View Full Version : Polo 86c 1.3 moet sneller
Spitwesson
21-10-2011, 07:18
beste mede VW-ers,
ik heb een polo 1.3 uit '93 , ziet er leuk en dergelijke, maar nu moet ie toch ook wel wat harder lopen want die 55pk ben ik een beetje zat,
Wat zouden jullie me aanraden om mee te beginnen,
ik zag zelf bijvoorbeeld een spaghetti spruistuk, met optie tot een compleet uitlaat systeem,
een ander idee wat ik niet weet of mogelijk is, is om een G40 lader erop te zetten, maar ik ben bang dat me dit zelf niet gaat lukken..
dus kortom wat zouden jullie me aanraden :cool:
G40-lader kun je niet 'even' op je standaard 1.3 schroeven... je zult het hele motorblok incl. elektronica en liefst ook bak moeten vervangen.
Sowieso is een ander blok de goedkoopste en beste oplossing. Of gewoon genoegen nemen met je 1.3, geld in je zak houden en doorsparen voor een andere auto over een jaartje.
Wil je het toch, zou je een andere nokkenas, motorfietscarbs en spaghetti-spruitstuk kunnen overwegen idd...
guusvandevenne
21-10-2011, 07:39
Of zoeken naar een polo gt motortje, en daar andere nokkenas, motorfietscarbs en spaghetti-spruitstuk op zetten.
jetta mk1 '82
21-10-2011, 07:57
Motorfiets carbs heb ik nog liggen, pb maar bij interesse!
The_Maxx
21-10-2011, 11:47
Waarom toch altijd die motorfietscarbs? Wordt een blokje niet sneller van als je goed weet wat je doet bij injectie!
je hebt een 1.3 uit '93 Das dus een aav. Hele kleine kans dat daar nog een NZ in zit.
Aav is kaal vrijwel gelijk aan een NZ. Aanbouwdelen zijn anders.
Wat je kunt doen is een andere nokkenas plaatsen. Dat scheelt al een stukje. Daarbij een spagettie en bewerk de inlaat eens wat.
Verder zou je nog een andere chip kunnen plaatsen en een ander cristal in de ecu.
Tot zo ver de budget tuning.
Polo GT blok (3F) kun je erin lepelen, heb je 75pk Dan nog wat bewerking, afstelling en een andere nokkenas toepassen (en spagettie uiteraard) Dan kom je ook wel aan wat leuks.
Nog "simpeler" is om een g40 blok te zoeken en die in te bouwen. Maar die zijn niet goedkoop. Overigens kun je daar ook een eaton compressor (of iets dergelijks) of een turbo op schroeven, als je geen g-laders wilt slopen (kunnen veel hebben, maar wordt vaak mishandeld.) als je 55pk aav al niet veel soeps vind, tja. Weinig pk maar behoorlijk koppel voor zo'n blokje, best wat pit, naar mijn mening. Kunnen modernere autos van die omvang niet aan tippen hoe dat voelt...
Andere mogelijkheden is trouwens bijvoorbeeld een 1.6 abu blok erin zetten of een 1.4 of 1.6 16V blokje van een polo 6n gti.
Spitwesson
21-10-2011, 19:40
bedankt voor de reacties, ik begin denk ik wat simpel, met een spaghetti spruitstuk, en hem wat verlagen,
ik heb een goed 40\40 setje gezien incl. schokbrekers, gaat dit vlekkeloos werken? mn uitlaat raakt namenlijk wel eens de weg als we er met zn 5en inzitten over een hobbel..
Verder vroeg ik me eigenlijk af wat voor nokkenas je bedoelt, ( waar te bestellen \ welk type etc.
guusvandevenne
21-10-2011, 19:58
Ik zou eerst eens even google raadplegen omtrent de nokkenas etc, en ook op het forum staat veel geschreven over snelle nokkenassen etc. Maar je hebt ze bijv. van Schrick met bijv. 268 graden. kan ook scherper, maar dan is het niet helemaal lekker meer voor dagelijks gebruik.
voor de verlaging zou ik ook even paar plaatjes opzoeken, vaak valt 60/40 verlaging optisch mooier dan 40/40. in mijn optiek lijkt 40/40 altijd achteraan dieper te liggen.
