17-12-2012, 13:05
erg benieuwd naar foto en beeld materiaal :thumbup:
gefeliciteerd met je overwinning

De Pul
17-12-2012, 13:09
gefeliciteerd!

vwmk2driver
17-12-2012, 18:15
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/431637_165359906938729_2048253675_n.jpg

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/553815_165359500272103_1930477481_n.jpg

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/487070_165359440272109_1077361180_n.jpg

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/408175_155839461224107_883760791_n.jpg

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/8017_109986329142754_777357948_n.jpg

Filmpjes uploud ik later nog, eerst mijn youtube kanaal maar eens uit het stof halen.

René
17-12-2012, 18:38
Toffe foto`s Frank!
Die Golfjes willen wel dwars hè met nat wegdek :D

Rallye
17-12-2012, 19:29
Lekker bezig :D

antoine91
17-12-2012, 22:21
Leuke wagen en je ben goed bezig :D

GJSchoonbeek
06-02-2013, 13:29
Ik had je nog een pb terug gestuurd maar kan niet want je inbox zit vol stuur maar een pb als je hem weer leeg hebt haha.

timk1
06-02-2013, 18:54
hallo frank
die zijruiten, is dat materiaal ergens te koop ?
groeten tim

vwmk2driver
06-02-2013, 23:25
De zijruiten zijn gemaakt van polycarbonaat plaat, je hebt hier verschillende merken in.
Ik heb ze hier uit de buurt bij een bedrijf vandaan en zelf op maat gezaagd.

Audi1981
06-02-2013, 23:28
Hoe is het met je blok en bak Frank? Blijft het allemaal heel?

vwmk2driver
06-02-2013, 23:34
Gaat heel goed!
Alles is het hele seizoen gewoon heel gebleven en de motor draaid fantastisch, ook de versnellingsbak schakelt heerlijk, het circuit rijden met een laag toerige motor is mij echt 100% bevallen, enigste wat versleten is zijn de banden, remmen en fusee kogels.

GTI-BOY
07-02-2013, 09:10
Gefeliciteerd met de eerste plaats in wat voor klasse en banen rijdenn jullie dan ??

timk1
09-02-2013, 21:55
is dat polycarbonaat erg duur materiaal?

vwmk2driver
10-02-2013, 10:58
GTI_BOY Ik rijd slalom wedstrijden op het midland circuit op lelystad, bij wimedo.nl

TIMK1, wat vind jij duur ! dat is verschillend, ze geven het niet weg in iedergeval,
exacte prijs weet ik zo niet meer.

vwmk2driver
11-08-2013, 21:21
2013 word het jaar van de verbouwing, de gedachtes waren er al jaren , maar nu gaat het dan toch echt gebeuren!!

Een turbo diesel midden motor golf 2, het rijden en racen met een achterwiel aandrijver geeft een extra dimensie aan voertuig beheersing.

De motor/versnellingsbak en aandrijving komen achterin, en de overige onderdelen voorin.

knarfmk1
12-08-2013, 09:08
Gaaf ben benieuwd Frank!

Sven-GTI
12-08-2013, 09:39
Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.

Ik heb er ook al vaker aan gedacht om m'n golf om te bouwen naar achterwiel aandrijving, maar dit werd mij erg vaak afgeraden door vele mensen omdat een golf hier een te korte wielbasis voor zou hebben. Daardoor zou je wegligging er alleen maar op achteruit gaan?

vwmk2driver
12-08-2013, 16:28
De wielbasis er erg kort inderdaad! Maar dat heeft verder geen invloed op de wegligging, het rijden ermee is alleen moeilijker omdat hij weinig tijd heeft om te waarschuwen in tegenstelling tot een langere auto.

