PDA

View Full Version : Distributieriem en keerringen vervangen bij NZ


JohanV
29-09-2011, 16:01
I.v.m. olielekkage ga ik binnenkort met de distributieriem bezig en o.a. de krukaskeerring vervangen. Het gaat om een NZ.

Ik heb de motor al even doorgedraaid om de merktekens te bekijken, en die kloppen precies: kerf krukas op BDP (O) - dan staat punt op nokkenaswiel ook bij merkteken op de kap. Hier moet het volgens het boek staan om de riem eraf te halen en te vervangen.

Maar nu lijkt het mij verstandig ook de nokkenaskeerring mee te nemen want die zweet ook wel wat. Ik zag de waarschuwing dat de krukas dan juist van BDP af moet om de boel niet te beschadigen als de nokkenas draait. Dat die wat gaat draaien kom je denk ik niet onderuit omdat je hem moeilijker tegen kan houden dan de krukas (schroevendraaier in starterkrans).

Hoever moet ik nu de krukas wegdraaien, m.a.w. hoeveel speling heb je voordat je andere kleppen beschadigt? En kan je wel gewoon voor- en achteruit draaien en later gelijkzetten (zolang je geen hele slagen ronddraait)?

Ik hoor het graag! :thumbup:

Johan

Spierings
29-09-2011, 18:01
Gewoon de keering zo vervangen, heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Gewoon de bout al een slag los draaien als de riem er nog op ligt en daarna op tijd zetten..
Zou de waterpomp mee vervangen omdat je hiermee tevens de riem moet spannen.

tim_j
29-09-2011, 20:25
als je de riem en waterpomp toch vervangt;

De nokken en kruk as bouten lossen met de riem er nog op. Dan loop je inprecipe 0 kans om kleppen te slopen.
wel de bout er handvast inlaten zitten omdat je de andere bout ook nog flink moet lossen. :thumbup:

keerring is met een schroefje, etc eruit te pielen.

JohanV
29-09-2011, 20:38
Bedankt voor de reacties, ik snap hem. Denk dat het wel gaat lukken. :thumbup:

En ik voel al een mooie how-to met fotoreportage aankomen... :rolleyes:

tim_j
30-09-2011, 10:14
Graag ! Dat is altijd handig ;)

JohanV
20-10-2011, 16:50
Het knutselproject is gelukt!! Ik zal even kijken hoe ik alles hier nog in het forum neer zet.

De How-to PDF met veel foto's is in ieder geval al klaar en staat hier: How-to Distributie NZ (http://vw-nz.freehostingcloud.com/images/distributie/How-to%20Distributie%20NZ.pdf).

De How-to bevat:
- Distributieriem en waterpomp vervangen
- Krukaskeerring en nokkenaskeerring vervangen
- Olie en koelvloeistof verversen

Geldt denk ik voor de motoren HZ (1.05 ltr), MH, NZ, 2G, PY, 3F, AAU en AAV (1.3 ltr). Tenminste ik denk dat dit rijtje wel klopt. Die van mij is in ieder geval een NZ.

:thumbup:

Groeten,
Johan

tim_j
21-10-2011, 17:37
:thumbup: :thumbup:

Keurige How-To! Zit goed in elkaar.

Bumper83
21-10-2011, 18:47
Erg goed opgebouwde How-To :D

JohanV
21-10-2011, 19:51
Maar hoe krijg ik hem hier in "De Werkplaats"? :rolleyes:

tim_j
21-10-2011, 20:55
Even een moderator tippen ;) "marcski"

Polopim
04-01-2012, 20:18
Ik dacht eraan om zelf mijn distributieriem te gaan vervangen, maar nadat ik dit gezien heb.... :-D