Succes.
Spitwesson
21-10-2011, 20:07
Ja dat is wel gedeeltelijk waar, maar verder rij ik er elke dag mee, soms met 4 man, en ik vind het niet erg om iets af te remmen voor drempels en hobbels maar het moet niet te gek worden..
1.6 16v smallblock er in hangen.
Spitwesson
25-10-2011, 09:19
Ik heb zojuist een aanbieding gehad van een bedrijf,
ze hebben een spaghetti spruistuk voor 145 euro,
en een ta-tachnix spruistuk voor 189 euro, deze heeft 10 jaar garantie, is beter gepolijst aan de binnenkant, en ook aan de buitenkantgepolijst.
de verzendkosten betalen zij als ik de duren van 189 euro neem,
zal deze meerwaarde hebben of gewoon de goedkoperen nemen?
guusvandevenne
25-10-2011, 14:04
Ik heb toevallig net die van 189 inclusief verzend gekocht. Of die meerwaarde heeft kan ik nog niet zeggen. Maar 10 jaar ipv 1 jaar garantie zegt naar mijn idee wel iets over de kwaliteit. Mocht ik em een dezer dagen binnen krijgen zal ik eens fotootje maken.
Johan1982MK1
26-10-2011, 11:35
1.6 16v smallblock er in hangen.
Dit is inderdaad ook een mooie oplossing.
Kan je evt ook op motorcarbs laten draaien.
de clown
26-10-2011, 12:42
spagetti zul je op een origineel blok, niet veel gaan merken
The_Maxx
26-10-2011, 21:52
spagetti zul je op een origineel blok, niet veel gaan merken
Muah, als je de hele uitlaatlijn vervangt voor een maatje groter is dat natuurlijk wel effectief. Mits je ook wat aan je afstelling doet en alle kleine beetjes helpen he.
Meer effect dan een open luchtfilter plaatsen doet het wel :P
Kenneth_polo
26-10-2011, 22:08
1.6 16v smallblock er in hangen.
past dat gewoon zonder aanpassingen op de motorsteunen?
The_Maxx
27-10-2011, 00:15
past dat gewoon zonder aanpassingen op de motorsteunen?
Overzetbaar. wel g40 versnellingsbak gebruiken of juiste lengte aandrijfassen zoeken.
Spitwesson
02-11-2011, 16:42
Verder nog een vraagje hoe erg is het als ik deze slang eraf laat, op de foto onder de kleppendeksel, dat van de uitlaat
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EC83Z7MX.jpg
heb nog nooit het nut ervan ingezien ( niet mijn blok, niet mijn filter)
dat levert 10 pk extra op met dat open luchtfilter. :screwy:
zonder nonsense,
Geeft warme lucht aan de inlaat, zodat benzine niet bevriest, vooral met het koude weer erg prettig
The_Maxx
02-11-2011, 23:37
eh die slang zou sowieso aan 1 kant aan het hitteschildje moeten zitten. Origineel zit die via een klep op je inlaat aangesloten. Niet heel noodzakelijk, omdat je een injectieblok hebt. Kan wel zijn dat t met koude temperaturen wat lastiger starten is. In deze opstelling met open luchtfilter zou ik m persoonlijk gewoon weglaten.