skywalker38
12-08-2013, 16:52
Hoe korter de wielbasis hoe sneller hij zal uitbreken,dat is gewoon een gegeven,waar je niet om heen kunt
ik durf te wedden dat met de set.up die je nu hebt sneller bent dan wanneer je alles achterin gaat plaatsen
Een leuk voorbeeld is de kadet van René Botter die heeft ook motor/bak achterin geplaatst en gaat nu nog slechter als dat hij daarvoor reed
Maar ja het klinkt natuurlijk erg dik een golf met midden motor ;)

vwmk2driver
12-08-2013, 21:26
Hoe korter de wielbasis hoe sneller hij zal uitbreken,dat is gewoon een gegeven,waar je niet om heen kunt
ik durf te wedden dat met de set.up die je nu hebt sneller bent dan wanneer je alles achterin gaat plaatsen
Een leuk voorbeeld is de kadet van René Botter die heeft ook motor/bak achterin geplaatst en gaat nu nog slechter als dat hij daarvoor reed
Maar ja het klinkt natuurlijk erg dik een golf met midden motor ;)

Gaat mij ook hoofdzakelijk om de ervaring die ik ermee op doe,en het bouwen is ook leuk. :D

vwmk2driver
12-08-2013, 21:44
http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130810_173728_zpsb862d7eb.jpg

Alvast een plaatje hoe hij er nu bij staat, mooi waterpas op de hefbrug.
Basis frame is gebouwd.

vwmk2driver
18-08-2013, 09:23
Zaterdag weer lekker geknutseld, bodem uitgezaagd en ben verder gegaan aan het frame en heb een begin gemaakt aan de motorsteunen.

http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130817_152515_zpse24a6504.jpg

http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130817_170832_zps2022cb21.jpg

golf2 2.016v
18-08-2013, 11:25
Gaaf kerel , lekker bezig toch .
en wat je zegt het bouwen is net zo leuk als het er mee rijden :thumbup:

bprijs
20-08-2013, 10:49
Leuke vorderingen, knappe prestatie ook dat je het allemaal zelf doet.
Succes nog met je verder race carrière :thumbup:

vwmk2driver
25-08-2013, 11:30
Even een update na dit weekend, de motorsteunen zijn inmiddels gemaakt en nu kan er begonnen worden aan de achterwiel ophanging.

http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130824_144730_zps4250d40e.jpg

Sven-GTI
16-09-2013, 13:28
Hoe staat het hier? :D


Over het achterwiel aangedreven verhaal. Er wordt altijd geroepen dat een golf wielbasis veel te kort is voor achterwielaandrijving waardoor deze lastig onder controle te houden is bij uitbreken.
Een BMW e36 is juist weer een erg fijne driftauto..
Het verschil in wielbasis tussen een E36 en een golf 3 is 26,4cm. Als dit stukje zo extreem veel verschil maakt is dat 'makkelijk' op te lossen toch.
Als je dan achterwielaandrijving maakt, zorg je ook dat je de vooras een stuk verder naar voor plaats. De auto hoeft dan niet langer te worden, je kort gewoon ook je bumper enzo in.

Shon
16-09-2013, 19:20
Vanmij mogen hier veel meer foto's en uitleg komen :thumbup:

Sterk bezig

tim 16v
16-09-2013, 19:57
leuk project. waar komt de intercooler en de radiateur ?

vwmk2driver
17-09-2013, 17:02
Hallo,

Uiteraard heb ik niet stil gezeten! het project gaat gestaag door, er zit veel denk werk in, ik had diverse plannen van te voren al bedacht, maar helaas blijken bij naderinzien die plannen niet te werken.

de motor heeft al op zijn plek gestaan en ben nu druk met de achterwielophanging en aandrijving bezig.

Tim16v : ik heb een watergekoelde intercooler, hier reed ik voor deze switch ook al mee, dus die kan ik plaatsen waar ik wil! de radiateur komt voorin op de originele plek, of ik een elektrische waterpomp ga gebruiken, of dat ik het eerst probeer met mijn originele, daar ben ik nog niet overuit. een t3 heeft ook gewoon een mechanische pomp en die heeft het zelfde principe als ik straks heb.

