PDA

View Full Version : Golf 1 1.5 ombouw naar 2.0 16v motor


racecees
09-11-2011, 19:25
Hallo,

Een tijdje terug heb ik een golf 1 gekocht.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9035

Na de APK heb ik er nog niet zoveel mee gereden, en het was nog lang niet de bedoeling om er een projectauto van te maken, maar ik krijg nu de kans om een motor en bak van een golf 2 te kunnen kopen.
Het gaat om een 2.0 16V, een amerikaanse uitvoering.
Nu heb ik al gezocht op het forum, maar ik heb nog geen thread gevonden waarin deze ombouw goed staat beschreven.
Het is de bedoeling dat er 48 mm staande webers op komen omdat de injectie nu niet goed werkend te krijgen is.

Welke onderdelen van de golf 2 kan ik klakkeloos overzetten (ook bv de remmen?) en waar moet ik naar op zoek? De golf 1 is nu een automaat en volgens mij kan de handbak van de golf 2 passen in de golf 1.
Welke steunen moet ik daarvoor hebben?

Alvast bedankt!!

T5_TDI
09-11-2011, 20:36
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar heb ook een 1500 automaat ;)

dpwacky
09-11-2011, 20:42
Cool! Zie je niet veel zo een 2.0 16v met automaat. Zit dan toch een 135 pk in dacht ik. Wel vet! Maar volgens mij is het niet zo 1 2 3 gedaan. Uit andere topics kan je denk ik wel veel halen qua motorsteunen, versnellingsbak ophanging e.d.

racecees
09-11-2011, 21:30
Voor de duidelijkheid (ik heb de beginpost al aangepast ;) ) de Golf 1 is nu automaat, maar ik wil de motor én de 5-bak van de Golf 2 overzetten :)

Hier heb ik veel info gelezen: linkje (http://www.vwgolfmk1.org.uk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16575&postdays=0&postorder=asc&start=0)

Maar daar zag ik niet zo snel of de motorsteunen anders waren.
Iemand wel een idee of zo'n uitlaat ook in NL is te bestellen?

Gr. Cees

Wim.
09-11-2011, 22:21
Er zit nog wel even werk aan hoor!

Punten die je moet aanpassen/veranderen:
Pedalenbox (Je hebt er nu maar 2)
Dradenboom
Alle motorsteunen overzetten
Versnellingspook+stangenset
Aandrijfassen (Scirocco MK2/Golf MK1 cabrio)

Remmen passen niet van een Golf, alleen de klauwen van een G60 passen DMV adapters

En je zegt een 2.0 16v maar wat voor motorcode is dat? Volgens mij is een MK2 alleen geleverd met 1.8 16v (KR/PL)

racecees
09-11-2011, 22:45
Het is een 9A motor.

Dank voor de info!

Gr. Cees

Herm Schreurs
09-11-2011, 22:56
Is zeker te doen!

Weet je zeker dat je met de 48mm webers gaat rijden?
45 is eigenlijk al groot genoeg en het ZUIPT benzine!

Ik heb nog een compleet inlaatspruitstuk met e-injectie van een ABF motor liggen, incl complete kabelboom en regelapparaat...

Mocht je interesse hebben dan laat het maar weten (wel per PM)

Razor81
10-11-2011, 18:32
Leuk project, ben benieuwd!

Alleen je link in de beginpost klopt niet ;)

einzer
10-11-2011, 18:42
Leuk, zo'n project.

Mocht je nog delen zoeken, heb er nog diverse liggen zoals pedalen, motorsteunen en schakelmechnisme.

succes

racecees
11-11-2011, 15:37
Dankje, Einzer, dat hou ik in m'n achterhoofd!

Herm, ook bedankt voor jou mail. Ik heb even navraag gedaan, maar het blijkt niet zo simpel te werken om de ABF spullen op een 9A motor te schroeven. Ook de injectoren en inlaatnokkenas moeten vervangen worden.
De compressieverhouding is ook anders.