Open luchtfilter is vooral handig qua onderhoud, vind ikzelf (en beetje geluid extra natuurlijk) Beter dan gaten in de luchtfilterbak, wat ik nog veel vaker zie... :screwy:
Spitwesson
07-11-2011, 17:12
zoals ik al zei is dit mijn blok niet,
persoonlijk als ik een ander luchtfilter zou nemen ( wat eigenlijk geen nut heeft)
zou ik toch een green luchtfilter nemen, die eigenlijk alleen het originele ronde filter vervangt,
maargoed het spaghetti spruitstuk is besteld, ik zal laten weten of het verspilde moeite is of een aanrader, dag,
guusvandevenne
07-11-2011, 17:49
Ik heb dat spruitstuk god...... nog steeds niet binnen, ze zeggen em de 27ste te hebben verstuurd, vet irritant
The_Maxx
08-11-2011, 14:48
Ik heb dat spruitstuk god...... nog steeds niet binnen, ze zeggen em de 27ste te hebben verstuurd, vet irritant
tracktrace code vragen en via welk bedrijf de verzending gaat navragen. Dan kom je er denk ik wel achter of t is verstuurd of niet.
guusvandevenne
08-11-2011, 15:06
tracktrace code vragen en via welk bedrijf de verzending gaat navragen. Dan kom je er denk ik wel achter of t is verstuurd of niet.
Tracktrace code van die grappenmakers gehad, maar niet via wie het verstuurd wordt, kortom ben nog niks wijzer :(
The_Maxx
08-11-2011, 15:21
Tracktrace code van die grappenmakers gehad, maar niet via wie het verstuurd wordt, kortom ben nog niks wijzer :(
Dus navragen, of gewoon proberen via de diverse bedrijven:
meestal Hermes, GLS, DHL en soms UPS.
The_Maxx
08-11-2011, 20:00
Je vergeet DPD en TNT
rijden in duitsland niet veel ;) tnt codes (tegenwoordig postnl) krijgt t pakket pas aan de grens eventueel. Dpd zie ik nooit op duitse verkoopsites als verzendmethode. Wel bedrijven langs de grens.
patrick 86c
09-11-2011, 20:51
Weer een topic om je dood te lachen.
Spitwesson
23-11-2011, 22:03
Ik ben op het moment bezig met het monteren van het uitlaatspruistuk, en aangezien er een dolle bout zit vanaf de motor gezien aan het eerste verbindingsstuk, dus naar de 2 buizen, zit er denk ik niets op dan hem door te slijpen,
waar ik me echter zorgen over maak is of het nieuwe spruitstuk -zonder demper- er dan inpast zonder er een stuurstang af te hoeven halen..
Ook had ik een vraag over een sensor, waarschijnlijk roetmeter, waar geen aansluiting voor zit op de nieuwe pijp, is het erg als deze doorgeknipt wordt en nergens meer op aangesloten zit? Deze stekker: http://www.winparts.nl/626/uitlaat/lambdasonde/0119063/lambdasonde
Dit gaat allemaal over het meest linkse stuk hier:
http://www.winparts.nl/cached/e7/e78a048ceb326f3a22b12d5620308be4.jpg
guusvandevenne
23-11-2011, 23:24
Ik gok zomaar dat dat je lambda sensor is. Ik rij zelf met carbs, maar volgens mij kan je niet zomaar verwijderen ivm je computer, uitstoot etc. Je zou een gat kunnen boren en er een bout op lassen zodat je de sensor toch kunt plaatsen.
(ik heb mijn spruitstuk trouwens ook eindelijk binnen, mooi ding :) )
Zomaar afknippen heeft idd helemaal geen zin. Gewoon de moer waar hij in zit losslijpen en overzetten in je nieuwe uitlaat. Of beter even een nieuwe moer halen.
Spitwesson
24-11-2011, 08:40
Wat heeft het voor gevolg als deze er niet meer inzit?
carbreaker de autosloper
24-11-2011, 08:44
duhhh .....luister dan jochie...
Spitwesson
24-11-2011, 13:08
Jamaar rijdt hij dan nog, want dan kan ik naar de garage rijden en hoef ik niet hier thuis weer die oude pijp te monteren..
louie_scirocco
24-11-2011, 13:25
Dit "ding" kopen
http://www.celtemp-services.nl/lasbunglasmoer-voor-lambda-sensor-ijzer-p-825.html
Vast lassen aan spruitstuk, gaatje boren en sensor erin.