Hier wat foto's

http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130905_212600_zps080dc3be.jpg

http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130905_212810_zps0d73a957.jpg


http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130904_222128_zpsa6d98319.jpg

http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130915_121354_zps285c32e6.jpg

vwmk2driver
17-09-2013, 21:43
Hoe staat het hier? :D


Over het achterwiel aangedreven verhaal. Er wordt altijd geroepen dat een golf wielbasis veel te kort is voor achterwielaandrijving waardoor deze lastig onder controle te houden is bij uitbreken.
Een BMW e36 is juist weer een erg fijne driftauto..
Het verschil in wielbasis tussen een E36 en een golf 3 is 26,4cm. Als dit stukje zo extreem veel verschil maakt is dat 'makkelijk' op te lossen toch.
Als je dan achterwielaandrijving maakt, zorg je ook dat je de vooras een stuk verder naar voor plaats. De auto hoeft dan niet langer te worden, je kort gewoon ook je bumper enzo in.

Hoeveel mensen racen er met een opel c kadett ? kijk eens in de bergcup in duitsland, de wielbasis van een c kadett is 240cm, wielbasis van een golf is 248cm en inderdaad wielbasis van een e36 is 280cm. zo heel kort is de wielbasis dan ook weer niet.
Ik maak me er niet heel veel druk om, het is maar net wat je je zelf aanleert, het gaat hoofdzakelijk om de reactie snelheid.

Het zal zeker weten omschakelen zijn, dat zeker weten, van voorwiel aandrijving naar achterwiel aandrijving in eigenlijk de zelfde auto, gelukkig word het gewicht ook verplaatst naar achteren, dus de aandrijving en de grootste remkrachten komen straks ook op de achterkant.

swallowtail1975
18-09-2013, 20:06
Kolere Frank, brute constructie heb je gemaakt!
Zal een bizarre ervaring worden lijkt me, van voor naar achter aangedreven rijden met een mk2.

vwmk2driver
19-09-2013, 22:26
http://i1291.photobucket.com/albums/b560/vwmk2driver1/20130919_222230_zps90ccb320.jpg

we gaan gewoon door ! :thumbup:

De Pul
19-09-2013, 22:32
netjes man,ik ben heel benieuwd hoe dat gaat rijden.

Richard
19-09-2013, 23:53
Hoe korter de wielbasis hoe sneller hij zal uitbreken,dat is gewoon een gegeven,waar je niet om heen kunt
ik durf te wedden dat met de set.up die je nu hebt sneller bent dan wanneer je alles achterin gaat plaatsen
Een leuk voorbeeld is de kadet van René Botter die heeft ook motor/bak achterin geplaatst en gaat nu nog slechter als dat hij daarvoor reed
Maar ja het klinkt natuurlijk erg dik een golf met midden motor ;)


Andre Botter :thumbup:

scirocco-g60
29-12-2013, 02:05
Originally Posted by skywalker38
Hoe korter de wielbasis hoe sneller hij zal uitbreken,dat is gewoon een gegeven,waar je niet om heen kunt
ik durf te wedden dat met de set.up die je nu hebt sneller bent dan wanneer je alles achterin gaat plaatsen
Een leuk voorbeeld is de kadet van René Botter die heeft ook motor/bak achterin geplaatst en gaat nu nog slechter als dat hij daarvoor reed
Maar ja het klinkt natuurlijk erg dik een golf met midden motor


dat valt wel mee met auto slalom is een kortere wielbasis beter rij zelf met een wielbasis van 220 de auto slalom en dat gaat perfect

mvg hans

scirocco-g60
29-12-2013, 02:06
maar we hebben dat roet monster gemist afgelopen jaar frank

t3fastbackt4
29-12-2013, 02:29
Het is indd andre botter.
Ik ben er geweest met een maat van me.
Met de motor voorin was hij sneller op het circuit als met de motor achterin.
Hij zei: met de motor achterin is het veel speelser rijden en veel spannender.
Het circuit rijden werd er veel leuker op al reed hij slechtere tijden.
Maar hij was al bezig om de wegligging sterk te verbeteren.

