PDA

View Full Version : GolfII TD loopt heel slecht

loopvogel
27-10-2011, 10:38
Mijn GOLF GTD heeft opeens een heel raar verschijnsel heeft gekregen; ik had hem uitgeleend en hij sloeg al rijdend af (natuurlijk in een bocht met de koppeling in): Hij is toch nog teruggekomen en heeft nog 100 km gereden, slecht lopend, hij wil niet niet stationair lopen en produceert heel veel witte rook.

Ik dacht eerst: lucht aanzuigen in het brandstof systeem kan de oorzaak zijn, ik heb dat vaker bij Landcruisers meegemaakt; de opvoerpomp in de injectiepomp is dan soms slecht of er is een filter helemaal verstopt. Onder druk de brandstof erin (bijv met een elektrische opvoerpomp ervoor) en het probleem is (althans tijdelijk) opgelost. maar niet in dit geval helaas.
Wat heb ik gecontroleerd: koelwater: in orde, verbruikt geen (of vrijwel geen) koelwater. Olie: niets verbruikt; carterdruk: gewoon (oliedop eraf om te controleren); brandstoffilter: nieuw, luchtfilter: nieuw. Ik heb diesel met klein vaatje van bovenaf aangevoerd naar het filter (om te controleren of het geen brandstof tekort verschijnsel is): geen verbetering en er werd goed aangezogen door de injectiepomp.

Hij start wel koud en ook warm maar slecht.

Het enige wat ik mij nog theoretisch kan bedenken zijn hele rare verschijnselen zoals: inspuittijdstip niet goed meer omdat de spie in het aandrijfwiel van de injectiepomp afgebroken is....wie helpt mij verder?

hummer
27-10-2011, 10:44
Lekke koppakking ---> witte rook ??

Bumper83
27-10-2011, 11:05
heel veel witte rook duidt op koelwater in je verbrandingsruimte... zoals hummer al aangeeft, waarschijnlijk is je koppakking het haasje

loopvogel
27-10-2011, 12:20
Dacht ik ook maar de grote hoeveelheid witte rook kan niet geproduceerd worden door een minieme vermindering (als daar al sprake van is want ik had het lang niet gecontroleerd) van het koelwater in 100 km. Ook is het koelwater schoon en er is geen geborrel te zien in het expansievaatje. Ik zal straks nog eens controleren of er drukopbouw is in het expansievat en het posten!

alvast dank voor de suggesties, wordt vervolgd!

Gijs
27-10-2011, 17:45
Witte rook duid altijd op koelwaterverbruik. Hierdoor gaat ie op water lopen, wat dus niet gaat ;)

Hoeveel koelwater verbruikt ie?

Trouwens; waarom neem jij bochten met je koppeling ingetrapt? :rolleyes:

gooigolf
27-10-2011, 19:23
hallo .

heb je compressie gemeten ..
tijdstip pomp controleren etcc ..
zo moet je het toch vinden ..
vrgr gooigolf /

patjetta
27-10-2011, 20:41
Ruik eens aan de uitlaat gassen.
Als die zoet ruiken is je koppakking lek.
En hem starten en dan voellen of er druk in het systeem staat zal niet erg betrouwbaar zijn omdat het om een gietijzer blok gaat.

loopvogel
28-10-2011, 09:05
Gisteren heb ik nog meer checks gedaan om jullie suggesties te testen: lekke koppakking zoals velen suggereerden: de motor heeft in de 100 km met dit verschijnsel maximaal een halve liter water verbruikt; als je de motor start en 5 seconden laat lopen en dan het expansievaatje opent is er geen enkele druk opgebouwd. Het koelwater is helder en er zijn geen borrels of iets dergelijks te zien bij lopende motor. Lijkt hij heel erg onwaarschijnlijk gezien dus, of...? Vergeet ook niet dat hij met lopende motor afsloeg en dat lijkt mij ook niet kunnen met een klein waterlek.....
Ik heb ook de brandstofpomp direct (zonder filter deze keer op schone diesel aangesloten met een pompje: geen verbetering.

Hij start soms en soms weer niet; als het net eventjes heeft gelopen en je probeert hem weer te starten geeft hij gelijk witte rook (met de geur van onverbrande diesel) uit de uitlaat. Dit alles met koude motor.

De motor reageert niet op de inspuitvervroeging (start uittrek knop links van het stuur) maar dit is nu ook niet meer echt te controleren want hij loopt te slecht daarvoor. Hij deed dit ook al niet (mijn andere golf hiervoor deed dit heel duidelijk wel). Het kabeltje en de bediening zitten goed vast en bewegen zoals het moet.

Als ik de compressie meet (moet goed zijn want hij start soms koud) kom ik natuurlijk iets verder. Als ik de inspuittiming meet komt ik misschien heel veel verder maar ik heb het meetgereedschap (dat micrometertje en de adaptor om in de inspuitkop te steken) niet. Ik probeer vooralsnog op ervaring en theorie de diagnose te stellen. Elke bijdrage van jullie kant is welkom!

Johan1982MK1
28-10-2011, 09:37
Water mag hij zowieso niet gebruiken, is gewoon een gesloten systeem.

Is het niet je pomp of verstuivers die niet goed meer zijn?

hummer
28-10-2011, 10:36
TD turbo overleden? Moet je wel vermogen missen

gti_power
28-10-2011, 10:56
Als ie zoveel water verbruikt dan ga er maar van uit dat de kop lek is,
rij eens een goed stuk en daarna voel je aan de slangen of ze hard zijn.met de dop erop natuurlijk.
Als je em 5 sec. met de dop eraf laat lopen dan zal ie echt nog geen druk opbouwen hoor.

loopvogel
03-11-2011, 08:57
Opgelost is de titel maar dat wil zeggen dat ik weet wat de oorzaak is: het nokje van het distributieriemtandwiel op de krukas was er vrijwel af en de inkeping in de krukas waar hij invalt beschadigd door het loskomen van dit tandwiel. Verkeerde timing was dus de oorzaak.

Thomas
03-11-2011, 09:32
Opgelost is de titel maar dat wil zeggen dat ik weet wat de oorzaak is: het nokje van het distributieriemtandwiel op de krukas was er vrijwel af en de inkeping in de krukas waar hij invalt beschadigd door het loskomen van dit tandwiel. Verkeerde timing was dus de oorzaak.
Als het om een TD gaat dan is dat eigenlijk haast het eerste waar je naar moet kijken. Vroeg of laat krijgen ze het allemaal.
Aanpassen naar een tandwiel van een TDI en het fenomeen zal voorgoed van de baan zijn.

Rallye
03-11-2011, 18:39
Mooi dat het opgelost is :D