Klaar!
Of naar de garage gaan natuurlijk.
Spitwesson
28-11-2011, 15:30
welke maat heeft die bout en dat gat?
dan draai ik die zelf woensdag en las ik hem er gelijk in
guusvandevenne
28-11-2011, 15:51
Dat is natuurlijk de zelfde maat is de lambda. De lambda meenemen naar de bouten handel en passen, of... Google is your best friend!
MartijnCR
28-11-2011, 21:05
De lambda sonde 'meet' je uitlaatgassen en stuurt die door naar je regelapparaat zodat je regelapparaat je inspuiting en of timing kan veranderen voor een optimaal ontbranding. Ehh zoals hierboven gewoon monteren
guusvandevenne
29-11-2011, 18:19
De lambda sonde 'meet' je uitlaatgassen en stuurt die door naar je regelapparaat zodat je regelapparaat je inspuiting en of timing kan veranderen voor een optimaal ontbranding. Ehh zoals hierboven gewoon monteren
:thumbup:
Spitwesson
07-12-2011, 12:25
Ik heb een lasbout gedraaid en ga deze er binnenkort inlassen zodat ik de sonde erin kan draaien,
nog 1 vraag die laatst bij mij opkwam,
Ik heb gelezen dat pas na bouwjaar 1995 een katalysator verplicht is, maar dat daarnaast ook je roetuitstoot gemeten wordt, en ik vroeg me af of dit erg zal toenemen?
louie_scirocco
07-12-2011, 12:39
Volgens mij is een Katalysator na 1992 verplicht maar ik kan het fout hebben. Succes iig en post eens wat pics van je vorderingen.
Johan1982MK1
07-12-2011, 13:51
Even kijken op je kenteken of daar U9 op staat.
Auto's van voor 1993 met u9 op het kenteken hoeven geen kat te hebben mits het co onder de 0.5% zit.
blauw dolfke
07-12-2011, 15:07
ben op zoek naar een uitlaatcollector voor mijn golf 2 1.3 uit 85. zou nar het schijnt dezelfde uitlaatcollector moeten zijn zoals bij uw polo. zou u anders een een foto van de spaghettie collector willen posten?
en de link waar u deze heeft besteld?
groeten steven
The_Maxx
07-12-2011, 19:15
vanaf 1996 ben je verplicht een kat te hebben, co minder dan 0,5
vanaf 1993 viergasmeting verplicht MITS KAT AANWEZIG
vanaf 2002 met kat, co minder dan 0.3
Naar de kentekenpapieren mag alleen worden gekeken voor het chassisnummer, de kleur en de brandstof. U9 en andere coderingen mogen niet worden meegenomen (ookal staat er U9, dan hoef je nog geen kat te hebben!)
Regels zijn per 1 april 2011 veranderd ;) (nee geen grapje!)
bij geen kat overigens co van 3,5, bouwjaar weet ik ff niet uit mijn hoofd meer. maar daar zit ook een grens aan. ik dacht 93, maar ik heb de gegevens niet meer direct bij de hand.
Let goed op bij apk afkeur van gasmeting. 0.3 wordt vaak aangehouden en dat kan problemen hebben bij oudere autos. Je mag dan de keurmeester erop wijzen dat het 0.5 moet zijn. Wilt deze dat niet geloven, kun je om een steekproef vragen. Desnoods wijs je hem even op het apk boek dat geld vanaf 1 april 2011
Complete apk regelgeving 1/4/2011 in ZIP formaat (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/APK%20Regelgeving%20ZIP%2009-11-2011.zip)
guusvandevenne
07-12-2011, 21:55
ben op zoek naar een uitlaatcollector voor mijn golf 2 1.3 uit 85. zou nar het schijnt dezelfde uitlaatcollector moeten zijn zoals bij uw polo. zou u anders een een foto van de spaghettie collector willen posten?
en de link waar u deze heeft besteld?
groeten steven
Dit is het betreffende spaghetti uitlaatspruitstuk voor de polo.