skywalker38
29-12-2013, 10:15
Het is indd andre botter.
Ik ben er geweest met een maat van me.
Met de motor voorin was hij sneller op het circuit als met de motor achterin.
Hij zei: met de motor achterin is het veel speelser rijden en veel spannender.
Het circuit rijden werd er veel leuker op al reed hij slechtere tijden.
Maar hij was al bezig om de wegligging sterk te verbeteren.
Ik kan die logica echt niet begrijpen dat het rijden er veel leuker op werd
Het lijkt mij dat als je in de time attack graag voorin wilt rijden,dan zorg je er toch voor dat je de beste setup voor elkaar hebt
Ik betwijfel het feit dat hij de wegligging nog beter kan krijgen,dat hij dat tegen je zei dat het speelser rijden is,is in mijn ogen pure ontkenning dat het een mislukt project is geworden

scirocco-g60
29-12-2013, 10:24
Time attack kun je ook niet vergelijken met auto slalom
wat ik weet is hoe korter de wielbasis hoe beter je de auto de bocht om krijgt en of de motor voorin zit en de achterwielen aan drijft of achterin zit maakt niet uit
ik rij met de motor voorin en de achterwielen aan gedreven met een wiel basis van 220 en dat gaat perfect

skywalker38
29-12-2013, 11:57
Time attack kun je ook niet vergelijken met auto slalom
wat ik weet is hoe korter de wielbasis hoe beter je de auto de bocht om krijgt en of de motor voorin zit en de achterwielen aan drijft of achterin zit maakt niet uit
ik rij met de motor voorin en de achterwielen aan gedreven met een wiel basis van 220 en dat gaat perfect
Je geeft zelf al aan dat je met de motor voorin rijdt met achterwielaandrijving,natuurlijk gaat dat wel maar zodra jij ook nog eens de motor achterin plaatst heeft een golf aan de voorzijde totaal geen massa meer,of zie ik dat verkeert.
Een leuk voorbeeld is mijn favoriet een renault 5 turbo 1/2,mijn.droomauto,maar dat ding gaat als een dweil over de weg.
Maar dat neemt niet weg dat ik het wel gaaf vindt wat hij met deze auto doet,ik doe het hem in ieder geval niet na :thumbup:
Met welk type fusee ga je rijden?

vwmk2driver
29-12-2013, 12:06
Dat iemand die ervaren is met een voorwiel aandrijver niet direct harder gaat met opeens de motor achterin is ook niet vreemd toch, is allemaal wennen, totaal anders rijden, complete andere lijnen etc.

project ligt nu wat stil, grote problemen in de thuis situatie, erg jammer maar we doen daar niks aan.

er blijft nog genoeg gewicht voorin over, accu/tank/ elektrische sb pomp en bovendien ligt de motor voor de achteras en niet bovenop de achteras, dus je hebt altijd wat neerwaartse druk.

het rijden is veel leuker, daar bedoeld andre waarschijnlijk mee dat het veel meer trickie is en onvoorspelbaar, en dat is juist wat mij ook aanspreekt, voorwiel aandrijving is daarin best saai, als je daar slip krijgt tijdens acceleren is het een kwestie van gaslos terwijl dat met achterwiel aandrijver niet altijd mogelijk is.

skywalker38
29-12-2013, 12:11
Sterkte met je thuissituatie dan,is altijd klote
Ik kan daar ook over mee praten,afgelopen 3 weken 2 van mijn dierbaren overleden,uitgerekend in deze periode

vwmk2driver
29-12-2013, 12:13
Sterkte met je thuissituatie dan,is altijd klote
Ik kan daar ook over mee praten,afgelopen 3 weken 2 van mijn dierbaren overleden,uitgerekend in deze periode

Dat zijn ook geen leuke berichten! jij ook sterkte

scirocco-g60
29-12-2013, 13:08
Ach er doet ook soms een proto mee wielbasis dik onder de 2m met motor achterin dwars geplaatst en die is volgens mij 20jaar achter elkaar kampioen geweest

DutchWilco
30-12-2013, 19:46
Ik zie dat er appels met peren vergeleken worden en daar ook nog eens een welles/nietes uit is ontstaan.

