View Full Version : MK 1 1979 gekocht
racecees
24-09-2011, 18:20
Hallo,
Ik ben Cees en ik zit al langere tijd op volksforum rond te kijken naar een golf 1. Nu heb ik er 1 gekocht van steve@leiden.
Hij is in 2005 geheel opgeknapt, maar her en der komt er toch weer roest doorzetten.
Er zit ook een boekje bij waarin vanaf 1979 tot 1998 de beurten zijn bijgehouden. Nu staat er 145 dkm op de teller.
Dit is m:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/111475.jpg
Vandaag is de APK verlopen, dus ik ga eerst zorgen dat er weer APK opkomt.
Daarna ga ik er lekker mee rijden en klusjes doen zoals de waterpomp vervangen, roestplekjes aanpakken, bedrading fatsoeneren.
Ik heb het wel druk, want ik heb nog een keverproject staan (bodyoff rstauratie) met een fotootjes:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/111227.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/111436.jpg
Daarnaast heb ik een bodyoff gerestaureerde kever uit '73 met 2,3 175 pk motor:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83416.jpg
Het tempo met de mk1 zal dus wel niet zo hoog liggen, maar de basis is iig goed, dus rijden met dat ding!
Kleine vraag: Op de cilinderkop staat 1,6. Betekent dat dat het een 1,6 is?
Hij stond in de advertentie als 1,5. Het is een automaat.
Wat vinden jullie er van?
Gr. Cees
ErikvanBilsen
24-09-2011, 18:28
Een 1.5 is een een 1.6 onderblok met een kop erop die er voor zorgt dat het een 1.5 word.
In dat jaar zijn er volgens mij ook geen 1.6 geleverd, uitgezonder van de gti. Maar dat weet ik niet zeker.
Johan1982MK1
24-09-2011, 18:29
Is bij mij ook zo, ma is gewoon een 1.5jb blokje leuke aanwinst :) succes ermee.
golf1bart
24-09-2011, 19:24
:thumbup: Mooie auto's allemaal! houd ons op de hoogte (met foto's :D )
Der Typ Siebzehn
24-09-2011, 19:41
Een 1.5 is een een 1.6 onderblok met een kop erop die er voor zorgt dat het een 1.5 word.
Dat klopt niet, het is de krukas wat ervoor zorgt dat 't 'n 1500 wordt. 1500 JB heeft 'n kortere slag (73,4 mm) t.o.v. een 1600 (b.v. FP, EG en nog enkele, slag daarbij is 79,5mm).
Dat getal 1,6 op de kop bij 'n JB hebben ze bij VW waarschijnlijk om productietechnische redenen gewoon op de kop laten staan, omdat de JB m.u.v. dus de krukas hetzelfde is als zijn 1600 voorganger (FP) met 75 pk, maar dat kan idd. wel voor verwarring zorgen bij Golf 1 "newbees".
In dat jaar zijn er volgens mij ook geen 1.6 geleverd, uitgezonder van de gti. Maar dat weet ik niet zeker.
Toch wel, naast de 1600 injectiemotor met 110 PK werden de Scirocco en de Jetta met 'n 85 PK sterke 1600 carb blok, motorcode FR, geleverd, maar die laatste motor was er in de Golf niet.
Einde van de voorlichting amen ;)
ErikvanBilsen
25-09-2011, 07:44
Ahzo weer wat geleerd.
Wist het ook niet zeker.
Is een JB blok daarom ook geleverd met 2 types lagerschalen?
Sorry voor de offtopic.
golf1gti83
25-09-2011, 08:01
mooi golfje :thumbup:
Ik heb nooit wat gehad met kevers, en als ik zo'n bodemplaat zie
weet ik ook gelijk weer waarom :screwy:
Der Typ Siebzehn
25-09-2011, 09:44
@Erik van Bilsen: dat 'n JB geleverd was met 2 types lagerschalen wist ik dan weer niet, dat heb ik dan weer geleerd :-) maar waarom dat die met 2 types lagerschalen was geleverd kan ik je geen antwoord op geven, zou het niet weten.
@racecees: buiten steve@leiden is deze auto nog van meerderen hier geweest, o.a. van crazy richard (dat was bij mijn weten de eerste hier klik! (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32965)), dan gti-er (edit.: klik! (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38837)) en nog iemand van wie ik de nick-name niet meer weet.
Der Einzer
25-09-2011, 13:44
mooi golfje :thumbup:
Ik heb nooit wat gehad met kevers, en als ik zo'n bodemplaat zie
weet ik ook gelijk weer waarom :screwy:
niks mis mee hoor :D
racecees
27-09-2011, 07:39
Gisteravond tot laat in de weer geweest met de golf.