Maar het lijkt of de prijs omhoog is gegaan. Ik had de rvs voor 189. Je zou ze even moeten mailen.
klik hier voor spaghetti (http://www.hottuning.nl/shop/products/display/997.html)
The_Maxx
07-12-2011, 22:42
Dit is het betreffende spaghetti uitlaatspruitstuk voor de polo.
Maar het lijkt of de prijs omhoog is gegaan. Ik had de rvs voor 189. Je zou ze even moeten mailen.
klik hier voor spaghetti (http://www.hottuning.nl/shop/products/display/997.html)
of gewoon op ebay kopen, met een beetje zoekwerk betaal je 80 euro voor dezelfde ;)
blauw dolfke
08-12-2011, 10:56
ah super, alvast bedankt!
Spitwesson
08-12-2011, 17:10
ah super, alvast bedankt!
Je mag mijne, de ta-technix spruistuk van eigenlijk 190 hebben voor 175, nog niet gebruikt, krijg je er een speciale moer voor de lambda sonde bij
Spitwesson
08-12-2011, 17:14
Even kijken op je kenteken of daar U9 op staat.
Auto's van voor 1993 met u9 op het kenteken hoeven geen kat te hebben mits het co onder de 0.5% zit.
Waar bij andere polo's staat: Polo 1.3 40kw u9
Staat bij mij: Polo 1.3 40kw E2
hij is van 15 april 1993..
Volgens jou post is hij dan wel verplicht maar volgens the_maxx niet, ik geloof ook van niet. Zou hij snel boven de co waarde zitten zonder kat? verder is er nog niets met de motor gerommeld en loopt hij nog perfect, en het scheelt toch hartstikke veel wanneer de uitstoot wordt gemeten met warme of koude motor?..
patrick 86c
08-12-2011, 18:41
E2 is een andere type kat als een U9.
Als het goed is hoort nog steeds bij apk een E2 eronder te zitten.
The_Maxx
08-12-2011, 20:09
E2 is een andere type kat als een U9.
Als het goed is hoort nog steeds bij apk een E2 eronder te zitten.
zoals ik al zei, per 1 april 2011 is die regel komen te vervallen. Wat op kenteken staat hoeft nog niet persee zo te zijn. Naar het kenteken mogen ze in principe niet meer kijken.
Heb kort geleden van een apk keurder vernomen dat wanneer je een lambda hebt, je wel weer een kat zou moeten hebben. Andere bronnen ontkrachten dit. Dus ik kan daar verder niets over zeggen. Genoeg autos met lambda, zonder kat, standaard, dacht ik zelf, toch?
Spierings
09-12-2011, 14:57
Naar het kenteken mogen ze in principe niet meer kijken.
Inderdaad.
Voor APK hebben ze tegenwoordig geen kentekenpapieren nodig, dus kunnen ze er ook niet op kijken ;)
blauw dolfke
10-12-2011, 09:25
iemand ervaring met een oliekoeler op een 1.3??
zou graag een plaatsen, maar weet niet in hoevere dit mogelijk is?
The_Maxx
10-12-2011, 09:55
ik zou me eerder afvragen of het nodig is ;) Oftewel, gebruik een sensortje en houd m in de gaten
blauw dolfke
10-12-2011, 11:34
ik zou me eerder afvragen of het nodig is ;) Oftewel, gebruik een sensortje en houd m in de gaten
das ook waar, ma zou het ook wel leuk vinde voor de looks :tongue:
The_Maxx
10-12-2011, 12:29
voor een standaard 1.3tje is t niet nodig. Heb je er nou een turbokit op of als je een getunede g40 hebt zeg ik ja, dan wel.
Voor de looks? ach hij hoeft toch niet aangesloten te zitten ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.