Een slalom-auto is niet te vergelijken met een race-auto.
Als je deze auto bouwt voor de slalom, dan kan het zijn dat ie er beter van word.
Bouw je hem voor op het circuit dan ben je hem drastisch aan het achteruitsleutelen :)

Een auto waarvan ze zeggen dat hij leuk rijd, kan je wel nagaan dat dat iets anders is als SNEL. De auto's van tegenwoordig hebben weinig karakter en dat klopt dan ook als je weet dat het karakter voornamelijk ontstaat door de gebreken of onjuistheden wat ze dan typisch noemen voor de desbetreffende auto :)

Voor op het circuit wil je een auto die stabiel en scherp kan rijden op hoge snelheden zonder enige vorm van slippen etc. Hoe scherper de auto, hoe kleiner is het lijntje van corrigeren en is daarom ook meestal ontdaan van alle elektronische hulpmiddelen.


Voor Slalom wil je een auto met een korte wielbasis en een totaal afwijkende geometrie ten opzichte van een race-auto voor het verkrijgen van een grote stuuruitslag en een overstuur om zo tijd te kunnen winnen bij het maken van korte bochten. Ander camber, toe/uit spoor en een caster die veel meer op die van een rally-auto lijkt.

Bij een achterwielaangedreven auto zoals de BMW is duidelijk te zien dat de voorwielen helemaal aan de voorkant van de auto zijn geplaatst en de achterwielen verder naar voren onder de achterbank. Een Golf is ontwikkeld als voorwielaangedreven-auto door de plaatsing van de voor- en achteras en de wielbasis.
Ook als 4wd heeft hij nog steeds de rijeigenschappen van een voorwielaangedreven auto omdat hij zo ontwikkeld is als basis.
Als je bij een BWM de motor verder naar achteren zou plaatsen knapt hij er wel van op, maar niet de Golf.

Sven-GTI
31-01-2014, 11:40
Hoe staat het hier eigenlijk mee?

Nog updates? :D :D

Audi1981
20-05-2014, 21:31
Ben ik stiekem ook wel benieuwd naar, ten eerste hoe gaat ie met de TS zelf? Ten tweede; hoe gaat het met dit project?

Audi1981
28-08-2014, 21:13
Up! :D

vwmk2driver
31-08-2014, 13:50
Het leven van de topic starter staat nog steeds op zijn kop, en heb nog geen motivatie kunnen vinden om verder te gaan helaas.

de zaakjes die op te lossen zijn, raken wel redelijk op orde, maar gezondheids situaties heb je nooit in de hand en die spelen er momenteel ook nog, niet bij mij maar iemand die heel dicht bij me staat.

er zijn wel weer steeds meer mensen die om het project vragen en begin zelf ook wel weer zin te krijgen, dus wie weet eerdaags weer een update!

Herm Schreurs
31-08-2014, 14:40
Het leven van de topic starter staat nog steeds op zijn kop, en heb nog geen motivatie kunnen vinden om verder te gaan helaas.

de zaakjes die op te lossen zijn, raken wel redelijk op orde, maar gezondheids situaties heb je nooit in de hand en die spelen er momenteel ook nog, niet bij mij maar iemand die heel dicht bij me staat.

er zijn wel weer steeds meer mensen die om het project vragen en begin zelf ook wel weer zin te krijgen, dus wie weet eerdaags weer een update!
Heel veel sterkte met het oplossen van alles en ik hoop dat de gezondheidssituatie aan de beterende hand is.

STERKTE en zet hem op! De gezondheid van iemand die dicht bij je staat is zeker belangrijker dan welk project of hobby dan ook. :thumbup:

racecees
31-08-2014, 16:22
Mooi gesproken Herm, en ik sluit me er bij aan.
Sterkte!

Gr. Cees

Gijs
01-09-2014, 21:01
Inderdaad! Veel sterkte!