Het is idd een 1.5 JB blok, en zeer waarschijnlijk ook het originele blok.
Ik heb de waterpomp gedemonteerd omdat je deze met en zonder huis kunt kopen, maar een maatje van me heeft zeer veel type 1 onderdelen liggen en ook gereviseerde waterpompen, en die kwam hij brengen evenals een nieuwe voorpijp van de uitlaat.
Verder zijn we met z'n drieën bezig geweest om de laastste moer van de schroefset los te draaien, maar op een gegeven moment brak gewoon m'n bankschroef in tweeën :screwy:
Dus ik leen even 2 schroefveren en na de APK kijk ik wel even.
Vanavond ga ik een lijst maken met spullen die ik nodig heb en die haal ik woensdag op, donderdag avond weer sleutelen (dan zal ik ook foto's maken).
Bedankt voor jullie reacties!
Gr. Cees
racecees
02-10-2011, 15:59
Druk in de weer geweest en foto's gemaakt :)
Nieuwe waterpomp:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/nwewaterpomp.jpg
Montage waterpomp:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/montagenwewaterpomp.JPG
Uitlaat schoonmaken:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/2ehandsvoorpijp.JPG
Uitlaat gemonteerd:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/nwevoorpijpgemonteerd.JPG
Nieuw oliefilter erop gedraaid:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/nwoliefilter.JPG
Carterpan lekte olie, dus er af gehaald en uit laten lekken:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/carterpanverwijderd.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/carterpanuitlekken.JPG
Door wat met de wielstand te spelen is het gelukt om de et waarde 30 voor en 40 achter te plaatsen. Tevens de schroefset voor iets omhoog gedraaidt zodat alles vrij loopt:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/schroefsetopapkhoogte.JPG
En achter standaard veren gemonteerd:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/standaardachterveren.JPG
Verder heb ik 2 zwarte kunststof bumpers gekregen zodat het weer een beetje smoelt.
Met de nieuwe waterpomp, uitlaat en olie klinkt de golf weer fantastisch!!
Gr. Cees
racecees
06-10-2011, 19:10
Er bleek een klein gaatje in het pomphuis te zitten, dus deze heb ik er weer afgehaald en een andere gehaald.
Vanavond even doen en de laatste puntjes op de i zetten, dan kan die morgen voor de APK!
Gr. Cees
racecees
06-10-2011, 23:19
Het was even werk, maar de Golf staat klaar voor de APK!!
Proefrondje gereden, rijdt heerlijk!
Morgen brengen en duimen.
Keep u posted!
Gr. Cees
racecees
16-10-2011, 12:20
Van de week de golf terug gekregen met een klein APK lijstje, waaronder de wielen die aanliepen.
Mooi 14" BBS setje gescoord en nieuwe banden erom gedraaid.
1 remslang was gescheurd en de handrem werkte niet goed.
Alles gefixed dus morgen gaat ie voor de herkansing!
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/2/1/SAM_0822.JPG
Gr. Cees
leuk wagentje
Ga zo door :thumbup:
racecees
20-10-2011, 20:59
De golf heeft weer APK! Morgen ophalen en de blauwe kenteken platen er weer op schroeven.
Ook kunnen de voorveren wat zakken (anders ging die niet door de remmentestbank ;-)
Voor de rest gaat er de eerste tijd weinig aan veranderen vanwege tijdgebrek.
Als het moment daar is zal ik wel een topic openen bij watergekoelde projecten.
Gr. Cees
racecees
09-11-2011, 19:14
Ik ga verder bij watergekoelde projecten :thumbup:
ik verplaats hem wel voor je.
racecees
09-11-2011, 20:09
Aha, thanx!
Bij deze de tekst van het nieuwe topic wat ik had aangemaakt...
Na de APK heb ik er nog niet zoveel mee gereden, en het was nog lang niet de bedoeling om er een projectauto van te maken, maar ik krijg nu de kans om een motor en bak van een golf 2 te kunnen kopen.
Het gaat om een 2.0 16V, een amerikaanse uitvoering.
Nu heb ik al gezocht op het forum, maar ik heb nog geen thread gevonden waarin deze ombouw goed staat beschreven.
Het is de bedoeling dat er 48 mm staande webers op komen omdat de injectie nu niet goed werkend te krijgen is.
Welke onderdelen van de golf 2 kan ik klakkeloos overzetten (ook bv de remmen?) en waar moet ik naar op zoek? Het is nu een automaat en volgens mij kan de handbak van de golf 2 passen in de golf 1.
Welke steunen moet ik daarvoor hebben?
Alvast bedankt!!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.