PDA

View Full Version : Oldtimers

SchokR
20-11-2011, 13:54
Woon nog maar een jaartje in Nederland en zit met volgende vraag
ivm oldtimer (belastingsvrije) wagens.

Als ik via kentekencheck- autoweek bv HX-81-VR de groene golf 1 met VR6 opzoek krijg ik weinig info behalve dat hij met VR6 op kenteken staat.
BPM staat -
Maar als ik bv 17-gk-80 golf 1 met een 1.8 16v bj 1975 opzoek met eveneens BPM - en tabblad "gegevens" aanklik zie ik dat er een bedrag bij wegenbelasting staat.
Is ie dan niet belastingsvrij?

Worden auto's automatisch oldtimer (belastingsvrij) of moet je daar bepaalde zaken voor ondernemen om hem belastingsvrij te krijgen?

Zeend
20-11-2011, 14:10
auto's van voor 1987 worden normaal gesproken automatisch wegenbelasting vrij.

Jens

Sesamzaadje
21-11-2011, 07:08
Zoals Zeend al aangeeft, auto's van voor 1 januari 1987 zijn/worden automatisch wegenbelasting vrij. Bij het bereiken van de 25 jarige leeftijd van de auto krijg je kort daarna een brief van de Belastingdienst dat je auto wegenbelasting vrij is. Ook als je een 'nieuwe' auto aan hebt geschaft die oldtimer is krijg je die brief :)

Check gewoon even op www.rdw.nl alle gegevens, maar normaal gesproken zouden ze gewoon belasting vrij zijn.

SchokR
21-11-2011, 12:12
Thx for the reply
Ik ga er van uit dat dit ook geldt voor een oldtimer die van buiten nederland komt

Sesamzaadje
21-11-2011, 13:09
Bij het aanvragen van een nieuw Nederlands kenteken wordt volgens mij direct uitgegaan van een oldtimer als je bijbehorende buitenlandse papieren hebt met bouwjaar <1987.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/invoeren/Pages/PersonenautoinvoerenuitdeEuropeseUnie.aspx