In ieder geval ga ik niet over 1 nacht ijs dus als er tips zijn (het liefst van iemand/topic die de ombouw zelf heeft gedaan) hoor ik het graag.

Bedankt! :thumbup:

Gr. Cees

Gertjan
11-11-2011, 20:15
Bij het schakelmechanisme hoort ook nog een ander stuurhuis, die van een 1500 handbak of hoger, daar zit namelijk een beugeltje aan voor je schakelmechanisme :thumbup:

Herm Schreurs
12-11-2011, 11:06
Dankje, Einzer, dat hou ik in m'n achterhoofd!

Herm, ook bedankt voor jou mail. Ik heb even navraag gedaan, maar het blijkt niet zo simpel te werken om de ABF spullen op een 9A motor te schroeven. Ook de injectoren en inlaatnokkenas moeten vervangen worden.
De compressieverhouding is ook anders.

In ieder geval ga ik niet over 1 nacht ijs dus als er tips zijn (het liefst van iemand/topic die de ombouw zelf heeft gedaan) hoor ik het graag.

Bedankt! :thumbup:

Gr. Cees

Injectoren met gallerij zitten met kabelboom bij de ABF spullen.
Je zal alleen de ecu moeten laten mappen,
Maar de webers moeten ook worden afgesteld.

Ben benieuwd naar je opbouw, hou hem in de gaten ;-)

Keep posting!

racecees
15-11-2011, 12:46
Hier het probleem met de motor die ik gekocht heb:

filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=xX1r2ymqLiE)

Hij loopt niet goed stationair en als je vol optrekt begint die te stotteren.
Het lijkt dus in de brandstoftoevoer te zitten.
Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Oja, en de rest van de auto is in onderdelen te koop, PB bij intresse.

Gr. Cees

EelcoB
15-11-2011, 17:08
Hmm, hij loopt wel in een constante loop al is het niet de goede. Dus ik denk eerder aan een stationair- regelklep. Dan geeft de motor gas, omdat hij anders uitvalt, en laat het gas weer los boven een x aantal toeren. En dan geeft hij weer gas....

racecees
16-11-2011, 17:20
Dankje Eelco, maar verklaart dat ook waarom de motor stottert/inhoud in vole toeren en belasting?

Gr. Cees

EelcoB
16-11-2011, 19:47
Nee, boven 1500-2000 (weet ik niet precies) doet de regelklep niks meer.

Voor stotteren en inhouden moet je veelal idd bij brandstof of ontsteking zoeken, en dan bedoel ik rotor/verdeelkap etc..

racecees
23-11-2011, 07:44
Gisteravond even overleg gehad over de 2 liter motor met een golf 1 kenner met veel ervaring wat betreft motoren.
De makkelijkste optie is om er een kort inlaatspruitstuk op te schroeven met 45 mm webers. Dat scheelt een hoop werk wat de electronica betreft en ook geen ge emmer met vacuumslangetjes enz.
De ontsteking moet ik hebben van een Seat ibiza mk1, met die vierkante koplampen en een baksteun van een Scirocco 2 16v.

Hij heeft ook de meeste spullen liggen voor de ombouw zoals stuurhuis en pedalenbox.

Kortom, ik blijf nog even speuren naar onderdelen zoals in en uitlaatspruitstukken en de ontsteking en misschien dat de ombouw van de winter plaats gaat vinden.

Gr. Cees

Gertjan
23-11-2011, 09:07
Baksteun hoeft niet perse van een scirocco mk 16v te zijn hoor, een mk1 5 baksteun is namelijk gewoon hetzelfde ;)

einzer
23-11-2011, 19:15
ontsteking en motorsteun heb ik liggen

racecees
05-01-2012, 17:02
Het is even stil geweest, maar hier weer een berichtje.

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Gisteren heb ik wat spullen opgehaald voor de ombouw van automaat naar schakel.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/2012-01-04_21.05.01.jpg

Ook ga ik bij steve@leiden de pedalenbox en stuurhuis kopen, dus dan ben ik al een aardig eind op weg.

Groeten,

Cees

gti_power
05-01-2012, 22:58
Hoi dat ziet er goed uit,altijd leuk een 16v in een golf 1.
Heb nog een achteras met de stabi erop te koop van een golf 1 gti hier kun je zo schijfremmen opzetten en ook de originele voor de onderkant voor,als je interesse hebt pb je maar.

racecees
17-01-2012, 17:21
Gisteren de pedalenbox en stuurhuis opgehaald bij steve@leiden.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/2012-01-16_22.14.51.jpg

Bedankt Steve! :thumbup:

racecees
17-02-2012, 22:25
Vandaag een belangrijk besluit genomen.
Ik heb de golf verkocht aan m'n overbuurman.
Hij heeft MS en mijn golf is voor hem zeer geschikt, want automaat.
Met stuurwielbediening zou hij (weer) auto kunnen rijden.
De hele ombouw naar versnelling zou een hoop tijd kosten (en die is schaars!) vandaar deze beslissing.

Een kennis van me heeft een Skorpion golf van 1982 te koop zonder motor en bak, maar deze is al helemaal voorbereid voor injectie (GTI) en is lasklaar.

Dus motor en bak inbouwen, uitbouwen, spuiten en opbouwen.

De diverse projecten van Herm, Richard en andere mooie voorbeelden zijn een grote inspiratie voor mij om het zeer goed aan te pakken.

Binnenkort foto's!

Gr. Cees

Shon
18-02-2012, 14:51
Plannen klinken al goed.
ALs ik het hier zo lees.. dan ben je vanplan alles grondig aan te pakken?!

Weer een project om naar uit te zien :thumbup:

racecees
21-03-2012, 19:22
Helaas is de verkoop niet doorgegaan dus ik zet deze golf te koop.
Als ik hem verkocht heb ga ik de scorpion uitvoering zonder motor kopen.

Ondertussen een EPS spaghetti gekocht:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/2012-03-2021.40.21.jpg

Voor de golf check auto's te koop

Gr. Cees

racecees
07-12-2012, 20:56
Het is een tijd stil geweest, maar ik heb niet stil gezeten.
De golf is niet verkocht en mijn vader rijdt er nu mee.

Ondertussen ben ik onderdelen aan het verzamelen want ik wil het projekt doorzetten.
Zo heb ik het inlaatspruitstuk compleet van een Seat cupra 2.0 16v.
Ook heb ik de voorremmen van een G60 met 54 mm cilinders.
Alleen zijn de schijven geen 280 maar 260 mm.
Gaat dit problemen opleveren met de adapters die her en der te koop zijn?
Er staat nl overal geschikt voor 280 mm schijven.
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Over computer ben ik aan het twijfelen tussen DTA, KMS en megasquirt.
Dit is nl mogelijk met Megasquirt:
linkje (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=a3mejYAhLaE)

Ik ken ook een paar mensen die heel goed zijn met dit systeem, maar misschien zijn er hier ook mensen die ervaringen willen delen?

Gr. Cees

Johan1982MK1
07-12-2012, 21:13
Waarom laat je m niet gewoon op digifant lopen? Heb ik ook gedaan. Mijne was ook automaat. Ombouw naar schakel is 1avond werk max. En ik heb ook gewoon de motor uit een corrado en een aangepaste chip erin. Heb m nu een 2,5maand aan de loop. Kabelboom is goed te doen.
Ik heb ook een topic voor mn auti+ombouw. Misschien staat er nog wat nuttige info voor je in.

Groeten johan.

racecees
08-12-2012, 10:30
Hoi Johan,

De motor die ik heb is met problemen uit de auto gekomen (zie eerste pagina van dit topic).
Loopt slecht stationair en hapert op hoge toeren/belasting.
Vandaar de ombouw.
Ik hoop ook de motor "cleaner" op te kunnen bouwen.

Ik ga je topic lezen en wie weet heb ik nog wat vragen ;-)

Gr. Cees